이 연구는 지방자치단체의 홍보도구인 홈페이지 사례연구를 통해 바람 직한 행정홍보의 방향을 제시하고자 서울시 중랑구청 사례를 분석하였다. 홈페이지 내용을 3가지 주요 기능별로 출력하여 분석하고 관련사항에 대해 구청의 홈페이지 담당자 3명과 심층인터뷰를 실시했다. 홈페이지 3 가지 주요 내용은 행정자치부의 홈페이지 구축과 운영에 관한 지침에 근 거해 기본사항, 행정정보 제공과 공개, 그리고 주민참여에 관한 내용으로 구성되었다. 구체적으로 기본사항으로 개인정보 보호정책, 행정기관 안내와 기관홍 보를 살펴보았다. 이어서 행정정보 제공과 공개를 분석하였고 마지막으로 주민참여시스템으로는 전자민원창구 운영, 주민제안 제도, 정책 토론방과 부가서비스를 살펴보았다. 아울러 3가지 주요내용이 구청과 주민에게 상 호 이익이 되고 있는지 알아보았다. 주요 내용의 분석 시 그루닉과 헌트가 1984년 제시한 ...
이 연구는 지방자치단체의 홍보도구인 홈페이지 사례연구를 통해 바람 직한 행정홍보의 방향을 제시하고자 서울시 중랑구청 사례를 분석하였다. 홈페이지 내용을 3가지 주요 기능별로 출력하여 분석하고 관련사항에 대해 구청의 홈페이지 담당자 3명과 심층인터뷰를 실시했다. 홈페이지 3 가지 주요 내용은 행정자치부의 홈페이지 구축과 운영에 관한 지침에 근 거해 기본사항, 행정정보 제공과 공개, 그리고 주민참여에 관한 내용으로 구성되었다. 구체적으로 기본사항으로 개인정보 보호정책, 행정기관 안내와 기관홍 보를 살펴보았다. 이어서 행정정보 제공과 공개를 분석하였고 마지막으로 주민참여시스템으로는 전자민원창구 운영, 주민제안 제도, 정책 토론방과 부가서비스를 살펴보았다. 아울러 3가지 주요내용이 구청과 주민에게 상 호 이익이 되고 있는지 알아보았다. 주요 내용의 분석 시 그루닉과 헌트가 1984년 제시한 PR 4가지 모델인 언론대행 모델, 공공정보 모델, 쌍방향 불균형 모델과 쌍방향 균형 모델 특성과 비교하였다. 비교를 통해 중랑구청의 홈페이지 3가지 주요 내용이 어느 모델과 유사한지 살펴보고 PR 모델의 일부 수정을 제안했다. 분석결과 홈페이지 기본사항은 공공정보 특성을 많이 가지고 있었으며 행정정보 제공과 공개는 공공정보 모델과 쌍방향 불균형 모델 특성이 혼 합된 것으로 나타났다. 그리고 주민참여시스템은 쌍방향 불균형 모델의 특성을 많이 가지고 있는 것으로 나타났다. PR 4모델 중 쌍방향 균형 모델의 특성인 쌍방향적이고 균형적인 커뮤 니케이션에 도달하기 위해서는 구청직원과 주민의 적극적 참여와 자치단 체의 여건에 맞는 시스템과 홍보정책이 수립되어야 한다.
