20세기초의 대표적인 작곡가인 클로드 드뷔시(Claude Debussy)는 ‘인상주의’라는 자신만의 독특한 음악어법을 만들어낸 작곡가이다. 본 논문에서는 드뷔시가 마지막으로 작곡한 단 한곡의 바이올린과 피아노를 위한 소나타의 분석을 통해 그의 음악에서 인상주의적 특징이 어떻게 표현되었는가를 악장구성, 형식, 화성 등을 통해 알아보았다. 총 3악장으로 구성된 이 작품은 1악장은 3부형식, 2악장은 자유로운 론도형식, 3악장은 리토르넬로 형식이며, 각 악장이 서로 연관되어 되풀이되는 순환구성의 형태를 보이고 있다. 조성적으로도 1악장...
20세기초의 대표적인 작곡가인 클로드 드뷔시(Claude Debussy)는 ‘인상주의’라는 자신만의 독특한 음악어법을 만들어낸 작곡가이다. 본 논문에서는 드뷔시가 마지막으로 작곡한 단 한곡의 바이올린과 피아노를 위한 소나타의 분석을 통해 그의 음악에서 인상주의적 특징이 어떻게 표현되었는가를 악장구성, 형식, 화성 등을 통해 알아보았다. 총 3악장으로 구성된 이 작품은 1악장은 3부형식, 2악장은 자유로운 론도형식, 3악장은 리토르넬로 형식이며, 각 악장이 서로 연관되어 되풀이되는 순환구성의 형태를 보이고 있다. 조성적으로도 1악장 g minor, 2,3악장이 G major로 같은 으뜸음조 관계를 보인다. 이 작품은 조성적이긴 하나 전통적인 소나타의 화성체계를 따르고 있지는 않으며 장음계와 단음계뿐만 아니라 선법과 온음음계, 5음음계 등을 사용하여 색채적인 분위기를 자아내고자 하였다. 또한 7화음, 9화음, 11화음, 해결되지 않는 화성진행과 병진행들이 효과적으로 사용되어 그의 음악적 특징을 보여준다. 그러므로 그의 바이올린과 피아노를 위한 소나타는 전통적인 형식의 틀을 가지고는 있지만 그만의 음악적 언어를 통해 기존과는 구분되는 소나타를 작곡하려한 그의 의도를 엿볼 수 있다.
20세기초의 대표적인 작곡가인 클로드 드뷔시(Claude Debussy)는 ‘인상주의’라는 자신만의 독특한 음악어법을 만들어낸 작곡가이다. 본 논문에서는 드뷔시가 마지막으로 작곡한 단 한곡의 바이올린과 피아노를 위한 소나타의 분석을 통해 그의 음악에서 인상주의적 특징이 어떻게 표현되었는가를 악장구성, 형식, 화성 등을 통해 알아보았다. 총 3악장으로 구성된 이 작품은 1악장은 3부형식, 2악장은 자유로운 론도형식, 3악장은 리토르넬로 형식이며, 각 악장이 서로 연관되어 되풀이되는 순환구성의 형태를 보이고 있다. 조성적으로도 1악장 g minor, 2,3악장이 G major로 같은 으뜸음조 관계를 보인다. 이 작품은 조성적이긴 하나 전통적인 소나타의 화성체계를 따르고 있지는 않으며 장음계와 단음계뿐만 아니라 선법과 온음음계, 5음음계 등을 사용하여 색채적인 분위기를 자아내고자 하였다. 또한 7화음, 9화음, 11화음, 해결되지 않는 화성진행과 병진행들이 효과적으로 사용되어 그의 음악적 특징을 보여준다. 그러므로 그의 바이올린과 피아노를 위한 소나타는 전통적인 형식의 틀을 가지고는 있지만 그만의 음악적 언어를 통해 기존과는 구분되는 소나타를 작곡하려한 그의 의도를 엿볼 수 있다.
Claude Debussy, a representative composer in the early 20th century, was influenced by impressionism, which stemmed from fine arts. This study introduces a biographical outline of Debussy, characteristics of his composing techniques. Also, it includes an analysis of Claude Debussy Sonata for Violin ...
Claude Debussy, a representative composer in the early 20th century, was influenced by impressionism, which stemmed from fine arts. This study introduces a biographical outline of Debussy, characteristics of his composing techniques. Also, it includes an analysis of Claude Debussy Sonata for Violin and Piano to know how impressionistic features in his music. His last work, Sonata for Violin and Piano, consists of three movements ; The first movement is a ternary form, the second one is an irregular rondo form, and the last one is ritorenelle form. They are cycle form. Tonally the first one is g minor, the second and last one are G major. This work is tonal, not following a unique sonata harmony system. This use not only major scale and minor scale but also mode, pentatonic scale, wholetone scale to make a colorful atmosphere. Also, Special emphasis on Debussy's musical feature is given to effective uses of seventh code, ninth code, eleventh code and planning code. To sum up, Sonata for Violin and Piano has traditional form, but is distinctive through his musical language.
Claude Debussy, a representative composer in the early 20th century, was influenced by impressionism, which stemmed from fine arts. This study introduces a biographical outline of Debussy, characteristics of his composing techniques. Also, it includes an analysis of Claude Debussy Sonata for Violin and Piano to know how impressionistic features in his music. His last work, Sonata for Violin and Piano, consists of three movements ; The first movement is a ternary form, the second one is an irregular rondo form, and the last one is ritorenelle form. They are cycle form. Tonally the first one is g minor, the second and last one are G major. This work is tonal, not following a unique sonata harmony system. This use not only major scale and minor scale but also mode, pentatonic scale, wholetone scale to make a colorful atmosphere. Also, Special emphasis on Debussy's musical feature is given to effective uses of seventh code, ninth code, eleventh code and planning code. To sum up, Sonata for Violin and Piano has traditional form, but is distinctive through his musical language.
주제어
#Claude Debussy Sonata Violin and piano
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.