조선업종은 기계, 전기, 화공, 건설 등 종합기술의 집합체로 여러 직종의 근로자가 제한된 공간내에서 고소작업, 중량물 취급작업, 도장작업, 화기작업을 동시다발적으로 하고 있어서 작업통제가 어렵고 재해발생율이 타 업종에 비하여 매우 높다. 특히, 긴 통로, 구획되지 않는 좁은 작업장소, 밀폐공간이 많은 선박의 내부에서 도장작업 이나 화기작업시 발생하는 화재·폭발재해는 물적인 피해뿐 만 아니라 인적인 피해가 매우 크기 때문에 이에 대한 확실한 안전조치가 선행되어야 한다. 본 연구에서는 선박의 제조과정에서 화재·폭발재해를 예방하고 안전을 확보할 수 있도록 하기 위하여 현행 법적으로 규정되지 않는 예방대책에 대하여 연구하였다. 이를 위해 최근 2001년~2005년 까지 5년간 조선업종에서 발생한 210건의 화재폭발 재해사레를 분석하였으며 반복해서 발생하는 주요 재해유형에 대하여 예방대책을 제시하였다. 밀폐공간에서 도장작업과 화기작업 병행으로 인한 화재·폭발 재해, Air Jacket에 공기대신 산소를 잘못 공급하여 발생한 화재·폭발 재해, 철판예열용 ...
조선업종은 기계, 전기, 화공, 건설 등 종합기술의 집합체로 여러 직종의 근로자가 제한된 공간내에서 고소작업, 중량물 취급작업, 도장작업, 화기작업을 동시다발적으로 하고 있어서 작업통제가 어렵고 재해발생율이 타 업종에 비하여 매우 높다. 특히, 긴 통로, 구획되지 않는 좁은 작업장소, 밀폐공간이 많은 선박의 내부에서 도장작업 이나 화기작업시 발생하는 화재·폭발재해는 물적인 피해뿐 만 아니라 인적인 피해가 매우 크기 때문에 이에 대한 확실한 안전조치가 선행되어야 한다. 본 연구에서는 선박의 제조과정에서 화재·폭발재해를 예방하고 안전을 확보할 수 있도록 하기 위하여 현행 법적으로 규정되지 않는 예방대책에 대하여 연구하였다. 이를 위해 최근 2001년~2005년 까지 5년간 조선업종에서 발생한 210건의 화재폭발 재해사레를 분석하였으며 반복해서 발생하는 주요 재해유형에 대하여 예방대책을 제시하였다. 밀폐공간에서 도장작업과 화기작업 병행으로 인한 화재·폭발 재해, Air Jacket에 공기대신 산소를 잘못 공급하여 발생한 화재·폭발 재해, 철판예열용 LPG토치의 개폐밸브 잘못 개방으로 인한 화재·폭발재해에 대한 예방대책을 현행 산업안전 보건법 개정시 반영하여 법령화하므로써 조선업종에서 화재·폭발 재해를 예방하는데 중요한 계기가 되도록 하여야 한다.
조선업종은 기계, 전기, 화공, 건설 등 종합기술의 집합체로 여러 직종의 근로자가 제한된 공간내에서 고소작업, 중량물 취급작업, 도장작업, 화기작업을 동시다발적으로 하고 있어서 작업통제가 어렵고 재해발생율이 타 업종에 비하여 매우 높다. 특히, 긴 통로, 구획되지 않는 좁은 작업장소, 밀폐공간이 많은 선박의 내부에서 도장작업 이나 화기작업시 발생하는 화재·폭발재해는 물적인 피해뿐 만 아니라 인적인 피해가 매우 크기 때문에 이에 대한 확실한 안전조치가 선행되어야 한다. 본 연구에서는 선박의 제조과정에서 화재·폭발재해를 예방하고 안전을 확보할 수 있도록 하기 위하여 현행 법적으로 규정되지 않는 예방대책에 대하여 연구하였다. 이를 위해 최근 2001년~2005년 까지 5년간 조선업종에서 발생한 210건의 화재폭발 재해사레를 분석하였으며 반복해서 발생하는 주요 재해유형에 대하여 예방대책을 제시하였다. 밀폐공간에서 도장작업과 화기작업 병행으로 인한 화재·폭발 재해, Air Jacket에 공기대신 산소를 잘못 공급하여 발생한 화재·폭발 재해, 철판예열용 LPG 토치의 개폐밸브 잘못 개방으로 인한 화재·폭발재해에 대한 예방대책을 현행 산업안전 보건법 개정시 반영하여 법령화하므로써 조선업종에서 화재·폭발 재해를 예방하는데 중요한 계기가 되도록 하여야 한다.
The shipbuilding industry is a technology-intensive industry including machine, electricity, chemical and construction technology. The accident rate is much higher than that of other industries. This is because the workers of various occupations carry out simultaneously their individual duties in th...
The shipbuilding industry is a technology-intensive industry including machine, electricity, chemical and construction technology. The accident rate is much higher than that of other industries. This is because the workers of various occupations carry out simultaneously their individual duties in the restricted workplace, e.g. working at high-place, lifting and transporting of the weight, painting, fire and heat tool operation and so on. In particular, fire accidents in painting and fire and heat tool operation(usually performed on the inside of the ship having a long pathways, a small non-division workplace and many confined spaces) cause not only the physical damage but also the human damage. These accidents are so fatal that the safety measures should have priority over all other things. The aim of this study is to propose the precaution measure for preventing the fire and explosion accidents and securing worker's safety at the ship manufacturing process. For this, we firstly analyzed the fire and explosion accident cases occurred in the shipbuilding industry for the past five years (2001 ~ 2005), and then classified these accidents into three cases as below. The precaution measure for each main accident case was also suggested. (1) Fire and explosion accidents caused by carrying out the painting and fire-heat treatment work simultaneously. (2) Fire and explosion accidents with misuse of oxygen, air, and combustible gas. (3) Fire and explosion accident with a mistake in operation of the touch on/off valve for pre-heating a steel plate. It is necessary to include the safety measures proposed on this thesis in the new revision edition of the industry safety and healthy law. That's because it will be the important occasion for preventing the recurrence of these fire and explosion accidents originated from the causes mentioned above.
The shipbuilding industry is a technology-intensive industry including machine, electricity, chemical and construction technology. The accident rate is much higher than that of other industries. This is because the workers of various occupations carry out simultaneously their individual duties in the restricted workplace, e.g. working at high-place, lifting and transporting of the weight, painting, fire and heat tool operation and so on. In particular, fire accidents in painting and fire and heat tool operation(usually performed on the inside of the ship having a long pathways, a small non-division workplace and many confined spaces) cause not only the physical damage but also the human damage. These accidents are so fatal that the safety measures should have priority over all other things. The aim of this study is to propose the precaution measure for preventing the fire and explosion accidents and securing worker's safety at the ship manufacturing process. For this, we firstly analyzed the fire and explosion accident cases occurred in the shipbuilding industry for the past five years (2001 ~ 2005), and then classified these accidents into three cases as below. The precaution measure for each main accident case was also suggested. (1) Fire and explosion accidents caused by carrying out the painting and fire-heat treatment work simultaneously. (2) Fire and explosion accidents with misuse of oxygen, air, and combustible gas. (3) Fire and explosion accident with a mistake in operation of the touch on/off valve for pre-heating a steel plate. It is necessary to include the safety measures proposed on this thesis in the new revision edition of the industry safety and healthy law. That's because it will be the important occasion for preventing the recurrence of these fire and explosion accidents originated from the causes mentioned above.
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