본 연구에서는 유아가 성장하여 크고 작은 범죄자로 전락하는 것을 막기 위하여 유아기의 반사회적 행동 교정을 위한 법 지도 교육을 수행하는 방안을 검증하였다.유아는 자신과 접하는 사회환경과 사회구성원과 관계 속에서 성장 발달한다. 유아기의 반사회적 행동을 형법과 관련하여 준법정신 함양 교육에 관련된 조사연구분석을 하였다본 연구는 유아교육법에 근거하여 설립된 유치원에서 유아교사들이 반사회적 행동을 보이는 유아에 대한 실태를 얼마나 파악하고 있으며, 반사회적 행동별 지도방법에 대한 실태를 조사하여 분석하였다.연구대상으로는 전국 유아교육기관 중에서 서울·경기도에 있는 유아교육기관 20곳을 조사대상으로 설문지를 작성하여 유아교육기관에 근무하는 지도교사 200명을 표집대상으로 조사하였다.표지된 ...
본 연구에서는 유아가 성장하여 크고 작은 범죄자로 전락하는 것을 막기 위하여 유아기의 반사회적 행동 교정을 위한 법 지도 교육을 수행하는 방안을 검증하였다.유아는 자신과 접하는 사회환경과 사회구성원과 관계 속에서 성장 발달한다. 유아기의 반사회적 행동을 형법과 관련하여 준법정신 함양 교육에 관련된 조사연구분석을 하였다본 연구는 유아교육법에 근거하여 설립된 유치원에서 유아교사들이 반사회적 행동을 보이는 유아에 대한 실태를 얼마나 파악하고 있으며, 반사회적 행동별 지도방법에 대한 실태를 조사하여 분석하였다.연구대상으로는 전국 유아교육기관 중에서 서울·경기도에 있는 유아교육기관 20곳을 조사대상으로 설문지를 작성하여 유아교육기관에 근무하는 지도교사 200명을 표집대상으로 조사하였다.표지된 자료분석을 위하여 주로 사용한 통계방식은 SPSS 12.0을 사용하여 구조방정식(Structural Equation Model:SEM) 빈도분석(Frequency Analysis) 변량분석(Anova)등을 실시하였다.분석결과는 다음과 같이 요약하였다.첫째, 반사회적 유아 실태 분석결과 사회적 사회적 행동(59.7%)이 개인적 반사회적행동(39%)보다 많았으며, 반사회적 행동 발생 원인으로는 부모의 양육(52.8%)을 꼽았다. 반사회적 행동 중,가장 높은 비중을 나타내는 행동은 산만한행동(23.4%), 때리는 행동(14.8%)이었다. 지도에서도 가장 어려운 반사회적 행동은 산만한 유아를 교육하는데 힘들다고 호소했다.둘째, 반 사회적 행동지도 해결방안 실태는 동료교사(48.2%), 관련서적(27,5%)에 의존하고 있으며, 전문지도 기관의 지식지도를 원하고 있었다.셋째, 가정과의 연계실태는 비교적 가정에 자세히(78.6%)알리고 있고, 부모의 반응은 적극적 반응(56.6%)과 조금반응(23.9%)으로 부모의 관심은 높은 편이었다.넷째, 반사회적 행동 지도방법 실태는 유형별로 조금 차이가 있다. 보편적으로 적절한 사회 강화, 모범적인 유아 칭찬, 동화를 통한 간접적인 교육효과, 격리, 유아교사가 모범을 보이기의 지도방법을 택하고 있다. 교육지도 후 교사 만족도는 만족(35%), 그저 그렇다(43.4%)의 의견으로 이유로는 전문지식이 부족(36.5%), 시간이 없어 충분한 지도를 할 수 없음을 호소했다.다섯째, 반사회적 행동 유아지도에 법을 연계했을 때, 유아의 반사회적 행동이 매우 줄어든다(24.5%), 줄어든다(37.7%)로 줄어들 것이라고 긍정적인 표현을 했고, 법 지도 후, 범죄(비행)도 매우 줄어든다(25.2%) 줄어든다.(33.3%)로 법 지도의 필요성을 주시 했다.법 지도교육 방안으로는 정부차원에서 법 지도 전문교사를 양성하여 법 지도 지침서를 제작 유아교육기관 및 초·중·고등학교에 비치하고 상담과 법 교육을 통해 청소년 비행과 성인법치를 예방하는 예방법학 차원에서 관심과 정책이 수립될 때 우리 사회는 법질서와 법 생활에 커다란 변화가 되리라 생각이 된다.유아기 법 지도에 관한 필요성과 중요성이 입증 되었으나 다른 각도에서 유아 법 생활에 대한 더 많은 연구가 있기를 기대한다.
