본 연구는 이제까지 성매매반대운동의 틀 안에서 설명될 수 없는, 강제적인 성매매피해여성이 아닌 자발적인 성노동자 여성으로서 자신들의 주체적인 목소리를 내고 있는 성노동자 운동을 분석하였다. 이를 통해 성매매근절운동을 재조명하고 성노동자 여성들을 수동적인 피해자로 위치시켜왔던 반성매매담론을 다시쓰기 위한 것이다. 이를 위해 성노동자운동에서 활동하였던 활동가들의 심층 면접을 통해 생성된 자료(data)를 질적 분석 하여 성노동자 운동의 시작과 형성 그리고 분화의 과정을 조직의 구성과 활동 그리고 이념들을 중심으로 살펴보았다. 그리고 성노동자운동을 둘러싼 다른 사회조직들과의 관계가 성노동자 운동에 어떠한 영향을 미쳤는지 살펴보고자 하였다. 또한 기존 성매매반대운동의 반성매매담론에 대한 저항담론으로서 성노동자 운동의 친성노동 담론을 성노동자 운동이 발표한 성명서를 통해 텍스트 분석하였다. 위의 문제제기를 통해 최초의 성노동자 운동의 가능성을 살펴봄으로써 기존의 성매매에 관한 ...
본 연구는 이제까지 성매매반대운동의 틀 안에서 설명될 수 없는, 강제적인 성매매피해여성이 아닌 자발적인 성노동자 여성으로서 자신들의 주체적인 목소리를 내고 있는 성노동자 운동을 분석하였다. 이를 통해 성매매근절운동을 재조명하고 성노동자 여성들을 수동적인 피해자로 위치시켜왔던 반성매매담론을 다시쓰기 위한 것이다. 이를 위해 성노동자운동에서 활동하였던 활동가들의 심층 면접을 통해 생성된 자료(data)를 질적 분석 하여 성노동자 운동의 시작과 형성 그리고 분화의 과정을 조직의 구성과 활동 그리고 이념들을 중심으로 살펴보았다. 그리고 성노동자운동을 둘러싼 다른 사회조직들과의 관계가 성노동자 운동에 어떠한 영향을 미쳤는지 살펴보고자 하였다. 또한 기존 성매매반대운동의 반성매매담론에 대한 저항담론으로서 성노동자 운동의 친성노동 담론을 성노동자 운동이 발표한 성명서를 통해 텍스트 분석하였다. 위의 문제제기를 통해 최초의 성노동자 운동의 가능성을 살펴봄으로써 기존의 성매매에 관한 여성주의 성 정치학과 반성매매운동에 어떠한 함의를 줄 수 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성노동자 운동은 성매매집결지의 성판매 여성들을 중심으로 결성된 자치조직으로 시작되어 전국적인 성노동자 조직으로 형성되고 평택 성매매집결지의 성노동자조합으로 분화된다. 성노동자운동은 전국의 성매매집결지의 성판매 여성들이 성매매특별법의 폐지와 생존권을 요구하는 시위로 시작되었으며 시위를 통해서 성판매 여성들은 ‘더러운 몸 파는 여자’로서의 사회적 낙인에 직면하고 이에 대해 오기와 침묵으로 저항하였다. 시위의 경험으로 자신들을 성노동자로 정체화하였으며 ‘여성종사자’로서의 조직이 ‘성노동자’의 조직으로 변화하고 이들은 생존권과 함께 성노동자의 노동권을 요구하였다. 그러나 내부 갈등으로 성노동자 운동은 새로운 조직으로써 민주성노동자연대으로 분화되고 이는 성노동자조합으로서 평택지역의 성노동자들의 권리를 위해 활동하고 있다. 둘째, 성노동자 운동은 성매매특별법 폐지와 성노동 허용이라는 목표를 가지고 여러 사회단체들과 연대관계 속에서 여성/노동자/성적소수자/철거민/빈민 운동으로서 운동의 정체성을 가지게 되고 연대관계를 통하여 성노동자 조직의 세력을 견고히 하고 자신들의 투쟁의 의지를 다졌다. 