현대는 평생학습사회이며 개방화 및 세계화, 다양화와 기술 혁신의 가속화 등으로 가치관의 변화와 주변 환경 변화에 따른 효과적인 자기계발이 요구되고 필요한 시대다. 그러나 기초 문해교육의 혜택을 받지 못하면 사는 동안 공정한 출발이 어렵게 되며 정치, 경제, 문화, 교육 등 균등한 기회제공으로부터 소외된다. 개인이 가지고 있는 잠재력을 전 생애에 걸쳐 최대한 계발·활용하는 것이 현실적으로 가능한 시대에서 기초 문해교육의 혜택을 받지 못한 이들에 대한 시사점은 크다. 이런 맥락에서 본 연구는 한국 성인의 문해교육에 대한 실태 및 인식도와 기관의 특성에 따른 차이점을 알아보고 문해 학습에 참여하는 성인 학습자들이 자신이 속한 기관의 인지도와 학습 진행의 인식도를 탐색하는데 역점을 두고 연구를 진행하였다 이에 수행된 연구의 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 문해교육에 대한 실태분석 결과 문해교육을 받는 목적이 연령은 높고, 학력과 소득 수준이 낮았으며 무직이거나 농업에 속한 사람이 대부분으로 ‘답답하고 서러운’ 한 풀이를 위해 배우려는 소외계층으로 나타났다. 희망하는 학습과목으로는 영어, 컴퓨터, 노래교실과 같은 교양교육보다 기초국어와 수학에 대한 선호도가 높게 나타나 기초교육의 절실함을 알게 해주었으며 학습과정은 3년이상 지속되기를 원하는 것으로 나타났다. 자신이 속한 문해교육 기관의 운영비 마련과 기관에 대한 인지도 조사에서는 자신이 속한 문해기관에 대한 관심과 인식이 낮은 것으로 나타났으며, 문해기관 운영은 국가의 지원 없이 민간차원에서 운영되어 국가와 사회적 관심이 절대 필요한 것으로 나타났다. 문해교육에 대한 인식정도 분석에서는 무학자가 중졸 이상 학생들보다 국가가 문해교육기관 지원 및 육성에 대한 의무를 져야 하며, 연구기관 설립 및 지원은 국가의 의무라고 생각하는 것으로 나타나 문해교육에 대한 책임은 국가에 있다고 생각하는 것으로 나타났다. 아울러 문해 학습권의 보장으로 교통비 지급과 그 외 비용을 국가가 부담해야한다고 응답했다. 연령 20-40대에서 자신이 속한 문해교육 기관의 업무수행 능력은 매우 전문적으로 학습자중심으로 운영되고 있다고 생각하며, 교육을 통해 자신의 꿈을 실현 할 수 있는 가능성에 대해 성별은 여자, 학력별로는 초등 중퇴, 무학, 중학 중퇴, 초등 졸, 중졸 이상 순으로 나타났다. 문해현장의 환경과 진행의 어려움에도 불구하고 문해교육을 통해 자신의 꿈을 실현할 수 있다고 지각하는 긍정적인 학생들이 많은 것으로 나타났다. 문해 전문가 면담 분석 결과에서는 문해기관의 운영과 문해교사로서 자긍심이 높으며 보람을 느껴 정부지원 없이 운영할 수 있었던 것은 ...
