裨補風水에 관한 考察 : 마을 裨補造形物을 中心으로 A Study on the Topographic Defect-Complementing Feng-shui : Focusing on Topographic Defect-Complementing Structures of Villages원문보기
근년 많은 風水書들이 福을 받을 수 있는 땅 고르기에 집착함으로써 풍수를 占卜化하고 있다. 이런 풍수가 풍수의 건강성을 해치고 전통문화에 대한 오해를 불러일으키는데 대해 우리는 걱정하지 않을 수 없다. 風水無全美란 말이 있다. 이는 완벽한 明堂이란 존재하기 어렸다는 말이다. 다만 명당의 조건에 近似한 땅이 있을 뿐이라고 생각되며, 명당마저도 잃어버릴 위기에 처해 있는 것이 현실이다. 이제 明堂을 찾을 것이 아니라 파괴된 땅을 명당으로 다시 되돌리는 노력을 해야 할 때다. 이 명당 복원의 방법으로 裨補와 壓勝이다. 원래 비보압승이란 명당의 구조를 만드는데 결점이 있는 부분을 보완하는 것으로 비보는 氣가 虛한 것을 메워 주는 것이다. 압승은 기가 너무 센 것을 눌러 주는 것으로 비보의 방법은 나무를 심고, 산을 만들거나 절을 짓고 탑을 세우며, 지명의 이름을 바꾸고, 압승은 불기운을 눌러 주기 위하여 연못을 파고, 상극이 되는 조형물을 만들어 마주보게 하여 압승하는 방법 등이 있다. 이것은 오늘날에 적용하면 단절된 산맥을 다시 잇고, 고여서 썩는 물을 다시 흘러가게 하여 정화시키는 것 등, 생태적 건강성을 되찾는 방법을 동원하여 ...
근년 많은 風水書들이 福을 받을 수 있는 땅 고르기에 집착함으로써 풍수를 占卜化하고 있다. 이런 풍수가 풍수의 건강성을 해치고 전통문화에 대한 오해를 불러일으키는데 대해 우리는 걱정하지 않을 수 없다. 風水無全美란 말이 있다. 이는 완벽한 明堂이란 존재하기 어렸다는 말이다. 다만 명당의 조건에 近似한 땅이 있을 뿐이라고 생각되며, 명당마저도 잃어버릴 위기에 처해 있는 것이 현실이다. 이제 明堂을 찾을 것이 아니라 파괴된 땅을 명당으로 다시 되돌리는 노력을 해야 할 때다. 이 명당 복원의 방법으로 裨補와 壓勝이다. 원래 비보압승이란 명당의 구조를 만드는데 결점이 있는 부분을 보완하는 것으로 비보는 氣가 虛한 것을 메워 주는 것이다. 압승은 기가 너무 센 것을 눌러 주는 것으로 비보의 방법은 나무를 심고, 산을 만들거나 절을 짓고 탑을 세우며, 지명의 이름을 바꾸고, 압승은 불기운을 눌러 주기 위하여 연못을 파고, 상극이 되는 조형물을 만들어 마주보게 하여 압승하는 방법 등이 있다. 이것은 오늘날에 적용하면 단절된 산맥을 다시 잇고, 고여서 썩는 물을 다시 흘러가게 하여 정화시키는 것 등, 생태적 건강성을 되찾는 방법을 동원하여 산과 자연의 生氣를 되찾을 수 있게 하는 노력이 필요하다. 즉 비보와 압승에 깃들어 있는 풍수의 적극적 사고방식을 이용한다면, 단지 좋은 땅을 수동적으로 찾기만 할 것이 아니라 이미 더렵혀진 땅을 명당으로 되돌리는 혁명적인 사업을 시작해야 할 때하고 생각 된다. 明堂을 요약하면 생기가 넘치는 곳이다. 생기가 넘치기 위해서는 조건이 양호해야 함은 물론이다. 그리고 비보에 대한 선행 연구 사례를 살펴보건대, 아직 비보를 주제로 한 본격적인 이론 및 현장 연구물은 매우 부족한 실정이다. 특히 특정지역을 대상으로 한 비보조형물에 대한 연구는 전무한 실정이다. 그리고 학계에서는 비보에 대한 명확한 개념 규정조차 내리지 못하고 풍수의 범주에서 이해되고 있는 것이 현실이며, 비보적 전통문화의 철학적인 원리와 이론적인 배경도 깊이 있게 탐구되지 못하였다. 그리고 한국비보설의 사상적인 계통과 역사적 변천과정에 관해서도 고찰되지 못하고 있는 실정이다. 우리나라 전통취락에서 裨補는 일반적이고 전형적으로 드러나는 문화적 경관 요소임에도 불구하고 지리학계에서는 아직 주목하지 못하고 있는 것이 현실이며, 비보조형물에 대해서는 독자적인 연구 사례가 발견되지 않고 있다. 따라서 조형물 비보 형태와 기능에 대한 체계적인 정리와 비보의 확산과 효능에 대한 물음에 답하고 자 하며, 본 논문의 성격상 풍수 전반에 대한 거대 談論은 지양하고 聚落 裨補造形物에 무게를 두기로 하며 답사 지역은 경상도, 충청도와 필요에 따라 전라북도 일부도 포함 시켰다. 또한 힌두교, 佛敎, 道敎, 易思想 등 東洋思想을 통틀어서 神秘主義라 한다. 4세기 사리치우스는“신비란 일어난 일이 없지만 언제나 있는 것이다.”라고 했다. 끝으로 사례 21번의 日月山 七星彌勒寺 주지스님은 언제나『조판대일』의 정답을 얻을 수 있을는지 자못 궁금하다. 의문의 여수 쌍둥이 마을, 그리고 신기하기만 한 임실 박사마을, 이 모두가 偶然의 일치라고 하기엔 문제가 있다. 논자가 이번 답사를 통하여 느낀 것은 인간이 자연에 대하여 무리한 훼손을 가했을 때 자연은 인간에게 어떤 災殃(害惡)을 줄 수 있다는 것이 우연의 일치가 아니고 현실일 수 있다는 사실을 확신 할 수 있었다. 그리나 특정 사례를 일반화 시키는 오류를 범하고 싶은 마음은 추호도 없다. 있는 사실을 과학적이고 객관적으로 설명할 수 없다고 하여 그 자체가 없는 일이라고 할 수 없기 때문이다.Because lots of feng-shui books adhere to picking out the grounds which can be blessed, it makes feng-shui fortune-telling in recent years. We can't help worrying that this kind of feng-shui damages the health of feng-shui and causes a misunderstanding of our traditional culture. There is a word that "風水無全美(poong-su-mu-zjeon-mi)". This means that it's hard that the perfect ideal spot exists. It's thought that the site which is just close to the ideal spot can exist and we are the real situation of crisis that even that kind of ideal spot may be lost. Now it's not the time to search for the ideal spot but the time to make our effort to turn the destroyed gronds to the ideal spots. 裨補(bi-bo) and 壓勝(ap-seung) are the measureas for that kind of restoring the ideal spot. Originally 裨補壓勝(bi-bo-ap-seung) is to complement the defects in making the structure of the ideal spot. 