최근에는 영어교육현장에서 문법보다 의사소통 능력 신장에 중점을 두는 경향이 있지만, 영어 학습에서 문법은 복잡한 문장의 구조 이해와 정확한 의미해석에 도움이 되기 때문에 여전히 그 중요성을 간과할 수 없다. 이러한 이유로 학습자들이 영어를 공부하는 데 있어서 가장 어려움을 겪는 부분이 영문법이라고 생각되어 1학기(2005년 3월∼2005년 8월)동안 특기적성 시간을 이용하여 영문법에 관한 전반적인 학습을 한 결과, 학생들은 시제(tense)와 시간(time...
최근에는 영어교육현장에서 문법보다 의사소통 능력 신장에 중점을 두는 경향이 있지만, 영어 학습에서 문법은 복잡한 문장의 구조 이해와 정확한 의미해석에 도움이 되기 때문에 여전히 그 중요성을 간과할 수 없다. 이러한 이유로 학습자들이 영어를 공부하는 데 있어서 가장 어려움을 겪는 부분이 영문법이라고 생각되어 1학기(2005년 3월∼2005년 8월)동안 특기적성 시간을 이용하여 영문법에 관한 전반적인 학습을 한 결과, 학생들은 시제(tense)와 시간(time)의 개념을 혼동하거나 동일시하는 것으로 나타났다. 이에 따라 시간과 상호관계인 시제를 동사의 내재적 의미에 따라 분류하여 상황을 판단하는 상(aspect)의 개념을 통하여 학습효과를 알아보고자 대상자를 선정하게 되었다. 선정된 학습자에게 시제와 상이라는 개념을 구분하여 비교 분석을 하기 전에 시제와 상에 대한 정의와 이론을 살펴보고, 여러 학자들의 견해와 시제와 상에 대한 다양한 용법과 예문을 살펴보았다. 이러한 것을 바탕으로 연구자가 재직하고 있는 S고등학교 1학년 학생을 대상으로 2005년 9월 1일부터 2006년 1월 30일까지 시제와 상에 관한 학습지도안을 작성하여 1학년 2반, 4반(남 26명, 여 43명)은 영어 시제에 대한 학습지도를 하고, 1학년 1반, 3반(남 24명, 여 40명)에게는 영어의 상에 대한 학습지도를 한 결과로 영어 시제와 상에 대한 실험집단의 전후비교를 통하여 시제보다는 상으로 지도하는 것이 얼마나 효과적인지를 알아보고자 하였다. 시제의 경우는 현재시제가 반드시 현재시간만을 나타내는 것이 아니고 과거나 미래의 시간을 나타낼 수도 있으며, 과거시제나 미래시제의 경우도 시제와 시점이 일치하지 않는 기타용법을 이해함으로써 시제의 이해와 활용을 높일 수 있다고 본다. 상의 경우는 사건과 발화시점이 일치하는 화시범주(deictic category)가 아닌, 어떤 동작의 완료나 진행에 관한 문제이므로 동사가 갖는 시간의 내면구조를 이해해야 한다. 시제와 시간의 개념차이는 이론에서 살펴 본 것과 같이, 시간은 우리가 흔히 생각하는 과거, 현재, 미래를 나타내는 것으로서 언어와는 상관없이 인류전체에 공통인 반면에, 시제는 언어마다 다르고 시간관계를 동사의 형태에 의해 나타내는 언어적인 표현이라고 할 수 있다. 또한 시제는 시간관계만을 나타내는 것이 아니라 동작의 여러 상태나 인간의 감정 등도 표현한다. 이러한 동사의 양태를 상이라고 하는데 지금까지 학교 영문법에서는 상의 개념을 무시한 채 12시제라는 문법체계로만 가르쳐 왔다. 그러나 시제에 대한 이해를 높이기 위해서 상이라는 개념을 적용하면 문장에 대한 이해가 분명해지고, 정확한 의미 해석이 가능하다고 본다. 또한 상이 가지고 있는 여러 용법들 중 흔히 쓰이는 용법은 자주 사용함으로써 문장의 의미나 내용을 자연스럽게 파악하도록 하고, 영작을 통하여 시제 표현도 자연스럽게 익히도록 하는 것이 바람직하다고 생각한다.