그리고 성노동자운동은 성산업인과는 성매매특별법 폐지를 위해서는 연대하지만 성매매집결지 재개발에 대해서는 대립하고 여성계와도 자신들의 시위를 ‘포주의 사주’라고 여기는 피해자 시각에 대해서 대립하지만 그들만이 자신들을 보호해줄 수 있다는 연대의 가능성을 드러내는 ‘모순적’ 관계로 드러난다. 이는 성노동자여성들의 위치의 불안정성과 그들이 처해진 현실이 모순되었기 때문이다. 셋째, 반성매매운동담론에 대한 저항담론으로서 성노동자 운동은 강제적 인신매매(sex trafficking)로서의 성매매 아닌 자발적인 성노동(sexwork)으로서 성거래(sextrade)를 주장한다. 이는 자신들이 수동적인 성매매피해여성이 아닌 주체적인 성노동자임을 밝혀 기존의 성매매근절운동에서 자신들의 피해자로서 위치시켜 성매매를 근절하고 자신들을 탈 성매매 시키기 위한 성매매특별법에 대한 비판을 시도한다. 그러므로 그동안 성매매반대운동으로 동일시 되어왔던 한국의 성매매 관련 운동은 이제 이들의 목소리를 기반으로 새롭게 변화되어야 한다. 한국 최초의 성노동자 운동의 분석한 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 이제까지의 수동적인 피해자로서 성판매 여성들을 문제화하는 방법과는 달리, 주체적인 행위자로서 성노동자 여성들의 목소리 드러내었다. 이는 현장의 목소리를 통해 그동안 성매매근절운동이 성매매특별법을 반대하는 성판매 여성들의 목소리를 ‘포주의 사주’라고 치부했던 담론들을 비판하고 그들을 탈 성매매 시키기 위한 시혜적인 목적으로 접근하는 피해자 담론을 해체시킬 수 있다. 둘째, 한국사회의 성매매담론의 확장을 시도하여 새로운 성노동 담론의 가능성을 모색하였다. 이는 성매매를 성판매 여성 개인의 도덕적인 측면과 불쌍한 성매매피해여성의 시각으로만 접근하여 왔던 것을 확장하여 노동, 섹슈얼리티, 계급, 정치 등 여러 가지 관점으로 복합적으로 분석할 것을 제시하여 성매매를 둘러싼 새로운 담론들의 생산과 확장의 가능성을 시도하였다. 셋째, 성판매 여성들이 성노동자로서 자신들을 정체화하고 시위를 통해 외부사회에 대한 말 걸기를 시도함으로써 그녀들을 둘러싼 사회적 낙인을 극복하고 스스로 임파워먼트하는 과정을 살펴봄으로써 그녀들의 인권에 대해 새로운 접근하였다. 이는 그동안 성판매 여성들의 성산업의 착취구조에 대한 피해에만 초점을 맞추어 온 것과 다르게 본 연구에서는 그녀들의 사회적 낙인에 집중함으로써 그녀들의 인권을 위해 가장 시급한 일이 사회적 낙인을 거두는 것임을 제언하고자 한다. 넷째, 반성매매 법제정/시행으로 수렵되고 있는 우리 사회의 성매매 여성들의 복잡하고 다양한 경험들이 설명될 수 있다면, 불쌍한 피해여성으로서만 보호받을 수 있는 법 담론과 맞설 수 있다. 성산업의 알선구조에서 착취당한 그야말로 피해의 경험만을 요구하는 법 담론과 투쟁하기 위해서는 다양한 성노동자 여성들의 경험과 이야기들이 제시되어야 한다. 그러나 피해자가 아니면 범죄자인 그녀들이 자신의 주체적인 목소리로 피해사실이 아닌 새로운 이야기를 할 수 있을까? 이를 위해서는 피해자가 아닌 주변인(the marginalized)의 시각으로 그녀들을 접근해야 하며 이를 통해 그녀들을 범죄자신분으로 만들지 않는 새로운 성매매법의 탄생을 기대할 수 있을 것이다.
