현대사회의 나르시시즘은 분업화된 사회구조와 핵가족화로 인하여 지나친 이기주의, 타인에 대한 무관심, 즉각적인 만족추구 등이 문제점으로 나타나고 있다. 이러한 문제점의 근본원인은 사람이 인간자체의 존엄성보다는 물질만능주의와 능력중심주의에 의해 소속집단의 한 부속물로 전락하고 마는 소외감에서 비롯된다. 그러므로 심리학자들은 현대사회의 특징을 나르시스적 장애를 가진 사람들의 집단이라고 표현하였다. 여기서 주목할 만한 사실은 나르시즘적 인격 장애를 겪...
현대사회의 나르시시즘은 분업화된 사회구조와 핵가족화로 인하여 지나친 이기주의, 타인에 대한 무관심, 즉각적인 만족추구 등이 문제점으로 나타나고 있다. 이러한 문제점의 근본원인은 사람이 인간자체의 존엄성보다는 물질만능주의와 능력중심주의에 의해 소속집단의 한 부속물로 전락하고 마는 소외감에서 비롯된다. 그러므로 심리학자들은 현대사회의 특징을 나르시스적 장애를 가진 사람들의 집단이라고 표현하였다. 여기서 주목할 만한 사실은 나르시즘적 인격 장애를 겪은 대부분의 사람들이 유년기에 건강한 나르시시즘을 제대로 경험하지 못한데서 발생되었다는 점이다. 따라서 나르시시즘의 병리현상을 연구한 학자들은 유년기의 나르시시즘이 일생에 중요한 영향을 끼치며, 유년기에 올바르게 형성된 나르시시즘이 바람직한 사회풍토를 형성한다고 주장하였다. 현대사회의 아동 역시 어른과 마찬가지로 산업사회의 구조적 문제점의 영향을 받고 있다. 현대사회는 핵가족화에 따른 저출산과 맞벌이부부의 생활패턴이 구조화되어 있으므로 아동의 의사소통 대상은 한정적이며, 가정과 학교는 획일적인 가치만을 지향하여 아동의 능력 초과를 요구한다. 이에 아동은 타인의 욕망으로 지향되어 있는 자신의 모습을 추구하게 되므로 나르시시즘의 균형을 잃게 된다. 게다가 빈곤, 가정 해체, 개방된 성문화에 의해서도 아동의 나르시시즘은 상처를 입게 되어 부작용을 초래하므로 아동의 나르시시즘은 현대사회의 중요한 사안이 된다. 특히 아동문학의 주 독자 및 주인공이 아동임을 감안해 본다면, 아동의 나르시시즘 이해는 필수적이다. 본고에서는 한국현대동화에 나타난 등장인물의 나르시시즘 양상을 건강한 나르시시즘과 병적인 나르시시즘으로 구분하기로 한다. 나르시시즘의 양상은 주체의 자기애 발달과 환경적 요소와의 관계에 중심을 두고 자기애의 성취를 기준으로 구분한다. 연구방법으로는 작품별 인물과 공간의 의미를 미학적 특성으로 살펴 본 다음, 주체의 나르시시즘 변화과정을 서사적 구조로 분석하고자 한다. 이 연구는 등장인물의 나르시시즘 변화 과정을 통해 아동의 나르시시즘에 대한 이해는 물론이며, 새로운 구조적 패턴을 제시하여 창작이론에 도움이 될 것으로 사료된다. 먼저 건강한 나르시시즘의 대표적인 작품은 권정생의「강아지똥」(기독교교육지, 1969.), 이원수의「해바라기」(웅진주니어, 2006.), 조성자의「외동왕자」(두산동아, 2005.)를 텍스트로 하며, 병적인 나르시시즘의 대표적인 작품은 마해송의「바위나리와 아기별」(창비, 2005.), 정채봉의「오세암」(창작과 비평사, 2006.)을 텍스트로 한다. 작품 선정기준은 우리나라 최초의 창작동화인「바위나리와 아기별」을 시작으로 자기애적 요소를 띤 한국창작동화로 한다. 권정생의「강아지똥」은 이 세상에 존재하는 모든 것들의 존재가치를 강아지똥으로 형상화한 작품이다.「강아지똥」의 외적인 공간은 외딴 골목길(지상) → 땅속(지하) → 민들레꽃(공중)으로 이루어져 있다. 반면, 강아지똥의 심리변화에 따른 공간은 절망의 공간 → 욕망의 공간 → 희망의 공간 → 고난의 공간 → 공존과 상생의 공간으로 구분된다. 이러한 공간은 하찮은 똥이 민들레꽃이 되는 공간이 되며, 사회는 상생의 조화로움으로 이루어지는 공간임을 미학적 특성으로 나타내었다. 강아지똥의 나르시시즘은 일차적 자기애 충족 → 상실 → 추구 → 보존 →승화의 과정을 거치는데 강아지똥의 자기애 승화는 우주 내의 모든 존재 중 그 어떤 것도 무용지물이 없다는 자연의 원리를 보여준다. 따라서「강아지똥」의 자기애의 변화과정은 사회 구성원 모두가 서로의 존재가치를 존중하면서 공존하는 건강한 나르시시즘이 근원이 되어야 바람직한 사회를 이룰 수 있음을 보여준다. 이원수의「해바라기」는 자연의 순환원리에 순응하는 해바라기의 삶을 고아의 삶으로 형상화한 작품이다.「해바라기」의 외적인 공간은 ①새싹이 핀 꽃밭 → ②꽃이 핀 꽃밭 → ③꽃씨 맺은 꽃밭 → ④정아네 부엌으로 사계절의 변화에 의해 형성되어 있다. 반면 해바라기의 심리변화에 따른 공간은 ①소외의 공간→ ②절망의 공간 → ③희망의 공간 → ④성숙의 공간 → ⑤승화의 공간으로 구분된다. 그러므로 해바라기는 어려운 환경을 꿋꿋하게 이겨냄으로써 자신의 행복은 환경적 여건에 의해 결정되는 것이 아니라 자의에 의해서 이루어짐을 보여준다. 해바라기의 나르시시즘은 일차적 자기애 결핍 → 상실 → 추구 → 보존 → 승화의 단계를 거치면서 해바라기가 꽃으로서 존재가치가 아니라 땔감으로서 존재가치를 느끼게 됨을 의미한다. 그러므로「해바라기」는 감당하기 힘든 환경에서도 종교적 절대자에 의지하여 이타적 사랑으로 자기애를 성취하는 작품이다. 조성자의「외동왕자」는 저출산율의 문제점으로 대두되고 있는 ‘의존형 어린이’의 심리발달과정을 다루고 있다.「외동왕자」의 외적 공간은 ①정규/정규엄마의 공간 → ②정규/건모의 공간 → ③학교의 공간으로 구분된다. 반면 정규의 심리변화에 따른 공간은 ①환상의 공간 → ②우정의 공간 → ③화합의 공간으로 구분된다. 그러므로 외동왕자는 지나친 과잉보호로 인하여 부모에게만 의존하는 ‘의존형 어린이’를 ‘사회형 어린이’로 형상화하여 아동의 심리변화를 나타낸다. 정규의 나르시시즘은 과대자기 → 상실 → 추구 → 보존 → 포부의 변화과정을 거쳐 성숙하게 된다. 이 작품은 부모의 지나친 관심과 애정은 오히려 아동의 건강한 자기애 발달에 나쁜 영향을 끼칠 수 있음을 발견하게 된다. 따라서「외동왕자」는 아동의 건강한 나르시시즘이 주변인의 적절한 공감과 배려에 의해 성숙함을 보여준다. 병적인 나르시시즘 양상은 삶의 과정에서 환경과 대상이 주는 정서적 부담이 정신구조의 균형을 깨뜨리게 되어 바람직한 삶을 살아갈 수 없는 정신적 상태를 말한다. 병적인 나르시시즘에 영향을 끼치는 주된 요소는 환경적 요소이며, 주체가 이겨낼 수 없는 외상이 되어 자기애의 추구를 방해하게 된다. 마해송의「바위나리와 아기별」은 우리나라 최초의 창작동화이며 작가 마해송의 이루지 못한 사랑을 형상화한 작품이다.「바위나리와 아기별」의 외적 공간은 ①바닷가 → ②별나라 → ③바다 속의 공간으로 구분된다. 반면 바위나리의 심리변화에 따른 공간은 ①고립된 공간 → ②사랑의 공간 → ③이별의 공간 → 절망의 공간→ ⑤영원의 공간으로 구분된다. 이러한 공간 형성은 외적으로는 바위나리와 아기별의 이루지 못한 애틋한 사랑을 이야기하고 있으나 내적으로는 작가 마해송의 이루지 못한 사랑이야기를 영원불멸한 사랑으로 묘사하고 있다. 바위나리의 나르시시즘은 과대자기 → 상실 → 추구 → 절망 → 모태회귀의 변화과정을 거치게 되는데 바위나리는 환경의 방해요소를 이겨낼 수 없어 결국 죽음으로 삶을 마감하게 된다. 그러므로「바위나리와 아기별」은 아름다운 영원불멸의 사랑을 이야기하고 있으나, 실질적으로는 바위나리가 자기애의 추구를 죽음으로 택할 수밖에 없는 사랑의 아이러니를 내포하고 있다. 