소년원생 사후지도 활성화 방안에 관한 연구 : 소년원생 욕구 조사를 중심으로 A Study of Plans for Revitalization of Post Guidance of Juveniles in a Juvenile Reformatory : with an Emphasis on Investigation of Needs of Juveniles in a Juvenile Reformatory원문보기
본 연구에서는 소년원 교육과정 속에서 소년원 사후지도 업무가 어떤 변화과정을 거쳤는지 소년원 교육혁신 시점인 2000년을 기준으로 살펴보았고, 소년원 및 교도소 수용자를 위한 시설 내.사회 내에서 실시하고 있는 사회복귀.사후지도 프로그램에 대하여는 선행연구 동향에서 살펴보았다. 그리고 본 연구에서 가장 중점적으로 알고 싶었던 소년원생의 퇴원 후 생활계획과 사후지도 희망 여부, 선호하는 사후지도 기간, 사후지도 담당자, 사후지도 형태 등은 소년원생에게 설문지를 배부, 분석하여 수요자 중심의 보다 효과적인 사후지도 방안을 모색, 소년원 교정교육의 궁극적인 목표인 소년원 퇴원생의 재비행 방지 및 안정된 사회정착으로 건전청소년 육성에 기여하고자 한다. 소년원생들이 선호하는 사후지도에 대하여 서울소년원(복수명칭 : 고봉정보통신중.고등학교) 등 전국 10개(서울.부산.대구.광주.대전.전주.청주.춘천.창원.제주 소년원) 남자 소년원생 300명을 무선 표집대상으로 선정하여 설문지를 배포하였으며 본 연구의 조사 자료 수집은 2007년 4월 20일부터 4월 30일까지 총 300부의 설문지 중 298부를 회수하였으나 본 연구의 목적을 위하여 사용하기에 부적절한 설문지 2부를 제외한 296부의 설문지만을 통계 분석에 사용하였다. 통계처리를 위한 측정도구는 ...
본 연구에서는 소년원 교육과정 속에서 소년원 사후지도 업무가 어떤 변화과정을 거쳤는지 소년원 교육혁신 시점인 2000년을 기준으로 살펴보았고, 소년원 및 교도소 수용자를 위한 시설 내.사회 내에서 실시하고 있는 사회복귀.사후지도 프로그램에 대하여는 선행연구 동향에서 살펴보았다. 그리고 본 연구에서 가장 중점적으로 알고 싶었던 소년원생의 퇴원 후 생활계획과 사후지도 희망 여부, 선호하는 사후지도 기간, 사후지도 담당자, 사후지도 형태 등은 소년원생에게 설문지를 배부, 분석하여 수요자 중심의 보다 효과적인 사후지도 방안을 모색, 소년원 교정교육의 궁극적인 목표인 소년원 퇴원생의 재비행 방지 및 안정된 사회정착으로 건전청소년 육성에 기여하고자 한다. 소년원생들이 선호하는 사후지도에 대하여 서울소년원(복수명칭 : 고봉정보통신중.고등학교) 등 전국 10개(서울.부산.대구.광주.대전.전주.청주.춘천.창원.제주 소년원) 남자 소년원생 300명을 무선 표집대상으로 선정하여 설문지를 배포하였으며 본 연구의 조사 자료 수집은 2007년 4월 20일부터 4월 30일까지 총 300부의 설문지 중 298부를 회수하였으나 본 연구의 목적을 위하여 사용하기에 부적절한 설문지 2부를 제외한 296부의 설문지만을 통계 분석에 사용하였다. 통계처리를 위한 측정도구는 SPSS 13.0 for WINDOWS를 사용하여 분석하였다. 구체적으로는 연령별 선호하는 사후지도 방향과, 처분종류.재원기간.재원지역 등에 따른 사후지도 선호도에 대한 빈도분석을 통해 보다 적합한 수요자 중심의 사후지도 방향을 조사.분석하였고 교차분석을 통한 카이스퀘어 검정과 t.F테스트, ANOVA로 다양한 변수들 간의 상관관계 분석을 통하여 사후지도에 대한 다양한 측면을 알아보았다. 본 연구에서 얻은 정책적.실천적 제언은 다음과 같다. 첫째, 소년원 사후지도 담당직원의 수를 증원하여 유사업무의 중복으로 인한 행정처리 효율성 저하를 최소화 하는 한편 사후지도 담당직원의 과중한 업무부담을 줄여주어야 한다. 둘째, 소년원 사회복귀교육에 사후지도 업무를 추가하여 법령과 현실의 괴리 발생을 최소화 하고 사회재적응 프로그램 운영의 비현실성을 극복하여야 한다. 셋째, 소년원 사후지도는 취업과 진학을 중점적으로 관리하여야 한다. 넷째, 사후지도는 퇴원 후 6개월 동안 집중적으로 실시하여야 한다. 다섯째, 사후지도를 함에 있어서 청소년들이 주로 이용하는 다양한 통신 공간을 잘 활용하여야 한다. 본 연구에서 나타났듯이 소년원 퇴원생은 소년원 담임교사나 직원들에게 사후지도를 선호하는 경향이 있다는 점을 고려할 때, 퇴원 후에도 소년원 직원이 전담하여 일정기간동안 정신적.물질적인 지원을 통한 안정된 환경을 조성해 준다면 소년원 퇴원생의 재비행률은 법무부 보호국의 2010년 목표인 30%미만의 결과를 얻을 수 있다고 본다.