현대는 평생학습사회이며 개방화 및 세계화, 다양화와 기술 혁신의 가속화 등으로 가치관의 변화와 주변 환경 변화에 따른 효과적인 자기계발이 요구되고 필요한 시대다. 그러나 기초 문해교육의 혜택을 받지 못하면 사는 동안 공정한 출발이 어렵게 되며 정치, 경제, 문화, 교육 등 균등한 기회제공으로부터 소외된다. 개인이 가지고 있는 잠재력을 전 생애에 걸쳐 최대한 계발·활용하는 것이 현실적으로 가능한 시대에서 기초 문해교육의 혜택을 받지 못한 이들에 대한 시사점은 크다. 이런 맥락에서 본 연구는 한국 성인의 문해교육에 대한 실태 및 인식도와 기관의 특성에 따른 차이점을 알아보고 문해 학습에 참여하는 성인 학습자들이 자신이 속한 기관의 인지도와 학습 진행의 인식도를 탐색하는데 역점을 두고 연구를 진행하였다 이에 수행된 연구의 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 문해교육에 대한 실태분석 결과 문해교육을 받는 목적이 연령은 높고, 학력과 소득 수준이 낮았으며 무직이거나 농업에 속한 사람이 대부분으로 ‘답답하고 서러운’ 한 풀이를 위해 배우려는 소외계층으로 나타났다. 희망하는 학습과목으로는 영어, 컴퓨터, 노래교실과 같은 교양교육보다 기초국어와 수학에 대한 선호도가 높게 나타나 기초교육의 절실함을 알게 해주었으며 학습과정은 3년이상 지속되기를 원하는 것으로 나타났다. 자신이 속한 문해교육 기관의 운영비 마련과 기관에 대한 인지도 조사에서는 자신이 속한 문해기관에 대한 관심과 인식이 낮은 것으로 나타났으며, 문해기관 운영은 국가의 지원 없이 민간차원에서 운영되어 국가와 사회적 관심이 절대 필요한 것으로 나타났다. 문해교육에 대한 인식정도 분석에서는 무학자가 중졸 이상 학생들보다 국가가 문해교육기관 지원 및 육성에 대한 의무를 져야 하며, 연구기관 설립 및 지원은 국가의 의무라고 생각하는 것으로 나타나 문해교육에 대한 책임은 국가에 있다고 생각하는 것으로 나타났다. 아울러 문해 학습권의 보장으로 교통비 지급과 그 외 비용을 국가가 부담해야한다고 응답했다. 연령 20-40대에서 자신이 속한 문해교육 기관의 업무수행 능력은 매우 전문적으로 학습자중심으로 운영되고 있다고 생각하며, 교육을 통해 자신의 꿈을 실현 할 수 있는 가능성에 대해 성별은 여자, 학력별로는 초등 중퇴, 무학, 중학 중퇴, 초등 졸, 중졸 이상 순으로 나타났다. 문해현장의 환경과 진행의 어려움에도 불구하고 문해교육을 통해 자신의 꿈을 실현할 수 있다고 지각하는 긍정적인 학생들이 많은 것으로 나타났다. 문해 전문가 면담 분석 결과에서는 문해기관의 운영과 문해교사로서 자긍심이 높으며 보람을 느껴 정부지원 없이 운영할 수 있었던 것은 내적 가치 추구가 원동력임을 알 수 있다. 그러나 정부의 지원책에 대한 만족정도는 매우 낮아 모든 기관이 정부의 제도적·물리적 지원과 아울러 법적 지원을 원하고 있으며, 가장 시급한 문제는 운영비와 교육기자재의 부족으로 나타났다. 본 연구는 다음과 같은 시사점을 제공하고 있다. 첫째, 문해 학습자가 경제적, 학력이나 직업적으로 소외되었고 대부분 고령의 여성이 많은 점을 인식하고 근본적인 연구와 지속적인 지원방안을 마련해야 한다. 둘째, 문해교육의 효율적인 진행을 위해 단기적인 지원보다는 제도의 개선과 장기적인 학습자중심의 연구와 수업연한에 따른 현실적인 지원방안을 모색해야 한다. 셋째, 성인 문해교육을 받는 학습자들에게 학력인정보다는 연령이 높고 소득이 낮은 점을 감안하여 교통비와 학습비 지원 및 수업환경 개선과 사회적 인식의 전환을 돕는 사실적 행정지원이 필요하다. 넷째, 국가가 책임을 다하지 못한 30년 동안 애정과 사명을 가지고 문해교육을 자발적으로 운영한 민간 문해기관에 대한 사회적 공로를 인정하고, 전문성을 살려 운영할 수 있는 장기적인 방안을 검토해야한다. 이와 같은 결과들을 종합해볼 때 교육기회균등을 실현하려면 국가의 법과 제도의 개선을 통한 지속적 지원과 관심이 필수적으로 요구됨을 알 수 있다.
