본 연구는 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀가치인식을 살펴보기 위함이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 부모의 성별, 거주지역, 자녀수, 자녀성별, 경제적 수준, 학력에 따른 자녀가치 인식 차이를 살펴보았다. 본 연구는 경기, 경남, 서울지역에 위치한 유치원 3곳에 재원중인 유아의 학부모 407명(아버지 199명, 어머니 208명)을 대상으로 질문지를 사용한 조사연구를 실시하였다. 수집된 자료는 일원변량분석(ANOVA)으로 통계처리 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀가치인식은 정서적 가치, ...
본 연구는 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀가치인식을 살펴보기 위함이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 부모의 성별, 거주지역, 자녀수, 자녀성별, 경제적 수준, 학력에 따른 자녀가치 인식 차이를 살펴보았다. 본 연구는 경기, 경남, 서울지역에 위치한 유치원 3곳에 재원중인 유아의 학부모 407명(아버지 199명, 어머니 208명)을 대상으로 질문지를 사용한 조사연구를 실시하였다. 수집된 자료는 일원변량분석(ANOVA)으로 통계처리 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀가치인식은 정서적 가치, 사회적 가치, 부담적 가치, 도구적 가치의 순서로 높게 인식하였다. 부모의 성별에 따른 자녀가치 인식은 도구적 가치와 부담적 가치에서 유의미한 차이가 있었다. 아버지가 어머니보다 자녀에 대해 도구적 가치와 부담적 가치를 높게 지각하였다. 둘째, 유아기 자녀를 둔 부모의 거주지역에 따른 자녀가치인식은 경기, 경남, 서울지역 모두 정서적 가치를 가장 높게 인식하고 그 다음 사회적 가치, 부담적 가치, 도구적 가치의 순서로 인식하였다. 이 중 도구적 가치와 사회적 가치에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났는데 도구적 가치는 경남, 경기, 서울 지역의 순서로 높게 인식하였고, 사회적 가치는 서울, 경기, 경남지역의 순서로 높게 인식하였다. 셋째, 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀수에 따른 자녀가치 인식은 자녀수가 많은 부모가 도구적 가치를 높게 인식하는 것으로 나타났다. 넷째, 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀성별에 다른 자녀가치 인식은 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아기 자녀를 둔 부모의 경제적 수준에 따른 자녀가치 인식은 자녀의 부담적 가치에서 유의미한 차이가 있었다. 월소득이 낮은 부모들이 자녀의 부담적 가치를 높게 지각하였다. 여섯째, 유아기 자녀를 둔 부모의 학력에 따른 자녀가치 인식은 자녀의 사회적 가치에서 유의미한 차이가 있었다. 학력이 높은 부모가 자녀의 사회적 가치를 높게 인식하였다.
본 연구는 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀가치인식을 살펴보기 위함이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 부모의 성별, 거주지역, 자녀수, 자녀성별, 경제적 수준, 학력에 따른 자녀가치 인식 차이를 살펴보았다. 본 연구는 경기, 경남, 서울지역에 위치한 유치원 3곳에 재원중인 유아의 학부모 407명(아버지 199명, 어머니 208명)을 대상으로 질문지를 사용한 조사연구를 실시하였다. 수집된 자료는 일원변량분석(ANOVA)으로 통계처리 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀가치인식은 정서적 가치, 사회적 가치, 부담적 가치, 도구적 가치의 순서로 높게 인식하였다. 부모의 성별에 따른 자녀가치 인식은 도구적 가치와 부담적 가치에서 유의미한 차이가 있었다. 아버지가 어머니보다 자녀에 대해 도구적 가치와 부담적 가치를 높게 지각하였다. 둘째, 유아기 자녀를 둔 부모의 거주지역에 따른 자녀가치인식은 경기, 경남, 서울지역 모두 정서적 가치를 가장 높게 인식하고 그 다음 사회적 가치, 부담적 가치, 도구적 가치의 순서로 인식하였다. 이 중 도구적 가치와 사회적 가치에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났는데 도구적 가치는 경남, 경기, 서울 지역의 순서로 높게 인식하였고, 사회적 가치는 서울, 경기, 경남지역의 순서로 높게 인식하였다. 셋째, 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀수에 따른 자녀가치 인식은 자녀수가 많은 부모가 도구적 가치를 높게 인식하는 것으로 나타났다. 넷째, 유아기 자녀를 둔 부모의 자녀성별에 다른 자녀가치 인식은 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 유아기 자녀를 둔 부모의 경제적 수준에 따른 자녀가치 인식은 자녀의 부담적 가치에서 유의미한 차이가 있었다. 월소득이 낮은 부모들이 자녀의 부담적 가치를 높게 지각하였다. 여섯째, 유아기 자녀를 둔 부모의 학력에 따른 자녀가치 인식은 자녀의 사회적 가치에서 유의미한 차이가 있었다. 학력이 높은 부모가 자녀의 사회적 가치를 높게 인식하였다.