본 연구에서는 유아가 성장하여 크고 작은 범죄자로 전락하는 것을 막기 위하여 유아기의 반사회적 행동 교정을 위한 법 지도 교육을 수행하는 방안을 검증하였다.유아는 자신과 접하는 사회환경과 사회구성원과 관계 속에서 성장 발달한다. 유아기의 반사회적 행동을 형법과 관련하여 준법정신 함양 교육에 관련된 조사연구분석을 하였다본 연구는 유아교육법에 근거하여 설립된 유치원에서 유아교사들이 반사회적 행동을 보이는 유아에 대한 실태를 얼마나 파악하고 있으며, 반사회적 행동별 지도방법에 대한 실태를 조사하여 분석하였다.연구대상으로는 전국 유아교육기관 중에서 서울·경기도에 있는 유아교육기관 20곳을 조사대상으로 설문지를 작성하여 유아교육기관에 근무하는 지도교사 200명을 표집대상으로 조사하였다.표지된 자료분석을 위하여 주로 사용한 통계방식은 SPSS 12.0을 사용하여 구조방정식(Structural Equation Model:SEM) 빈도분석(Frequency Analysis) 변량분석(Anova)등을 실시하였다.분석결과는 다음과 같이 요약하였다.첫째, 반사회적 유아 실태 분석결과 사회적 사회적 행동(59.7%)이 개인적 반사회적행동(39%)보다 많았으며, 반사회적 행동 발생 원인으로는 부모의 양육(52.8%)을 꼽았다. 반사회적 행동 중,가장 높은 비중을 나타내는 행동은 산만한행동(23.4%), 때리는 행동(14.8%)이었다. 지도에서도 가장 어려운 반사회적 행동은 산만한 유아를 교육하는데 힘들다고 호소했다.둘째, 반 사회적 행동지도 해결방안 실태는 동료교사(48.2%), 관련서적(27,5%)에 의존하고 있으며, 전문지도 기관의 지식지도를 원하고 있었다.셋째, 가정과의 연계실태는 비교적 가정에 자세히(78.6%)알리고 있고, 부모의 반응은 적극적 반응(56.6%)과 조금반응(23.9%)으로 부모의 관심은 높은 편이었다.넷째, 반사회적 행동 지도방법 실태는 유형별로 조금 차이가 있다. 보편적으로 적절한 사회 강화, 모범적인 유아 칭찬, 동화를 통한 간접적인 교육효과, 격리, 유아교사가 모범을 보이기의 지도방법을 택하고 있다. 교육지도 후 교사 만족도는 만족(35%), 그저 그렇다(43.4%)의 의견으로 이유로는 전문지식이 부족(36.5%), 시간이 없어 충분한 지도를 할 수 없음을 호소했다.다섯째, 반사회적 행동 유아지도에 법을 연계했을 때, 유아의 반사회적 행동이 매우 줄어든다(24.5%), 줄어든다(37.7%)로 줄어들 것이라고 긍정적인 표현을 했고, 법 지도 후, 범죄(비행)도 매우 줄어든다(25.2%) 줄어든다.(33.3%)로 법 지도의 필요성을 주시 했다.법 지도교육 방안으로는 정부차원에서 법 지도 전문교사를 양성하여 법 지도 지침서를 제작 유아교육기관 및 초·중·고등학교에 비치하고 상담과 법 교육을 통해 청소년 비행과 성인법치를 예방하는 예방법학 차원에서 관심과 정책이 수립될 때 우리 사회는 법질서와 법 생활에 커다란 변화가 되리라 생각이 된다.유아기 법 지도에 관한 필요성과 중요성이 입증 되었으나 다른 각도에서 유아 법 생활에 대한 더 많은 연구가 있기를 기대한다.
