이조 말기에 들어서서 삼정의 문란과 열강의 경제적 착취로 인하여 종래의 각종 복지 제도는 유명무실해졌다. 더욱이 한일합방이후 일제의 식민지 정책은 한국민의 생활은 총체적 빈곤 상태에 도달했다. 조선총독부는 고아의 양육과 맹아자의 교육을 목적으로 한국인이 경영하던 경성고아원을 경영 부실을 이유로 강제로 빼앗아 제생원을 설립하였다. 동원은 처음에는 고아를 위한 양육부, 맹아자를 위한 맹아부, 빈곤환자를 위한 의료부를 두었지만 진료 업무는 조선총독부의원에 이관시키고(1913년 4월) 2부로 운영되었다. 제생원의 재원은 임시은사금 50만圓을 기본으로 한 기본재산에서 생기는 수입과 정부보조금, 이왕가 하사금 및 각종 기부금으로 충당하였다. 이러한 세입, 세출은 조선의원 및 제생원 특별회계법에 의하여 운영되었으나 1925년 특별회계법이 폐지되고 조선총독부 특별회계에 포함되었다. 제생원 원장은 조선총독부 내무국장이 겸임하였으며, 원의 실제적인 업무는 주사인 부장이 관할하고 교육은 훈도가 담당하였다. 제생원 맹아부는 맹속성과(1년), 맹생과(3년) 아생과(5년)의 3개과가 있었으나 맹속성과는 2년 만에 폐지되고 2과만 운영되었다. 맹생에게는 수신, 일본어, 조선어, 산술, 창가, 체조, 침안 등을, 아생에게는 수신, 일본어, 조선어, 산술, 체조, 수예(...
이조 말기에 들어서서 삼정의 문란과 열강의 경제적 착취로 인하여 종래의 각종 복지 제도는 유명무실해졌다. 더욱이 한일합방이후 일제의 식민지 정책은 한국민의 생활은 총체적 빈곤 상태에 도달했다. 조선총독부는 고아의 양육과 맹아자의 교육을 목적으로 한국인이 경영하던 경성고아원을 경영 부실을 이유로 강제로 빼앗아 제생원을 설립하였다. 동원은 처음에는 고아를 위한 양육부, 맹아자를 위한 맹아부, 빈곤환자를 위한 의료부를 두었지만 진료 업무는 조선총독부의원에 이관시키고(1913년 4월) 2부로 운영되었다. 제생원의 재원은 임시은사금 50만圓을 기본으로 한 기본재산에서 생기는 수입과 정부보조금, 이왕가 하사금 및 각종 기부금으로 충당하였다. 이러한 세입, 세출은 조선의원 및 제생원 특별회계법에 의하여 운영되었으나 1925년 특별회계법이 폐지되고 조선총독부 특별회계에 포함되었다. 제생원 원장은 조선총독부 내무국장이 겸임하였으며, 원의 실제적인 업무는 주사인 부장이 관할하고 교육은 훈도가 담당하였다. 제생원 맹아부는 맹속성과(1년), 맹생과(3년) 아생과(5년)의 3개과가 있었으나 맹속성과는 2년 만에 폐지되고 2과만 운영되었다. 맹생에게는 수신, 일본어, 조선어, 산술, 창가, 체조, 침안 등을, 아생에게는 수신, 일본어, 조선어, 산술, 체조, 수예(도화, 재봉) 등을 가르쳤는데 침안 과목과 수예 과목이 전체 수업시간의 절반 정도에 달하였다. 처음 생도를 모집한 1913년에는 43명이 입학 신청을 하였으며 1935년에는 신청자가 100명을 넘었다. 입학 허가자는 처음에는 약 80%에 달했으나 점점 허가율은 떨어져 50%에도 미치지 못하였다. 허가자의 수를 보면 처음에는 맹생이 아생보다 많았으나 1921년 이후부터는 아생이 많았다. 출신도별 생도수를 보면 경성부를 포함한 경기도가 가장 많았으며 평안남도, 평안북도, 경상북도의 순으로 나타났다. 생도는 학비를 부담할 능력이 있는 자비생과 급비생으로 구분되었으며, 급비생에게는 각종 학용품, 피복, 식사가 무료로 지급되었다. 맹생은 급비생의 비율이 높았으며 아생은 자비생의 비율이 높았다. 생도는 맹생은 12세 이상, 음아생은 10세 이상이라고 규정하였으나 아생의 경우 7.9세도 입학한 것으로 나타났다. 맹생의 경우에는 입원 최고 연령 이 23.1세인 것으로 나타났으며 전체적으로 맹생의 연령이 음아생보다 훨씬 높았다. 졸업 후 맹생은 80% 이상이 침안업에 종사하였으나 아생은 약 13% 정도만 재봉 관련 직업에 종사하였다. 