현대는 평생학습사회이며 개방화 및 세계화, 다양화와 기술 혁신의 가속화 등으로 가치관의 변화와 주변 환경 변화에 따른 효과적인 자기계발이 요구되고 필요한 시대다. 그러나 기초 문해교육의 혜택을 받지 못하면 사는 동안 공정한 출발이 어렵게 되며 정치, 경제, 문화, 교육 등 균등한 기회제공으로부터 소외된다. 개인이 가지고 있는 잠재력을 전 생애에 걸쳐 최대한 계발·활용하는 것이 현실적으로 가능한 시대에서 기초 문해교육의 혜택을 받지 못한 이들에 대한 시사점은 크다. 이런 맥락에서 본 연구는 한국 성인의 문해교육에 대한 실태 및 인식도와 기관의 특성에 따른 차이점을 알아보고 문해 학습에 참여하는 성인 학습자들이 자신이 속한 기관의 인지도와 학습 진행의 인식도를 탐색하는데 역점을 두고 연구를 진행하였다 이에 수행된 연구의 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 문해교육에 대한 실태분석 결과 문해교육을 받는 목적이 연령은 높고, 학력과 소득 수준이 낮았으며 무직이거나 농업에 속한 사람이 대부분으로 ‘답답하고 서러운’ 한 풀이를 위해 배우려는 소외계층으로 나타났다. 희망하는 학습과목으로는 영어, 컴퓨터, 노래교실과 같은 교양교육보다 기초국어와 수학에 대한 선호도가 높게 나타나 기초교육의 절실함을 알게 해주었으며 학습과정은 3년이상 지속되기를 원하는 것으로 나타났다. 자신이 속한 문해교육 기관의 운영비 마련과 기관에 대한 인지도 조사에서는 자신이 속한 문해기관에 대한 관심과 인식이 낮은 것으로 나타났으며, 문해기관 운영은 국가의 지원 없이 민간차원에서 운영되어 국가와 사회적 관심이 절대 필요한 것으로 나타났다. 문해교육에 대한 인식정도 분석에서는 무학자가 중졸 이상 학생들보다 국가가 문해교육기관 지원 및 육성에 대한 의무를 져야 하며, 연구기관 설립 및 지원은 국가의 의무라고 생각하는 것으로 나타나 문해교육에 대한 책임은 국가에 있다고 생각하는 것으로 나타났다. 아울러 문해 학습권의 보장으로 교통비 지급과 그 외 비용을 국가가 부담해야한다고 응답했다. 연령 20-40대에서 자신이 속한 문해교육 기관의 업무수행 능력은 매우 전문적으로 학습자중심으로 운영되고 있다고 생각하며, 교육을 통해 자신의 꿈을 실현 할 수 있는 가능성에 대해 성별은 여자, 학력별로는 초등 중퇴, 무학, 중학 중퇴, 초등 졸, 중졸 이상 순으로 나타났다. 문해현장의 환경과 진행의 어려움에도 불구하고 문해교육을 통해 자신의 꿈을 실현할 수 있다고 지각하는 긍정적인 학생들이 많은 것으로 나타났다. 문해 전문가 면담 분석 결과에서는 문해기관의 운영과 문해교사로서 자긍심이 높으며 보람을 느껴 정부지원 없이 운영할 수 있었던 것은 내적 가치 추구가 원동력임을 알 수 있다. 그러나 정부의 지원책에 대한 만족정도는 매우 낮아 모든 기관이 정부의 제도적·물리적 지원과 아울러 법적 지원을 원하고 있으며, 가장 시급한 문제는 운영비와 교육기자재의 부족으로 나타났다. 본 연구는 다음과 같은 시사점을 제공하고 있다. 첫째, 문해 학습자가 경제적, 학력이나 직업적으로 소외되었고 대부분 고령의 여성이 많은 점을 인식하고 근본적인 연구와 지속적인 지원방안을 마련해야 한다. 둘째, 문해교육의 효율적인 진행을 위해 단기적인 지원보다는 제도의 개선과 장기적인 학습자중심의 연구와 수업연한에 따른 현실적인 지원방안을 모색해야 한다. 셋째, 성인 문해교육을 받는 학습자들에게 학력인정보다는 연령이 높고 소득이 낮은 점을 감안하여 교통비와 학습비 지원 및 수업환경 개선과 사회적 인식의 전환을 돕는 사실적 행정지원이 필요하다. 넷째, 국가가 책임을 다하지 못한 30년 동안 애정과 사명을 가지고 문해교육을 자발적으로 운영한 민간 문해기관에 대한 사회적 공로를 인정하고, 전문성을 살려 운영할 수 있는 장기적인 방안을 검토해야한다. 이와 같은 결과들을 종합해볼 때 교육기회균등을 실현하려면 국가의 법과 제도의 개선을 통한 지속적 지원과 관심이 필수적으로 요구됨을 알 수 있다.
The purpose of this study was to delve into the reality of literacy education for Korean adults and to seek ways to boost that education. Specifically, whether or not the characteristics of literacy education institutes made any differences to literacy education was investigated, and how adult learn...