본 연구는 이제까지 성매매반대운동의 틀 안에서 설명될 수 없는, 강제적인 성매매피해여성이 아닌 자발적인 성노동자 여성으로서 자신들의 주체적인 목소리를 내고 있는 성노동자 운동을 분석하였다. 이를 통해 성매매근절운동을 재조명하고 성노동자 여성들을 수동적인 피해자로 위치시켜왔던 반성매매담론을 다시쓰기 위한 것이다. 이를 위해 성노동자운동에서 활동하였던 활동가들의 심층 면접을 통해 생성된 자료(data)를 질적 분석 하여 성노동자 운동의 시작과 형성 그리고 분화의 과정을 조직의 구성과 활동 그리고 이념들을 중심으로 살펴보았다. 그리고 성노동자운동을 둘러싼 다른 사회조직들과의 관계가 성노동자 운동에 어떠한 영향을 미쳤는지 살펴보고자 하였다. 또한 기존 성매매반대운동의 반성매매담론에 대한 저항담론으로서 성노동자 운동의 친성노동 담론을 성노동자 운동이 발표한 성명서를 통해 텍스트 분석하였다. 위의 문제제기를 통해 최초의 성노동자 운동의 가능성을 살펴봄으로써 기존의 성매매에 관한 여성주의 성 정치학과 반성매매운동에 어떠한 함의를 줄 수 있는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성노동자 운동은 성매매집결지의 성판매 여성들을 중심으로 결성된 자치조직으로 시작되어 전국적인 성노동자 조직으로 형성되고 평택 성매매집결지의 성노동자조합으로 분화된다. 성노동자운동은 전국의 성매매집결지의 성판매 여성들이 성매매특별법의 폐지와 생존권을 요구하는 시위로 시작되었으며 시위를 통해서 성판매 여성들은 ‘더러운 몸 파는 여자’로서의 사회적 낙인에 직면하고 이에 대해 오기와 침묵으로 저항하였다. 시위의 경험으로 자신들을 성노동자로 정체화하였으며 ‘여성종사자’로서의 조직이 ‘성노동자’의 조직으로 변화하고 이들은 생존권과 함께 성노동자의 노동권을 요구하였다. 그러나 내부 갈등으로 성노동자 운동은 새로운 조직으로써 민주성노동자연대으로 분화되고 이는 성노동자조합으로서 평택지역의 성노동자들의 권리를 위해 활동하고 있다. 둘째, 성노동자 운동은 성매매특별법 폐지와 성노동 허용이라는 목표를 가지고 여러 사회단체들과 연대관계 속에서 여성/노동자/성적소수자/철거민/빈민 운동으로서 운동의 정체성을 가지게 되고 연대관계를 통하여 성노동자 조직의 세력을 견고히 하고 자신들의 투쟁의 의지를 다졌다. 그리고 성노동자운동은 성산업인과는 성매매특별법 폐지를 위해서는 연대하지만 성매매집결지 재개발에 대해서는 대립하고 여성계와도 자신들의 시위를 ‘포주의 사주’라고 여기는 피해자 시각에 대해서 대립하지만 그들만이 자신들을 보호해줄 수 있다는 연대의 가능성을 드러내는 ‘모순적’ 관계로 드러난다. 이는 성노동자여성들의 위치의 불안정성과 그들이 처해진 현실이 모순되었기 때문이다. 셋째, 반성매매운동담론에 대한 저항담론으로서 성노동자 운동은 강제적 인신매매(sex trafficking)로서의 성매매 아닌 자발적인 성노동(sexwork)으로서 성거래(sextrade)를 주장한다. 이는 자신들이 수동적인 성매매피해여성이 아닌 주체적인 성노동자임을 밝혀 기존의 성매매근절운동에서 자신들의 피해자로서 위치시켜 성매매를 근절하고 자신들을 탈 성매매 시키기 위한 성매매특별법에 대한 비판을 시도한다. 그러므로 그동안 성매매반대운동으로 동일시 되어왔던 한국의 성매매 관련 운동은 이제 이들의 목소리를 기반으로 새롭게 변화되어야 한다. 한국 최초의 성노동자 운동의 분석한 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 이제까지의 수동적인 피해자로서 성판매 여성들을 문제화하는 방법과는 달리, 주체적인 행위자로서 성노동자 여성들의 목소리 드러내었다. 이는 현장의 목소리를 통해 그동안 성매매근절운동이 성매매특별법을 반대하는 성판매 여성들의 목소리를 ‘포주의 사주’라고 치부했던 담론들을 비판하고 그들을 탈 성매매 시키기 위한 시혜적인 목적으로 접근하는 피해자 담론을 해체시킬 수 있다. 둘째, 한국사회의 성매매담론의 확장을 시도하여 새로운 성노동 담론의 가능성을 모색하였다. 이는 성매매를 성판매 여성 개인의 도덕적인 측면과 불쌍한 성매매피해여성의 시각으로만 접근하여 왔던 것을 확장하여 노동, 섹슈얼리티, 계급, 정치 등 여러 가지 관점으로 복합적으로 분석할 것을 제시하여 성매매를 둘러싼 새로운 담론들의 생산과 확장의 가능성을 시도하였다. 셋째, 성판매 여성들이 성노동자로서 자신들을 정체화하고 시위를 통해 외부사회에 대한 말 걸기를 시도함으로써 그녀들을 둘러싼 사회적 낙인을 극복하고 스스로 임파워먼트하는 과정을 살펴봄으로써 그녀들의 인권에 대해 새로운 접근하였다. 이는 그동안 성판매 여성들의 성산업의 착취구조에 대한 피해에만 초점을 맞추어 온 것과 다르게 본 연구에서는 그녀들의 사회적 낙인에 집중함으로써 그녀들의 인권을 위해 가장 시급한 일이 사회적 낙인을 거두는 것임을 제언하고자 한다. 넷째, 반성매매 법제정/시행으로 수렵되고 있는 우리 사회의 성매매 여성들의 복잡하고 다양한 경험들이 설명될 수 있다면, 불쌍한 피해여성으로서만 보호받을 수 있는 법 담론과 맞설 수 있다. 성산업의 알선구조에서 착취당한 그야말로 피해의 경험만을 요구하는 법 담론과 투쟁하기 위해서는 다양한 성노동자 여성들의 경험과 이야기들이 제시되어야 한다. 그러나 피해자가 아니면 범죄자인 그녀들이 자신의 주체적인 목소리로 피해사실이 아닌 새로운 이야기를 할 수 있을까? 이를 위해서는 피해자가 아닌 주변인(the marginalized)의 시각으로 그녀들을 접근해야 하며 이를 통해 그녀들을 범죄자신분으로 만들지 않는 새로운 성매매법의 탄생을 기대할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to reconsider women's movement against prostitution which has led to campaigns to prohibit prostitution, and to rewrite discourses against prostitution where sex workers are regarded as passive victims by examining movement of sex workers who are independently demanding ...
The purpose of this study is to reconsider women's movement against prostitution which has led to campaigns to prohibit prostitution, and to rewrite discourses against prostitution where sex workers are regarded as passive victims by examining movement of sex workers who are independently demanding their own rights not as victims of sex trafficking but as voluntary sex workers. This movement cannot be explained in frames of existing movement against prostitution. For this purpose, in-depth interviews were conducted with activists involved in the sex workers' movement to collect data. The collected data were analyzed qualitatively to examine the process of starting, forming and specializing sex workers' movement focusing on composition, activities, and ideologies of an organization for the movement. In addition, relationships surrounding the sex workers' movement were considered so as to investigate who the movement was associated with and opposed to, and for what. This paper also examined its 'contradictive' relationship with 'women's circles' and 'whore-masters' with whom the sex workers' movement is allied and confronted at the same time. This examination sought to investigate what effects their relationships had on the movement. Moreover, discourses of pro-sexwork from the sex workers' movement were analyzed focusing on a public statement of the movement. The discourses were a resistance to discourses of anti-sexwork from existing