제생원 맹아부는 구빈적 사회사업기관으로서 맹아자의 자립을 위한 교육을 담당한 기관이었다. 그러나 일본에서는 이미 맹농아를 위한 교육 제도가 정비되었음에도 한국에서는 이를 실시하지 않고, 편제에서도 보통학교 과정과 실업학교 과정을 합친 중간 형태를 띠고 있으며, 입학출원자가 늘어나도 허가자의 수는 감소한다는 점으로 보아 일제는 이 기관을 맹아자의 자립?자활을 위한 취지에서 운영한 것이 아니라 최소한의 체면치레용으로 운영한 것 같다. 이와 같은 점에도 불구하고 졸업자에게는 침안업이나 재봉관련 직업에 종사할 수 있는 기회를 제공하였다.
이조 말기에 들어서서 삼정의 문란과 열강의 경제적 착취로 인하여 종래의 각종 복지 제도는 유명무실해졌다. 더욱이 한일합방이후 일제의 식민지 정책은 한국민의 생활은 총체적 빈곤 상태에 도달했다. 조선총독부는 고아의 양육과 맹아자의 교육을 목적으로 한국인이 경영하던 경성고아원을 경영 부실을 이유로 강제로 빼앗아 제생원을 설립하였다. 동원은 처음에는 고아를 위한 양육부, 맹아자를 위한 맹아부, 빈곤환자를 위한 의료부를 두었지만 진료 업무는 조선총독부의원에 이관시키고(1913년 4월) 2부로 운영되었다. 제생원의 재원은 임시은사금 50만圓을 기본으로 한 기본재산에서 생기는 수입과 정부보조금, 이왕가 하사금 및 각종 기부금으로 충당하였다. 이러한 세입, 세출은 조선의원 및 제생원 특별회계법에 의하여 운영되었으나 1925년 특별회계법이 폐지되고 조선총독부 특별회계에 포함되었다. 제생원 원장은 조선총독부 내무국장이 겸임하였으며, 원의 실제적인 업무는 주사인 부장이 관할하고 교육은 훈도가 담당하였다. 제생원 맹아부는 맹속성과(1년), 맹생과(3년) 아생과(5년)의 3개과가 있었으나 맹속성과는 2년 만에 폐지되고 2과만 운영되었다. 맹생에게는 수신, 일본어, 조선어, 산술, 창가, 체조, 침안 등을, 아생에게는 수신, 일본어, 조선어, 산술, 체조, 수예(도화, 재봉) 등을 가르쳤는데 침안 과목과 수예 과목이 전체 수업시간의 절반 정도에 달하였다. 처음 생도를 모집한 1913년에는 43명이 입학 신청을 하였으며 1935년에는 신청자가 100명을 넘었다. 입학 허가자는 처음에는 약 80%에 달했으나 점점 허가율은 떨어져 50%에도 미치지 못하였다. 허가자의 수를 보면 처음에는 맹생이 아생보다 많았으나 1921년 이후부터는 아생이 많았다. 출신도별 생도수를 보면 경성부를 포함한 경기도가 가장 많았으며 평안남도, 평안북도, 경상북도의 순으로 나타났다. 생도는 학비를 부담할 능력이 있는 자비생과 급비생으로 구분되었으며, 급비생에게는 각종 학용품, 피복, 식사가 무료로 지급되었다. 맹생은 급비생의 비율이 높았으며 아생은 자비생의 비율이 높았다. 생도는 맹생은 12세 이상, 음아생은 10세 이상이라고 규정하였으나 아생의 경우 7.9세도 입학한 것으로 나타났다. 맹생의 경우에는 입원 최고 연령 이 23.1세인 것으로 나타났으며 전체적으로 맹생의 연령이 음아생보다 훨씬 높았다. 졸업 후 맹생은 80% 이상이 침안업에 종사하였으나 아생은 약 13% 정도만 재봉 관련 직업에 종사하였다. 제생원 맹아부는 구빈적 사회사업기관으로서 맹아자의 자립을 위한 교육을 담당한 기관이었다. 그러나 일본에서는 이미 맹농아를 위한 교육 제도가 정비되었음에도 한국에서는 이를 실시하지 않고, 편제에서도 보통학교 과정과 실업학교 과정을 합친 중간 형태를 띠고 있으며, 입학출원자가 늘어나도 허가자의 수는 감소한다는 점으로 보아 일제는 이 기관을 맹아자의 자립?자활을 위한 취지에서 운영한 것이 아니라 최소한의 체면치레용으로 운영한 것 같다. 이와 같은 점에도 불구하고 졸업자에게는 침안업이나 재봉관련 직업에 종사할 수 있는 기회를 제공하였다.
