본 연구는 GSP를 이용해 해석영역을 학습하는데 필요한 학습지도안을 제작하고 이 자료가 학생들의 학업성취도에 미치는 영향과 수학학습 태도의 변화와 호응도를 관찰하여 효과적인 학습을 위한 지도방안을 모색하는 것에 그 목적이 있으며 이를 위해 다음의 연구 문제를 설정하였다. 1. 문헌 연구를 통해 유리함수와 무리함수 단원에서 GSP를 활용한 학습지도안 제작 2. 제작된 학습 자료가 학업성취도와 수학적 성향에 미치는 영향 분석 본 연구를 수행하기 위해 기존 지필환경에서의 전통적인 수학수업에서 벗어나 직관적이고 동적인 방법으로 수업을 전...
본 연구는 GSP를 이용해 해석영역을 학습하는데 필요한 학습지도안을 제작하고 이 자료가 학생들의 학업성취도에 미치는 영향과 수학학습 태도의 변화와 호응도를 관찰하여 효과적인 학습을 위한 지도방안을 모색하는 것에 그 목적이 있으며 이를 위해 다음의 연구 문제를 설정하였다. 1. 문헌 연구를 통해 유리함수와 무리함수 단원에서 GSP를 활용한 학습지도안 제작 2. 제작된 학습 자료가 학업성취도와 수학적 성향에 미치는 영향 분석 본 연구를 수행하기 위해 기존 지필환경에서의 전통적인 수학수업에서 벗어나 직관적이고 동적인 방법으로 수업을 전개하고 이를 위해 역동적이고 학습자의 능동적인 참여가 가능한 수학교육용 프로그램인 Geometer's Sketchpad(이하 GSP)를 이용하여 학습지도안을 제작하여 해석교육에서 다양한 관점의 지도방안을 모색하였다. 먼저 문헌 연구를 통해 유리함수와 무리함수 단원에서 GSP를 활용한 학습지도안을 작성하고 제작된 학습지도안이 학업성취도와 수학적 성향에 미치는 영향을 분석하였다. 연구 방법 및 절차로 GSP를 사용한 학습지도안은 제 7차 교육과정에 따른 고등학교 10-나 과목의 유리함수와 무리함수 단원을 분석하여 효과적인 학습이 가능하도록 학습내용을 추출하여 GSP를 활용한 학습지도안을 이용해 비교반과 실험반을 나누어 실제 수업을 실시하여 결과를 분석하였다. 결과분석은 사후 성취도 검사를 통해 결과를 분석하였고, 학생 설문지 조사를 실시하여 실험수업의 효과를 분석하였다. 사후 성취도 평가에 대한 결과 분석은 전체 집단과 상위30%, 하위30% 집단을 구분하여 5% 의미수준으로 Z-검증을 실시하였으며, 학생 설문지 분석은 결과를 각 항목에 대한 백분율로 나타내었다. 학생 성취도는 전체 집단과 상위 30%집단에서는 유의미한 차이를 발견 할 수 없었고, 하위 30% 집단에서는 유의미한 차이를 발견 할 수 있었다. 설문조사에서는 66.9%의 학생이 GSP를 사용한 수업이 유익했다고 답해 학생들의 GSP를 이용한 수업에 관심이 높다는 것을 알 수 있었다. 또한 GSP등의 컴퓨터를 이용한 수업에 긍정적인 반응을 보였으며 정확한 그래프의 표현과 시각적 확인이 가능한 수업도구를 이용해 수업하기를 바라는 것으로 나타났다. 많은 교사들이 컴퓨터를 활용한 수업에 대한 인식은 긍정적이었으나 실제 수업 현장에서의 적용은 부정적인 시각이 많았다. 이는 학교 현장의 구성원들이 컴퓨터를 사용한 수업에 대한 기대는 높으나 아직 적용에 있어서는 어려움을 말하고 있는 것을 알 수 있다. 이에 현장에 활용 가능한 수업자료 개발에 대한 연구가 폭넓고 꾸준하게 이루어지고 교사의 적극적인 관심과 다양한 행정적인 정책지원이 필요하다는 것을 제언한다.
