민선 4기를 거치는 동안 지방자치제도가 발전을 거듭하여 제도의 틀이 잡혀가고 있고, 세계화 속에 지방화가 강조되고 있는 세계적 경향과 함께 그 어느 때보다 우리나라의 수도이자 세계적 대도시인 서울의 위상이 높아지고 있다. 서울시는 모든 지방자치단체 중에 가장 규모가 크고 중심적인 위치에 있기 때문에 우리나라 지방행정의 모델이 되고 있다. 그리고 우리나라에서 서울이 갖고 있는 정치 사회적 위상 때문에 서울시를 이끌어 온 민선 시장들의 리더십은 여러 분야에서 관심의 초점이 되어왔다. 그중에서도 민선1기 조순 시장, 민선2기 고건 시장, 민선3기 이명박 시장은 출신배경이나 경력 등이 뚜렷이 구별되고 독특한 캐릭터를 가진 사람들이다. 본 연구는 이 세 시장이 시정을 수행하는 동안 보여준 리더십을 분석하여 유형화해 보고자 한다.
먼저 리더십 연구에 관한 국내·외 전통적인 리더십 이론의 발달 과정을 살펴보고, Bass의 이요인 모델(Two factor ...
민선 4기를 거치는 동안 지방자치제도가 발전을 거듭하여 제도의 틀이 잡혀가고 있고, 세계화 속에 지방화가 강조되고 있는 세계적 경향과 함께 그 어느 때보다 우리나라의 수도이자 세계적 대도시인 서울의 위상이 높아지고 있다. 서울시는 모든 지방자치단체 중에 가장 규모가 크고 중심적인 위치에 있기 때문에 우리나라 지방행정의 모델이 되고 있다. 그리고 우리나라에서 서울이 갖고 있는 정치 사회적 위상 때문에 서울시를 이끌어 온 민선 시장들의 리더십은 여러 분야에서 관심의 초점이 되어왔다. 그중에서도 민선1기 조순 시장, 민선2기 고건 시장, 민선3기 이명박 시장은 출신배경이나 경력 등이 뚜렷이 구별되고 독특한 캐릭터를 가진 사람들이다. 본 연구는 이 세 시장이 시정을 수행하는 동안 보여준 리더십을 분석하여 유형화해 보고자 한다.
먼저 리더십 연구에 관한 국내·외 전통적인 리더십 이론의 발달 과정을 살펴보고, Bass의 이요인 모델(Two factor model)을 응용한 분석의 틀을 만들었다. 분석의 틀은 발달 심리학의 인지발달과정 이론을 원용하여 리더십 분석요소를 선정하고, 분석요소별 세부지표를 정해서 세 시장의 리더십 유형을 변혁적 리더십 유형, 거래적 리더십 유형으로 구분하도록 하였다.
연구의 내용을 실증해보기 위하여 각각 설문으로 검증을 하였다. 설문에서는 연구 대상인 세 시장에게 직접 자신의 리더십 유형을 체크하는 설문을 하였으며, 이것을 서울시 관료집단 즉, 부하들이 본 리더십 유형과 비교하였다.
어떤 리더이든지 기본적으로 성장 과정과 경험에서 형성된 성격요소가 리더의 특성을 구분하는 기본적인 요소라고 생각한 초기 특성이론의 관점에서 성격유형지표인 MBTI(Myers-Briggs Type Indicator)로 세 사람의 성격을 분석해 보았다. 여기서 조순 시장의 성격은 ‘내향적 직관 감정인식형’으로, 고건시장은 ‘내향적 감각 사고 판단형’으로, 이명박 시장의 성격은 ‘외향적 직관 사고 판단형’으로 분류된다.
다음은 지도자의 성격에 따라 리더십유형을 구분해본 Barber의 리더십구분 방법을 서울시 공무원들의 설문으로 분석해 보았다. 이명박 시장은 사명감이 넘치며 활동적이고 과업지향적이며 적극적으로 일을 추진하는 승부사형인 적극-긍정형 리더십 유형이고, 고건 시장은 소극-긍정형으로 윤리관이 강하고 과업중심적이며 온정적이고 조용하며 명령하기보다 스스로 일을 앞서서 하며 본을 보이는 형이다. 조순 시장은 소극-긍정과 부정형으로 고건과 유사한 유형이면서 한편 지도자로서의 역할이 좀 소극적으로 나타났고 열정이 부족한 갈등회피형의 지도자로 분류됐다.
