지식기반 사회에서 지식이란 단순히 무엇에 대해 알고 있는 것이 아니라, 그것을 바탕으로 다시 새로운 것을 창출할 수 있는 기술과 정보까지도 포괄하는 개념이다. 드러커(Drucker)의 저서 ‘Managing in a time of great chance, 1995’에 의하면, 지식기반사회에서 생산적인 지식의 창출은 사회 구성원 간에 상호작용을 통해 가능해 지기 때문에, 이를 위해 팀을 구성할 것을 요구하고 있다[35]. 지식기반사회에서 생산된 지식이 효과적으로 사용되려면 그 지식은 전문적일 뿐 아니라 많은 구성원으로부터의 동의를 얻어야 하기 때문이다. 이러한 맥락에서 ...
지식기반 사회에서 지식이란 단순히 무엇에 대해 알고 있는 것이 아니라, 그것을 바탕으로 다시 새로운 것을 창출할 수 있는 기술과 정보까지도 포괄하는 개념이다. 드러커(Drucker)의 저서 ‘Managing in a time of great chance, 1995’에 의하면, 지식기반사회에서 생산적인 지식의 창출은 사회 구성원 간에 상호작용을 통해 가능해 지기 때문에, 이를 위해 팀을 구성할 것을 요구하고 있다[35]. 지식기반사회에서 생산된 지식이 효과적으로 사용되려면 그 지식은 전문적일 뿐 아니라 많은 구성원으로부터의 동의를 얻어야 하기 때문이다. 이러한 맥락에서 협력학습은 지식의 전달 및 습득이라는 단방향적인 학습과정의 한계를 벗어나, 학습자가 능동적으로 학습에 참여하여 다른 학습자들과 양방향적인 상호작용을 통해 학습효과를 극대화할 수 있다. 따라서 지식기반 사회에서 생산적인 지식의 창출을 위해 협력학습에 주목할 필요가 있다. 교육패러다임의 변화를 주도한 e러닝은 협력학습의 장을 확장시키는 중요한 도구가 되었다. e러닝 협력학습은 네트워크를 통해 정보와 아이디어를 서로 공유함으로써 개인적인 관점에서 벗어나 다른 사람의 다양한 시각을 접할 수 있다. 또한 시간적·공간적으로 분산된 학습자들이 상호작용을 통하여 공동의 목표를 달성하도록 하는 구조화된 교수-학습 전략이라고 할 수 있다. 최근 e러닝 표준화에 대한 인식이 크게 확산되면서 국·내외적으로 SCORM 규격을 기반으로 하여 협력학습 콘텐츠를 개발하는 연구가 활발히 진행되고 있다. 그러나 개별 학습자의 요구를 충족시키기 위한 자기 주도적 학습 및 수준별 학습에 대한 연구들이 대부분 이었다. 또한 협력학습 콘텐츠를 탑재하는 플랫폼 즉, 협력학습을 지원하는 학습관리 시스템의 표준화에 대한 연구는 거의 이루어지지 않은 실정이다. 따라서 본 연구에서는 협력학습을 지원하기 위한 방안을 제시하고, 이를 SCORM 2004 규격에 반영하여 표준화된 협력학습 지원 시스템을 개발하고자 한다.