This study aims to identify the perception of parents of the value of children. With this aim, the study reviewed any difference in the perception of parents of the value of children according to their gender, residential area, number of children, income level, and education level. This study co...
This study aims to identify the perception of parents of the value of children. With this aim, the study reviewed any difference in the perception of parents of the value of children according to their gender, residential area, number of children, income level, and education level. This study conducted a research survey by using questionnaires distributed to 407 parents (199 fathers and 208 mothers) of young children attending three kindergartens in Gyeonggi, Gyeongnam, and Seoul. The study processed the collected data with ANOVA, and the findings include the following. First, parents who have young children perceived the value of children as emotional value, social value, burden value, and instrumental value in that order. As to the perception of the value of children according to the gender of parents, there was a significant difference in the instrumental value and burden value. Fathers tended to perceive the instrumental value and burden value of children more highly than mothers child. Second, as to the perception of the value of children according to the residential area of parents, parents in Gyeonggi, Gyeongnam, and Seoul all perceived the emotional value most highly, and then social value, burden value, and instrumental value in that order. There were significant differences in the instrumental value and social value. The instrumental value was highly perceived by parents in Gyeongnam, Gyeonggi, and Seoul in that order, and the social value was highly perceived by those in Seoul, Gyeonggi, and Gyeonggnam in that order. Third, as to the perception of the value of children according to the number of children, parents with a greates number of children were shown to perceive the instrumental value highly. Fourth, as to was no significant difference in the perception of the value of children according to the gender of the child. Fifth, as to the perception of the value of children according to the income level of parents, there was a significant difference in the burden value. Parents with lower income perceived the burden value of children highly. Sixth, as to the perception of the value of children according to the educational level of parents, there was a significant difference in the social value according to the education level of the parents. Parents with higher education perceived the social value of children highly.
This study aims to identify the perception of parents of the value of children. With this aim, the study reviewed any difference in the perception of parents of the value of children according to their gender, residential area, number of children, income level, and education level. This study conducted a research survey by using questionnaires distributed to 407 parents (199 fathers and 208 mothers) of young children attending three kindergartens in Gyeonggi, Gyeongnam, and Seoul. The study processed the collected data with ANOVA, and the findings include the following. First, parents who have young children perceived the value of children as emotional value, social value, burden value, and instrumental value in that order. As to the perception of the value of children according to the gender of parents, there was a significant difference in the instrumental value and burden value. Fathers tended to perceive the instrumental value and burden value of children more highly than mothers child. Second, as to the perception of the value of children according to the residential area of parents, parents in Gyeonggi, Gyeongnam, and Seoul all perceived the emotional value most highly, and then social value, burden value, and instrumental value in that order. There were significant differences in the instrumental value and social value. The instrumental value was highly perceived by parents in Gyeongnam, Gyeonggi, and Seoul in that order, and the social value was highly perceived by those in Seoul, Gyeonggi, and Gyeonggnam in that order. Third, as to the perception of the value of children according to the number of children, parents with a greates number of children were shown to perceive the instrumental value highly. Fourth, as to was no significant difference in the perception of the value of children according to the gender of the child. Fifth, as to the perception of the value of children according to the income level of parents, there was a significant difference in the burden value. Parents with lower income perceived the burden value of children highly. Sixth, as to the perception of the value of children according to the educational level of parents, there was a significant difference in the social value according to the education level of the parents. Parents with higher education perceived the social value of children highly.
주제어
#유아기 자녀 부모 자녀가치 인식 Parents’ Perception Young Children
학위논문 정보
저자
배경민
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육 유아교육학
지도교수
조형숙
발행연도
2007
총페이지
ⅲ, 68 p.
키워드
유아기 자녀 부모 자녀가치 인식 Parents’ Perception Young Children
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.