안톤 체홉의 《갈매기》에 나타난 등장인물들의 갈등양상에 관한 연구 : 니나, 트레플레프 그리고 트리고린의 삼각관계를 중심으로 A Study on the Conflict Aspects of Characters in Anton Chekhov`s 《The Seagull》원문보기
체홉은 예술성을 인정받으며 이 시대에 가장 사랑받는 극작가 중의 한 사람이다. 그의 극은 셰익스피어의 작품들만큼이나 세계적으로 많은 연구와 공연화 작업이 이루어지고 있다. 그중에서도 특히 《갈매기》는 그를 극작가로서의 현재 위치에 올려놓은 작품으로 그 이후에 《바냐 아저씨》, 《벚꽃 동산》, 《세 자매》 등의 대표작을 만들어 내는 분기점이 되기도 한다. 또한 《갈매기》는 등장인물들이 예술가들과 그 주변의 사람들로 이루어져 그의 가장 주관적인 예...
체홉은 예술성을 인정받으며 이 시대에 가장 사랑받는 극작가 중의 한 사람이다. 그의 극은 셰익스피어의 작품들만큼이나 세계적으로 많은 연구와 공연화 작업이 이루어지고 있다. 그중에서도 특히 《갈매기》는 그를 극작가로서의 현재 위치에 올려놓은 작품으로 그 이후에 《바냐 아저씨》, 《벚꽃 동산》, 《세 자매》 등의 대표작을 만들어 내는 분기점이 되기도 한다. 또한 《갈매기》는 등장인물들이 예술가들과 그 주변의 사람들로 이루어져 그의 가장 주관적인 예술에 대한 고민을 담아 놓은 작품으로도 잘 알려져 있다. 《갈매기》가 현대극에서 가지는 공헌은 갈등구조의 새로운 인식에 있다고 할 수 있다. 그 이전의 전통적인 극 규범을 따르는 극들이 하나의 폭발되는 갈등을 위해 보조적인 갈등들을 만들어 낸 것이라면, 체홉은 각각의 인물들 위에 나름의 의미가 있는 갈등들을 산재해 놓는다. 또한, 극에는 여타의 작품들처럼 사랑과 삶에 대한 갈등이 드러나지만 이것은 인물들 간의 극단적 대립과 갈등의 폭발로 이루어지지 않고 작은 에피소드로 끝나거나 회피해버리기 일쑤다. 이러한 그의 극 안에 갈등의 문제들을 가지고 당대의 사람들은 ‘취약한 플롯’, ‘갈등의 부재’, ‘행동의 결여’, ‘사소한 에피소드들의 과도함’이라고 비판하기도 했으나 현재는 그의 이러한 시도를 하나의 ‘새로운 형식’으로 받아들인다. 그리하여 그를 ‘사실주의 희곡의 아버지’라 불리 우는 입센과 더불어 ‘현대극의 시조’라고까지 평가하고, 이러한 작품세계의 시작이 되었던 《갈매기》는 현재 세계적으로 많은 공연과 연구가 이루어지는 예술성을 인정받는 작품이 되었다. 본 연구는 《갈매기》가 이러한 의의를 인정받을 수 있었던 ‘갈등’에 초점을 맞춘다. 그리고 등장인물들 중 니나와 트레플레프, 트리고린의 삼각관계 속에서 빚어지는 갈등의 양상을 연구대상으로 삼는다. 