정채봉의「오세암」은 인간에게 가장 소중한 것은 바로 ‘모성애’ 임을 종교적 설화를 모티브로 하여 형상화한 작품이다.「오세암」의 외적 공간은 ①포구 → ②큰절 → ③암자 → ④골방 → ⑤하늘로 구분된다. 반면 길손이의 심리변화에 의한 공간은 ①닫힌 공간(포구, 큰절, 암자)과 열린 공간(골방, 하늘)으로 구분된다. 이러한 공간은 고립된 절망의 상황에서도 순수한 동심을 잃지 않는 길손이를 형상화함으로써 모성애를 강조한다. 길손이의 나르시시즘은 일차적 자기애 결핍 → 상실 → 추구 → 절망 → 퇴행의 과정을 거치면서 죽음을 맞이하게 되는 슬픔의 미학을 보여줌을 발견할 수 있다. 따라서「오세암」은 모성애가 건강한 삶의 근원이 되며, 영혼의 고향인 동심이 우리 시대를 구원할 수 있는 길임을 설화적인 요소로 묘사하고 있다. 본고에서 논의한 한국현대동화의 나르시시즘 양상 연구는 아동의 심리를 바탕으로 보다 심오한 작품 이해와 새로운 창작 방법론을 제시하는 계기가 된다. 나르시시즘은 모든 살아있는 생명체가 당연히 보유하고 있는 자기 보존본능이지만, 환경적 요소에 의해 양상이 달라짐을 알 수 있다. 환경적 요소는 대체로 주체의 나이, 환경, 심리상태에 따라 외상의 강도가 달라지지만 아동문학인 경우 환경적 요소가 나르시시즘의 방향 설정에 핵심이 된다. 부모의 부재로 인한 사랑의 결핍과 주변인의 무관심은 병적인 나르시시즘으로 전이될 가능성을 보여주며, 부모의 적절한 사랑과 공감, 주변인의 배려는 건강한 나르시시즘의 양상으로 전이되기 때문이다. 그러므로 심리적으로 미성숙한 아동이 건강한 혹은 병적인 과정으로 성장할 때 나르시시즘의 변화과정이 근원이 됨을 확인할 수 있다. 아울러 나르시시즘 양상의 구조적 패턴은 아동문학 창작에 새로운 패턴을 제시 할 수 있다. 특히 건강한 나르시시즘은 교육성을 강조한 나머지 한국현대동화의 주류를 이루고 있다. 그러나 병적인 나르시시즘은 희소성을 드러내고 있으므로 아동의 교육적인 차원이나 문학성을 고양한다는 의미에서 더욱 연구되어야 할 부분이다.
현대사회의 나르시시즘은 분업화된 사회구조와 핵가족화로 인하여 지나친 이기주의, 타인에 대한 무관심, 즉각적인 만족추구 등이 문제점으로 나타나고 있다. 이러한 문제점의 근본원인은 사람이 인간자체의 존엄성보다는 물질만능주의와 능력중심주의에 의해 소속집단의 한 부속물로 전락하고 마는 소외감에서 비롯된다. 그러므로 심리학자들은 현대사회의 특징을 나르시스적 장애를 가진 사람들의 집단이라고 표현하였다. 여기서 주목할 만한 사실은 나르시즘적 인격 장애를 겪은 대부분의 사람들이 유년기에 건강한 나르시시즘을 제대로 경험하지 못한데서 발생되었다는 점이다. 따라서 나르시시즘의 병리현상을 연구한 학자들은 유년기의 나르시시즘이 일생에 중요한 영향을 끼치며, 유년기에 올바르게 형성된 나르시시즘이 바람직한 사회풍토를 형성한다고 주장하였다. 현대사회의 아동 역시 어른과 마찬가지로 산업사회의 구조적 문제점의 영향을 받고 있다. 현대사회는 핵가족화에 따른 저출산과 맞벌이부부의 생활패턴이 구조화되어 있으므로 아동의 의사소통 대상은 한정적이며, 가정과 학교는 획일적인 가치만을 지향하여 아동의 능력 초과를 요구한다. 이에 아동은 타인의 욕망으로 지향되어 있는 자신의 모습을 추구하게 되므로 나르시시즘의 균형을 잃게 된다. 게다가 빈곤, 가정 해체, 개방된 성문화에 의해서도 아동의 나르시시즘은 상처를 입게 되어 부작용을 초래하므로 아동의 나르시시즘은 현대사회의 중요한 사안이 된다. 특히 아동문학의 주 독자 및 주인공이 아동임을 감안해 본다면, 아동의 나르시시즘 이해는 필수적이다. 본고에서는 한국현대동화에 나타난 등장인물의 나르시시즘 양상을 건강한 나르시시즘과 병적인 나르시시즘으로 구분하기로 한다. 나르시시즘의 양상은 주체의 자기애 발달과 환경적 요소와의 관계에 중심을 두고 자기애의 성취를 기준으로 구분한다. 연구방법으로는 작품별 인물과 공간의 의미를 미학적 특성으로 살펴 본 다음, 주체의 나르시시즘 변화과정을 서사적 구조로 분석하고자 한다. 이 연구는 등장인물의 나르시시즘 변화 과정을 통해 아동의 나르시시즘에 대한 이해는 물론이며, 새로운 구조적 패턴을 제시하여 창작이론에 도움이 될 것으로 사료된다. 먼저 건강한 나르시시즘의 대표적인 작품은 권정생의「강아지똥」(기독교교육지, 1969.), 이원수의「해바라기」(웅진주니어, 2006.), 조성자의「외동왕자」(두산동아, 2005.)를 텍스트로 하며, 병적인 나르시시즘의 대표적인 작품은 마해송의「바위나리와 아기별」(창비, 2005.), 정채봉의「오세암」(창작과 비평사, 2006.)을 텍스트로 한다. 작품 선정기준은 우리나라 최초의 창작동화인「바위나리와 아기별」을 시작으로 자기애적 요소를 띤 한국창작동화로 한다. 권정생의「강아지똥」은 이 세상에 존재하는 모든 것들의 존재가치를 강아지똥으로 형상화한 작품이다.「강아지똥」의 외적인 공간은 외딴 골목길(지상) → 땅속(지하) → 민들레꽃(공중)으로 이루어져 있다. 반면, 강아지똥의 심리변화에 따른 공간은 절망의 공간 → 욕망의 공간 → 희망의 공간 → 고난의 공간 → 공존과 상생의 공간으로 구분된다. 이러한 공간은 하찮은 똥이 민들레꽃이 되는 공간이 되며, 사회는 상생의 조화로움으로 이루어지는 공간임을 미학적 특성으로 나타내었다. 강아지똥의 나르시시즘은 일차적 자기애 충족 → 상실 → 추구 → 보존 →승화의 과정을 거치는데 강아지똥의 자기애 승화는 우주 내의 모든 존재 중 그 어떤 것도 무용지물이 없다는 자연의 원리를 보여준다. 따라서「강아지똥」의 자기애의 변화과정은 사회 구성원 모두가 서로의 존재가치를 존중하면서 공존하는 건강한 나르시시즘이 근원이 되어야 바람직한 사회를 이룰 수 있음을 보여준다. 이원수의「해바라기」는 자연의 순환원리에 순응하는 해바라기의 삶을 고아의 삶으로 형상화한 작품이다.「해바라기」의 외적인 공간은 ①새싹이 핀 꽃밭 → ②꽃이 핀 꽃밭 → ③꽃씨 맺은 꽃밭 → ④정아네 부엌으로 사계절의 변화에 의해 형성되어 있다. 반면 해바라기의 심리변화에 따른 공간은 ①소외의 공간→ ②절망의 공간 → ③희망의 공간 → ④성숙의 공간 → ⑤승화의 공간으로 구분된다. 그러므로 해바라기는 어려운 환경을 꿋꿋하게 이겨냄으로써 자신의 행복은 환경적 여건에 의해 결정되는 것이 아니라 자의에 의해서 이루어짐을 보여준다. 해바라기의 나르시시즘은 일차적 자기애 결핍 → 상실 → 추구 → 보존 → 승화의 단계를 거치면서 해바라기가 꽃으로서 존재가치가 아니라 땔감으로서 존재가치를 느끼게 됨을 의미한다. 그러므로「해바라기」는 감당하기 힘든 환경에서도 종교적 절대자에 의지하여 이타적 사랑으로 자기애를 성취하는 작품이다. 조성자의「외동왕자」는 저출산율의 문제점으로 대두되고 있는 ‘의존형 어린이’의 심리발달과정을 다루고 있다.「외동왕자」의 외적 공간은 ①정규/정규엄마의 공간 → ②정규/건모의 공간 → ③학교의 공간으로 구분된다. 반면 정규의 심리변화에 따른 공간은 ①환상의 공간 → ②우정의 공간 → ③화합의 공간으로 구분된다. 그러므로 외동왕자는 지나친 과잉보호로 인하여 부모에게만 의존하는 ‘의존형 어린이’를 ‘사회형 어린이’로 형상화하여 아동의 심리변화를 나타낸다. 