본 논문은 볼프 (Hugo Wolf, 1860-1903)의 「뫼리케 가곡집(Mörike Liederbuch)」에 관한 연구이다. 볼프는 후기 낭만시대를 대표하는 가곡 작곡가로서 슈베르트와 슈만의 뒤를 이어 독일 가곡을 최고의 정점에 올려놓았다. 그는 그가 존경했던 바그너(Richard Wagner, 1813-1883)의 진보적인 음악성향을 본받아 가사에 의한 낭창법과 피아노 반주, 반음계적 화성 등을 이용하여 작곡 활동을 하게 된다. 독일 문학에 몰두하고 시의 중요성을 남달리 여긴 그의 음악은 다른 어떤 장르보다도 가곡작...
본 논문은 볼프 (Hugo Wolf, 1860-1903)의 「뫼리케 가곡집(Mörike Liederbuch)」에 관한 연구이다. 볼프는 후기 낭만시대를 대표하는 가곡 작곡가로서 슈베르트와 슈만의 뒤를 이어 독일 가곡을 최고의 정점에 올려놓았다. 그는 그가 존경했던 바그너(Richard Wagner, 1813-1883)의 진보적인 음악성향을 본받아 가사에 의한 낭창법과 피아노 반주, 반음계적 화성 등을 이용하여 작곡 활동을 하게 된다. 독일 문학에 몰두하고 시의 중요성을 남달리 여긴 그의 음악은 다른 어떤 장르보다도 가곡작곡에서 그 실력이 탁월하게 발휘된다. 그의 가곡집은 시인들의 작품을 모아 만든「뫼리케 가곡집」,「아이헨도르프 가곡집」,「괴테 가곡집」,「스페인 가곡집」,「이탈리아 가곡집」등이 있으며 이런 방대한 작품을 통해 후기 낭만시대 가곡 발전의 절정을 가져왔다. 이 중「뫼리케 가곡집」은 독일의 뛰어난 서정시인 뫼리케(Eduard Mörike, 1804-1875)의 시에 곡을 붙인 것으로 그의 성숙된 음악을 보여주는 주요한 가곡집이다. 본 논문에서는 이 가곡집 중 “Er ist's”, “Elfenlied”, “Der Gärtner”, “Gebet” 4곡을 선정하여 고찰하였다. 그 결과, 그의 가곡은 시의 형식에 충실하였고, 시의 리듬과 운율에 따라 형식과 멜로디가 구성되며 자세한 악상기호나 구체적인 지시어들이 악곡에 표시됨에 따라 시의 의미가 잘 전달되게 되었다. 또한 피아노의 중요성이 강조되어 전주, 간주, 후주는 곡의 내용을 암시하고 뒷받침 해주는 중요한 역할을 담당하였다. 볼프의 가곡은 모든 음악적 요소들을 시와 결합시킨 훌륭한 합일체이다.
본 논문은 볼프 (Hugo Wolf, 1860-1903)의 「뫼리케 가곡집(Mörike Liederbuch)」에 관한 연구이다. 볼프는 후기 낭만시대를 대표하는 가곡 작곡가로서 슈베르트와 슈만의 뒤를 이어 독일 가곡을 최고의 정점에 올려놓았다. 그는 그가 존경했던 바그너(Richard Wagner, 1813-1883)의 진보적인 음악성향을 본받아 가사에 의한 낭창법과 피아노 반주, 반음계적 화성 등을 이용하여 작곡 활동을 하게 된다. 독일 문학에 몰두하고 시의 중요성을 남달리 여긴 그의 음악은 다른 어떤 장르보다도 가곡작곡에서 그 실력이 탁월하게 발휘된다. 그의 가곡집은 시인들의 작품을 모아 만든「뫼리케 가곡집」,「아이헨도르프 가곡집」,「괴테 가곡집」,「스페인 가곡집」,「이탈리아 가곡집」등이 있으며 이런 방대한 작품을 통해 후기 낭만시대 가곡 발전의 절정을 가져왔다. 이 중「뫼리케 가곡집」은 독일의 뛰어난 서정시인 뫼리케(Eduard Mörike, 1804-1875)의 시에 곡을 붙인 것으로 그의 성숙된 음악을 보여주는 주요한 가곡집이다. 본 논문에서는 이 가곡집 중 “Er ist's”, “Elfenlied”, “Der Gärtner”, “Gebet” 4곡을 선정하여 고찰하였다. 그 결과, 그의 가곡은 시의 형식에 충실하였고, 시의 리듬과 운율에 따라 형식과 멜로디가 구성되며 자세한 악상기호나 구체적인 지시어들이 악곡에 표시됨에 따라 시의 의미가 잘 전달되게 되었다. 또한 피아노의 중요성이 강조되어 전주, 간주, 후주는 곡의 내용을 암시하고 뒷받침 해주는 중요한 역할을 담당하였다. 볼프의 가곡은 모든 음악적 요소들을 시와 결합시킨 훌륭한 합일체이다.