갈등양상에 있어 등장인물 중 니나와 트레플레프, 트리고린으로 연구대상을 한정한 것은 이들이 극 속에서 삼각관계를 이루며 가장 역동적으로 인생의 갈등을 겪고 있으며, 세 명 모두가 예술가들임으로 체홉의 예술에 대한 고민이 갈등으로 만들어지는 인물들이기 때문이다. 본 연구는 니나와 트레플레프, 트리고린의 내면적 갈등이 중심이 된 제2장의 인물분석을 바탕으로 제3장에서 니나와 트레플레프, 니나와 트리고린, 이들의 삼각관계로 세 명의 관계를 구체적으로 나누어 희곡의 흐름에 따라 갈등양상을 연구한다. 이는 갈등이 가장 역동적으로 드러난 인물 세 명의 관계를 중심으로 희곡을 바라봄으로써 희곡 전체에 다른 등장인물들에 의해 구현되고 있는 갈등양상들과 극 전체의 갈등구조까지를 알아볼 수 있게 하는 것이다. 니나와 트레플레프, 트리고린은 각기 사랑으로 인한 역동적인 내면의 갈등을 겪고 있으며, 그로 인해 삼각관계라는 표면적 갈등을 만들어 낸다. 이들 세 명 모두는 예술가들이기에 이들의 갈등은 사랑으로 빚어진 삶에 대한 갈등일 뿐만 아니라 예술에 대한 갈등이기도 하다. 예술가로서 예술에 대한 갈등과 함께 인간으로서 사랑에 대한 갈등을 겪고 있는 니나와 트레플레프, 트리고린의 삼각관계를 통해 삶과 예술의 갈등이 동전의 양면과 같이 상호보완적으로 갈등구조를 이루고 있음을 알 수 있다. 이러한 이들의 갈등은 아르카지나를 포함한 다른 등장인물들과의 관계까지 엉키게 만든다. 트리고린이 니나와 연인으로 발전하면서 아르카지나는 트리고린과 갈등관계에 놓이고 트레플레프와도 갈등하게 된다. 그 이전까지 현실안주형 예술관을 가진 아르카지나와 트리고린, 미래지향적 예술관을 고집하는 트레플레프와 니나로 구분되었던 세계가 파괴되면서 니나는 아르카지나와 트리고린과 같은 예술세계에 편입된다. 이들의 갈등관계를 통해 체홉은 인생에 대한 상념과 예술에 대한 고민까지를 담아낸 것이다. 등장인물들 모두는 사랑, 예술, 세대 간의 격차, 물질과 정신, 허구와 진실 등의 갈등들을 각기 겪어 나간다. 이들이 겪고 있는 인생과 예술에 대한 갈등은 등장인물 각각의 내적 갈등으로 시작하여 때로는 작은 에피소드로, 혹은 삼각관계와 같은 사랑의 모습으로 나타난다. 이러한 갈등들은 전통적인 극 규범들을 따르는 희곡들처럼 절정으로 거세게 몰아가진 않는다. 표면화 되거나 때로는 회피하고 무심히 지나치기도 하면서 잔잔한, 그렇다고 일정하지는 않은 극의 흐름을 만들어 낸다. 이러한 극의 흐름처럼 인생 역시 일정치 않은 갈등을 끊임없이 만들어 내면서도 속절없이 흘러간다는 이야기를 체홉은 하고 싶었던 것이다. 그러므로 극에 드러난 등장인물들의 갈등 양상을 구체적으로 다룬 본 연구는, 《갈매기》를 나아가 인간과 예술에 대한 체홉의 철학을 이해하는 기본이 될 수 있다.