정규의 나르시시즘은 과대자기 → 상실 → 추구 → 보존 → 포부의 변화과정을 거쳐 성숙하게 된다. 이 작품은 부모의 지나친 관심과 애정은 오히려 아동의 건강한 자기애 발달에 나쁜 영향을 끼칠 수 있음을 발견하게 된다. 따라서「외동왕자」는 아동의 건강한 나르시시즘이 주변인의 적절한 공감과 배려에 의해 성숙함을 보여준다. 병적인 나르시시즘 양상은 삶의 과정에서 환경과 대상이 주는 정서적 부담이 정신구조의 균형을 깨뜨리게 되어 바람직한 삶을 살아갈 수 없는 정신적 상태를 말한다. 병적인 나르시시즘에 영향을 끼치는 주된 요소는 환경적 요소이며, 주체가 이겨낼 수 없는 외상이 되어 자기애의 추구를 방해하게 된다. 마해송의「바위나리와 아기별」은 우리나라 최초의 창작동화이며 작가 마해송의 이루지 못한 사랑을 형상화한 작품이다.「바위나리와 아기별」의 외적 공간은 ①바닷가 → ②별나라 → ③바다 속의 공간으로 구분된다. 반면 바위나리의 심리변화에 따른 공간은 ①고립된 공간 → ②사랑의 공간 → ③이별의 공간 → 절망의 공간→ ⑤영원의 공간으로 구분된다. 이러한 공간 형성은 외적으로는 바위나리와 아기별의 이루지 못한 애틋한 사랑을 이야기하고 있으나 내적으로는 작가 마해송의 이루지 못한 사랑이야기를 영원불멸한 사랑으로 묘사하고 있다. 바위나리의 나르시시즘은 과대자기 → 상실 → 추구 → 절망 → 모태회귀의 변화과정을 거치게 되는데 바위나리는 환경의 방해요소를 이겨낼 수 없어 결국 죽음으로 삶을 마감하게 된다. 그러므로「바위나리와 아기별」은 아름다운 영원불멸의 사랑을 이야기하고 있으나, 실질적으로는 바위나리가 자기애의 추구를 죽음으로 택할 수밖에 없는 사랑의 아이러니를 내포하고 있다. 정채봉의「오세암」은 인간에게 가장 소중한 것은 바로 ‘모성애’ 임을 종교적 설화를 모티브로 하여 형상화한 작품이다.「오세암」의 외적 공간은 ①포구 → ②큰절 → ③암자 → ④골방 → ⑤하늘로 구분된다. 반면 길손이의 심리변화에 의한 공간은 ①닫힌 공간(포구, 큰절, 암자)과 열린 공간(골방, 하늘)으로 구분된다. 이러한 공간은 고립된 절망의 상황에서도 순수한 동심을 잃지 않는 길손이를 형상화함으로써 모성애를 강조한다. 길손이의 나르시시즘은 일차적 자기애 결핍 → 상실 → 추구 → 절망 → 퇴행의 과정을 거치면서 죽음을 맞이하게 되는 슬픔의 미학을 보여줌을 발견할 수 있다. 따라서「오세암」은 모성애가 건강한 삶의 근원이 되며, 영혼의 고향인 동심이 우리 시대를 구원할 수 있는 길임을 설화적인 요소로 묘사하고 있다. 본고에서 논의한 한국현대동화의 나르시시즘 양상 연구는 아동의 심리를 바탕으로 보다 심오한 작품 이해와 새로운 창작 방법론을 제시하는 계기가 된다. 나르시시즘은 모든 살아있는 생명체가 당연히 보유하고 있는 자기 보존본능이지만, 환경적 요소에 의해 양상이 달라짐을 알 수 있다. 환경적 요소는 대체로 주체의 나이, 환경, 심리상태에 따라 외상의 강도가 달라지지만 아동문학인 경우 환경적 요소가 나르시시즘의 방향 설정에 핵심이 된다. 부모의 부재로 인한 사랑의 결핍과 주변인의 무관심은 병적인 나르시시즘으로 전이될 가능성을 보여주며, 부모의 적절한 사랑과 공감, 주변인의 배려는 건강한 나르시시즘의 양상으로 전이되기 때문이다. 그러므로 심리적으로 미성숙한 아동이 건강한 혹은 병적인 과정으로 성장할 때 나르시시즘의 변화과정이 근원이 됨을 확인할 수 있다. 아울러 나르시시즘 양상의 구조적 패턴은 아동문학 창작에 새로운 패턴을 제시 할 수 있다. 특히 건강한 나르시시즘은 교육성을 강조한 나머지 한국현대동화의 주류를 이루고 있다. 그러나 병적인 나르시시즘은 희소성을 드러내고 있으므로 아동의 교육적인 차원이나 문학성을 고양한다는 의미에서 더욱 연구되어야 할 부분이다.
Narcissism in the modern society is appeared to be problems of selfishness, ignorance of others and instant satisfaction from specialized society and a nuclear family. These problems are caused by a sense of alienation in a society that signifies a merit system and materialism. Therefore, psychologi...
Narcissism in the modern society is appeared to be problems of selfishness, ignorance of others and instant satisfaction from specialized society and a nuclear family. These problems are caused by a sense of alienation in a society that signifies a merit system and materialism. Therefore, psychologists characterize the modern society as a group of Narcissistic injured people. The most important thing is that the most Narcissistic injured people suffer from not experiencing a healthy Narcissism during their youth. In other words, the scholars who study pathology insist that the Narcissism in the youth influences heavily on one's life. The well developed Narcissism forms a desirable society. However, not only adults but also children are influenced by the structural problems of industrial society. For example, the modern society is structured by a nuclear family that are mostly dual income family and decreases childbirth. This makes even harder for children to communicate with people. And the family and school demand children's exceeding capability. Thus, children lose their balance of Narcissism because they pursue their self image that is created by other people. Moreover, the children get an wound from poverty, broken family and opened sexual culture. When we consider them as a large part of readers of children books, the understanding of Narcissism is essential. At this point, in this book, I would like to explore