裨補(bi-bo) is to supplement the deficiency of 氣(qi) and 壓勝(ap-seung) is to oppress the too strong power of 氣(qi). Planting trees and making a mountain and building a Buddhist temple, changing the name of a place are the exemples of the measure of 裨補(bi-bo) and digging a pond to oppress the 火氣(fire-energy), putting structures which is mutually destructive to the opposite site are the the exemples of the measure of 壓勝(ap-seung). If we apply it to these days, we can tell that the effort to restore the animation of mountains and nature through the methods to restore ecological health like connecting ranges of mountains which is cut and purifying stagnant water which is rot by making it flowing again is necessary. In other words, judging from the situation using the positive thinking method of feng-shui which is dwelled in 裨補(bi-bo) and 壓勝(ap-seung), it' the time not to start searching for the ideal spots in passive attitude but to start revolutionary business which restore already polluted lands to the ideal spots. 明堂(myeng-dang, the ideal spot) means the place which is fulled of 生氣(saeng-gi, animation). It's sure that the condition must be fine to be fulled of 生氣(saeng-gi, animation). And examining preceding research instances about 裨補(bi-bo), the full-scaled theories and on-the-spot research results are very insufficient. Especially there is no study on 裨補(bi-bo) structures which object to a specific region. In addition, it's the real situation that the academic world don't define 裨補(bi-bo) clearly and just understand it under the category of feng-shui, so the philosophical principles of topographic defect-complementary traditional culture and the theoretical background have not been researched deeply. And the ideal origin of Korean topographic defect-complementing theory and the historical process of change have not been studied yet. Even though 裨補(bi-bo) is the cultural imortant factor of a view which is appeared generally and typically in the Korean traditional settlements, geography academic world dose not give attention to it yet, and any independent research instance can be found about 裨補(bi-bo) structures. Therefore this paper wants to answer the question that what is the forms and functions of 裨補(bi-bo) structures and what is the effects of 裨補(bi-bo). This paper sublates macroscopic discuss about general feng-shui and focuses on 裨補(bi-bo) structures of settlements. The regions of exploration includes 慶尙道(kyeng-sang province), 忠淸道(chung-cheng province) and some parts of 全羅北道(zen-ra-buk province) which is needed. Hinduism, Buddhism, Taoism, Yi thought, and so on forth, Orientalism is called mysticism. Saricius in 4C said "mystery never has been happened but always exists." In the end, when the head priest of 日月山(il-wol mountain) 七星彌勒寺(chil-s?ng Maitreya temple) in the case 21 can puzzle out the secret of 조판대일(zo-pan-dae-il)? Questionable twins village of 麗水(ye-su), and marvelous doctor village of 任實(im-sil), all of these are strange coincidences? The writer feels that it can be not a strange coincidence but a real situation that nature can do some kind of harm to human when humans damages to nature severely. But the writer never wants to make a mistake that generalize specific cases, because we can't say the fact that exists doesn't exist on the ground that we can't explain them scientifically and objectively .