This study has examined ways of performing the education of instructing law in infancy in order to prevent infant from being fallen into the large or small offender after being grown in case anti-social behavior of the infancy is not instructed to the right social behavior.Infant grows and develops ...
This study has examined ways of performing the education of instructing law in infancy in order to prevent infant from being fallen into the large or small offender after being grown in case anti-social behavior of the infancy is not instructed to the right social behavior.Infant grows and develops within the relation between social environment and social members the infant itself comes in touch with. And this study also has the aim of examining ways of teaching law on anti-social behavior in the infancy in relation with the lawful behavior and at the same time this study also has the aim of examining anti-social behavior in the infancy by putting emphasis on the understanding of the law-abiding spirit in relation to the criminal law.This study has analyzed and investigated the actual situations on understanding of the teachers of the infant who are in charge of the infant in the kindergarten established by being based on the law of the education of the infant who is aged from 3 to 5 on the anti-social behavior in the actual site of education and on ways of teaching according to anti-social behaviors respectively.20 infant education organizations have been the objects of the investigation which are located in the city of Seoul and Gyonggi province of all infant education organizations across the country by distributing questionnaires to 200 guiding teachers working in infant education organizations.SPSS 12.0 has been used as the main statistical way for the marked material analysis through enforcing structural equation model : SEM, frequency analysis, and anova.The following is the summary of the results of study.First, the result of the analysis of the actual conditions of the anti-social infant has showed that social behavior(59.7%) was more than individual anti-social behavior(39%), and as the cause of the rise of anti-social behavior, rearing of the parents was the top(52.8%). Behavior showing the highest relative importance of the anti-social behavior was the loose behavior(23.4%) followed by the hitting behavior(14.8). The anti-social behavior which is most difficult to teach was loose one as the teachers appealed that teaching such infant is most difficult.Second, the actual conditions of the teachers as ways of solving anti-social behavior of the infant showed that they depend on the fellow teachers(48.2%) and the books concerned(27.5%), and they wanted to have the knowledge from the professional education organizations.Third, the actual situations they have related to the households showed that they comparatively inform home of the detailed behaviors of the infant(78.6%) while the reaction of the parents has showed to have been higher with the active reaction(56.6%) and little reaction(23.9%).Fourth, there has been a little difference between the types on the actual ways of teaching anti-social behavior, but generally they chose the ways of teaching such as the strength of suitable society, praising the model infant, indirect education effect through fairly tales, isolation, and showing the example of the teacher of the infant, but after teaching the infant, the degree of satisfaction of the teachers showed to have been 35% while 43.4% showed to have been not so satisfactory for the reason that they lack the professional knowledge by 36.5% by appealing that they have no enough time to teach the infant satisfactorily.Fifth, they showed the affirmative expression by saying that the anti-social behavior of the infant has been decreasing so much(24.5%) and a little(37.7%) when the law is linked to the teaching of the infant having anti-social behavior, and they paid attention to the necessity of teaching law as they saw the decrease of crime(wrongdoing) so much(25.2%) and a little(33.3%).As the ways of the education of teaching law they suggested that government should produce teachers skilled in the teaching of the law, produce the manuals on teaching law to be distributed and furnished in infant education organizations and elementary, middle and high schools through the establishment of the policy with the concerns in the dimension of preventive science of law in order to prevent juvenile delinquency and adult law breaking through counseling and education on law, and then our society would be greatly changed in its order and life of law. I think.The necessity and importance on the teaching of the law in the infancy have been proved, but I expect that more studies on the life of law of the infant should be continued from another angle.