최근에는 영어교육현장에서 문법보다 의사소통 능력 신장에 중점을 두는 경향이 있지만, 영어 학습에서 문법은 복잡한 문장의 구조 이해와 정확한 의미해석에 도움이 되기 때문에 여전히 그 중요성을 간과할 수 없다. 이러한 이유로 학습자들이 영어를 공부하는 데 있어서 가장 어려움을 겪는 부분이 영문법이라고 생각되어 1학기(2005년 3월∼2005년 8월)동안 특기적성 시간을 이용하여 영문법에 관한 전반적인 학습을 한 결과, 학생들은 시제(tense)와 시간(time)의 개념을 혼동하거나 동일시하는 것으로 나타났다. 이에 따라 시간과 상호관계인 시제를 동사의 내재적 의미에 따라 분류하여 상황을 판단하는 상(aspect)의 개념을 통하여 학습효과를 알아보고자 대상자를 선정하게 되었다. 선정된 학습자에게 시제와 상이라는 개념을 구분하여 비교 분석을 하기 전에 시제와 상에 대한 정의와 이론을 살펴보고, 여러 학자들의 견해와 시제와 상에 대한 다양한 용법과 예문을 살펴보았다. 이러한 것을 바탕으로 연구자가 재직하고 있는 S고등학교 1학년 학생을 대상으로 2005년 9월 1일부터 2006년 1월 30일까지 시제와 상에 관한 학습지도안을 작성하여 1학년 2반, 4반(남 26명, 여 43명)은 영어 시제에 대한 학습지도를 하고, 1학년 1반, 3반(남 24명, 여 40명)에게는 영어의 상에 대한 학습지도를 한 결과로 영어 시제와 상에 대한 실험집단의 전후비교를 통하여 시제보다는 상으로 지도하는 것이 얼마나 효과적인지를 알아보고자 하였다. 시제의 경우는 현재시제가 반드시 현재시간만을 나타내는 것이 아니고 과거나 미래의 시간을 나타낼 수도 있으며, 과거시제나 미래시제의 경우도 시제와 시점이 일치하지 않는 기타용법을 이해함으로써 시제의 이해와 활용을 높일 수 있다고 본다. 상의 경우는 사건과 발화시점이 일치하는 화시범주(deictic category)가 아닌, 어떤 동작의 완료나 진행에 관한 문제이므로 동사가 갖는 시간의 내면구조를 이해해야 한다. 시제와 시간의 개념차이는 이론에서 살펴 본 것과 같이, 시간은 우리가 흔히 생각하는 과거, 현재, 미래를 나타내는 것으로서 언어와는 상관없이 인류전체에 공통인 반면에, 시제는 언어마다 다르고 시간관계를 동사의 형태에 의해 나타내는 언어적인 표현이라고 할 수 있다. 또한 시제는 시간관계만을 나타내는 것이 아니라 동작의 여러 상태나 인간의 감정 등도 표현한다. 이러한 동사의 양태를 상이라고 하는데 지금까지 학교 영문법에서는 상의 개념을 무시한 채 12시제라는 문법체계로만 가르쳐 왔다. 그러나 시제에 대한 이해를 높이기 위해서 상이라는 개념을 적용하면 문장에 대한 이해가 분명해지고, 정확한 의미 해석이 가능하다고 본다. 또한 상이 가지고 있는 여러 용법들 중 흔히 쓰이는 용법은 자주 사용함으로써 문장의 의미나 내용을 자연스럽게 파악하도록 하고, 영작을 통하여 시제 표현도 자연스럽게 익히도록 하는 것이 바람직하다고 생각한다.
The recent tendency has been to focus on the promotion of a communicative ability rather than the grammar in the English education field, but the role of the grammar is very important in English learning. This study attempted to investigate as the theoretical background, an interaction between tense...