본인이 직접 자신을 검사해 보는 방법인 ‘다중요인 리더십 설문 (MLQ -6S)을 연구대상인 시장들에게 직접해본 결과 거래적 리더십과 변혁적 리더십 특성이 모두 높게 나타났다.
종합해보면, 조순 시장이 보여준 리더십 유형은 기존 질서의 법과 제도의 틀 안에서 안정적 변화를 추구하는 온건 개혁적 리더십을 구사함으로서 거래적 리더십과 변혁적 리더십을 혼용한 리더 유형으로 분석되었다. 고건 시장은 대체적으로는 거래적 성향이 강한 절충형 리더십 유형에 속한다고 분석된다. 그러나 조순시장은 재정운영면에서, 고건시장은 인사관리나 조직운영면에서 변혁적 리더십의 특성이 많이 관찰되어 두 사람이 각각 자신이 자신있는 분야에서는 변혁적 리더십 성향이 나타났다. 이명박 시장은 과감한 추진력과 승부근성, 그리고 직관이 뛰어난 변혁적 리더십 유형으로 분석된다.
이상의 분석 결과를 검증하기 위한 공무원 설문조사 결과를 보면, 고건 시장과 조순 시장은 거래적 특성과 변혁적 특성이 혼재한 절충형 리더십 유형으로, 이명박 시장은 변혁적 리더십 유형으로 응답하여 본고에서 분석한 결과와 일치하였다. 또한 고건 시장은 조직·인사관리 측면에서는 변혁적 특성이 강하게 나타났는데 재정운영 측면에서는 거래적 성향이 강한 절충형 리더십 유형으로 분석됐다. 조순 시장은 대체로 거래적 성향이 강한 절충형으로 분류되지만 자신의 전문분야인 재정운영에서는 변혁적 리더십 유형으로 나타났다. 이명박 시장은 대체적으로 변혁적 리더십 유형으로 분석됐다.
민선 4기를 거치는 동안 지방자치제도가 발전을 거듭하여 제도의 틀이 잡혀가고 있고, 세계화 속에 지방화가 강조되고 있는 세계적 경향과 함께 그 어느 때보다 우리나라의 수도이자 세계적 대도시인 서울의 위상이 높아지고 있다. 서울시는 모든 지방자치단체 중에 가장 규모가 크고 중심적인 위치에 있기 때문에 우리나라 지방행정의 모델이 되고 있다. 그리고 우리나라에서 서울이 갖고 있는 정치 사회적 위상 때문에 서울시를 이끌어 온 민선 시장들의 리더십은 여러 분야에서 관심의 초점이 되어왔다. 그중에서도 민선1기 조순 시장, 민선2기 고건 시장, 민선3기 이명박 시장은 출신배경이나 경력 등이 뚜렷이 구별되고 독특한 캐릭터를 가진 사람들이다. 본 연구는 이 세 시장이 시정을 수행하는 동안 보여준 리더십을 분석하여 유형화해 보고자 한다.
먼저 리더십 연구에 관한 국내·외 전통적인 리더십 이론의 발달 과정을 살펴보고, Bass의 이요인 모델(Two factor model)을 응용한 분석의 틀을 만들었다. 분석의 틀은 발달 심리학의 인지발달과정 이론을 원용하여 리더십 분석요소를 선정하고, 분석요소별 세부지표를 정해서 세 시장의 리더십 유형을 변혁적 리더십 유형, 거래적 리더십 유형으로 구분하도록 하였다.
연구의 내용을 실증해보기 위하여 각각 설문으로 검증을 하였다. 설문에서는 연구 대상인 세 시장에게 직접 자신의 리더십 유형을 체크하는 설문을 하였으며, 이것을 서울시 관료집단 즉, 부하들이 본 리더십 유형과 비교하였다.