근년 많은 風水書들이 福을 받을 수 있는 땅 고르기에 집착함으로써 풍수를 占卜化하고 있다. 이런 풍수가 풍수의 건강성을 해치고 전통문화에 대한 오해를 불러일으키는데 대해 우리는 걱정하지 않을 수 없다. 風水無全美란 말이 있다. 이는 완벽한 明堂이란 존재하기 어렸다는 말이다. 다만 명당의 조건에 近似한 땅이 있을 뿐이라고 생각되며, 명당마저도 잃어버릴 위기에 처해 있는 것이 현실이다. 이제 明堂을 찾을 것이 아니라 파괴된 땅을 명당으로 다시 되돌리는 노력을 해야 할 때다. 이 명당 복원의 방법으로 裨補와 壓勝이다. 원래 비보압승이란 명당의 구조를 만드는데 결점이 있는 부분을 보완하는 것으로 비보는 氣가 虛한 것을 메워 주는 것이다. 압승은 기가 너무 센 것을 눌러 주는 것으로 비보의 방법은 나무를 심고, 산을 만들거나 절을 짓고 탑을 세우며, 지명의 이름을 바꾸고, 압승은 불기운을 눌러 주기 위하여 연못을 파고, 상극이 되는 조형물을 만들어 마주보게 하여 압승하는 방법 등이 있다. 이것은 오늘날에 적용하면 단절된 산맥을 다시 잇고, 고여서 썩는 물을 다시 흘러가게 하여 정화시키는 것 등, 생태적 건강성을 되찾는 방법을 동원하여 산과 자연의 生氣를 되찾을 수 있게 하는 노력이 필요하다. 즉 비보와 압승에 깃들어 있는 풍수의 적극적 사고방식을 이용한다면, 단지 좋은 땅을 수동적으로 찾기만 할 것이 아니라 이미 더렵혀진 땅을 명당으로 되돌리는 혁명적인 사업을 시작해야 할 때하고 생각 된다. 明堂을 요약하면 생기가 넘치는 곳이다. 생기가 넘치기 위해서는 조건이 양호해야 함은 물론이다. 그리고 비보에 대한 선행 연구 사례를 살펴보건대, 아직 비보를 주제로 한 본격적인 이론 및 현장 연구물은 매우 부족한 실정이다. 특히 특정지역을 대상으로 한 비보조형물에 대한 연구는 전무한 실정이다. 그리고 학계에서는 비보에 대한 명확한 개념 규정조차 내리지 못하고 풍수의 범주에서 이해되고 있는 것이 현실이며, 비보적 전통문화의 철학적인 원리와 이론적인 배경도 깊이 있게 탐구되지 못하였다. 그리고 한국비보설의 사상적인 계통과 역사적 변천과정에 관해서도 고찰되지 못하고 있는 실정이다. 우리나라 전통취락에서 裨補는 일반적이고 전형적으로 드러나는 문화적 경관 요소임에도 불구하고 지리학계에서는 아직 주목하지 못하고 있는 것이 현실이며, 비보조형물에 대해서는 독자적인 연구 사례가 발견되지 않고 있다. 따라서 조형물 비보 형태와 기능에 대한 체계적인 정리와 비보의 확산과 효능에 대한 물음에 답하고 자 하며, 본 논문의 성격상 풍수 전반에 대한 거대 談論은 지양하고 聚落 裨補造形物에 무게를 두기로 하며 답사 지역은 경상도, 충청도와 필요에 따라 전라북도 일부도 포함 시켰다. 또한 힌두교, 佛敎, 道敎, 易思想 등 東洋思想을 통틀어서 神秘主義라 한다. 4세기 사리치우스는“신비란 일어난 일이 없지만 언제나 있는 것이다.”라고 했다. 끝으로 사례 21번의 日月山 七星彌勒寺 주지스님은 언제나『조판대일』의 정답을 얻을 수 있을는지 자못 궁금하다. 의문의 여수 쌍둥이 마을, 그리고 신기하기만 한 임실 박사마을, 이 모두가 偶然의 일치라고 하기엔 문제가 있다. 논자가 이번 답사를 통하여 느낀 것은 인간이 자연에 대하여 무리한 훼손을 가했을 때 자연은 인간에게 어떤 災殃(害惡)을 줄 수 있다는 것이 우연의 일치가 아니고 현실일 수 있다는 사실을 확신 할 수 있었다. 그리나 특정 사례를 일반화 시키는 오류를 범하고 싶은 마음은 추호도 없다. 있는 사실을 과학적이고 객관적으로 설명할 수 없다고 하여 그 자체가 없는 일이라고 할 수 없기 때문이다.Because lots of feng-shui books adhere to picking out the grounds which can be blessed, it makes feng-shui fortune-telling in recent years. We can't help worrying that this kind of feng-shui damages the health of feng-shui and causes a misunderstanding of our traditional culture. There is a word that "風水無全美(poong-su-mu-zjeon-mi)". This means that it's hard that the perfect ideal spot exists. It's thought that the site which is just close to the ideal spot can exist and we are the real situation of crisis that even that kind of ideal spot may be lost. Now it's not the time to search for the ideal spot but the time to make our effort to turn the destroyed gronds to the ideal spots. 裨補(bi-bo) and 壓勝(ap-seung) are the measureas for that kind of restoring the ideal spot. Originally 裨補壓勝(bi-bo-ap-seung) is to complement the defects in making the structure of the ideal spot. 