본 연구는 GSP를 이용해 해석영역을 학습하는데 필요한 학습지도안을 제작하고 이 자료가 학생들의 학업성취도에 미치는 영향과 수학학습 태도의 변화와 호응도를 관찰하여 효과적인 학습을 위한 지도방안을 모색하는 것에 그 목적이 있으며 이를 위해 다음의 연구 문제를 설정하였다. 1. 문헌 연구를 통해 유리함수와 무리함수 단원에서 GSP를 활용한 학습지도안 제작 2. 제작된 학습 자료가 학업성취도와 수학적 성향에 미치는 영향 분석 본 연구를 수행하기 위해 기존 지필환경에서의 전통적인 수학수업에서 벗어나 직관적이고 동적인 방법으로 수업을 전개하고 이를 위해 역동적이고 학습자의 능동적인 참여가 가능한 수학교육용 프로그램인 Geometer's Sketchpad(이하 GSP)를 이용하여 학습지도안을 제작하여 해석교육에서 다양한 관점의 지도방안을 모색하였다. 먼저 문헌 연구를 통해 유리함수와 무리함수 단원에서 GSP를 활용한 학습지도안을 작성하고 제작된 학습지도안이 학업성취도와 수학적 성향에 미치는 영향을 분석하였다. 연구 방법 및 절차로 GSP를 사용한 학습지도안은 제 7차 교육과정에 따른 고등학교 10-나 과목의 유리함수와 무리함수 단원을 분석하여 효과적인 학습이 가능하도록 학습내용을 추출하여 GSP를 활용한 학습지도안을 이용해 비교반과 실험반을 나누어 실제 수업을 실시하여 결과를 분석하였다. 결과분석은 사후 성취도 검사를 통해 결과를 분석하였고, 학생 설문지 조사를 실시하여 실험수업의 효과를 분석하였다. 사후 성취도 평가에 대한 결과 분석은 전체 집단과 상위30%, 하위30% 집단을 구분하여 5% 의미수준으로 Z-검증을 실시하였으며, 학생 설문지 분석은 결과를 각 항목에 대한 백분율로 나타내었다. 학생 성취도는 전체 집단과 상위 30%집단에서는 유의미한 차이를 발견 할 수 없었고, 하위 30% 집단에서는 유의미한 차이를 발견 할 수 있었다. 설문조사에서는 66.9%의 학생이 GSP를 사용한 수업이 유익했다고 답해 학생들의 GSP를 이용한 수업에 관심이 높다는 것을 알 수 있었다. 또한 GSP등의 컴퓨터를 이용한 수업에 긍정적인 반응을 보였으며 정확한 그래프의 표현과 시각적 확인이 가능한 수업도구를 이용해 수업하기를 바라는 것으로 나타났다. 많은 교사들이 컴퓨터를 활용한 수업에 대한 인식은 긍정적이었으나 실제 수업 현장에서의 적용은 부정적인 시각이 많았다. 이는 학교 현장의 구성원들이 컴퓨터를 사용한 수업에 대한 기대는 높으나 아직 적용에 있어서는 어려움을 말하고 있는 것을 알 수 있다. 이에 현장에 활용 가능한 수업자료 개발에 대한 연구가 폭넓고 꾸준하게 이루어지고 교사의 적극적인 관심과 다양한 행정적인 정책지원이 필요하다는 것을 제언한다.
This study is to find an effective instruction method by first making a lesson plan necessary to teach the interpretational aspect using the GSP, and then by observing what effect this lesson give to the students' achievements and their attitude in learning mathematics subject. For this, the followi...
