소나티나란 짧은 소나타란 뜻의 이탈리아어로 우리가 흔히 쓰는 소나티네란 표기는 소나티나의 복수형을 읽은 것이다. 서양악곡의 역사를 더듬어보면 소나티네는 17세기부터 등장했는데, 17세기와 18세기 초반까지는 그 용어가 모음곡의 첫 악장, 즉 기악곡의 도입부분을 가리키기도 했고, 많은 악장을 가진 합창 작품의 서주 부분을 뜻하기도 했다. 그러다가 후기 고전주의 시대에 독립된 악곡으로 커다란 발전을 하는데, 주로 피아노 독주곡이나 바이올린 반주가 딸린 피아노곡의 형태로 나왔다. 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1...
소나티나란 짧은 소나타란 뜻의 이탈리아어로 우리가 흔히 쓰는 소나티네란 표기는 소나티나의 복수형을 읽은 것이다. 서양악곡의 역사를 더듬어보면 소나티네는 17세기부터 등장했는데, 17세기와 18세기 초반까지는 그 용어가 모음곡의 첫 악장, 즉 기악곡의 도입부분을 가리키기도 했고, 많은 악장을 가진 합창 작품의 서주 부분을 뜻하기도 했다. 그러다가 후기 고전주의 시대에 독립된 악곡으로 커다란 발전을 하는데, 주로 피아노 독주곡이나 바이올린 반주가 딸린 피아노곡의 형태로 나왔다. 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 K.545, 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 Op.79, 슈베르트 (Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 D. 384, 385, 408가 예이며, 클레멘티 (Muzio Clementi, 1752-1832), 두세크(Jan Ladislav Dussek, 1760-1812), 디아벨리(Anton Diabelli, 1781-1858)는 많은 소나티네를 작곡했다. 19세기 낭만주의 시대에는 소나티네라는 장르가 사실상 잊혀졌었다가 20세기에 라벨(Manrice Ravel, 1875-1937), 부조니(Ferruccio Benvenuto Busoni 1866-1924), 바르토크(Bela Bartok, 1881-1945) 등의 유능한 작곡가들이 다시 수준 높은 소나티네 작품 부활시켰다. 라벨은 인상주의 창시자인 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)와 함께 프랑스 중심의 인상주의 음악을 대표하는 작곡가이다. 라벨은 피아노 작품 소나티네를 통해 인상주의와 고전주의 음악의 양면성을 가진 신고전주의 음악을 여는 역할을 한다. 이 곡은 고전주의 형식을 기본으로 작곡되었고, 각 악장마다 순환주제가 사용되었으며, 선법, 온음계와 반음계적 진행이 나타난다. 본 논문에서는 라벨과 드뷔시의 피아노 음악에 대해서 논하고, 라벨 소나티네의 분석과 연주에 대해서 연구하였다. 이러한 연구의 목적은 라벨의 음악 세계의 이해와 연주의 실제적 방향을 바르게 하는데 있다.
소나티나란 짧은 소나타란 뜻의 이탈리아어로 우리가 흔히 쓰는 소나티네란 표기는 소나티나의 복수형을 읽은 것이다. 서양악곡의 역사를 더듬어보면 소나티네는 17세기부터 등장했는데, 17세기와 18세기 초반까지는 그 용어가 모음곡의 첫 악장, 즉 기악곡의 도입부분을 가리키기도 했고, 많은 악장을 가진 합창 작품의 서주 부분을 뜻하기도 했다. 그러다가 후기 고전주의 시대에 독립된 악곡으로 커다란 발전을 하는데, 주로 피아노 독주곡이나 바이올린 반주가 딸린 피아노곡의 형태로 나왔다. 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 K.545, 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 Op.79, 슈베르트 (Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 D. 384, 385, 408가 예이며, 클레멘티 (Muzio Clementi, 1752-1832), 두세크(Jan Ladislav Dussek, 1760-1812), 디아벨리(Anton Diabelli, 1781-1858)는 많은 소나티네를 작곡했다. 19세기 낭만주의 시대에는 소나티네라는 장르가 사실상 잊혀졌었다가 20세기에 라벨(Manrice Ravel, 1875-1937), 부조니(Ferruccio Benvenuto Busoni 1866-1924), 바르토크(Bela Bartok, 1881-1945) 등의 유능한 작곡가들이 다시 수준 높은 소나티네 작품 부활시켰다. 라벨은 인상주의 창시자인 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)와 함께 프랑스 중심의 인상주의 음악을 대표하는 작곡가이다. 라벨은 피아노 작품 소나티네를 통해 인상주의와 고전주의 음악의 양면성을 가진 신고전주의 음악을 여는 역할을 한다. 이 곡은 고전주의 형식을 기본으로 작곡되었고, 각 악장마다 순환주제가 사용되었으며, 선법, 온음계와 반음계적 진행이 나타난다. 본 논문에서는 라벨과 드뷔시의 피아노 음악에 대해서 논하고, 라벨 소나티네의 분석과 연주에 대해서 연구하였다. 이러한 연구의 목적은 라벨의 음악 세계의 이해와 연주의 실제적 방향을 바르게 하는데 있다.