이 연구는 지방자치단체의 홍보도구인 홈페이지 사례연구를 통해 바람 직한 행정홍보의 방향을 제시하고자 서울시 중랑구청 사례를 분석하였다. 홈페이지 내용을 3가지 주요 기능별로 출력하여 분석하고 관련사항에 대해 구청의 홈페이지 담당자 3명과 심층인터뷰를 실시했다. 홈페이지 3 가지 주요 내용은 행정자치부의 홈페이지 구축과 운영에 관한 지침에 근 거해 기본사항, 행정정보 제공과 공개, 그리고 주민참여에 관한 내용으로 구성되었다. 구체적으로 기본사항으로 개인정보 보호정책, 행정기관 안내와 기관홍 보를 살펴보았다. 이어서 행정정보 제공과 공개를 분석하였고 마지막으로 주민참여시스템으로는 전자민원창구 운영, 주민제안 제도, 정책 토론방과 부가서비스를 살펴보았다. 아울러 3가지 주요내용이 구청과 주민에게 상 호 이익이 되고 있는지 알아보았다. 주요 내용의 분석 시 그루닉과 헌트가 1984년 제시한 PR 4가지 모델인 언론대행 모델, 공공정보 모델, 쌍방향 불균형 모델과 쌍방향 균형 모델 특성과 비교하였다. 비교를 통해 중랑구청의 홈페이지 3가지 주요 내용이 어느 모델과 유사한지 살펴보고 PR 모델의 일부 수정을 제안했다. 분석결과 홈페이지 기본사항은 공공정보 특성을 많이 가지고 있었으며 행정정보 제공과 공개는 공공정보 모델과 쌍방향 불균형 모델 특성이 혼 합된 것으로 나타났다. 그리고 주민참여시스템은 쌍방향 불균형 모델의 특성을 많이 가지고 있는 것으로 나타났다. PR 4모델 중 쌍방향 균형 모델의 특성인 쌍방향적이고 균형적인 커뮤 니케이션에 도달하기 위해서는 구청직원과 주민의 적극적 참여와 자치단 체의 여건에 맞는 시스템과 홍보정책이 수립되어야 한다.
This study''s purpose is to present the direction of desirable administration PR(public relations) through homepage case study of Jungnang-gu office in Seoul. I printed important contents of homepage and interviewed 3 persons in charge of Jungnang-gu homepage. According to the standards of the Minis...
This study''s purpose is to present the direction of desirable administration PR(public relations) through homepage case study of Jungnang-gu office in Seoul. I printed important contents of homepage and interviewed 3 persons in charge of Jungnang-gu homepage. According to the standards of the Ministry of Government Affairs and Home affairs, Homepage contents are divided into three classes of basic data, administration information and residents participation system. Basic data was analysed of personal protective policy, administration guide, administration PR, and analysed opening of administration information. Finally residents participation system are consisted of a window for civil petitions, residents proposal system, policy debate, additional services, and then studied about mutual profits of Jungnang-gu office and residents. Important contents of homepage were compared with PR 4 models of Grunig & Hunt(1984). PR 4 models were constructed of press agentry/ publicity model, public information model, two-way asymmetric model, and two-way symmetric model. I compared important contents of homepage with peculiarities of 4 models and offered partly revision of 4 models. According to the results of analysis, basic data mostly have peculiarities of public information model, and opening of administration information mixed with peculiarities of public information model and two-way asymmetric model, and also residents participation system largely has peculiarities of two-way asymmetric model. For symmetric balanced communication(peculiarities of two-way symmetric model), Jungnang-gu office and residents must take part in positively the conduct of homepage affairs, and so excellent homepage system and good PR policy must be established.
This study''s purpose is to present the direction of desirable administration PR(public relations) through homepage case study of Jungnang-gu office in Seoul. I printed important contents of homepage and interviewed 3 persons in charge of Jungnang-gu homepage. According to the standards of the Ministry of Government Affairs and Home affairs, Homepage contents are divided into three classes of basic data, administration information and residents participation system. Basic data was analysed of personal protective policy, administration guide, administration PR, and analysed opening of administration information. Finally residents participation system are consisted of a window for civil petitions, residents proposal system, policy debate, additional services, and then studied about mutual profits of Jungnang-gu office and residents. Important contents of homepage were compared with PR 4 models of Grunig & Hunt(1984). PR 4 models were constructed of press agentry/ publicity model, public information model, two-way asymmetric model, and two-way symmetric model. I compared important contents of homepage with peculiarities of 4 models and offered partly revision of 4 models. According to the results of analysis, basic data mostly have peculiarities of public information model, and opening of administration information mixed with peculiarities of public information model and two-way asymmetric model, and also residents participation system largely has peculiarities of two-way asymmetric model. For symmetric balanced communication(peculiarities of two-way symmetric model), Jungnang-gu office and residents must take part in positively the conduct of homepage affairs, and so excellent homepage system and good PR policy must be established.
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