공연예술분야의 1차적 성공과 실패 여부는 공연 관객을 얼마만큼 동원했는지에 따라 판가름난다고 볼 수 있다. 그것은 모든 공연예술이 관객을 대상으로 해서 이루어지기 때문에 아무리 훌륭한 공연일지라도 관객이 없다면 그 공연은 사회적 가치와 대중성은 인정받기 어렵기 때문이다.
우리나라의 연극은 많은 발전을 이루어왔다. 하지만 독창적인 형식의 부재로 점차 관객들에게 외면받고 있는 것도 우리나라 연극의 현실이다. 연극 관객개발에 있어 가장 중요한 것은 단순히 관객의 수를 증가하려는 방법이 아닌 중장기적으로 수요자계층을 두텁게 만드는...
공연예술분야의 1차적 성공과 실패 여부는 공연 관객을 얼마만큼 동원했는지에 따라 판가름난다고 볼 수 있다. 그것은 모든 공연예술이 관객을 대상으로 해서 이루어지기 때문에 아무리 훌륭한 공연일지라도 관객이 없다면 그 공연은 사회적 가치와 대중성은 인정받기 어렵기 때문이다.
우리나라의 연극은 많은 발전을 이루어왔다. 하지만 독창적인 형식의 부재로 점차 관객들에게 외면받고 있는 것도 우리나라 연극의 현실이다. 연극 관객개발에 있어 가장 중요한 것은 단순히 관객의 수를 증가하려는 방법이 아닌 중장기적으로 수요자계층을 두텁게 만드는 일종의 거시적인 관객개발 방법으로 극단의 항구적인 관객 기반 구축을 목표로 한다.
본 연구자는 연극 관객개발의 하나의 방법으로 떠오르고 있는 관객참여형 연극이란 독특한 형식의 연극을 실증분석을 통하여 연극 관객개발의 하나의 대안을 제시하고자 하는데 목적이 있다. 실증분석을 하면서 나타난 문제점은 다음과 같다.
첫째, 관객개발을 위한 방안의 하나로 제시된 관객참여형 연극의 효과를 밝히기 위해 관객의 특성에 맞는 관객분류 문항이 미흡하며, 관객분류에 어려움이 있었다. 따라서 다음엔 체계적인 연구를 통해 관객분류를 위한 측정변수 개발이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 관객참여형 연극의 효과를 밝히기 위해서는 관객 참여도에 영향을 미치는 요인문항이 미흡하여 관객참여형 연극의 만족도에 따른 참여도와 공연을 관람한 관객의 연극의 형식적인 장르에 따른 단순한 효과만을 분석하였다. 이러한 결과, 관객참여형 연극의 효과를 구체적으로 밝히지 못했다. 셋째, 연극의 관객개발 향상을 위한 관객참여형 연극에 관한 효과를 알아보기위해 진행되었는데 보다 심도있는 연구가 이루어지기 위해서는 관객참여형 연극을 경험한 관객이 실질적인 정기공연관객이 되는지를 밝히는 것이 중요할 것이다.
본 연구를 통하여 연극공연들은 입지를 되돌아보고, 관객참여형 연극 육성으로 연극의 경쟁력 있는 발전의 계기로 삼아 연극인구의 저변확대를 통해 침체되어 있는 연극문화 발전에 이바지하기를 바란다.
공연예술분야의 1차적 성공과 실패 여부는 공연 관객을 얼마만큼 동원했는지에 따라 판가름난다고 볼 수 있다. 그것은 모든 공연예술이 관객을 대상으로 해서 이루어지기 때문에 아무리 훌륭한 공연일지라도 관객이 없다면 그 공연은 사회적 가치와 대중성은 인정받기 어렵기 때문이다.
우리나라의 연극은 많은 발전을 이루어왔다. 하지만 독창적인 형식의 부재로 점차 관객들에게 외면받고 있는 것도 우리나라 연극의 현실이다. 연극 관객개발에 있어 가장 중요한 것은 단순히 관객의 수를 증가하려는 방법이 아닌 중장기적으로 수요자계층을 두텁게 만드는 일종의 거시적인 관객개발 방법으로 극단의 항구적인 관객 기반 구축을 목표로 한다.
본 연구자는 연극 관객개발의 하나의 방법으로 떠오르고 있는 관객참여형 연극이란 독특한 형식의 연극을 실증분석을 통하여 연극 관객개발의 하나의 대안을 제시하고자 하는데 목적이 있다. 실증분석을 하면서 나타난 문제점은 다음과 같다.