movement against prostitution. By raising the above-stated problems, this paper considered a possibility of the first sex workers' movement. Based on the consideration, this paper aimed at investigating what the movement would imply for sexual politics of feminism about existing prostitution and anti-sexwork movement. The major findings of this study were as the following: First, the sex worker's movement started as an autonomous organization composed by female sex-workers in brothels, formed as a national organization for sex workers, and then specialized as an association of sex workers in brothels in Pyeongtaek. The movement was began with a demonstration of sex workers in brothels around the country demanding abolition of a Special Act on Prevention of Prostitution and the right to live. Through the demonstration, they faced a social stigma of 'dirty prostitutes' and resisted it in silence. In the process of the demonstration, they identified themselves as sex workers, and the organization of 'women involved in prostitution' was changed to a national association of 'sex workers', Hanyeoyeon. This association demanded not only the right to live but also the right to work so that they could do sexwork. However, sex workers centering around brothels in Pyeongtaek felt skeptical of 'national' activities and had troubles in a group agreement. Finally, they formed a new organization called Democratic Association of Sex Workers, and concluded a group agreement with a Pyeongtaek association for employers in the sex industry. They have participated in activities for the rights of sex workers in Pyeongtaek. The fact that sex workers organized an autonomous group by themselves and moved systematically for their 'rights' showed their empowerment as activists expressing their subject opinions and as resistants against the social stigma, not as victims any more. Second, aiming at abolition of the Special Act on Prevention of Prostitution and approval of sexwork, the sex workers' movement identified itself as a campaign for women, workers, sexual minority, residents in areas to be demolished, and the poor in association with several social groups. They also established a strong organization for sex workers through solidarity relationship with other associations and solidified their will to resist. According to the result, the sex workers' movement was associated with the association for employers in the sex industry for abolition of the Special Act on Prevention of Prostitution, but it was opposed to them in terms of redevelopment of brothels. The movement showed 'contradictive relationship' with women's circles: it was opposed to them, on one hand, as for their views that 'whore-masters would incite the sex workers to demonstrate'; on the other hand, it revealed a possibility of association with them in that they could protect the sex workers. This contradiction resulted from contradiction of sex workers' unstable positions and their real conditions. Third, as discourses against discourses of anti-prostitution, the sex workers' movement claimed their work is sextrade as sexwork, not prostitution as sex trafficking. Identifying themselves as independent sex workers not as passive victims of prostitution, the sex workers made an attempt to criticise the Special Act on Prevention of Prostitution, which aims at eradicating prostitution and escaping them from prostitution considering they are victims. Therefore, prior movement related to prostitution identified with anti-prostitution campaigns in Korea has to be changed based on the sex workers' own voices. The implication of this study which analyzed the first Korean sex workers' movement are as the following: First, unlike existing approaches that regarded sex workers as passive victims, this study revealed their voices as independent activists. This approach can criticise the discourses where the sex workers' voices against the Special Act on Prevention of Prostitution are considered as 'instigation of whore-masters', and dismantle discourses of victims which approach the movement for the purpose of escaping them from prostitution. Second, this study attempted to expand the discourses of prostitution in Korean society and groped for a possibility of new discourses of sexwork. Previous studies approached prostitution focusing on individual sex workers' morality and poor victims of prostitution. However, this study expanded this approach and suggested to analyze it from various perspectives from