1960년대 이후 급속한 경제개발과 공업화의 진전에 따른 도시 이주 현상의 가속화로 대도시 인구의 급속한 팽창이 이루어졌다. 특히 서울의 인구유입 집중현상은 서울의 주택부족문제와 함께 부동산 값의 급등을 발생시켰다. 1960년대 후반 주택문제가 심각한 사회문제로 대두되면서 불안정해진 주택시장을 안정시키기 위해 정부는 본격적으로 주택정책을 실시하게 되었다. 주택정책을 실현하는 주요 수단인 주택공급제도의 목적을 달성하기 위해 1977년 “주택청약제도”가 도입되었다. 주택청약제도는 실수요자에게 주택을 공급하기 위해 시대와 주택환경의 변...
1960년대 이후 급속한 경제개발과 공업화의 진전에 따른 도시 이주 현상의 가속화로 대도시 인구의 급속한 팽창이 이루어졌다. 특히 서울의 인구유입 집중현상은 서울의 주택부족문제와 함께 부동산 값의 급등을 발생시켰다. 1960년대 후반 주택문제가 심각한 사회문제로 대두되면서 불안정해진 주택시장을 안정시키기 위해 정부는 본격적으로 주택정책을 실시하게 되었다. 주택정책을 실현하는 주요 수단인 주택공급제도의 목적을 달성하기 위해 1977년 “주택청약제도”가 도입되었다. 주택청약제도는 실수요자에게 주택을 공급하기 위해 시대와 주택환경의 변화에 따라 많은 변천을 거듭해왔다. 이에 따라 주택청약제도는 주택청약관련저축을 통해 건설재원확보와 주택공급확대의 효과를 거뒀다. 그러나 이러한 과정에서 가수요자들을 주택청약시장에 끌어드림으로써 실수요자들에게 효과적으로 주택을 공급하지 못하고, 주택시장을 투기의 장으로 전락시키는 결과를 가져왔다. 이에 따라 정부는 2007년 9월 실수요자들에게 혜택을 주기 위하여 “청약가점제”시행을 입법예고 하였다. 그러나 가점항목을 통해 점수를 계산하여 실수요자들을 구분해 실수요자들에게 주택을 공급한다는 취지의 청약가점제는 시행전부터 많은 논란을 가져왔다. 따라서 본 논문은 기존의 주택청약제도의 이론적 검토와 문제점을 분석하고, 외국 사례의 분석, 설문을 통한 전문가들의 의견 수렴을 통해서 새롭게 시행될 청약가점제도의 효과를 예측하고 개선방안을 제언하였다. 청약가점제도는 실수요자를 위한 개편임에도 불구하고 크게 세가지 문제점을 가지고 있다. 첫째 1세대가구의 배제 문제, 둘째 주택공급의 형평성 문제, 셋째 투기억제의 실효성 문제이다. 이러한 문제점을 개선하기 위해 첫째, 추첨제의 병행 비율을 높여 1세대 가구의 주택 공급 기회를 늘리고 둘째, 재산평가를 통해 자산·소득 수준에 따른 차별화와 1주택 서민층의 무주택 인정 범위 확대를 통한 형평성 문제를 개선하고 셋째, 재산평가방안과 가점항목 충족요건 검증 장치 마련이 이루어 져야 한다.
1960년대 이후 급속한 경제개발과 공업화의 진전에 따른 도시 이주 현상의 가속화로 대도시 인구의 급속한 팽창이 이루어졌다. 특히 서울의 인구유입 집중현상은 서울의 주택부족문제와 함께 부동산 값의 급등을 발생시켰다. 1960년대 후반 주택문제가 심각한 사회문제로 대두되면서 불안정해진 주택시장을 안정시키기 위해 정부는 본격적으로 주택정책을 실시하게 되었다. 주택정책을 실현하는 주요 수단인 주택공급제도의 목적을 달성하기 위해 1977년 “주택청약제도”가 도입되었다. 주택청약제도는 실수요자에게 주택을 공급하기 위해 시대와 주택환경의 변화에 따라 많은 변천을 거듭해왔다. 이에 따라 주택청약제도는 주택청약관련저축을 통해 건설재원확보와 주택공급확대의 효과를 거뒀다. 그러나 이러한 과정에서 가수요자들을 주택청약시장에 끌어드림으로써 실수요자들에게 효과적으로 주택을 공급하지 못하고, 주택시장을 투기의 장으로 전락시키는 결과를 가져왔다. 이에 따라 정부는 2007년 9월 실수요자들에게 혜택을 주기 위하여 “청약가점제”시행을 입법예고 하였다. 그러나 가점항목을 통해 점수를 계산하여 실수요자들을 구분해 실수요자들에게 주택을 공급한다는 취지의 청약가점제는 시행전부터 많은 논란을 가져왔다. 따라서 본 논문은 기존의 주택청약제도의 이론적 검토와 문제점을 분석하고, 외국 사례의 분석, 설문을 통한 전문가들의 의견 수렴을 통해서 새롭게 시행될 청약가점제도의 효과를 예측하고 개선방안을 제언하였다. 청약가점제도는 실수요자를 위한 개편임에도 불구하고 크게 세가지 문제점을 가지고 있다. 첫째 1세대가구의 배제 문제, 둘째 주택공급의 형평성 문제, 셋째 투기억제의 실효성 문제이다. 이러한 문제점을 개선하기 위해 첫째, 추첨제의 병행 비율을 높여 1세대 가구의 주택 공급 기회를 늘리고 둘째, 재산평가를 통해 자산·소득 수준에 따른 차별화와 1주택 서민층의 무주택 인정 범위 확대를 통한 형평성 문제를 개선하고 셋째, 재산평가방안과 가점항목 충족요건 검증 장치 마련이 이루어 져야 한다.