healthy and diseased aspects of characters' Narcissism that are appeared in the Korean fairy tales. There are two research methods: looking at different tales by finding meaning of characters and space and analyzing Narcissism's development by descriptive narrates. We can conjecture how one act depends on the development of self respect. Moreover, we can understand children's Narcissism through the development of characters' Narcissism. Therefore, it is significant research to help a new pattern of creative theories. This research texts separated two aspects of the Narcissism. The healthy aspects of Narcissism is shown in the following texts: Gwon, Jung seng.『GangaJiddong』(1969. Christian education), Lee, Won su.『Haebaragi』(1950.Mobumseng) and Cho, sung ja.『Weidongwangja』(2000. Dusan dongah). On the other hand, the diseased Narcissism is shown in the following texts: Ma, Hae song.『Bawinari & Agibyul』(1923. Sat Byul), Jung, chae bong.『Ohseam』(1986. Chang Jak & Bipyungsa). These texts are chosen by how each of the characters show self respects in the text; it begins with the first creative fairy tale『Bawinari & Agibyul』. The aspects of Narcissism is classified by the importance of relationship between the development of self respect and environmental elements. The healthy Narcissism occurs when one pursues oneself's self respect. At this time, self respect is appeared to be many different forms. For instance, there are desire of self idealization, being valuable, getting other people's strength and showing abilities. These desires is to achieve their self respect. The standard of achieving self respect is not considering other's view. They achieve fruits of their life through their self respect. In the『GangaJiddong』, Gwon explores the change of place from an alley to underground → dandelion(air). The changes in Gagnahjiddong depends one's emotions. It changes as following: place of despair → place of desire → place of hope → place of pain → place of coexistence. Therefore, the relationship between Gangahjiddong and placement show the coexistence and balance. Narcissism in『GangaJiddong』 developes as following: satisfaction of self respect → being lost → pursuit → preservation → sublimation. The sublimation of Gangahjiddong is to show that every existence in the universe is useful. Accordingly, the development of『GangaJiddong』 should be the root of healthy Narcissism in which people respect each other to achieve desirable society. In the『Haebaragi』, Lee portrays an orphant's life through sunflower's adjustment to the nature circulation. He forms the story by the change of four seasons. However, when we classify the places by the emotion of the sunflower, there are 1) garden of sprouts (marginalization) → 2)garden of bloomed flowers (despair) → 3) garden with the sun (hope) → 4) garden of beared seed flower (maturity) → 5) the Kitchen of JungAh(sublimation). Thus, by depicting how the sunflower overcomes harsh situations, it shows that the one's happiness is not depending on one's situation but self reliance. Moreover, the development of the sunflower's self respect is as following: lack of self respect → despair → pursuit → preservation → sublimation. As competing society, Lee shows how one achieves her self respect by relying on absolute God and showing love of others. Therefore,『Haebaragi』shows the aspect of opened Narcissism through the sublimation of one's religious faith into love of others. In the『Weidongwangja』, Cho describes the psychological development of 'dependent children' in which