The term sonatina refers to a 'short sonata' as a definition. We generally use the word 'Sonatine' which are the plural form of 'sonatina' in Italian. In the history of western music, sonatine appeared at the 17th century. In the 17th century and the early 18th century 'sonatine' was often used as a...
The term sonatina refers to a 'short sonata' as a definition. We generally use the word 'Sonatine' which are the plural form of 'sonatina' in Italian. In the history of western music, sonatine appeared at the 17th century. In the 17th century and the early 18th century 'sonatine' was often used as an instrumental introduction piece, for example, the first movement of a suite or a multi-movement choral work. And in the late Classical era sonatina flourished, mainly as a piece for piano solo or sometimes with a violin accompaniment. We can find a lot of examples among Classical composers' works. These are Mozart's k.545, Beethoven's op. 79, and D.384, 385, 408 of Schubert. A lot of sonatine were composed by Clementi, and Dussek, Diabelli as well. In the 19th century, sonatina form was virtually forgotten. But in the 20th century, outstanding composers such as Ravel, Busoni, Bartok revived sonatina form disappeared in Romantic era. Maurice Ravel is a representative composer of Impressionism music in France along with Claude Debussy, the originator of Impressionism in music. M. Ravel's works 'Sonatine' played a role for opening Neo-Classical music which has ambivalence of Classical and Impressionistic music. The form of the work is based on Classical model, and each movement features modes, diatonic elements along with chromaticism, and a circular theme. This study first discusses Ravel and Debussy's works, then studies Ravel's piano works and analyzes 'Sonatine' of Ravel. The purpose of this study is to understand the characteristics of Ravel's music and to get these right to play his work in correct way.
The term sonatina refers to a 'short sonata' as a definition. We generally use the word 'Sonatine' which are the plural form of 'sonatina' in Italian. In the history of western music, sonatine appeared at the 17th century. In the 17th century and the early 18th century 'sonatine' was often used as an instrumental introduction piece, for example, the first movement of a suite or a multi-movement choral work. And in the late Classical era sonatina flourished, mainly as a piece for piano solo or sometimes with a violin accompaniment. We can find a lot of examples among Classical composers' works. These are Mozart's k.545, Beethoven's op. 79, and D.384, 385, 408 of Schubert. A lot of sonatine were composed by Clementi, and Dussek, Diabelli as well. In the 19th century, sonatina form was virtually forgotten. But in the 20th century, outstanding composers such as Ravel, Busoni, Bartok revived sonatina form disappeared in Romantic era. Maurice Ravel is a representative composer of Impressionism music in France along with Claude Debussy, the originator of Impressionism in music. M. Ravel's works 'Sonatine' played a role for opening Neo-Classical music which has ambivalence of Classical and Impressionistic music. The form of the work is based on Classical model, and each movement features modes, diatonic elements along with chromaticism, and a circular theme. This study first discusses Ravel and Debussy's works, then studies Ravel's piano works and analyzes 'Sonatine' of Ravel. The purpose of this study is to understand the characteristics of Ravel's music and to get these right to play his work in correct way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.