The recent tendency has been to focus on the promotion of a communicative ability rather than the grammar in the English education field, but the role of the grammar is very important in English learning. This study attempted to investigate as the theoretical background, an interaction between tense and time which English learners have difficulty understanding. Also, it sought to investigate the basic concept and example of the English tense and aspect with a focus on the theories of several scholars. This study investigated the learning effect of tense and aspect for 1st graders of 'S' High School, while this researcher was employed at a public High School. I attempted to test whether there was a significant difference between the learning effect of the English tense and aspect in the experimental group before and after their learning. For this purpose, it provided the 1st and 3rd classes of the 1st school year(male: 24; female: 40) with the guidance for learning of the English aspect and the 2nd and 4th classes of the 1st school year(male: 26, female:43) with the guidance for learning of the English tense over the period between Sept 1, 2005 and Jan 30, 2006. This study judged that it was the English grammar that learners had the most difficulty with in acquiring English. So it attempted to provide the students with the overall learning of the English grammar using the hours of their speciality and aptitude for the 1st semester(Mar, 2005 to Aug, 2005). As a result, it was found that students confused the concepts of tense and time with each other or viewed them as identical. Accordingly, it was necessary to produce the effect of learning through the concept of the aspect to classify the tense, the time-aspect relationship, according to the inherent meaning of the verb and judging the situation. For this purpose, an attempt was made to explain to learners the difference in the concept between the tense of the language and the natural time by means of systematic learning for the purpose of analyzing the basic understanding of the tense and the aspect since the 2nd semester(from Sept 2005 to Jan 2006). As seen about the difference between the concepts of tense and time in theory, time is the universal given to every humankind and flows from the past to the present and from the present to the future regardless of the language, whereas the tense cannot be thought in isolation from language. That is, it can be said to be the linguistic expression that represents the time relationship in the form of the verb. Moreover, the tense not only represents the time relationship but also expresses several states of the motion or human emotions. The condition of this verb is said to be the aspect, and students have thus far been taught the tense and the aspect in the 12-tense system while neglecting the concept of the aspect in the school grammar. However, to raise the understanding of the tense, it is desirable to separate the perfect aspect and the progressive aspect from the tense and teach them as the aspect to students. Since the aspect is not a deictic category that the event and the point in time of speech are consistent, but the problem of the perfect and progressive form of a certain motion. It is necessary to understand the inner structure of time that the verb has. In the case of the tense, the present tense does not necessarily represent the present time alone but can represent the past or future time. Therefore, it is possible to promote the understanding and application of the tense by understanding other usages that the tense and the point in time are not consistent in case of the past or future tense. It is a common perception that it is desirable to enable students to use the existing standards of tense and aspect while they actually have a conversation using sufficient explanation with a presentation of diverse illustrative sentences.
The recent tendency has been to focus on the promotion of a communicative ability rather than the grammar in the English education field, but the role of the grammar is very important in English learning. This study attempted to investigate as the theoretical background, an interaction between tense and time which English learners have difficulty understanding. Also, it sought to investigate the basic concept and example of the English tense and aspect with a focus on the theories of several scholars. This study investigated the learning effect of tense and aspect for 1st graders of 'S' High School, while this researcher was employed at a public High School. I attempted to test whether there was a significant difference between the learning effect of the English tense and aspect in the experimental group before and after their learning. For this purpose, it provided the 1st and 3rd classes of the 1st school year(male: 24; female: 40) with the guidance for learning of the English aspect and the 2nd and 4th classes of the 1st school year(male: 26, female:43) with the guidance for learning of the English tense over the period between Sept 1, 2005 and Jan 30, 2006. This study judged that it was the English grammar that learners had the most difficulty with in acquiring English. So it attempted to provide the students with the overall learning of the English grammar using the hours of their speciality and aptitude for the 1st semester(Mar, 2005 to Aug, 2005). As a result, it was found that students confused the concepts of tense and time with each other or viewed them as identical. Accordingly, it was necessary to produce the effect of learning through the concept of the aspect to classify the tense, the time-aspect relationship, according to the inherent meaning of the verb and judging the situation. For this purpose, an attempt was made to explain to learners the difference in the concept between the tense of the language and the natural time by means of systematic learning for the purpose of analyzing the basic understanding of the tense and the aspect since the 2nd semester(from Sept 2005 to Jan 2006). As seen about the difference between the concepts of tense and time in theory, time is the universal given to every humankind and flows from the past to the present and from the present to the future regardless of the language, whereas the tense cannot be thought in isolation from language. That is, it can be said to be the linguistic expression that represents the time relationship in the form of the verb. Moreover, the tense not only represents the time relationship but also expresses several states of the motion or human emotions. The condition of this verb is said to be the aspect, and students have thus far been taught the tense and the aspect in the 12-tense system while neglecting the concept of the aspect in the school grammar. However, to raise the understanding of the tense, it is desirable to separate the perfect aspect and the progressive aspect from the tense and teach them as the aspect to students. Since the aspect is not a deictic category that the event and the point in time of speech are consistent, but the problem of the perfect and progressive form of a certain motion. It is necessary to understand the inner structure of time that the verb has. In the case of the tense, the present tense does not necessarily represent the present time alone but can represent the past or future time. Therefore, it is possible to promote the understanding and application of the tense by understanding other usages that the tense and the point in time are not consistent in case of the past or future tense. It is a common perception that it is desirable to enable students to use the existing standards of tense and aspect while they actually have a conversation using sufficient explanation with a presentation of diverse illustrative sentences.
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