they get problems from decreased childbirth rate. First, when we consider Jung Gyu's emotional changes, he develops his feelings by the different places: 1) the place of Jung Gyu & Jung Gyu's mom → 2)the place of Jung Gyu & Gun Mo → 3) Jung Gye & Gun Mo, School → 4) School. When we analyze these places as the development of Jung Gyu's self respect the places imply as following: 1) the place of prince → 2) the place of friendship → 3) the place of peace. Hence, Jung Gyu who is high in his self loving develops excessive self loving → despair → pursuit → preserve → ambition. Therefore, in『Weidongwangja』, Cho shows how a dependent child who always depends on his parents develops to the independent child. As place changes from home to school, Cho shows how a child learn to respect others. Thus, the healthy Narcissism helps one to be stable and it makes good relationship where they feel joy and fruits, get active motivation and self respect. There are certain characteristics of healthy Narcissism. For instance, one can achieve self lovingness from the help of healthy Narcissism. Moreover, one pursues love that is not considered by other's point of view. When they do not consider other's view they can satisfy their self lovingness. Throughout this development, one can overcome his weakness and change himself better than before. Therefore development of the healthy Narcissism is a rite of passage to be recognized by others as an youth needs to have a rite of passage to be an adult. The diseased Narcissism means a state of losing mind when one feels emotional burden from her environment and people. It is often influenced by environmental elements. It disturbs loving oneself because of its inability to overcome the difficult situations. In the『Bawinari & Agibyul』which is the first creative and fantasy fairy tale, Ma illustrates his hopeless love. In the analysis of Bawinari's emotional spaces, there are 1) beach (no assistant place) → 2) the land of the stars (disturbers' place) → 3) Bawinari, baby star (loving place) → 4) King of the star land (disturbers' place) → 5) Bawinari, baby star (eternal place). Ma illustrated eternal love. The self loving of Bawinari is shown as following: exaggeration of oneself → loses → pursuit → frustration → death. In other words, Bawinari could not overcome his harsh environment and it lead his death at the end of the story. Thus, while『Bawinari & Agibyul』describes eternal love, Bawinari can not pursue the self loving and finally choose the death: It shows the irony. In the『Ohseam』, Jung illustrates that the most significant thing for human is mother's love by showing Gilsonyi who lacks mother's love. Especially, he symblizes children's innocent heart as pure view of mind. The main character, Gilsonyi's change of place is very realistic as following: port → main temple → Buddhist hermitage → sky. As he moves to the different places, he finally gets to the death. When we consider the places by Gilson's emotional change there are closed space (port, main temple, Buddhist hermitage) and opened space (back room and the sky). The back room is where the Buddhist Goddess of mercy picture and mother is. And the sky is the bridge to meet his mother through death. Gilson lacks his self lovingness from the absence of their parents. His emotional changes are as following: lacking of self loving→ loss → pursue → frustration → regression. This changes show the diseased Narcissism. Therefore,『Ohseam』metaphors that the children's pure heart is the way to save our generation. When