본 연구는 중년기 부부를 대상으로 중년기 부부성장 집단프로그램을 개발하고, 이 프로그램이 부부 각자의 개인성장과 관계성장에 효과가 있는지를 분석하는데 주된 목적을 두었으며, 아울러 참여집단의 유형에 따라 프로그램의 효과성에 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 프로그램 구성을 위한 기본 틀은 인간의 성장에 초점을 둔 Satir 모델을 기초로 하고, Halford와 Moor(2002)의 관계교육 프로그램을 기본모형으로 하였다. 프로그램은 부부의 강점 강화, 부부간의 차이에 대한 이해와 수용, 일치적인 의사소통, 부부갈등 해결, 부부의 성과 성역할, 변화유지 등을 요소로 6회기로 구성되었다. 개발된 프로그램의 효과검증을 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중년기 부부성장 집단프로그램은 부부 각 개인의 성장에 효과가 있는가? 둘째, 중년기 부부성장 집단프로그램은 관계성장에 효과가 있는가? 셋째, 중년기 부부성장 집단프로그램은 참여집단의 유형에 따라 개인성장 및 관계성장의 효과에 차이가 있는가? 프로그램 효과검증을 위한 대상들은 프로그램에 참여한 일반부부집단 7쌍, 갈등부부집단 8쌍, 일반부인집단 9쌍과 비 참여집단 9쌍이며, 모두 40-59세의 중년기 부부들이었다. 프로그램 효과 검증과 각 집단별 차이를 밝히기 위해 자기보고식 질문지로 참여집단 비 참여집단의 부부 모두에게 사전검사와 사후검사를 실시하고, 프로그램 진행과정의 참여자들의 나눔 내용을 녹음하였다. 프로그램의 효과분석은 통계적 절차에 의한 ...
본 연구는 중년기 부부를 대상으로 중년기 부부성장 집단프로그램을 개발하고, 이 프로그램이 부부 각자의 개인성장과 관계성장에 효과가 있는지를 분석하는데 주된 목적을 두었으며, 아울러 참여집단의 유형에 따라 프로그램의 효과성에 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 프로그램 구성을 위한 기본 틀은 인간의 성장에 초점을 둔 Satir 모델을 기초로 하고, Halford와 Moor(2002)의 관계교육 프로그램을 기본모형으로 하였다. 프로그램은 부부의 강점 강화, 부부간의 차이에 대한 이해와 수용, 일치적인 의사소통, 부부갈등 해결, 부부의 성과 성역할, 변화유지 등을 요소로 6회기로 구성되었다. 개발된 프로그램의 효과검증을 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중년기 부부성장 집단프로그램은 부부 각 개인의 성장에 효과가 있는가? 둘째, 중년기 부부성장 집단프로그램은 관계성장에 효과가 있는가? 셋째, 중년기 부부성장 집단프로그램은 참여집단의 유형에 따라 개인성장 및 관계성장의 효과에 차이가 있는가? 프로그램 효과검증을 위한 대상들은 프로그램에 참여한 일반부부집단 7쌍, 갈등부부집단 8쌍, 일반부인집단 9쌍과 비 참여집단 9쌍이며, 모두 40-59세의 중년기 부부들이었다. 프로그램 효과 검증과 각 집단별 차이를 밝히기 위해 자기보고식 질문지로 참여집단 비 참여집단의 부부 모두에게 사전검사와 사후검사를 실시하고, 프로그램 진행과정의 참여자들의 나눔 내용을 녹음하였다. 프로그램의 효과분석은 통계적 절차에 의한 양적분석과 프로그램 전 과정에 대한 질적 분석을 병행하였다. 본 연구의 양적분석과 질적분석의 결과에 의하면, 중년기 부부성장 집단프로그램은 중년기 부부들의 자아존중감과 일치성을 향상시켜 개인적인 성장을 가져왔으며, 전체 부부친밀감 및 부부관계를 향상시켜 부부들의 관계성장을 가져왔다. 또한 갈등부부집단이 다른 두 집단보다 부부성장의 효과가 컸으며, 부부가 함께 프로그램에 참여한 경우가 부부 일방만 참여한 경우보다 부부성장 효과가 좀 더 컸고, 프로그램에 참여하지 않은 경우보다 부부일방만이라도 참여한 경우에 부부성장 효과가 있었다. 