지식기반 사회에서 지식이란 단순히 무엇에 대해 알고 있는 것이 아니라, 그것을 바탕으로 다시 새로운 것을 창출할 수 있는 기술과 정보까지도 포괄하는 개념이다. 드러커(Drucker)의 저서 ‘Managing in a time of great chance, 1995’에 의하면, 지식기반사회에서 생산적인 지식의 창출은 사회 구성원 간에 상호작용을 통해 가능해 지기 때문에, 이를 위해 팀을 구성할 것을 요구하고 있다[35]. 지식기반사회에서 생산된 지식이 효과적으로 사용되려면 그 지식은 전문적일 뿐 아니라 많은 구성원으로부터의 동의를 얻어야 하기 때문이다. 이러한 맥락에서 협력학습은 지식의 전달 및 습득이라는 단방향적인 학습과정의 한계를 벗어나, 학습자가 능동적으로 학습에 참여하여 다른 학습자들과 양방향적인 상호작용을 통해 학습효과를 극대화할 수 있다. 따라서 지식기반 사회에서 생산적인 지식의 창출을 위해 협력학습에 주목할 필요가 있다. 교육패러다임의 변화를 주도한 e러닝은 협력학습의 장을 확장시키는 중요한 도구가 되었다. e러닝 협력학습은 네트워크를 통해 정보와 아이디어를 서로 공유함으로써 개인적인 관점에서 벗어나 다른 사람의 다양한 시각을 접할 수 있다. 또한 시간적·공간적으로 분산된 학습자들이 상호작용을 통하여 공동의 목표를 달성하도록 하는 구조화된 교수-학습 전략이라고 할 수 있다. 최근 e러닝 표준화에 대한 인식이 크게 확산되면서 국·내외적으로 SCORM 규격을 기반으로 하여 협력학습 콘텐츠를 개발하는 연구가 활발히 진행되고 있다. 그러나 개별 학습자의 요구를 충족시키기 위한 자기 주도적 학습 및 수준별 학습에 대한 연구들이 대부분 이었다. 또한 협력학습 콘텐츠를 탑재하는 플랫폼 즉, 협력학습을 지원하는 학습관리 시스템의 표준화에 대한 연구는 거의 이루어지지 않은 실정이다. 따라서 본 연구에서는 협력학습을 지원하기 위한 방안을 제시하고, 이를 SCORM 2004 규격에 반영하여 표준화된 협력학습 지원 시스템을 개발하고자 한다.
In the knowledge-based society knowledge does not simply indicate a state of knowing about something anymore. The concept also encompasses skills and information that can create new knowledge. According to Peter Drucker's book, Managing in a Time of Great Chance (1995), the interaction among the mem...
In the knowledge-based society knowledge does not simply indicate a state of knowing about something anymore. The concept also encompasses skills and information that can create new knowledge. According to Peter Drucker's book, Managing in a Time of Great Chance (1995), the interaction among the members of the society enables creation of productive knowledge in the knowledge-based society, and thus it is important to organize teams. To effectively use knowledge produced in the knowledge-based society, the knowledge needs to be not only specialized, but also approved by a majority of the members of the society. In this regard, cooperative learning can overcome limitation of one-way learning that merely delivers and absorbs knowledge, and maximize education effect through two-way interaction with other learners. The cooperative learning is a key to create productive knowledge in the knowledge-based society. E-learning that has transformed the paradigm of education became a primary tool in expanding the arena of cooperative learning. Cooperative e-learning facilitates sharing of information and idea through the network, and thus help people to acquire diverse perspectives other than their own. Moreover, it is a systematic teaching-learning strategy that enables the participants, who are dispersed in terms of time and space, to achieve a shared goal through interaction. As the importance of standardizing e-learning is given much attention recently, researches are actively conducted to develop cooperative learning contents based on the SCORM standard both in and out of the country. However, most of the researches have focused on self-motivated learning and personalized learning to meet each learner's demand, while few researches studied the platform to load cooperative learning contents, that is, the standardization of education management system to support cooperative learning. This research suggests schemes to support cooperative learning, and pursues to develop standardized cooperative learning support system based on the SCORM 2004 standard.
In the knowledge-based society knowledge does not simply indicate a state of knowing about something anymore. The concept also encompasses skills and information that can create new knowledge. According to Peter Drucker's book, Managing in a Time of Great Chance (1995), the interaction among the members of the society enables creation of productive knowledge in the knowledge-based society, and thus it is important to organize teams. To effectively use knowledge produced in the knowledge-based society, the knowledge needs to be not only specialized, but also approved by a majority of the members of the society. In this regard, cooperative learning can overcome limitation of one-way learning that merely delivers and absorbs knowledge, and maximize education effect through two-way interaction with other learners. The cooperative learning is a key to create productive knowledge in the knowledge-based society. E-learning that has transformed the paradigm of education became a primary tool in expanding the arena of cooperative learning. Cooperative e-learning facilitates sharing of information and idea through the network, and thus help people to acquire diverse perspectives other than their own. Moreover, it is a systematic teaching-learning strategy that enables the participants, who are dispersed in terms of time and space, to achieve a shared goal through interaction. As the importance of standardizing e-learning is given much attention recently, researches are actively conducted to develop cooperative learning contents based on the SCORM standard both in and out of the country. However, most of the researches have focused on self-motivated learning and personalized learning to meet each learner's demand, while few researches studied the platform to load cooperative learning contents, that is, the standardization of education management system to support cooperative learning. This research suggests schemes to support cooperative learning, and pursues to develop standardized cooperative learning support system based on the SCORM 2004 standard.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.