we consider the changes of each character's Narcissism it is the human nature to preserve oneself and it can be changed by environmental elements. Particularly, the Narcissism during childhood can be highly influenced by parents' responses. In other words, the absence and ignorance of parents and lack of love might lead the diseased Narcissism. On the other hand, the impressive love of parents and sympathy can lead one to have the healthy Narcissism. Moreover, the modern Korean fairy tale should be deeply understood and create a new method rather than the research of Narcissism's aspects. However, because healthy Narcissism can give one a sense of stability and discovery of self consciousness, it is also significant to deeply study Narcissism. Especially, not like healthy Narcissism stories, diseased Narcissism stories are very rare. Therefore, this research should be foundation to create the literary work dealing with diseased Narcissism in order to resolve children's psychological agony and write stories of them.
Narcissism in the modern society is appeared to be problems of selfishness, ignorance of others and instant satisfaction from specialized society and a nuclear family. These problems are caused by a sense of alienation in a society that signifies a merit system and materialism. Therefore, psychologists characterize the modern society as a group of Narcissistic injured people. The most important thing is that the most Narcissistic injured people suffer from not experiencing a healthy Narcissism during their youth. In other words, the scholars who study pathology insist that the Narcissism in the youth influences heavily on one's life. The well developed Narcissism forms a desirable society. However, not only adults but also children are influenced by the structural problems of industrial society. For example, the modern society is structured by a nuclear family that are mostly dual income family and decreases childbirth. This makes even harder for children to communicate with people. And the family and school demand children's exceeding capability. Thus, children lose their balance of Narcissism because they pursue their self image that is created by other people. Moreover, the children get an wound from poverty, broken family and opened sexual culture. When we consider them as a large part of readers of children books, the understanding of Narcissism is essential. At this point, in this book, I would like to explore healthy and diseased aspects of characters' Narcissism that are appeared in the Korean fairy tales. There are two research methods: looking at different tales by finding meaning of characters and space and analyzing Narcissism's development by descriptive narrates. We can conjecture how one act depends on the development of self respect. Moreover, we can understand children's Narcissism through the development of characters' Narcissism. Therefore, it is significant research to help a new pattern of creative theories. This research texts separated two aspects of the Narcissism. The healthy aspects of Narcissism is shown in the following texts: Gwon, Jung seng.『GangaJiddong』(1969. Christian education), Lee, Won su.『Haebaragi』(1950.Mobumseng) and Cho, sung ja.『Weidongwangja』(2000. Dusan dongah). On the other hand, the diseased Narcissism is shown in the following texts: Ma, Hae song.『Bawinari & Agibyul』(1923. Sat Byul), Jung, chae bong.