labor, sexuality, classes, politics, and so on. Through this process, this paper attempted to produce and expand new discourses of prostitution. Third, this study examined the process of sex workers' overcoming the social stigma and empowering themselves by identifying themselves as sex workers and talking to the outside through the demonstration. Based on the examination, this study approached their human rights in a new way. Unlike previous studies focusing on victims resulting from sweating system of the sex industry, this study focused on their social stigma and proposed to remove it as priority assignment for their human rights. Finally, if sex workers' complicated and various experiences by legislation and execution of anti-prostitution law can be explained, a new discourse can stand against legal discourses where they are protected only if they are poor victims. To fight the legal discourses demanding only experience of damages including sweating by the sex industry, diverse sex workers' experiences and stories have to be presented. However, can sex workers regarded as either victims or criminals talk about their new stories, not facts about their damages, with their independent voice? In order to enable them to do so, more studies have to approach them from a new perspective, which will make it possible to establish a new law on prostitution not letting them be criminals.
The purpose of this study is to reconsider women's movement against prostitution which has led to campaigns to prohibit prostitution, and to rewrite discourses against prostitution where sex workers are regarded as passive victims by examining movement of sex workers who are independently demanding their own rights not as victims of sex trafficking but as voluntary sex workers. This movement cannot be explained in frames of existing movement against prostitution. For this purpose, in-depth interviews were conducted with activists involved in the sex workers' movement to collect data. The collected data were analyzed qualitatively to examine the process of starting, forming and specializing sex workers' movement focusing on composition, activities, and ideologies of an organization for the movement. In addition, relationships surrounding the sex workers' movement were considered so as to investigate who the movement was associated with and opposed to, and for what. This paper also examined its 'contradictive' relationship with 'women's circles' and 'whore-masters' with whom the sex workers' movement is allied and confronted at the same time. This examination sought to investigate what effects their relationships had on the movement. Moreover, discourses of pro-sexwork from the sex workers' movement were analyzed focusing on a public statement of the movement. The discourses were a resistance to discourses of anti-sexwork from existing movement against prostitution. By raising the above-stated problems, this paper considered a possibility of the first sex workers' movement. Based on the consideration, this paper aimed at investigating what the movement would imply for sexual politics of feminism about existing prostitution and anti-sexwork movement. The major findings of this study were as the following: First, the sex worker's movement started as an autonomous organization composed by female sex-workers in brothels, formed as a national organization for sex workers, and then specialized as an association of sex workers in brothels in Pyeongtaek. The movement was began with a demonstration of sex workers in brothels around the country demanding abolition of a Special Act on Prevention of Prostitution and the right to live. Through the demonstration, they faced a social stigma of 'dirty prostitutes' and resisted it in silence. In the process of the demonstration, they identified themselves as sex workers, and the organization of 'women involved in prostitution' was changed to a national association of 'sex workers', Hanyeoyeon. This association demanded not only the right to live but also the right to work so that they could do sexwork. However, sex workers centering around brothels in Pyeongtaek felt skeptical of 'national' activities and had troubles in a group agreement. Finally, they formed a new organization called Democratic Association of Sex Workers, and concluded a group agreement with a Pyeongtaek association for employers in the sex industry. They have participated in activities for the rights of sex workers in Pyeongtaek. The fact that sex workers organized an