세계화, 정보화의 21세는 정보와 지식 그리고 문화의 사회에서는 지식의 축척이 중요한 것이 아니라, 필요한 정보와 지식을 주체적으로 판단하고 선별하여 활용하는 학습자의 능력을 요구하고 있다. 이러한 시대적 요청에 21세기 교육 발전 전략과 관련하여 학교교육 현장에서 가장 핵심적으로 부각되고 있는 것이 자기주도 학습이다. 따라서 본 연구는 자기주도 학습이 수학과 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향을 연구하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 달성하기 위해 자기주도 학습을 원활하게 시행할 수 있는 능력이 12 ~ 13 세 정도에...
세계화, 정보화의 21세는 정보와 지식 그리고 문화의 사회에서는 지식의 축척이 중요한 것이 아니라, 필요한 정보와 지식을 주체적으로 판단하고 선별하여 활용하는 학습자의 능력을 요구하고 있다. 이러한 시대적 요청에 21세기 교육 발전 전략과 관련하여 학교교육 현장에서 가장 핵심적으로 부각되고 있는 것이 자기주도 학습이다. 따라서 본 연구는 자기주도 학습이 수학과 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향을 연구하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 달성하기 위해 자기주도 학습을 원활하게 시행할 수 있는 능력이 12 ~ 13 세 정도에 이르면 발달하기 시작한다는 선행 연구에 근거하여 초등학교 6학년을 대상으로 사전 학업성취도를 실시하여 동질성이 검증된 32명을 선정하였다. 실험집단(16명)은 자기주도 학습, 비교집단(16명)은 교사주도 학습을 4주간 총 12차시에 걸쳐 수업을 하였다. 자기주도 학습은 현정숙(1999)이 제안한 아동의 자기주도 학습력 향상을 위한통합적 수업모형을 토대로 전문가의 조언 · 학습내용 · 현장 적용의 용이성을 고려하여 수정 · 보완하였다. 이 연구를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 실험 후 학업 성취도에서 실험집단이 비교집단 보다 유의미한 차이가 있었다. 이는 자기주도 학습이 교사주도의 학습보다 학업성취도에서 더 나은 학습효과를 기대 할 수 있다고 할 수 있다. 둘째 학습태도 검사는 총 32 문항 중에서 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15, 16,17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30문항에서 유의미한 차이가 있었다. 이는자기주도 학습이 교사주도의 학습보다 학습태도에 긍정적인 영향을 줄 수 있다고 할 수 있다. 결론적으로 기존의 교사중심의 수업에서 벗어난 학습자 중심의 자기주도 학습이 학업성취도, 학습태도에 더 효과적이라 할 수 있으며 학습자 중심의 수업을통해 교사와 학습자의 상호작용이 더 활발하게 이루어지고 교사와 학생들 간의유대관계도 더욱 좋아지는 결과를 얻을 수 있었다.
세계화, 정보화의 21세는 정보와 지식 그리고 문화의 사회에서는 지식의 축척이 중요한 것이 아니라, 필요한 정보와 지식을 주체적으로 판단하고 선별하여 활용하는 학습자의 능력을 요구하고 있다. 이러한 시대적 요청에 21세기 교육 발전 전략과 관련하여 학교교육 현장에서 가장 핵심적으로 부각되고 있는 것이 자기주도 학습이다. 따라서 본 연구는 자기주도 학습이 수학과 학업성취도와 학습태도에 미치는 영향을 연구하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 달성하기 위해 자기주도 학습을 원활하게 시행할 수 있는 능력이 12 ~ 13 세 정도에 이르면 발달하기 시작한다는 선행 연구에 근거하여 초등학교 6학년을 대상으로 사전 학업성취도를 실시하여 동질성이 검증된 32명을 선정하였다. 실험집단(16명)은 자기주도 학습, 비교집단(16명)은 교사주도 학습을 4주간 총 12차시에 걸쳐 수업을 하였다. 자기주도 학습은 현정숙(1999)이 제안한 아동의 자기주도 학습력 향상을 위한통합적 수업모형을 토대로 전문가의 조언 · 학습내용 · 현장 적용의 용이성을 고려하여 수정 · 보완하였다. 이 연구를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 실험 후 학업 성취도에서 실험집단이 비교집단 보다 유의미한 차이가 있었다. 이는 자기주도 학습이 교사주도의 학습보다 학업성취도에서 더 나은 학습효과를 기대 할 수 있다고 할 수 있다. 둘째 학습태도 검사는 총 32 문항 중에서 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15, 16,17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30문항에서 유의미한 차이가 있었다. 이는자기주도 학습이 교사주도의 학습보다 학습태도에 긍정적인 영향을 줄 수 있다고 할 수 있다. 결론적으로 기존의 교사중심의 수업에서 벗어난 학습자 중심의 자기주도 학습이 학업성취도, 학습태도에 더 효과적이라 할 수 있으며 학습자 중심의 수업을통해 교사와 학습자의 상호작용이 더 활발하게 이루어지고 교사와 학생들 간의유대관계도 더욱 좋아지는 결과를 얻을 수 있었다.