체홉은 예술성을 인정받으며 이 시대에 가장 사랑받는 극작가 중의 한 사람이다. 그의 극은 셰익스피어의 작품들만큼이나 세계적으로 많은 연구와 공연화 작업이 이루어지고 있다. 그중에서도 특히 《갈매기》는 그를 극작가로서의 현재 위치에 올려놓은 작품으로 그 이후에 《바냐 아저씨》, 《벚꽃 동산》, 《세 자매》 등의 대표작을 만들어 내는 분기점이 되기도 한다. 또한 《갈매기》는 등장인물들이 예술가들과 그 주변의 사람들로 이루어져 그의 가장 주관적인 예술에 대한 고민을 담아 놓은 작품으로도 잘 알려져 있다. 《갈매기》가 현대극에서 가지는 공헌은 갈등구조의 새로운 인식에 있다고 할 수 있다. 그 이전의 전통적인 극 규범을 따르는 극들이 하나의 폭발되는 갈등을 위해 보조적인 갈등들을 만들어 낸 것이라면, 체홉은 각각의 인물들 위에 나름의 의미가 있는 갈등들을 산재해 놓는다. 또한, 극에는 여타의 작품들처럼 사랑과 삶에 대한 갈등이 드러나지만 이것은 인물들 간의 극단적 대립과 갈등의 폭발로 이루어지지 않고 작은 에피소드로 끝나거나 회피해버리기 일쑤다. 이러한 그의 극 안에 갈등의 문제들을 가지고 당대의 사람들은 ‘취약한 플롯’, ‘갈등의 부재’, ‘행동의 결여’, ‘사소한 에피소드들의 과도함’이라고 비판하기도 했으나 현재는 그의 이러한 시도를 하나의 ‘새로운 형식’으로 받아들인다. 그리하여 그를 ‘사실주의 희곡의 아버지’라 불리 우는 입센과 더불어 ‘현대극의 시조’라고까지 평가하고, 이러한 작품세계의 시작이 되었던 《갈매기》는 현재 세계적으로 많은 공연과 연구가 이루어지는 예술성을 인정받는 작품이 되었다. 본 연구는 《갈매기》가 이러한 의의를 인정받을 수 있었던 ‘갈등’에 초점을 맞춘다. 그리고 등장인물들 중 니나와 트레플레프, 트리고린의 삼각관계 속에서 빚어지는 갈등의 양상을 연구대상으로 삼는다. 갈등양상에 있어 등장인물 중 니나와 트레플레프, 트리고린으로 연구대상을 한정한 것은 이들이 극 속에서 삼각관계를 이루며 가장 역동적으로 인생의 갈등을 겪고 있으며, 세 명 모두가 예술가들임으로 체홉의 예술에 대한 고민이 갈등으로 만들어지는 인물들이기 때문이다. 본 연구는 니나와 트레플레프, 트리고린의 내면적 갈등이 중심이 된 제2장의 인물분석을 바탕으로 제3장에서 니나와 트레플레프, 니나와 트리고린, 이들의 삼각관계로 세 명의 관계를 구체적으로 나누어 희곡의 흐름에 따라 갈등양상을 연구한다. 이는 갈등이 가장 역동적으로 드러난 인물 세 명의 관계를 중심으로 희곡을 바라봄으로써 희곡 전체에 다른 등장인물들에 의해 구현되고 있는 갈등양상들과 극 전체의 갈등구조까지를 알아볼 수 있게 하는 것이다. 니나와 트레플레프, 트리고린은 각기 사랑으로 인한 역동적인 내면의 갈등을 겪고 있으며, 그로 인해 삼각관계라는 표면적 갈등을 만들어 낸다. 이들 세 명 모두는 예술가들이기에 이들의 갈등은 사랑으로 빚어진 삶에 대한 갈등일 뿐만 아니라 예술에 대한 갈등이기도 하다. 예술가로서 예술에 대한 갈등과 함께 인간으로서 사랑에 대한 갈등을 겪고 있는 니나와 트레플레프, 트리고린의 삼각관계를 통해 삶과 예술의 갈등이 동전의 양면과 같이 상호보완적으로 갈등구조를 이루고 있음을 알 수 있다. 이러한 이들의 갈등은 아르카지나를 포함한 다른 등장인물들과의 관계까지 엉키게 만든다. 트리고린이 니나와 연인으로 발전하면서 아르카지나는 트리고린과 갈등관계에 놓이고 트레플레프와도 갈등하게 된다. 그 이전까지 현실안주형 예술관을 가진 아르카지나와 트리고린, 미래지향적 예술관을 고집하는 트레플레프와 니나로 구분되었던 세계가 파괴되면서 니나는 아르카지나와 트리고린과 같은 예술세계에 편입된다. 이들의 갈등관계를 통해 체홉은 인생에 대한 상념과 예술에 대한 고민까지를 담아낸 것이다. 등장인물들 모두는 사랑, 예술, 세대 간의 격차, 물질과 정신, 허구와 진실 등의 갈등들을 각기 겪어 나간다. 이들이 겪고 있는 인생과 예술에 대한 갈등은 등장인물 각각의 내적 갈등으로 시작하여 때로는 작은 에피소드로, 혹은 삼각관계와 같은 사랑의 모습으로 나타난다. 이러한 갈등들은 전통적인 극 규범들을 따르는 희곡들처럼 절정으로 거세게 몰아가진 않는다. 표면화 되거나 때로는 회피하고 무심히 지나치기도 하면서 잔잔한, 그렇다고 일정하지는 않은 극의 흐름을 만들어 낸다. 이러한 극의 흐름처럼 인생 역시 일정치 않은 갈등을 끊임없이 만들어 내면서도 속절없이 흘러간다는 이야기를 체홉은 하고 싶었던 것이다. 그러므로 극에 드러난 등장인물들의 갈등 양상을 구체적으로 다룬 본 연구는, 《갈매기》를 나아가 인간과 예술에 대한 체홉의 철학을 이해하는 기본이 될 수 있다.