어떤 리더이든지 기본적으로 성장 과정과 경험에서 형성된 성격요소가 리더의 특성을 구분하는 기본적인 요소라고 생각한 초기 특성이론의 관점에서 성격유형지표인 MBTI(Myers-Briggs Type Indicator)로 세 사람의 성격을 분석해 보았다. 여기서 조순 시장의 성격은 ‘내향적 직관 감정인식형’으로, 고건시장은 ‘내향적 감각 사고 판단형’으로, 이명박 시장의 성격은 ‘외향적 직관 사고 판단형’으로 분류된다.
다음은 지도자의 성격에 따라 리더십유형을 구분해본 Barber의 리더십구분 방법을 서울시 공무원들의 설문으로 분석해 보았다. 이명박 시장은 사명감이 넘치며 활동적이고 과업지향적이며 적극적으로 일을 추진하는 승부사형인 적극-긍정형 리더십 유형이고, 고건 시장은 소극-긍정형으로 윤리관이 강하고 과업중심적이며 온정적이고 조용하며 명령하기보다 스스로 일을 앞서서 하며 본을 보이는 형이다. 조순 시장은 소극-긍정과 부정형으로 고건과 유사한 유형이면서 한편 지도자로서의 역할이 좀 소극적으로 나타났고 열정이 부족한 갈등회피형의 지도자로 분류됐다.
본인이 직접 자신을 검사해 보는 방법인 ‘다중요인 리더십 설문 (MLQ -6S)을 연구대상인 시장들에게 직접해본 결과 거래적 리더십과 변혁적 리더십 특성이 모두 높게 나타났다.
종합해보면, 조순 시장이 보여준 리더십 유형은 기존 질서의 법과 제도의 틀 안에서 안정적 변화를 추구하는 온건 개혁적 리더십을 구사함으로서 거래적 리더십과 변혁적 리더십을 혼용한 리더 유형으로 분석되었다. 고건 시장은 대체적으로는 거래적 성향이 강한 절충형 리더십 유형에 속한다고 분석된다. 그러나 조순시장은 재정운영면에서, 고건시장은 인사관리나 조직운영면에서 변혁적 리더십의 특성이 많이 관찰되어 두 사람이 각각 자신이 자신있는 분야에서는 변혁적 리더십 성향이 나타났다. 이명박 시장은 과감한 추진력과 승부근성, 그리고 직관이 뛰어난 변혁적 리더십 유형으로 분석된다.
이상의 분석 결과를 검증하기 위한 공무원 설문조사 결과를 보면, 고건 시장과 조순 시장은 거래적 특성과 변혁적 특성이 혼재한 절충형 리더십 유형으로, 이명박 시장은 변혁적 리더십 유형으로 응답하여 본고에서 분석한 결과와 일치하였다. 또한 고건 시장은 조직·인사관리 측면에서는 변혁적 특성이 강하게 나타났는데 재정운영 측면에서는 거래적 성향이 강한 절충형 리더십 유형으로 분석됐다. 조순 시장은 대체로 거래적 성향이 강한 절충형으로 분류되지만 자신의 전문분야인 재정운영에서는 변혁적 리더십 유형으로 나타났다. 이명박 시장은 대체적으로 변혁적 리더십 유형으로 분석됐다.
With the experience of four centuries of popular vote, local self-government has also been developing, and, with the increased emphasis on the importance of regionalism in the era of globalization, Seoul, the internationally-known capital of Korea, has increased its global status. Because Seoul is t...
With the experience of four centuries of popular vote, local self-government has also been developing, and, with the increased emphasis on the importance of regionalism in the era of globalization, Seoul, the internationally-known capital of Korea, has increased its global status. Because Seoul is the most central and the biggest local self-government body in Korea, it has become the role model for other local governments. Also, based on the socio-political status of Seoul in Korea, the leadership expressed by its mayors has also attracted a great deal of attention. Among the mayors elected via popular vote, Cho Soon (1st), Ko Gun (2nd) and Lee Myung-Bak (3rd) all had different backgrounds and careers as well as distinct characteristics. The purpose of this thesis is to analyze the leadership expressed by these three individuals and to develop a common pattern.
In order to achieve these goals, the development of both domestic and foreign traditional leadership theories will be examined, and Bass's Two Factor Model will be applied to devise an analytical framework. This framework will invoke the Theory of Intellectual Development in developmental psychology as the key elements in leadership analysis, and will establish detailed indexes for each element of analysis to divide the leadership of the three mayors into reformative leadership and transactional leadership.