The 21st century of globalization and information opportunities requires learners in the society of information, knowledge, and culture to have the ability to determine necessary information and knowledge subjectively, choose them selectively, and utilize them instead of amassing knowledge. To this ...
The 21st century of globalization and information opportunities requires learners in the society of information, knowledge, and culture to have the ability to determine necessary information and knowledge subjectively, choose them selectively, and utilize them instead of amassing knowledge. To this historic request, self-directed learning has been highlighted as most critical for schools in relation to 21st century education development strategies. Therefore, this study aims to research any influence of self-directed learning on the achievement of learning in mathematics and the learning attitude. With this aim, the study measured the performance achieved by sixth graders at elementary school based on existing studies that show that the ability of students to perform self-directed learning begins to develop around the ages of 12-13, and selected 32 students whose identity was proven. The study offered self-directed education to a test group (16 students) and teacher-directed education to a comparison group (16 students) for a total of 12 times over four weeks. For self-directed learning, the study modified and supplemented an integrated teaching model for the improvement of children’s self-directed learning proposed by Hyeon Jeong-Sook (1999) given professional advice, the contents of learning, and the suitability of the application of the model to the class. The following findings could be obtained form this study. First, there was a significant difference in the achievement of more learning by the test group than the comparison group. This means that we can expect a better learning effect from self-directed learning than from teacher-directed learning. Second, for the test of learning attitude, there were significant differences in the questions 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30 out of the total 32 questions. This implies that self-directed learning had amore positive influence on learning attitude than teacher-directed learning. In conclusion, learner-oriented self-directed learning may be more effective in the achievement of learning and learning attitude than the existing teacher-oriented learning, and the interaction between teacher and learner was able to be more active and the solidarity between teacher and students was improved through a learner-oriented class.
The 21st century of globalization and information opportunities requires learners in the society of information, knowledge, and culture to have the ability to determine necessary information and knowledge subjectively, choose them selectively, and utilize them instead of amassing knowledge. To this historic request, self-directed learning has been highlighted as most critical for schools in relation to 21st century education development strategies. Therefore, this study aims to research any influence of self-directed learning on the achievement of learning in mathematics and the learning attitude. With this aim, the study measured the performance achieved by sixth graders at elementary school based on existing studies that show that the ability of students to perform self-directed learning begins to develop around the ages of 12-13, and selected 32 students whose identity was proven. The study offered self-directed education to a test group (16 students) and teacher-directed education to a comparison group (16 students) for a total of 12 times over four weeks. For self-directed learning, the study modified and supplemented an integrated teaching model for the improvement of children’s self-directed learning proposed by Hyeon Jeong-Sook (1999) given professional advice, the contents of learning, and the suitability of the application of the model to the class. The following findings could be obtained form this study. First, there was a significant difference in the achievement of more learning by the test group than the comparison group. This means that we can expect a better learning effect from self-directed learning than from teacher-directed learning. Second, for the test of learning attitude, there were significant differences in the questions 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 30 out of the total 32 questions. This implies that self-directed learning had amore positive influence on learning attitude than teacher-directed learning. In conclusion, learner-oriented self-directed learning may be more effective in the achievement of learning and learning attitude than the existing teacher-oriented learning, and the interaction between teacher and learner was able to be more active and the solidarity between teacher and students was improved through a learner-oriented class.
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