This study has examined ways of performing the education of instructing law in infancy in order to prevent infant from being fallen into the large or small offender after being grown in case anti-social behavior of the infancy is not instructed to the right social behavior.Infant grows and develops within the relation between social environment and social members the infant itself comes in touch with. And this study also has the aim of examining ways of teaching law on anti-social behavior in the infancy in relation with the lawful behavior and at the same time this study also has the aim of examining anti-social behavior in the infancy by putting emphasis on the understanding of the law-abiding spirit in relation to the criminal law.This study has analyzed and investigated the actual situations on understanding of the teachers of the infant who are in charge of the infant in the kindergarten established by being based on the law of the education of the infant who is aged from 3 to 5 on the anti-social behavior in the actual site of education and on ways of teaching according to anti-social behaviors respectively.20 infant education organizations have been the objects of the investigation which are located in the city of Seoul and Gyonggi province of all infant education organizations across the country by distributing questionnaires to 200 guiding teachers working in infant education organizations.SPSS 12.0 has been used as the main statistical way for the marked material analysis through enforcing structural equation model : SEM, frequency analysis, and anova.The following is the summary of the results of study.First, the result of the analysis of the actual conditions of the anti-social infant has showed that social behavior(59.7%) was more than individual anti-social behavior(39%), and as the cause of the rise of anti-social behavior, rearing of the parents was the top(52.8%). Behavior showing the highest relative importance of the anti-social behavior was the loose behavior(23.4%) followed by the hitting behavior(14.8). The anti-social behavior which is most difficult to teach was loose one as the teachers appealed that teaching such infant is most difficult.Second, the actual conditions of the teachers as ways of solving anti-social behavior of the infant showed that they depend on the fellow teachers(48.2%) and the books concerned(27.5%), and they wanted to have the knowledge from the professional education organizations.Third, the actual situations they have related to the households showed that they comparatively inform home of the detailed behaviors of the infant(78.6%) while the reaction of the parents has showed to have been higher with the active reaction(56.6%) and little reaction(23.9%).Fourth, there has been a little difference between the types on the actual ways of teaching anti-social behavior, but generally they chose the ways of teaching such as the strength of suitable society, praising the model infant, indirect education effect through fairly tales, isolation, and showing the example of the teacher of the infant, but after teaching the infant, the degree of satisfaction of the teachers showed to have been 35% while 43.4% showed to have been not so satisfactory for the reason that they lack the professional knowledge by 36.5% by appealing that they have no enough time to teach the infant satisfactorily.Fifth, they showed the affirmative expression by saying that the anti-social behavior of the infant has been decreasing so much(24.5%) and a little(37.7%) when the law is linked to the teaching of the infant having anti-social behavior, and they paid attention to the necessity of teaching law as they saw the decrease of crime(wrongdoing) so much(25.2%) and a little(33.3%).As the ways of the education of teaching law they suggested that government should produce teachers skilled in the teaching of the law, produce the manuals on teaching law to be distributed and furnished in infant education organizations and elementary, middle and high schools through the establishment of the policy with the concerns in the dimension of preventive science of law in order to prevent juvenile delinquency and adult law breaking through counseling and education on law, and then our society would be greatly changed in its order and life of law. I think.The necessity and importance on the teaching of the law in the infancy have been proved, but I expect that more studies on the life of law of the infant should be continued from another angle.
주제어
#유아기
#반사회적 행동
#아동발달
#행동치료
#반사회적 행동원인법 교육지도
#형법
#법 교육 전문지도 교사
#법 교육지도 방안
학위논문 정보
저자
김경자
학위수여기관
연세대학교 정경대학원
학위구분
국내석사
학과
법학과
지도교수
심희기
발행연도
2007
총페이지
viii, 83장
키워드
유아기,
반사회적 행동,
아동발달,
행동치료,
반사회적 행동원인법 교육지도,
형법,
법 교육 전문지도 교사,
법 교육지도 방안
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.