裨補(bi-bo) is to supplement the deficiency of 氣(qi) and 壓勝(ap-seung) is to oppress the too strong power of 氣(qi). Planting trees and making a mountain and building a Buddhist temple, changing the name of a place are the exemples of the measure of 裨補(bi-bo) and digging a pond to oppress the 火氣(fire-energy), putting structures which is mutually destructive to the opposite site are the the exemples of the measure of 壓勝(ap-seung). If we apply it to these days, we can tell that the effort to restore the animation of mountains and nature through the methods to restore ecological health like connecting ranges of mountains which is cut and purifying stagnant water which is rot by making it flowing again is necessary. In other words, judging from the situation using the positive thinking method of feng-shui which is dwelled in 裨補(bi-bo) and 壓勝(ap-seung), it' the time not to start searching for the ideal spots in passive attitude but to start revolutionary business which restore already polluted lands to the ideal spots. 明堂(myeng-dang, the ideal spot) means the place which is fulled of 生氣(saeng-gi, animation). It's sure that the condition must be fine to be fulled of 生氣(saeng-gi, animation). And examining preceding research instances about 裨補(bi-bo), the full-scaled theories and on-the-spot research results are very insufficient. Especially there is no study on 裨補(bi-bo) structures which object to a specific region. In addition, it's the real situation that the academic world don't define 裨補(bi-bo) clearly and just understand it under the category of feng-shui, so the philosophical principles of topographic defect-complementary traditional culture and the theoretical background have not been researched deeply. And the ideal origin of Korean topographic defect-complementing theory and the historical process of change have not been studied yet. Even though 裨補(bi-bo) is the cultural imortant factor of a view which is appeared generally and typically in the Korean traditional settlements, geography academic world dose not give attention to it yet, and any independent research instance can be found about 裨補(bi-bo) structures. Therefore this paper wants to answer the question that what is the forms and functions of 裨補(bi-bo) structures and what is the effects of 裨補(bi-bo). This paper sublates macroscopic discuss about general feng-shui and focuses on 裨補(bi-bo) structures of settlements. The regions of exploration includes 慶尙道(kyeng-sang province), 忠淸道(chung-cheng province) and some parts of 全羅北道(zen-ra-buk province) which is needed. Hinduism, Buddhism, Taoism, Yi thought, and so on forth, Orientalism is called mysticism. Saricius in 4C said "mystery never has been happened but always exists." In the end, when the head priest of 日月山(il-wol mountain) 七星彌勒寺(chil-s?ng Maitreya temple) in the case 21 can puzzle out the secret of 조판대일(zo-pan-dae-il)? Questionable twins village of 麗水(ye-su), and marvelous doctor village of 任實(im-sil), all of these are strange coincidences? The writer feels that it can be not a strange coincidence but a real situation that nature can do some kind of harm to human when humans damages to nature severely. But the writer never wants to make a mistake that generalize specific cases, because we can't say the fact that exists doesn't exist on the ground that we can't explain them scientifically and objectively .
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