『Ohseam』(1986. Chang Jak & Bipyungsa). These texts are chosen by how each of the characters show self respects in the text; it begins with the first creative fairy tale『Bawinari & Agibyul』. The aspects of Narcissism is classified by the importance of relationship between the development of self respect and environmental elements. The healthy Narcissism occurs when one pursues oneself's self respect. At this time, self respect is appeared to be many different forms. For instance, there are desire of self idealization, being valuable, getting other people's strength and showing abilities. These desires is to achieve their self respect. The standard of achieving self respect is not considering other's view. They achieve fruits of their life through their self respect. In the『GangaJiddong』, Gwon explores the change of place from an alley to underground → dandelion(air). The changes in Gagnahjiddong depends one's emotions. It changes as following: place of despair → place of desire → place of hope → place of pain → place of coexistence. Therefore, the relationship between Gangahjiddong and placement show the coexistence and balance. Narcissism in『GangaJiddong』 developes as following: satisfaction of self respect → being lost → pursuit → preservation → sublimation. The sublimation of Gangahjiddong is to show that every existence in the universe is useful. Accordingly, the development of『GangaJiddong』 should be the root of healthy Narcissism in which people respect each other to achieve desirable society. In the『Haebaragi』, Lee portrays an orphant's life through sunflower's adjustment to the nature circulation. He forms the story by the change of four seasons. However, when we classify the places by the emotion of the sunflower, there are 1) garden of sprouts (marginalization) → 2)garden of bloomed flowers (despair) → 3) garden with the sun (hope) → 4) garden of beared seed flower (maturity) → 5) the Kitchen of JungAh(sublimation). Thus, by depicting how the sunflower overcomes harsh situations, it shows that the one's happiness is not depending on one's situation but self reliance. Moreover, the development of the sunflower's self respect is as following: lack of self respect → despair → pursuit → preservation → sublimation. As competing society, Lee shows how one achieves her self respect by relying on absolute God and showing love of others. Therefore,『Haebaragi』shows the aspect of opened Narcissism through the sublimation of one's religious faith into love of others. In the『Weidongwangja』, Cho describes the psychological development of 'dependent children' in which they get problems from decreased childbirth rate. First, when we consider Jung Gyu's emotional changes, he develops his feelings by the different places: 1) the place of Jung Gyu & Jung Gyu's mom → 2)the place of Jung Gyu & Gun Mo → 3) Jung Gye & Gun Mo, School → 4) School. When we analyze these places as the development of Jung Gyu's self respect the places imply as following: 1) the place of prince → 2) the place of friendship → 3) the place of peace. Hence, Jung Gyu who is high in his self loving develops excessive self loving → despair → pursuit → preserve → ambition. Therefore, in『Weidongwangja』, Cho shows how a dependent child who always depends on his parents develops to the independent child. As place changes from home to school, Cho shows how a child learn to respect others. Thus, the healthy Narcissism helps one to be stable and it makes good relationship where they feel joy and fruits, get active motivation and self respect. There are certain characteristics of healthy Narcissism. For instance, one can achieve self lovingness from the help of healthy