autonomous group by themselves and moved systematically for their 'rights' showed their empowerment as activists expressing their subject opinions and as resistants against the social stigma, not as victims any more. Second, aiming at abolition of the Special Act on Prevention of Prostitution and approval of sexwork, the sex workers' movement identified itself as a campaign for women, workers, sexual minority, residents in areas to be demolished, and the poor in association with several social groups. They also established a strong organization for sex workers through solidarity relationship with other associations and solidified their will to resist. According to the result, the sex workers' movement was associated with the association for employers in the sex industry for abolition of the Special Act on Prevention of Prostitution, but it was opposed to them in terms of redevelopment of brothels. The movement showed 'contradictive relationship' with women's circles: it was opposed to them, on one hand, as for their views that 'whore-masters would incite the sex workers to demonstrate'; on the other hand, it revealed a possibility of association with them in that they could protect the sex workers. This contradiction resulted from contradiction of sex workers' unstable positions and their real conditions. Third, as discourses against discourses of anti-prostitution, the sex workers' movement claimed their work is sextrade as sexwork, not prostitution as sex trafficking. Identifying themselves as independent sex workers not as passive victims of prostitution, the sex workers made an attempt to criticise the Special Act on Prevention of Prostitution, which aims at eradicating prostitution and escaping them from prostitution considering they are victims. Therefore, prior movement related to prostitution identified with anti-prostitution campaigns in Korea has to be changed based on the sex workers' own voices. The implication of this study which analyzed the first Korean sex workers' movement are as the following: First, unlike existing approaches that regarded sex workers as passive victims, this study revealed their voices as independent activists. This approach can criticise the discourses where the sex workers' voices against the Special Act on Prevention of Prostitution are considered as 'instigation of whore-masters', and dismantle discourses of victims which approach the movement for the purpose of escaping them from prostitution. Second, this study attempted to expand the discourses of prostitution in Korean society and groped for a possibility of new discourses of sexwork. Previous studies approached prostitution focusing on individual sex workers' morality and poor victims of prostitution. However, this study expanded this approach and suggested to analyze it from various perspectives from labor, sexuality, classes, politics, and so on. Through this process, this paper attempted to produce and expand new discourses of prostitution. Third, this study examined the process of sex workers' overcoming the social stigma and empowering themselves by identifying themselves as sex workers and talking to the outside through the demonstration. Based on the examination, this study approached their human rights in a new way. Unlike previous studies focusing on victims resulting from sweating system of the sex industry, this study focused on their social stigma and proposed to remove it as priority assignment for their human rights. Finally, if sex workers' complicated and various experiences by legislation and execution of anti-prostitution law can be explained, a new discourse can stand against legal discourses where they are protected only if they are poor victims. To fight the legal discourses demanding only experience of damages including sweating by the sex industry, diverse sex workers' experiences and stories have to be presented. However, can sex workers regarded as either victims or criminals talk about their new stories, not facts about their damages, with their independent voice? In order to enable them to do so, more studies have to approach them from a new perspective, which will make it possible to establish a new law on prostitution not letting them be criminals.
주제어
#성노동자운동 Sex Workers` Movement 성산업 성매매반대운동 자발적인 성노동자
학위논문 정보
저자
국경희
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
사회학 사회학
지도교수
김경희
발행연도
2007
총페이지
ⅳ, 148 p.
키워드
성노동자운동 Sex Workers` Movement 성산업 성매매반대운동 자발적인 성노동자
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