The purpose of this study was to delve into the reality of literacy education for Korean adults and to seek ways to boost that education. Specifically, whether or not the characteristics of literacy education institutes made any differences to literacy education was investigated, and how adult learners perceived their learning progress and the characteristics of institutes where they received education was examined as well. The findings of the study were as follows: 1. As for global trend in studies on literacy, the focus of those studies have primarily been placed on the economic and social values of literacy, and illiteracy and literacy were understood as a series of changing processes that might take place in a row. 2. Compared to international trend in relevant studies, domestic studies have made little progress, and existing studies didn't yet establish the concept of literacy nor prepared measuring criteria. There wasn't social consensus about the definition of literacy. 3. This study was based on the findings of domestic research, and approached literacy nearly in the same way as earlier studies. But there were some differences between this and other studies. 1) Illiteracy and literacy were looked upon as a series of ongoing progresses, and two different sorts of subjects were selected, including instructors and learners, to figure out each group's characteristics. 2) An instrument was developed based on the findings of a recent study conducted by Korea Educational Development Institute on the state of illiteracy among Korean adults. 3) Educational institutes were classified by type, and how those institutes of different types perceived the government's support and whether or not their way of applying for national aid and their hope made any differences to that were analyzed. Besides, the way learners looked at the management of those institutes was checked. The satisfaction level of teachers and learners might depend on the principles of operation, financial state and the types of program provided. Accordingly, to what extent educational institutes and adult learners are satisfied should accurately be grasped, and educational institutes and the government should perform what they are responsible for in order to take Korean adult literacy education to another level. The effort by this study was meaningful in that it made an experimental analysis of the impact of educational environments on the perception of literacy education. But there are some theoretical or practical limits to this study, which future research efforts should take into account: 1. The way each educational institute looks at national policies is not the same, and in order to produce more accurate results, prolonged observation is called for. But just a short-term, fragmentary approach was taken in this study. 2. As the findings of the study suggested, people's perception might hinge on the characteristics of their own and their organizations. Yet it's just attempted in this study to shed light on some of relevant factors, such as the improvement of system, financial aid or standardized textbooks. 3. Just a small number of people in Chungcheong province were examined in this study. In the future, more subjects from diverse backgrounds should be selected to produce more generalizable results.
The purpose of this study was to delve into the reality of literacy education for Korean adults and to seek ways to boost that education. Specifically, whether or not the characteristics of literacy education institutes made any differences to literacy education was investigated, and how adult learners perceived their learning progress and the characteristics of institutes where they received education was examined as well. The findings of the study were as follows: 1. As for global trend in studies on literacy, the focus of those studies have primarily been placed on the economic and social values of literacy, and illiteracy and literacy were understood as a series of changing processes that might take place in a row. 2. Compared to international trend in relevant studies, domestic studies have made little progress, and existing studies didn't yet establish the concept of literacy nor prepared measuring criteria. There wasn't social consensus about the definition of literacy. 3. This study was based on the findings of domestic research, and approached literacy nearly in the same way as earlier studies. But there were some differences between this and other studies. 1) Illiteracy and literacy were looked upon as a series of ongoing progresses, and two different sorts of subjects were selected, including instructors and learners, to figure out each group's characteristics. 2) An instrument was developed based on the findings of a recent study conducted by Korea Educational Development Institute on the state of illiteracy among Korean adults. 3) Educational institutes were classified by type, and how those institutes of different types perceived the government's support and whether or not their way of applying for national aid and their hope made any differences to that were analyzed. Besides, the way learners looked at the management of those institutes was checked. The satisfaction level of teachers and learners might depend on the principles of operation, financial state and the types of program provided. Accordingly, to what extent educational institutes and adult learners are satisfied should accurately be grasped, and educational institutes and the government should perform what they are responsible for in order to take Korean adult literacy education to another level. The effort by this study was meaningful in that it made an experimental analysis of the impact of educational environments on the perception of literacy education. But there are some theoretical or practical limits to this study, which future research efforts should take into account: 1. The way each educational institute looks at national policies is not the same, and in order to produce more accurate results, prolonged observation is called for. But just a short-term, fragmentary approach was taken in this study. 2. As the findings of the study suggested, people's perception might hinge on the characteristics of their own and their organizations. Yet it's just attempted in this study to shed light on some of relevant factors, such as the improvement of system, financial aid or standardized textbooks. 3. Just a small number of people in Chungcheong province were examined in this study. In the future, more subjects from diverse backgrounds should be selected to produce more generalizable results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.