이러한 결과는 본 개발 프로그램이 부부의 갈등해결에 많은 도움을 줄 수 있음을 시사하며, 현사회의 초점이 되고 있는 건강가정을 위한 부부 집단프로그램이나 이혼예방 프로그램으로 활용될 기능성이 있음을 나타낸다. 본 연구에서 나타난 결과를 근거로 앞으로의 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 현대 한국사회의 노년층들의 증가를 고려할 때, 이들에게 도움을 줄 수 있는 장노년기 부부성장프로그램의 연구가 필요하다. 둘째, 장기 프로그램의 대상모집이 쉽지 않은 점을 고려할 때, 다양한 형태의 프로그램 실시 방법(단기, 마라톤 식 등)에 따른 효과에 대한 연구를 하여 보다 쉽게 부부들을 도울 수 있는 방법이 모색되어야 할 것이다.
본 연구는 중년기 부부를 대상으로 중년기 부부성장 집단프로그램을 개발하고, 이 프로그램이 부부 각자의 개인성장과 관계성장에 효과가 있는지를 분석하는데 주된 목적을 두었으며, 아울러 참여집단의 유형에 따라 프로그램의 효과성에 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 프로그램 구성을 위한 기본 틀은 인간의 성장에 초점을 둔 Satir 모델을 기초로 하고, Halford와 Moor(2002)의 관계교육 프로그램을 기본모형으로 하였다. 프로그램은 부부의 강점 강화, 부부간의 차이에 대한 이해와 수용, 일치적인 의사소통, 부부갈등 해결, 부부의 성과 성역할, 변화유지 등을 요소로 6회기로 구성되었다. 개발된 프로그램의 효과검증을 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중년기 부부성장 집단프로그램은 부부 각 개인의 성장에 효과가 있는가? 둘째, 중년기 부부성장 집단프로그램은 관계성장에 효과가 있는가? 셋째, 중년기 부부성장 집단프로그램은 참여집단의 유형에 따라 개인성장 및 관계성장의 효과에 차이가 있는가? 프로그램 효과검증을 위한 대상들은 프로그램에 참여한 일반부부집단 7쌍, 갈등부부집단 8쌍, 일반부인집단 9쌍과 비 참여집단 9쌍이며, 모두 40-59세의 중년기 부부들이었다. 프로그램 효과 검증과 각 집단별 차이를 밝히기 위해 자기보고식 질문지로 참여집단 비 참여집단의 부부 모두에게 사전검사와 사후검사를 실시하고, 프로그램 진행과정의 참여자들의 나눔 내용을 녹음하였다. 프로그램의 효과분석은 통계적 절차에 의한 양적분석과 프로그램 전 과정에 대한 질적 분석을 병행하였다. 본 연구의 양적분석과 질적분석의 결과에 의하면, 중년기 부부성장 집단프로그램은 중년기 부부들의 자아존중감과 일치성을 향상시켜 개인적인 성장을 가져왔으며, 전체 부부친밀감 및 부부관계를 향상시켜 부부들의 관계성장을 가져왔다. 또한 갈등부부집단이 다른 두 집단보다 부부성장의 효과가 컸으며, 부부가 함께 프로그램에 참여한 경우가 부부 일방만 참여한 경우보다 부부성장 효과가 좀 더 컸고, 프로그램에 참여하지 않은 경우보다 부부일방만이라도 참여한 경우에 부부성장 효과가 있었다. 이러한 결과는 본 개발 프로그램이 부부의 갈등해결에 많은 도움을 줄 수 있음을 시사하며, 현사회의 초점이 되고 있는 건강가정을 위한 부부 집단프로그램이나 이혼예방 프로그램으로 활용될 기능성이 있음을 나타낸다. 본 연구에서 나타난 결과를 근거로 앞으로의 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 현대 한국사회의 노년층들의 증가를 고려할 때, 이들에게 도움을 줄 수 있는 장노년기 부부성장프로그램의 연구가 필요하다. 둘째, 장기 프로그램의 대상모집이 쉽지 않은 점을 고려할 때, 다양한 형태의 프로그램 실시 방법(단기, 마라톤 식 등)에 따른 효과에 대한 연구를 하여 보다 쉽게 부부들을 도울 수 있는 방법이 모색되어야 할 것이다.
