본 논문에서는 식기에 어울리는 무광 색유를 개발하고자 한다. 일반적으로 식기는 형태상의 한계를 가지므로 다양한 색을 갖는 유약을 사용함으로써 그 한계를 보완한다. 식기에 사용되는 유약은 색이 튀기 보다는 담긴 음식과 조화를 이룰 수 있어야 한다. 따라서 현대적 감각의 생활식기에 어울리는 색유약의 개발이 요구된다. 본 논문에서는 색유약 중에서도 유면에 광택이 없고 질감이 부드러운 무광 색유를 개발하고자 한다. 이를 위해 발색제로 안료를 사용한 무광 색유를 개발하고자 하는데, 안료를 사용하게 되면 색의 표현범위가 안정적이고, 색의 재현이 용이한 특성을 갖는다. 염기조성별 기본유약은 유약내의 알카리토류의 종류에 따라 색상의 차이를 보이므로 석회유계와 석회마그네시아유계로 나누어 실험하였다. 두 종류의 기본유에 안료를 첨가했을 때 유약의 소성온도가 낮아져 투명광택화 되는 현상을 띤다. 따라서 두 경우 모두 ...
본 논문에서는 식기에 어울리는 무광 색유를 개발하고자 한다. 일반적으로 식기는 형태상의 한계를 가지므로 다양한 색을 갖는 유약을 사용함으로써 그 한계를 보완한다. 식기에 사용되는 유약은 색이 튀기 보다는 담긴 음식과 조화를 이룰 수 있어야 한다. 따라서 현대적 감각의 생활식기에 어울리는 색유약의 개발이 요구된다. 본 논문에서는 색유약 중에서도 유면에 광택이 없고 질감이 부드러운 무광 색유를 개발하고자 한다. 이를 위해 발색제로 안료를 사용한 무광 색유를 개발하고자 하는데, 안료를 사용하게 되면 색의 표현범위가 안정적이고, 색의 재현이 용이한 특성을 갖는다. 염기조성별 기본유약은 유약내의 알카리토류의 종류에 따라 색상의 차이를 보이므로 석회유계와 석회마그네시아유계로 나누어 실험하였다. 두 종류의 기본유에 안료를 첨가했을 때 유약의 소성온도가 낮아져 투명광택화 되는 현상을 띤다. 따라서 두 경우 모두 카올린 함량이 높은 고령토 매트유를 기본유로 정하여 실험하였다. 안료는 발색정도에 따라 2%~8% 또는 0.5%~2% 까지 네 단계로 나누어 첨가하며 실험하였다. 각 경우에서 안료 첨가에 따른 색의 변화와 유면의 상태를 관찰하였다. 소성은 전기가마에서 1250℃로 산화소성을 하였다. 실험에는 모두 17가지 안료를 사용하였는데 SnO2가 많이 함유된 H320을 제외하고는 석회유계, 석회마그네시아유계 모두 무광 색유를 얻을 수 있었다. H320은 투명광택유에서는 분홍색으로 발색되었는데 매트유로 바뀌면서 발색이 되지 않았다. 전체적으로 색상의 채도는 석회마그네시아유계가 석회유계보다 조금 더 높았다. H500, H520, H600, H620, H860은 CoO 또는 Cr₂O₃가 포함되어 있어 적은양의 안료 첨가에도 발색이 되었다. 또한 기본유에 따라서 색상의 변화가 있었다. H440, H520, H600, H620은 안료 내의 Al₂O₃와 Cr₂O₃ 성분으로 인하여 용융점이 높아져서 유면이 다소 거칠게 나타났다.
본 논문에서는 식기에 어울리는 무광 색유를 개발하고자 한다. 일반적으로 식기는 형태상의 한계를 가지므로 다양한 색을 갖는 유약을 사용함으로써 그 한계를 보완한다. 식기에 사용되는 유약은 색이 튀기 보다는 담긴 음식과 조화를 이룰 수 있어야 한다. 따라서 현대적 감각의 생활식기에 어울리는 색유약의 개발이 요구된다. 본 논문에서는 색유약 중에서도 유면에 광택이 없고 질감이 부드러운 무광 색유를 개발하고자 한다. 이를 위해 발색제로 안료를 사용한 무광 색유를 개발하고자 하는데, 안료를 사용하게 되면 색의 표현범위가 안정적이고, 색의 재현이 용이한 특성을 갖는다. 염기조성별 기본유약은 유약내의 알카리토류의 종류에 따라 색상의 차이를 보이므로 석회유계와 석회마그네시아유계로 나누어 실험하였다. 두 종류의 기본유에 안료를 첨가했을 때 유약의 소성온도가 낮아져 투명광택화 되는 현상을 띤다. 따라서 두 경우 모두 카올린 함량이 높은 고령토 매트유를 기본유로 정하여 실험하였다. 안료는 발색정도에 따라 2%~8% 또는 0.5%~2% 까지 네 단계로 나누어 첨가하며 실험하였다. 각 경우에서 안료 첨가에 따른 색의 변화와 유면의 상태를 관찰하였다. 소성은 전기가마에서 1250℃로 산화소성을 하였다. 실험에는 모두 17가지 안료를 사용하였는데 SnO2가 많이 함유된 H320을 제외하고는 석회유계, 석회마그네시아유계 모두 무광 색유를 얻을 수 있었다. H320은 투명광택유에서는 분홍색으로 발색되었는데 매트유로 바뀌면서 발색이 되지 않았다. 전체적으로 색상의 채도는 석회마그네시아유계가 석회유계보다 조금 더 높았다. H500, H520, H600, H620, H860은 CoO 또는 Cr₂O₃가 포함되어 있어 적은양의 안료 첨가에도 발색이 되었다. 또한 기본유에 따라서 색상의 변화가 있었다. H440, H520, H600, H620은 안료 내의 Al₂O₃와 Cr₂O₃ 성분으로 인하여 용융점이 높아져서 유면이 다소 거칠게 나타났다.