At the end of the Yi Dynasty, the derangement of the three essential administrations and the economic exploitation of the world Powers led all kinds of the existing welfare systems in Korea to those in nothing but the name. Furthermore, Japanese colonial policy after the Japanese ann...
At the end of the Yi Dynasty, the derangement of the three essential administrations and the economic exploitation of the world Powers led all kinds of the existing welfare systems in Korea to those in nothing but the name. Furthermore, Japanese colonial policy after the Japanese annexation of Korea also made the life of Korean people be confronted with total poverty. The Japanese Government-General of Korea took by force Kyungseong Orphanage run by Koreans for the reason of negligent operation and instead established Jesaengwon, for the purpose of upbringing of orphans and education of blind and deaf. The center had at first Upbringing Department for orphans, Blind and Deaf Department for blind and deaf persons, and Medical Department for the underprivileged. However, medical care was transferred to Medical Center under the Japanese Government-General of Korea in April 1913, and so two departments were only operated. The financial sources of Jesaengwon were appropriated with income out of a temporal Royal bounty of 500,000 wons, government subsides, Yi royal family grants, and other contributions. These revenue and expenditure were operated under the special accounting law for Chosun Medical Center and Jesaengwon. But, when the special accounting law was abolished in 1925, they came to fall under the special accounting of the Japanese Government-General of Korea. The directorship of Jesaengwon was held concurrently with chief of Bureau of Internal Affairs under the Japanese Government-General of Korea, and practical affairs of the center were controlled by a junior official department chief, and education by clerks in charge of training. Jesaengwon had three departments of Blind Intensive Department (one-year course), Blind Department (three-year course), and Deaf Department (five-year course), among which the Blind Intensive Department was abolished in two years and so two departments were only operated. Blind persons were taught the Ethics, Japanese, Korean, arithmetic, singing, gymnastics, acupuncture, massage, etc., while deaf persons the Ethics, Japanese, Korean, arithmetic, gymnastic, handicraft (drawing, sewing), etc. Subjects of handicraft occupied a half of those of acupuncture and massage in the number of lessons. In 1913 when admission applicants were first invited, 43 persons applied for admission, and in 1935 the number of applicants came to more than 100. At first, admission was permitted to some 80 percent and then the admission ratio gradually fell down to less then 50 percent. The number of students had more blind than deaf ones at first but more deaf ones since 1921. The number of students by provinces represents the highest value in Kyongki-do and then comes in order of Pyongannam-do, Pyonganbuk-do, and Kyongsangbuk-do. Students were classified into those self-paying ones who were capable of bearing their school fees and those scholarship ones. Paid to the latter varied kinds of school supplies, clothes, and food gratis. Blind students formed a higher ratio of the scholarship ones, while deaf students a higher ratio of the self-paying ones. Qualifications for admission for the blind were prescribed to be older than 12 and for the deaf students older than 10. However, some deaf students admitted as early as 7.9 years old. Among the blind students, the highest age showed 23.1 years of age. In general, the age of blind students was far higher than that of deaf students. After graduation, Blind and Deaf Department of Jesaengwon served as a organ in charge of education for the self-sustenance of the blind as a social work organ for the relief of the poor. However, although an educational system for the blind and the deaf had been established in Japan, it was not implemented in Korea, and its organization showed an intermediate form between an elementary school and an industrial school. The fact that the number of enrollees was reduced even when the number of applicants was on the increase, seems to indicate that the Japanese imperialistic rule operated this organ, not for the purport of the self-sustenance or self-support of the blind and the deaf but for the preservation of its minimum dignity. Notwithstanding this point, such opportunities were provided to those who graduated from their courses as can be engaged in works related to humble tasks or sewing.