This research aims at developing a program for helping middle-age married couples grow both in personal and relationship level, and at determining the effectiveness of such program and the difference in effectiveness among three different participating groups. The basic theoretical work of the progr...
This research aims at developing a program for helping middle-age married couples grow both in personal and relationship level, and at determining the effectiveness of such program and the difference in effectiveness among three different participating groups. The basic theoretical work of the program is based on Satir Model focusing on human growth. The relationship education program by Halford and Moor (2002) guides the contents of this program. The program consists of six sessions, including such contents as finding and reinforcing the couples' strength in personal and relationship growth, understanding and accepting the difference of spouses, developing congruent communication style, resolving marital conflict, understanding marital sexuality and gender roles, and preserving the change. Specific research questions of this study are: Is the program effective on personal growth; is the program effective on relationship growth; and does the effectiveness of the program differ across three different groups on personal and relationship growth. Personal growth is consisted of such indices as self-esteem and congruency, whereas relationship growth included marital intimacy and three relationship indices. In order to evaluate the effectiveness of the program, both quantitative and qualitative analysis were conducted. This program was conducted at three different times with different groups, such as 7 couples with reporting no marital conflicts, 8 married couples with reporting conflicts, 9 wives with reporting no conflicts, and 9 married couples for comparison. The major findings of this study were as follows. First, the program is effective on personal and relationship growth of couples for each of these different groups. Second, this program was found to be most effective on couples with reporting conflicts. Finally, the research shows that the program is preventive for marital problems for couples with no conflicts, and therapeutic for couples with conflicts. This research has the following implications for further research: More research should be conducted for generating the effectiveness of this program; the program helping elderly couples should be developed; and various forms of the program (e.g., short-term, marathon type program) should be developed in order to facilitate the accessibility of the participants.
This research aims at developing a program for helping middle-age married couples grow both in personal and relationship level, and at determining the effectiveness of such program and the difference in effectiveness among three different participating groups. The basic theoretical work of the program is based on Satir Model focusing on human growth. The relationship education program by Halford and Moor (2002) guides the contents of this program. The program consists of six sessions, including such contents as finding and reinforcing the couples' strength in personal and relationship growth, understanding and accepting the difference of spouses, developing congruent communication style, resolving marital conflict, understanding marital sexuality and gender roles, and preserving the change. Specific research questions of this study are: Is the program effective on personal growth; is the program effective on relationship growth; and does the effectiveness of the program differ across three different groups on personal and relationship growth. Personal growth is consisted of such indices as self-esteem and congruency, whereas relationship growth included marital intimacy and three relationship indices. In order to evaluate the effectiveness of the program, both quantitative and qualitative analysis were conducted. This program was conducted at three different times with different groups, such as 7 couples with reporting no marital conflicts, 8 married couples with reporting conflicts, 9 wives with reporting no conflicts, and 9 married couples for comparison. The major findings of this study were as follows. First, the program is effective on personal and relationship growth of couples for each of these different groups. Second, this program was found to be most effective on couples with reporting conflicts. Finally, the research shows that the program is preventive for marital problems for couples with no conflicts, and therapeutic for couples with conflicts. This research has the following implications for further research: More research should be conducted for generating the effectiveness of this program; the program helping elderly couples should be developed; and various forms of the program (e.g., short-term, marathon type program) should be developed in order to facilitate the accessibility of the participants.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.