Chekhov has been known for his great artwork and is one of the beloved playwrights of all time. His drama has been on the spotlight for worldwide studies and played for public performance as much as the works of Shakespeare. In particular, 《The Seagull》, before writing masterpieces such as 《Uncle Va...
Chekhov has been known for his great artwork and is one of the beloved playwrights of all time. His drama has been on the spotlight for worldwide studies and played for public performance as much as the works of Shakespeare. In particular, 《The Seagull》, before writing masterpieces such as 《Uncle Vanya》, 《The Cherry Orchard》, and 《The Three Sisters》, is the work, as a turning point, that positioned him to a playwright today. The characters of 《The Seagull》consist with artists and their people, and This play is well known as the work that Chekhov's concerns on the subject are properly expressed. The contribution of 《The Seagull》 in the modern play lies on the new recognition of conflicting structure. Whereas the play that follows traditional dramatic rules creates supplementary conflict in order to have another explosive conflict, Chekhov lays conflicts sporadically, having unique meaning, on each one of characters. Also in the play there is conflicts of love and life just like other works, but it really does not deal with extreme confrontation or explosion of conflicts between characters, but rather often ending up with a trifling episode or avoiding. Critics at that time criticized the conflicting problem in the play as 'weak plot,' 'absence of conflict,' 'lack of action,' or 'excessiveness of trifle episodes,' but now this kind of try is considered as one of 'new form' being created. Therefore, he is rated as a 'founder of modern play' today together with Ibsen who is called as 'father of realistic play.' Currently, the 《The Seagull》, becoming a starting point of this kind of work, is the work of art which has received recognition in the art field and is performed and studied a lot. This research illuminates on the 'conflict,' and by which 《The Seagull》 is recognized for its significance. Especially, the conflict between Nina, Treplev and Trigorin out of many characters will be central point of the research. The reason why Nina, Treplev and Trigorin are only limited to a study subject is that these three make a love triangle and all suffer from agony in their turbulent lives, and all of them are artists created by conflict from artistic anguish of Chekhov. With characteristic analysis on the chapter 2 where Nina, Treplev, Trigorin have internal conflicts, the relationship of the three will be specifically divided, and as play goes on, conflict phase is further studied in detail on the chapter 3. From watching the play with three people relationship's point of view, where conflict is actively described, it helps to notice, to overall play in general, conflicting phase by other characters and structure in whole play. Nina, Treplev, Trigorin experience vigorous internal struggles which have been caused by their loves respectively, and create a triangle love as a superficial complication. As all three of them are artists, their complications are not only for life, but also for art. As artists, along with their complications for art, Nina, Treplev, Trigorin, who also go through complications for love, have complementary complication structures as both sides of a coin for life and art through a triangle love. Their complications tangle the relationship with other characters including Arkadina. As Trigorin becomes a lover of Nina, Arkadina has a complication with Trigorin and also with Treplev. As the world of Arkadina and Trigorin the one has a conservative view of art, and futuristic view of art of Treplev and Nina destroyed, Nina becomes involved with the artistic world of Arkadina and Trigorin. Chekhov expresses his feeling for life and his agony for art through their complications. Every character goes through complications such as love, art, generation gap, material and spirit, fiction and truth. The complications for life and art they go through start with their inner complication which sometimes shown as small episode, or as in the form of love such as a triangle love. These complications are not driven to the climax as other plays following the traditional rule. The play sometimes comes to the surface, is avoided, and calm, and also creates an irregular flow. Chekhov must have wanted to tell the life goes with creation of irregular complications as the flow of the play and flows inevitably. Therefore, the study on complications of the characters in play could be the ground for understanding 《The Seagull》and Chekhov's philosophy about humanism and art.