At the end of the Yi Dynasty, the derangement of the three essential administrations and the economic exploitation of the world Powers led all kinds of the existing welfare systems in Korea to those in nothing but the name. Furthermore, Japanese colonial policy after the Japanese annexation of Korea also made the life of Korean people be confronted with total poverty. The Japanese Government-General of Korea took by force Kyungseong Orphanage run by Koreans for the reason of negligent operation and instead established Jesaengwon, for the purpose of upbringing of orphans and education of blind and deaf. The center had at first Upbringing Department for orphans, Blind and Deaf Department for blind and deaf persons, and Medical Department for the underprivileged. However, medical care was transferred to Medical Center under the Japanese Government-General of Korea in April 1913, and so two departments were only operated. The financial sources of Jesaengwon were appropriated with income out of a temporal Royal bounty of 500,000 wons, government subsides, Yi royal family grants, and other contributions. These revenue and expenditure were operated under the special accounting law for Chosun Medical Center and Jesaengwon. But, when the special accounting law was abolished in 1925, they came to fall under the special accounting of the Japanese Government-General of Korea. The directorship of Jesaengwon was held concurrently with chief of Bureau of Internal Affairs under the Japanese Government-General of Korea, and practical affairs of the center were controlled by a junior official department chief, and education by clerks in charge of training. Jesaengwon had three departments of Blind Intensive Department (one-year course), Blind Department (three-year course), and Deaf Department (five-year course), among which the Blind Intensive Department was abolished in two years and so two departments were only operated. Blind persons were taught the Ethics, Japanese, Korean, arithmetic, singing, gymnastics, acupuncture, massage, etc., while deaf persons the Ethics, Japanese, Korean, arithmetic, gymnastic, handicraft (drawing, sewing), etc. Subjects of handicraft occupied a half of those of acupuncture and massage in the number of lessons. In 1913 when admission applicants were first invited, 43 persons applied for admission, and in 1935 the number of applicants came to more than 100. At first, admission was permitted to some 80 percent and then the admission ratio gradually fell down to less then 50 percent. The number of students had more blind than deaf ones at first but more deaf ones since 1921. The number of students by provinces represents the highest value in Kyongki-do and then comes in order of Pyongannam-do, Pyonganbuk-do, and Kyongsangbuk-do. Students were classified into those self-paying ones who were capable of bearing their school fees and those scholarship ones. Paid to the latter varied kinds of school supplies, clothes, and food gratis. Blind students formed a higher ratio of the scholarship ones, while deaf students a higher ratio of the self-paying ones. Qualifications for admission for the blind were prescribed to be older than 12 and for the deaf students older than 10. However, some deaf students admitted as early as 7.9 years old. Among the blind students, the highest age showed 23.1 years of age. In general, the age of blind students was far higher than that of deaf students. After graduation, Blind and Deaf Department of Jesaengwon served as a organ in charge of education for the self-sustenance of the blind as a social work organ for the relief of the poor. However, although an educational system for the blind and the deaf had been established in Japan, it was not implemented in Korea, and its organization showed an intermediate form between an elementary school and an industrial school. The fact that the number of enrollees was reduced even when the number of applicants was on the increase, seems to indicate that the Japanese imperialistic rule operated this organ, not for the purport of the self-sustenance or self-support of the blind and the deaf but for the preservation of its minimum dignity. Notwithstanding this point, such opportunities were provided to those who graduated from their courses as can be engaged in works related to humble tasks or sewing.
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