In order to prove the context of the research, a survey was conducted. In the survey, each individual was asked to state their personal leadership style, and their responses were compared with the results obtained from Seoul government officials.
Based on the early Trait Theory of Leadership, which presumes that regardless of the different types of leadership, the characteristics established during the development process and experiences constitute the foundations which differentiate it from others, their characteristics were analyzed using the MBTI(Myers-Briggs Type Indicator). From this, Mayor Cho Soon was found to be "Introverted Intuitive Feeling Perceiving Type", a quiet, understanding individual who has a passion for his ideals and who wants to contribute to the development of human understanding and welfare. Sometimes, he fails to differentiate between the actual reality and his ideals.
In case of mayor Ko Gun, he was classified as "Extroverted Sensing Thinking Judging type", who is discreet and quiet, with a strong concentration level and thoroughness in his business affairs. He also has concrete characteristics, and garners strong confidence from others. He always tries to systematically organize the government and, based on his strong sense of responsibility, tries to accomplish all set goals.
As for mayor Lee, he was categorized as being a "Extroverted Intuitive Thinking Judging". He is very creative and has strong motivating force for realizing his goals and ideas. For all matters of interest, he has the motivation to actualize his goal, regardless of external support. Very independent and uncompromising, he can also sometimes be extremely obstinate.
According to the characteristics of each leader, the Leadership Model of Barber was adapted to regulate the leadership models of the mayors. First, mayor Lee displayed a strong sense of duty, activity and work productivity, falling under a typical active-positive leadership model, or who has a very strong determination to achieve all set goals. Second, mayor Ko showed strong ethics as a limited-positivist. He is very warm-hearted and quiet, and rather than ordering others, he is willing to set an example by actively participating in the affairs concerned. Lastly, mayor Cho was classified as being a both limited-optimist and a pessimist. Although showing similar traits to those of mayor Ko, his level of leadership ranked lower than the others he was determined to be leader who avoided confrontation and who lacked passion.
Using the "Multi-Factor Leadership Survey(MLQ-6s survey), which asks the concerned individuals to personally evaluate themselves, it was found that the respondents showed a high level of traits corresponding to a typical transactional and reformative leadership.
When the collected results were generalized, the leadership shown by mayor Cho seeks stable reformation within the established order and legal framework, thus falling under a mixed leadership of both transactional and reformative leader.
Second when viewing the leadership of mayor Ko from the Bass leadership analysis framework, he can be classified as having the traits of a transactional leader. Through effective collaboration and management of the group, he is a typical bureaucratic leader who seeks stability and who shows a strong interest in the effective management of the relationship between the mayor and the public officials.
Lastly, as for mayor Lee, his determined motivating drive, winning spirit, and excellent intuitive powers makes him a typical reformative leader.
In order to verify these results, we compared these results with the results from the survey conducted with government officials. From this comparative analysis, mayors Cho and Ko were found to be compromising leaders, showing the traits of both a transactional and reformative leader, while mayor Lee had the traits of a reformative leader, which corresponds to the results of the research, as well as showing both the traits of a transactional and reformative leader in the management of external affairs. Thus, mayors Cho and Ko showed strong transactional characteristics while mayor Lee show a strong level of reformative traits, which corresponds to the results of the survey. Concerning the aspect of internal resource management, mayor Ko showed strong reformative traits in the field of human resource management, but was determined to having a strong transactional leadership in the field of financial management. Mayor Cho can be categorized as being a compromising leader with strong transactional characteristics, but in the field of financial management, his personal professional field, he was categorized as a reformative leader. As for mayor Lee, he was regarded as a typical reformative leader.
With the experience of four centuries of popular vote, local self-government has also been developing, and, with the increased emphasis on the importance of regionalism in the era of globalization, Seoul, the internationally-known capital of Korea, has increased its global status. Because Seoul is the most central and the biggest local self-government body in Korea, it has become the role model for other local governments. Also, based on the socio-political status of Seoul in Korea, the leadership expressed by its mayors has also attracted a great deal of attention. Among the mayors elected via popular vote, Cho Soon (1st), Ko Gun (2nd) and Lee Myung-Bak (3rd) all had different backgrounds and careers as well as distinct characteristics. The purpose of this thesis is to analyze the leadership expressed by these three individuals and to develop a common pattern.