This is a study on the 「Mörike Liederbuch」 by Hugo Wolf(1860-1903). Hugo Wolf is a representative lied composer in the post romanticism era , who made the German lied arrive at its meridian prosperity succeeding Franz Schubert and Robert Alexander Schumann. He followed the progressive music sty...
This is a study on the 「Mörike Liederbuch」 by Hugo Wolf(1860-1903). Hugo Wolf is a representative lied composer in the post romanticism era , who made the German lied arrive at its meridian prosperity succeeding Franz Schubert and Robert Alexander Schumann. He followed the progressive music style of Richard Wagner(1813-1883), his most respecting composer, so that he made use of piano accompaniment, chromatic harmony, recitable melody which depends on words, etc. He had devoted himself in German literature and attached exceptional importance to poems. Accordingly, he had become distinguished as a lied composer. He collected literary works of poets and composed a great number of collections of lieder, such as 「Mörike Liederbuch」, 「Eichendorff-Liederbuch」, 「Goethe-Liederbuch」, 「Spanisches Liederbuch」, and 「Italienisches Liederbuch」. With these plentiful productions, he took the initiative of the prosperity of lied in the post romanticism era. Especially, 「Mörike Liederbuch」 was based on the poems of Eduard Mörike(1804-1875), an outstanding German lyric poet. It is highly regarded as Wolf's prominent collection of lieder which shows his musical maturity. In this study, the characteristics of Wolf's lied are considered by selecting and analysing 4 songs among this collection : "Er ist's", "Elfenlied", "Der Gärtner", and "Gebet". In brief, his lieder are faithful to the poetic form and present the meaning of poems with felicity by organizing music form and melody according to rhythm and meter of poem and placing detailed expression marks and concrete directive terms on the musical scores. In addition, he emphasized the importance of the piano by letting prelude, interlude, and postlude play an important role in suggesting and supporting the theme of his songs. His lieder could be regarded as the admirable synthesis in which all of the musical factors are finely combined with poetry.
This is a study on the 「Mörike Liederbuch」 by Hugo Wolf(1860-1903). Hugo Wolf is a representative lied composer in the post romanticism era , who made the German lied arrive at its meridian prosperity succeeding Franz Schubert and Robert Alexander Schumann. He followed the progressive music style of Richard Wagner(1813-1883), his most respecting composer, so that he made use of piano accompaniment, chromatic harmony, recitable melody which depends on words, etc. He had devoted himself in German literature and attached exceptional importance to poems. Accordingly, he had become distinguished as a lied composer. He collected literary works of poets and composed a great number of collections of lieder, such as 「Mörike Liederbuch」, 「Eichendorff-Liederbuch」, 「Goethe-Liederbuch」, 「Spanisches Liederbuch」, and 「Italienisches Liederbuch」. With these plentiful productions, he took the initiative of the prosperity of lied in the post romanticism era. Especially, 「Mörike Liederbuch」 was based on the poems of Eduard Mörike(1804-1875), an outstanding German lyric poet. It is highly regarded as Wolf's prominent collection of lieder which shows his musical maturity. In this study, the characteristics of Wolf's lied are considered by selecting and analysing 4 songs among this collection : "Er ist's", "Elfenlied", "Der Gärtner", and "Gebet". In brief, his lieder are faithful to the poetic form and present the meaning of poems with felicity by organizing music form and melody according to rhythm and meter of poem and placing detailed expression marks and concrete directive terms on the musical scores. In addition, he emphasized the importance of the piano by letting prelude, interlude, and postlude play an important role in suggesting and supporting the theme of his songs. His lieder could be regarded as the admirable synthesis in which all of the musical factors are finely combined with poetry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.