This study is to find an effective instruction method by first making a lesson plan necessary to teach the interpretational aspect using the GSP, and then by observing what effect this lesson give to the students' achievements and their attitude in learning mathematics subject. For this, the following research tasks were set up: First, make a lesson plan about the unit of rational function and irrational function by utilizing GSP through literature review. Second, analyze the effect of the lesson plan on the students' achievements and their mathematical inclination. For this study, the author deviated from the traditional method of mathematical instruction in the condition of the paper and pencil test, and deployed more eidetic, active lesson. Hence the author made a lesson plan for students to actively involve their lesson by utilizing the Geometer's Sketchpad (herein after called "the GSP"), so that various instructional methods could be sought in teaching interpretation. First, the author made a lesson plan about the unit of rational function and irrational function by utilizing the GSP, and then analyzed the effect of the lesson plan on the students' achievements and their mathematical inclination. For research and procedures, the lesson plan utilized by the GSP was based on the unit of 10-Na, Rational Function and Irrational Function from the highschool mathematics subject under the 7th National Curriculum. Then the devised lesson plan was utilized in the experimental group and the control group, whose results were analyzed. The results were analyzed with the post-test achievement scores. In addition, students were surveyed with the research questionnaire to find out the effect of the experimental lesson. The result of the post-test achievement was classified with the top 30% and the bottom 30%, and was carried out z-test with 5% significance level. And each item of the students survey was displayed with percentage. Students achievement had no significant difference among the total group and the top 30%, while it had significant difference among the bottom 30%. According to the students' survey, 66.9% of them responded that the lesson utilizing the GSP was useful, which means they were quite interested in their lesson utilizing the GSP. In addition, students responded positively to the lesson using the computer like GSP. They liked to have a lesson using the educational devices like exact graphics and visual images. Although many teachers had positive attitude toward the instructional methods using the computer, they seldom utilized it in the actual instruction. This means that members of the actual school setting had high expectation on the computer-based instruction but had difficulties in applying it to the actual setting. Therefore, it is essential to conduct a wide range of researches to develop lesson materials, and to have instructors' active interests and various administrational supports.
This study is to find an effective instruction method by first making a lesson plan necessary to teach the interpretational aspect using the GSP, and then by observing what effect this lesson give to the students' achievements and their attitude in learning mathematics subject. For this, the following research tasks were set up: First, make a lesson plan about the unit of rational function and irrational function by utilizing GSP through literature review. Second, analyze the effect of the lesson plan on the students' achievements and their mathematical inclination. For this study, the author deviated from the traditional method of mathematical instruction in the condition of the paper and pencil test, and deployed more eidetic, active lesson. Hence the author made a lesson plan for students to actively involve their lesson by utilizing the Geometer's Sketchpad (herein after called "the GSP"), so that various instructional methods could be sought in teaching interpretation. First, the author made a lesson plan about the unit of rational function and irrational function by utilizing the GSP, and then analyzed the effect of the lesson plan on the students' achievements and their mathematical inclination. For research and procedures, the lesson plan utilized by the GSP was based on the unit of 10-Na, Rational Function and Irrational Function from the highschool mathematics subject under the 7th National Curriculum. Then the devised lesson plan was utilized in the experimental group and the control group, whose results were analyzed. The results were analyzed with the post-test achievement scores. In addition, students were surveyed with the research questionnaire to find out the effect of the experimental lesson. The result of the post-test achievement was classified with the top 30% and the bottom 30%, and was carried out z-test with 5% significance level. And each item of the students survey was displayed with percentage. Students achievement had no significant difference among the total group and the top 30%, while it had significant difference among the bottom 30%. According to the students' survey, 66.9% of them responded that the lesson utilizing the GSP was useful, which means they were quite interested in their lesson utilizing the GSP. In addition, students responded positively to the lesson using the computer like GSP. They liked to have a lesson using the educational devices like exact graphics and visual images. Although many teachers had positive attitude toward the instructional methods using the computer, they seldom utilized it in the actual instruction. This means that members of the actual school setting had high expectation on the computer-based instruction but had difficulties in applying it to the actual setting. Therefore, it is essential to conduct a wide range of researches to develop lesson materials, and to have instructors' active interests and various administrational supports.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.