Narcissism. Moreover, one pursues love that is not considered by other's point of view. When they do not consider other's view they can satisfy their self lovingness. Throughout this development, one can overcome his weakness and change himself better than before. Therefore development of the healthy Narcissism is a rite of passage to be recognized by others as an youth needs to have a rite of passage to be an adult. The diseased Narcissism means a state of losing mind when one feels emotional burden from her environment and people. It is often influenced by environmental elements. It disturbs loving oneself because of its inability to overcome the difficult situations. In the『Bawinari & Agibyul』which is the first creative and fantasy fairy tale, Ma illustrates his hopeless love. In the analysis of Bawinari's emotional spaces, there are 1) beach (no assistant place) → 2) the land of the stars (disturbers' place) → 3) Bawinari, baby star (loving place) → 4) King of the star land (disturbers' place) → 5) Bawinari, baby star (eternal place). Ma illustrated eternal love. The self loving of Bawinari is shown as following: exaggeration of oneself → loses → pursuit → frustration → death. In other words, Bawinari could not overcome his harsh environment and it lead his death at the end of the story. Thus, while『Bawinari & Agibyul』describes eternal love, Bawinari can not pursue the self loving and finally choose the death: It shows the irony. In the『Ohseam』, Jung illustrates that the most significant thing for human is mother's love by showing Gilsonyi who lacks mother's love. Especially, he symblizes children's innocent heart as pure view of mind. The main character, Gilsonyi's change of place is very realistic as following: port → main temple → Buddhist hermitage → sky. As he moves to the different places, he finally gets to the death. When we consider the places by Gilson's emotional change there are closed space (port, main temple, Buddhist hermitage) and opened space (back room and the sky). The back room is where the Buddhist Goddess of mercy picture and mother is. And the sky is the bridge to meet his mother through death. Gilson lacks his self lovingness from the absence of their parents. His emotional changes are as following: lacking of self loving→ loss → pursue → frustration → regression. This changes show the diseased Narcissism. Therefore,『Ohseam』metaphors that the children's pure heart is the way to save our generation. When we consider the changes of each character's Narcissism it is the human nature to preserve oneself and it can be changed by environmental elements. Particularly, the Narcissism during childhood can be highly influenced by parents' responses. In other words, the absence and ignorance of parents and lack of love might lead the diseased Narcissism. On the other hand, the impressive love of parents and sympathy can lead one to have the healthy Narcissism. Moreover, the modern Korean fairy tale should be deeply understood and create a new method rather than the research of Narcissism's aspects. However, because healthy Narcissism can give one a sense of stability and discovery of self consciousness, it is also significant to deeply study Narcissism. Especially, not like healthy Narcissism stories, diseased Narcissism stories are very rare. Therefore, this research should be foundation to create the literary work dealing with diseased Narcissism in order to resolve children's psychological agony and write stories of them.
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