In order to achieve these goals, the development of both domestic and foreign traditional leadership theories will be examined, and Bass's Two Factor Model will be applied to devise an analytical framework. This framework will invoke the Theory of Intellectual Development in developmental psychology as the key elements in leadership analysis, and will establish detailed indexes for each element of analysis to divide the leadership of the three mayors into reformative leadership and transactional leadership.
In order to prove the context of the research, a survey was conducted. In the survey, each individual was asked to state their personal leadership style, and their responses were compared with the results obtained from Seoul government officials.
Based on the early Trait Theory of Leadership, which presumes that regardless of the different types of leadership, the characteristics established during the development process and experiences constitute the foundations which differentiate it from others, their characteristics were analyzed using the MBTI(Myers-Briggs Type Indicator). From this, Mayor Cho Soon was found to be "Introverted Intuitive Feeling Perceiving Type", a quiet, understanding individual who has a passion for his ideals and who wants to contribute to the development of human understanding and welfare. Sometimes, he fails to differentiate between the actual reality and his ideals.
In case of mayor Ko Gun, he was classified as "Extroverted Sensing Thinking Judging type", who is discreet and quiet, with a strong concentration level and thoroughness in his business affairs. He also has concrete characteristics, and garners strong confidence from others. He always tries to systematically organize the government and, based on his strong sense of responsibility, tries to accomplish all set goals.
As for mayor Lee, he was categorized as being a "Extroverted Intuitive Thinking Judging". He is very creative and has strong motivating force for realizing his goals and ideas. For all matters of interest, he has the motivation to actualize his goal, regardless of external support. Very independent and uncompromising, he can also sometimes be extremely obstinate.
According to the characteristics of each leader, the Leadership Model of Barber was adapted to regulate the leadership models of the mayors. First, mayor Lee displayed a strong sense of duty, activity and work productivity, falling under a typical active-positive leadership model, or who has a very strong determination to achieve all set goals. Second, mayor Ko showed strong ethics as a limited-positivist. He is very warm-hearted and quiet, and rather than ordering others, he is willing to set an example by actively participating in the affairs concerned. Lastly, mayor Cho was classified as being a both limited-optimist and a pessimist. Although showing similar traits to those of mayor Ko, his level of leadership ranked lower than the others he was determined to be leader who avoided confrontation and who lacked passion.
Using the "Multi-Factor Leadership Survey(MLQ-6s survey), which asks the concerned individuals to personally evaluate themselves, it was found that the respondents showed a high level of traits corresponding to a typical transactional and reformative leadership.
When the collected results were generalized, the leadership shown by mayor Cho seeks stable reformation within the established order and legal framework, thus falling under a mixed leadership of both transactional and reformative leader.
Second when viewing the leadership of mayor Ko from the Bass leadership analysis framework, he can be classified as having the traits of a transactional leader. Through effective collaboration and management of the group, he is a typical bureaucratic leader who seeks stability and who shows a strong interest in the effective management of the relationship between the mayor and the public officials.
Lastly, as for mayor Lee, his determined motivating drive, winning spirit, and excellent intuitive powers makes him a typical reformative leader.
In order to verify these results, we compared these results with the results from the survey conducted with government officials. From this comparative analysis, mayors Cho and Ko were found to be compromising leaders, showing the traits of both a transactional and reformative leader, while mayor Lee had the traits of a reformative leader, which corresponds to the results of the research, as well as showing both the traits of a transactional and reformative leader in the management of external affairs. Thus, mayors Cho and Ko showed strong transactional characteristics while mayor Lee show a strong level of reformative traits, which corresponds to the results of the survey. Concerning the aspect of internal resource management, mayor Ko showed strong reformative traits in the field of human resource management, but was determined to having a strong transactional leadership in the field of financial management. Mayor Cho can be categorized as being a compromising leader with strong transactional characteristics, but in the field of financial management, his personal professional field, he was categorized as a reformative leader. As for mayor Lee, he was regarded as a typical reformative leader.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.