첫째, 관객개발을 위한 방안의 하나로 제시된 관객참여형 연극의 효과를 밝히기 위해 관객의 특성에 맞는 관객분류 문항이 미흡하며, 관객분류에 어려움이 있었다. 따라서 다음엔 체계적인 연구를 통해 관객분류를 위한 측정변수 개발이 이루어져야 할 것이다. 둘째, 관객참여형 연극의 효과를 밝히기 위해서는 관객 참여도에 영향을 미치는 요인문항이 미흡하여 관객참여형 연극의 만족도에 따른 참여도와 공연을 관람한 관객의 연극의 형식적인 장르에 따른 단순한 효과만을 분석하였다. 이러한 결과, 관객참여형 연극의 효과를 구체적으로 밝히지 못했다. 셋째, 연극의 관객개발 향상을 위한 관객참여형 연극에 관한 효과를 알아보기위해 진행되었는데 보다 심도있는 연구가 이루어지기 위해서는 관객참여형 연극을 경험한 관객이 실질적인 정기공연관객이 되는지를 밝히는 것이 중요할 것이다.
본 연구를 통하여 연극공연들은 입지를 되돌아보고, 관객참여형 연극 육성으로 연극의 경쟁력 있는 발전의 계기로 삼아 연극인구의 저변확대를 통해 침체되어 있는 연극문화 발전에 이바지하기를 바란다.
The primary success or failure of performing arts depends on the number of the audience who watched them. Since all kinds of performing arts target an audience, it's difficult for them to be recognized for their social values and popularity without an audience however spectacular they are.
In Ko...
The primary success or failure of performing arts depends on the number of the audience who watched them. Since all kinds of performing arts target an audience, it's difficult for them to be recognized for their social values and popularity without an audience however spectacular they are.
In Korea, plays have fulfilled impressive growth. At the same time, it's an undeniable reality that the audience has increasingly turned their back on plays due to the lack of creative formats. The most important thing in developing an audience of a play is not to simply multiply the number but to devise a kind of macroscopic approach to widen the audience base in the mid- and long-term. The goal should be establishing a permanent audience base.
Thus this investigator set out to conduct an empirical analysis of a unique play format called audience participation plays, which had emerged as a new method of audience development, and to suggest an alternative of audience development. The empirical analysis led to the following problems:
First, there were not enough audience categorization items according to the characteristics of the audience and there were many difficulties with audience categorization in an attempt to examine the effects of audience participation plays suggested as an approach of audience development. In future, they need to develop measured variables for audience categorization through systematic research. Second, the items of the factors affecting audience participation were poor in investigating the effectiveness of audience participation plays. Thus only the degree of participation was analyzed according to the satisfaction with the audience participation plays in addition to their simple effects according to the format types of the plays watched by the audience. As a result, it was impossible to shed light onto the specific effects of audience participation plays. And third, while this study focused on the effects of audience participation plays to help enhance audience development, it's crucial to investigate if those audience members who experienced an audience participation play would actually become regular clients in a more in-depth research.
The results of the study will hopefully help look back on the play performances, increase the competitiveness and growth potential of plays with more audience participation plays, expand the audience base in plays, and contribute to the growth of the play culture, which is currently in stagnation.
The primary success or failure of performing arts depends on the number of the audience who watched them. Since all kinds of performing arts target an audience, it's difficult for them to be recognized for their social values and popularity without an audience however spectacular they are.
In Korea, plays have fulfilled impressive growth. At the same time, it's an undeniable reality that the audience has increasingly turned their back on plays due to the lack of creative formats. The most important thing in developing an audience of a play is not to simply multiply the number but to devise a kind of macroscopic approach to widen the audience base in the mid- and long-term. The goal should be establishing a permanent audience base.
Thus this investigator set out to conduct an empirical analysis of a unique play format called audience participation plays, which had emerged as a new method of audience development, and to suggest an alternative of audience development. The empirical analysis led to the following problems:
First, there were not enough audience categorization items according to the characteristics of the audience and there were many difficulties with audience categorization in an attempt to examine the effects of audience participation plays suggested as an approach of audience development. In future, they need to develop measured variables for audience categorization through systematic research. Second, the items of the factors affecting audience participation were poor in investigating the effectiveness of audience participation plays. Thus only the degree of participation was analyzed according to the satisfaction with the audience participation plays in addition to their simple effects according to the format types of the plays watched by the audience. As a result, it was impossible to shed light onto the specific effects of audience participation plays. And third, while this study focused on the effects of audience participation plays to help enhance audience development, it's crucial to investigate if those audience members who experienced an audience participation play would actually become regular clients in a more in-depth research.
The results of the study will hopefully help look back on the play performances, increase the competitiveness and growth potential of plays with more audience participation plays, expand the audience base in plays, and contribute to the growth of the play culture, which is currently in stagnation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.