본 연구에서는 소년원 교육과정 속에서 소년원 사후지도 업무가 어떤 변화과정을 거쳤는지 소년원 교육혁신 시점인 2000년을 기준으로 살펴보았고, 소년원 및 교도소 수용자를 위한 시설 내.사회 내에서 실시하고 있는 사회복귀.사후지도 프로그램에 대하여는 선행연구 동향에서 살펴보았다. 그리고 본 연구에서 가장 중점적으로 알고 싶었던 소년원생의 퇴원 후 생활계획과 사후지도 희망 여부, 선호하는 사후지도 기간, 사후지도 담당자, 사후지도 형태 등은 소년원생에게 설문지를 배부, 분석하여 수요자 중심의 보다 효과적인 사후지도 방안을 모색, 소년원 교정교육의 궁극적인 목표인 소년원 퇴원생의 재비행 방지 및 안정된 사회정착으로 건전청소년 육성에 기여하고자 한다. 소년원생들이 선호하는 사후지도에 대하여 서울소년원(복수명칭 : 고봉정보통신중.고등학교) 등 전국 10개(서울.부산.대구.광주.대전.전주.청주.춘천.창원.제주 소년원) 남자 소년원생 300명을 무선 표집대상으로 선정하여 설문지를 배포하였으며 본 연구의 조사 자료 수집은 2007년 4월 20일부터 4월 30일까지 총 300부의 설문지 중 298부를 회수하였으나 본 연구의 목적을 위하여 사용하기에 부적절한 설문지 2부를 제외한 296부의 설문지만을 통계 분석에 사용하였다. 통계처리를 위한 측정도구는 SPSS 13.0 for WINDOWS를 사용하여 분석하였다. 구체적으로는 연령별 선호하는 사후지도 방향과, 처분종류.재원기간.재원지역 등에 따른 사후지도 선호도에 대한 빈도분석을 통해 보다 적합한 수요자 중심의 사후지도 방향을 조사.분석하였고 교차분석을 통한 카이스퀘어 검정과 t.F테스트, ANOVA로 다양한 변수들 간의 상관관계 분석을 통하여 사후지도에 대한 다양한 측면을 알아보았다. 본 연구에서 얻은 정책적.실천적 제언은 다음과 같다. 첫째, 소년원 사후지도 담당직원의 수를 증원하여 유사업무의 중복으로 인한 행정처리 효율성 저하를 최소화 하는 한편 사후지도 담당직원의 과중한 업무부담을 줄여주어야 한다. 둘째, 소년원 사회복귀교육에 사후지도 업무를 추가하여 법령과 현실의 괴리 발생을 최소화 하고 사회재적응 프로그램 운영의 비현실성을 극복하여야 한다. 셋째, 소년원 사후지도는 취업과 진학을 중점적으로 관리하여야 한다. 넷째, 사후지도는 퇴원 후 6개월 동안 집중적으로 실시하여야 한다. 다섯째, 사후지도를 함에 있어서 청소년들이 주로 이용하는 다양한 통신 공간을 잘 활용하여야 한다. 본 연구에서 나타났듯이 소년원 퇴원생은 소년원 담임교사나 직원들에게 사후지도를 선호하는 경향이 있다는 점을 고려할 때, 퇴원 후에도 소년원 직원이 전담하여 일정기간동안 정신적.물질적인 지원을 통한 안정된 환경을 조성해 준다면 소년원 퇴원생의 재비행률은 법무부 보호국의 2010년 목표인 30%미만의 결과를 얻을 수 있다고 본다.
This study investigates how post guidance tasks in a juvenile reformatory have changed in the curriculum of a juvenile reformatory, standardizing in 2000 when education innovation of a juvenile reformatory starts. In addition, previous analyses have been examined with respect to rehabilitation and p...