This thesis discusses about developing color matt glaze that is suitable for dinner wares. Generally, dinner wares have a limited number of shapes and overcoming those limitations with variations of colors by using glazes that are capable of doing so. The color of glaze used in a particular dinner w...
This thesis discusses about developing color matt glaze that is suitable for dinner wares. Generally, dinner wares have a limited number of shapes and overcoming those limitations with variations of colors by using glazes that are capable of doing so. The color of glaze used in a particular dinner ware need to harmonize with the food that is served on that dinner ware rather than the color itself only being distinguished. Furthermore, the development of color glazes that fits the characteristics of modern dinner wares is necessary. In this thesis, I focuses on developing color matt glazes that have silky textures while having no glossiness. In order to achieve this goal, pigments are used as color formers. By using pigments, expressible color ranges become more stable and color reproduction steps are simplified. The basic glaze varies colors based on the type of alkaline earths. Thus experiments are carried out based on using lime glaze and on using lime-magnesian glaze. Pigments lower the firing temperature if added to these two types of basic glazes and have a transparent glossiness effect. Thus, a Kaolin matt glaze is used as the basic glaze under both cases. Pigments are added in four stages from 2% to 8% or from 0.5% to 2% depending on coloring degreed. In each case, the color variations and the conditions of the surfaces are observed. Oxidation firing method is used at 1250℃ using an electric kiln. The experiments involved 17 different pigments and color matt glazes were obtained from all experiments except H320 ingredients contain plentifully SnO₂. H320 colored pink under transparent glossy glaze, but a coloring did not take place under matt glaze. The overall level of saturation was higher under lime-magnesian glaze than in lime glaze. H500, H520, H600, H620, H860 colored with small amount of additions. Because CoO or Cr₂O₃ is included. H500, H520, H600, H620, H860 had color variations based on the basic glaze used. H440, H520, H600 and H620 pigment undergarment about lower the fusion point came to be high with Al₂O₃ and Cr₂O₃ ingredients, if this some it appeared roughly.
This thesis discusses about developing color matt glaze that is suitable for dinner wares. Generally, dinner wares have a limited number of shapes and overcoming those limitations with variations of colors by using glazes that are capable of doing so. The color of glaze used in a particular dinner ware need to harmonize with the food that is served on that dinner ware rather than the color itself only being distinguished. Furthermore, the development of color glazes that fits the characteristics of modern dinner wares is necessary. In this thesis, I focuses on developing color matt glazes that have silky textures while having no glossiness. In order to achieve this goal, pigments are used as color formers. By using pigments, expressible color ranges become more stable and color reproduction steps are simplified. The basic glaze varies colors based on the type of alkaline earths. Thus experiments are carried out based on using lime glaze and on using lime-magnesian glaze. Pigments lower the firing temperature if added to these two types of basic glazes and have a transparent glossiness effect. Thus, a Kaolin matt glaze is used as the basic glaze under both cases. Pigments are added in four stages from 2% to 8% or from 0.5% to 2% depending on coloring degreed. In each case, the color variations and the conditions of the surfaces are observed. Oxidation firing method is used at 1250℃ using an electric kiln. The experiments involved 17 different pigments and color matt glazes were obtained from all experiments except H320 ingredients contain plentifully SnO₂. H320 colored pink under transparent glossy glaze, but a coloring did not take place under matt glaze. The overall level of saturation was higher under lime-magnesian glaze than in lime glaze. H500, H520, H600, H620, H860 colored with small amount of additions. Because CoO or Cr₂O₃ is included. H500, H520, H600, H620, H860 had color variations based on the basic glaze used. H440, H520, H600 and H620 pigment undergarment about lower the fusion point came to be high with Al₂O₃ and Cr₂O₃ ingredients, if this some it appeared roughly.
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