Chekhov has been known for his great artwork and is one of the beloved playwrights of all time. His drama has been on the spotlight for worldwide studies and played for public performance as much as the works of Shakespeare. In particular, 《The Seagull》, before writing masterpieces such as 《Uncle Vanya》, 《The Cherry Orchard》, and 《The Three Sisters》, is the work, as a turning point, that positioned him to a playwright today. The characters of 《The Seagull》consist with artists and their people, and This play is well known as the work that Chekhov's concerns on the subject are properly expressed. The contribution of 《The Seagull》 in the modern play lies on the new recognition of conflicting structure. Whereas the play that follows traditional dramatic rules creates supplementary conflict in order to have another explosive conflict, Chekhov lays conflicts sporadically, having unique meaning, on each one of characters. Also in the play there is conflicts of love and life just like other works, but it really does not deal with extreme confrontation or explosion of conflicts between characters, but rather often ending up with a trifling episode or avoiding. Critics at that time criticized the conflicting problem in the play as 'weak plot,' 'absence of conflict,' 'lack of action,' or 'excessiveness of trifle episodes,' but now this kind of try is considered as one of 'new form' being created. Therefore, he is rated as a 'founder of modern play' today together with Ibsen who is called as 'father of realistic play.' Currently, the 《The Seagull》, becoming a starting point of this kind of work, is the work of art which has received recognition in the art field and is performed and studied a lot. This research illuminates on the 'conflict,' and by which 《The Seagull》 is recognized for its significance. Especially, the conflict between Nina, Treplev and Trigorin out of many characters will be central point of the research. The reason why Nina, Treplev and Trigorin are only limited to a study subject is that these three make a love triangle and all suffer from agony in their turbulent lives, and all of them are artists created by conflict from artistic anguish of Chekhov. With characteristic analysis on the chapter 2 where Nina, Treplev, Trigorin have internal conflicts, the relationship of the three will be specifically divided, and as play goes on, conflict phase is further studied in detail on the chapter 3. From watching the play with three people relationship's point of view, where conflict is actively described, it helps to notice, to overall play in general, conflicting phase by other characters and structure in whole play. Nina, Treplev, Trigorin experience vigorous internal struggles which have been caused by their loves respectively, and create a triangle love as a superficial complication. As all three of them are artists, their complications are not only for life, but also for art. As artists, along with their complications for art, Nina, Treplev, Trigorin, who also go through complications for love, have complementary complication structures as both sides of a coin for life and art through a triangle love. Their complications tangle the relationship with other characters including Arkadina. As Trigorin becomes a lover of Nina, Arkadina has a complication with Trigorin and also with Treplev. As the world of Arkadina and Trigorin the one has a conservative view of art, and futuristic view of art of Treplev and Nina destroyed, Nina becomes involved with the artistic world of Arkadina and Trigorin. Chekhov expresses his feeling for life and his agony for art through their complications. Every character goes through complications such as love, art, generation gap, material and spirit, fiction and truth. The complications for life and art they go through start with their inner complication which sometimes shown as small episode, or as in the form of love such as a triangle love. These complications are not driven to the climax as other plays following the traditional rule. The play sometimes comes to the surface, is avoided, and calm, and also creates an irregular flow. Chekhov must have wanted to tell the life goes with creation of irregular complications as the flow of the play and flows inevitably. Therefore, the study on complications of the characters in play could be the ground for understanding 《The Seagull》and Chekhov's philosophy about humanism and art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.