This study investigates how post guidance tasks in a juvenile reformatory have changed in the curriculum of a juvenile reformatory, standardizing in 2000 when education innovation of a juvenile reformatory starts. In addition, previous analyses have been examined with respect to rehabilitation and post guidance program carried out for people in a juvenile reformatory and jail in institutions and society. The aim of this thesis is to distribute and analyze questionnaire to juveniles in juvenile reformatory and focus mainly on their living plan of juveniles leaving juvenile reformatory, whether they want to receive post guidance or not, preferable post guidance period, people in charge of post guidance, and forms of post guidance. It also aims to grope for more effective and consumer-focused plans for post guidance and contribute to rearing of sound juveniles by preventing re-misdeed of juveniles leaving juvenile reformatory and introducing them to stable social settlement which are the ultimate aims of remedial education of juvenile reformatory. With the respect to preferred post guidance for juveniles of juvenile reformatory, I surveyed 300 men in nationwide 10 juvenile reformatory (Seoul, Pusan, Daegu, Gwangju, Daejun, Jeonju, Cheongju, Chuncheon, Changwon, Cheju juvenile reformatory) including Seoul juvenile reformatory (plural titles: Gobong Information Communication Middle and High school) and distributed questionnaires to them. The collection of the survey data for this study has been established with the retrieval of 298 of total 300 papers from April 20th to April 30th,2007. Only 296 questionnaires excepting 2 papers inappropriate for the aim of this study have been used for the statistical analysis. The measurement tools for the statistical processing have been used with SPSS 13.0 for WINDOWS. Specifically, more appropriate consumer-focused directions of post guidance have been investigated through the frequency analyses of directions of post guidance preferred according to age and post guidance preference according to the types of management, period of talented people, and areas of talented people. Various points of post guidance have been explored through Chi-Square test and t·F test for Crosstabulation Analysis and ANOVA for Correlation Analysis among various variables. The political and practical proposals for this study are as follows: First, decrease of efficiency for administration transaction has been minimized due to overlapping of similar tasks by increasing the number of people in charge of post guidance of a juvenile reformatory. And too heavy burden of people in charge of post guidance of a juvenile reformatory needs to be reduced. Second, post guidance tasks need to be added to rehabilitation education and separation between a statute and a reality needs to minimally happen. Unreality of management of program for social readaptation should be overcome. Third, post guidance of a juvenile reformatory needs to chiefly manage employment and going to school. Fourth, post guidance needs to carry out with concentration during 6 months after leaving juvenile reformatory. Fifth, various communication space mainly used by juveniles should be well applied in doing post guidance. As shown in this study, considering the tendency that juveniles leaving juvenile reformatory prefer post guidance of teachers and staffs in a juvenile reformatory, the rate of re-misdeed of juveniles leaving juvenile reformatory has been considered to achieve the result of less 30% which is the aim of a protected state of the Ministry of Justice in 2010 if staffs in juvenile reformatory take full charge and provide the stable environment through the mental and material support during a certain period after leaving a juvenile reformatory.
This study investigates how post guidance tasks in a juvenile reformatory have changed in the curriculum of a juvenile reformatory, standardizing in 2000 when education innovation of a juvenile reformatory starts. In addition, previous analyses have been examined with respect to rehabilitation and post guidance program carried out for people in a juvenile reformatory and jail in institutions and society. The aim of this thesis is to distribute and analyze questionnaire to juveniles in juvenile reformatory and focus mainly on their living plan of juveniles leaving juvenile reformatory, whether they want to receive post guidance or not, preferable post guidance period, people in charge of post guidance, and forms of post guidance. It also aims to grope for more effective and consumer-focused plans for post guidance and contribute to rearing of sound juveniles by preventing re-misdeed of juveniles leaving juvenile reformatory and introducing them to stable social settlement which are the ultimate aims of remedial education of juvenile reformatory. With the respect to preferred post guidance for juveniles of juvenile reformatory, I surveyed 300 men in nationwide 10 juvenile reformatory (Seoul, Pusan, Daegu, Gwangju, Daejun, Jeonju, Cheongju, Chuncheon, Changwon, Cheju juvenile reformatory) including Seoul juvenile reformatory (plural titles: Gobong Information Communication Middle and High school) and distributed questionnaires to them. The collection of the survey data for this study has been established with the retrieval of 298 of total 300 papers from April 20th to April 30th,2007. Only 296 questionnaires excepting 2 papers inappropriate for the aim of this study have been used for the statistical analysis. The measurement tools for the statistical processing have been used with SPSS 13.0 for WINDOWS. Specifically, more appropriate consumer-focused directions of post guidance have been investigated through the frequency analyses of directions of post guidance preferred according to age and post guidance preference according to the types of management, period of talented people, and areas of talented people. Various points of post guidance have been explored through Chi-Square test and t·F test for Crosstabulation Analysis and ANOVA for Correlation Analysis among various variables. The political and practical proposals for this study are as follows: First, decrease of efficiency for administration transaction has been minimized due to overlapping of similar tasks by increasing the number of people in charge of post guidance of a juvenile reformatory. And too heavy burden of people in charge of post guidance of a juvenile reformatory needs to be reduced. Second, post guidance tasks need to be added to rehabilitation education and separation between a statute and a reality needs to minimally happen. Unreality of management of program for social readaptation should be overcome. Third, post guidance of a juvenile reformatory needs to chiefly manage employment and going to school. Fourth, post guidance needs to carry out with concentration during 6 months after leaving juvenile reformatory. Fifth, various communication space mainly used by juveniles should be well applied in doing post guidance. As shown in this study, considering the tendency that juveniles leaving juvenile reformatory prefer post guidance of teachers and staffs in a juvenile reformatory, the rate of re-misdeed of juveniles leaving juvenile reformatory has been considered to achieve the result of less 30% which is the aim of a protected state of the Ministry of Justice in 2010 if staffs in juvenile reformatory take full charge and provide the stable environment through the mental and material support during a certain period after leaving a juvenile reformatory.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.