Since the 1960's, there have been a rapid expansion of metropolis population because of the acceleration of moving to cities according to the fast economic development and the progress of industrialization. Especially the concentrative influx of the population in Seoul resulted in the suddenly risin...
Since the 1960's, there have been a rapid expansion of metropolis population because of the acceleration of moving to cities according to the fast economic development and the progress of industrialization. Especially the concentrative influx of the population in Seoul resulted in the suddenly rising tendency of real estate price as well as the problem of housing shortage. In the late 1960's housing problems grew up to a serious social problem. So our government enforced the housing policy on a full scale to stabilize the unstable housing market. To gain our government's end of the housing supply system, which is main means to realize the housing policy, “Apartment-Application System” was introduced in 1977. To supply houses to end users, Apartment-Application System has repeated many changes according to the changes of the times and the housing environment. For this reason, Apartment-Application System resulted effectively in both the security of financial resources for construction and the increase of housing supply. However in this course, fictitious users have been brought into the Apartment-Application market. That situation did not allow to supply houses effectively to end users, and also resulted in a downfall as a field of speculation for housing market. For this reason, on September 2007, our government gave an advance notice of legislation of “Application Add-Point System” enforcement to give benefit to end users. However, the purpose of Application Add-Point System is to supply houses to end users who are sorted from counting points through the add-point item. So it caused many of controversy before enforcement. Therefore, on the basis of both the theoretical examination and the problem analysis on the existing Apartment-Application System, this thesis intends to estimate the effect of Application Add-Point System, which is scheduled to be enforced newly, and to advise the plan for improvement, through both the cases in other countries and the collecting of experts' opinion from survey. Although the reform for end users, Apartment-Application System has the three main problems as follows: First, a problem of the exclusion of one household. Second, a problem of the equality of housing supply. Third, a problem of the effectiveness of speculation restraint. To improve these problems, above all, there should be increasing of the chances of housing supply for one household through the raising of parallel rate of the lottery system. Also, there should be the discrimination according to the property and income level through property valuation. And also, there should be the improvement of a problem of the equality through the expansion of recognition of the homeless masses who are one household. Finally, there should be the inspection system both for property valuation plan and for sufficient condition of the add-point item.
Since the 1960's, there have been a rapid expansion of metropolis population because of the acceleration of moving to cities according to the fast economic development and the progress of industrialization. Especially the concentrative influx of the population in Seoul resulted in the suddenly rising tendency of real estate price as well as the problem of housing shortage. In the late 1960's housing problems grew up to a serious social problem. So our government enforced the housing policy on a full scale to stabilize the unstable housing market. To gain our government's end of the housing supply system, which is main means to realize the housing policy, “Apartment-Application System” was introduced in 1977. To supply houses to end users, Apartment-Application System has repeated many changes according to the changes of the times and the housing environment. For this reason, Apartment-Application System resulted effectively in both the security of financial resources for construction and the increase of housing supply. However in this course, fictitious users have been brought into the Apartment-Application market. That situation did not allow to supply houses effectively to end users, and also resulted in a downfall as a field of speculation for housing market. For this reason, on September 2007, our government gave an advance notice of legislation of “Application Add-Point System” enforcement to give benefit to end users. However, the purpose of Application Add-Point System is to supply houses to end users who are sorted from counting points through the add-point item. So it caused many of controversy before enforcement. Therefore, on the basis of both the theoretical examination and the problem analysis on the existing Apartment-Application System, this thesis intends to estimate the effect of Application Add-Point System, which is scheduled to be enforced newly, and to advise the plan for improvement, through both the cases in other countries and the collecting of experts' opinion from survey. Although the reform for end users, Apartment-Application System has the three main problems as follows: First, a problem of the exclusion of one household. Second, a problem of the equality of housing supply. Third, a problem of the effectiveness of speculation restraint. To improve these problems, above all, there should be increasing of the chances of housing supply for one household through the raising of parallel rate of the lottery system. Also, there should be the discrimination according to the property and income level through property valuation. And also, there should be the improvement of a problem of the equality through the expansion of recognition of the homeless masses who are one household. Finally, there should be the inspection system both for property valuation plan and for sufficient condition of the add-point item.
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#주택청약제도 주택정책 청약가점제
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