하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)은 고전주의 양식의 대표자이지만, 이미 전 시대의 바로크양식을 경험했고 직접 사용도 하였기 때문에 그의 작품에는 바로크의 모든 양식과 전고전주의 양식인 갈랑양식, 엠핀트자멜, 질풍노도 양식의 특징들이 자주 나타난다. 그는 교향곡과 협주곡 등 기악음악에서 많은 음악 작품을 남겼고 아직까지도 많은 사랑을 받고 있지만, 그의 교회합창음악인 오라토리오 중 <천지창조> 또한 그를 생각하게 하는 대표작 중의 하나이다. <천지창조>는 하이든의 완숙한 노년기의 시기에 작곡된 작품으로,...
하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)은 고전주의 양식의 대표자이지만, 이미 전 시대의 바로크양식을 경험했고 직접 사용도 하였기 때문에 그의 작품에는 바로크의 모든 양식과 전고전주의 양식인 갈랑양식, 엠핀트자멜, 질풍노도 양식의 특징들이 자주 나타난다. 그는 교향곡과 협주곡 등 기악음악에서 많은 음악 작품을 남겼고 아직까지도 많은 사랑을 받고 있지만, 그의 교회합창음악인 오라토리오 중 <천지창조> 또한 그를 생각하게 하는 대표작 중의 하나이다. <천지창조>는 하이든의 완숙한 노년기의 시기에 작곡된 작품으로, 이 작품을 통하여 그의 신앙심, 정직한 장인정신, 겸손, 순수함 등을 엿 볼 수 있다. <천지창조>는 천지를 창조한 하나님께 감사하는 마음을 찬양한 곡으로 총 3부로 나뉘어져 있다. 제 1부는 천지창조의 제1일부터 4일까지로 태초에 하나님이 천지를 창조하시는 과정이며, 제 2부는 천지창조의 제 5일부터 6일까지로 물고기와 새들 곤충, 모든 짐승들을 창조하시고 하나님과 같은 형상의 사람을 창조하시는 내용을 담고 있다. 제 3부는 낙원에서 아담과 하와의 사람의 대화가 이루어지며, 하나님의 크신 위엄을 찬양하는 곡들을 담고 있다. <천지창조>는 서곡을 시작으로 하여 레치타티브, 아리아, 합창 등의 34곡으로 구성되어져있다. 이 중 독립적인 합창은 불과 3곡에 불구하고, 다른 합창곡들은 복합적인 합창형태를 띄고 있다. 합창에서는 대위법적인 양식과 화성적인 양식이 모두 나타나 있으며, 반주부의 관현악부분에서 회화적인 요소를 가미시켜 이야기를 전개시켜 나가고 있다. 이런 묘사적 표현방법은 하이든만의 독특한 표현방법을 구축하였다. 이런 특성들에 의해 하이든의 <천지창조>는 끊임없는 사랑을 받아오고 있다. 본 논문에서는 <천지창조>의 주요작품 중심으로 다루었으며, 특히 묘사적 관점에서 연구하였다. 이를 위해 하이든 시대의 시대적 배경과 생애와 연관하여 일반적인 음악양식을 연구하였고, 그것을 바탕으로 하여 하이든의 중요분야인 오라토리오의 역사적 특징과 하이든의 오라토리오의 특성을 연구 하였다. 본 연구를 통하여 <천지창조>를 이해함에 있어 조금 더 쉽게 접근하며, 연주하는데 도움이 되기를 희망한다.
하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)은 고전주의 양식의 대표자이지만, 이미 전 시대의 바로크양식을 경험했고 직접 사용도 하였기 때문에 그의 작품에는 바로크의 모든 양식과 전고전주의 양식인 갈랑양식, 엠핀트자멜, 질풍노도 양식의 특징들이 자주 나타난다. 그는 교향곡과 협주곡 등 기악음악에서 많은 음악 작품을 남겼고 아직까지도 많은 사랑을 받고 있지만, 그의 교회합창음악인 오라토리오 중 <천지창조> 또한 그를 생각하게 하는 대표작 중의 하나이다. <천지창조>는 하이든의 완숙한 노년기의 시기에 작곡된 작품으로, 이 작품을 통하여 그의 신앙심, 정직한 장인정신, 겸손, 순수함 등을 엿 볼 수 있다. <천지창조>는 천지를 창조한 하나님께 감사하는 마음을 찬양한 곡으로 총 3부로 나뉘어져 있다. 제 1부는 천지창조의 제1일부터 4일까지로 태초에 하나님이 천지를 창조하시는 과정이며, 제 2부는 천지창조의 제 5일부터 6일까지로 물고기와 새들 곤충, 모든 짐승들을 창조하시고 하나님과 같은 형상의 사람을 창조하시는 내용을 담고 있다. 제 3부는 낙원에서 아담과 하와의 사람의 대화가 이루어지며, 하나님의 크신 위엄을 찬양하는 곡들을 담고 있다. <천지창조>는 서곡을 시작으로 하여 레치타티브, 아리아, 합창 등의 34곡으로 구성되어져있다. 이 중 독립적인 합창은 불과 3곡에 불구하고, 다른 합창곡들은 복합적인 합창형태를 띄고 있다. 합창에서는 대위법적인 양식과 화성적인 양식이 모두 나타나 있으며, 반주부의 관현악부분에서 회화적인 요소를 가미시켜 이야기를 전개시켜 나가고 있다. 이런 묘사적 표현방법은 하이든만의 독특한 표현방법을 구축하였다. 이런 특성들에 의해 하이든의 <천지창조>는 끊임없는 사랑을 받아오고 있다. 본 논문에서는 <천지창조>의 주요작품 중심으로 다루었으며, 특히 묘사적 관점에서 연구하였다. 이를 위해 하이든 시대의 시대적 배경과 생애와 연관하여 일반적인 음악양식을 연구하였고, 그것을 바탕으로 하여 하이든의 중요분야인 오라토리오의 역사적 특징과 하이든의 오라토리오의 특성을 연구 하였다. 본 연구를 통하여 <천지창조>를 이해함에 있어 조금 더 쉽게 접근하며, 연주하는데 도움이 되기를 희망한다.
Although Franz Joseph Haydn(1732-1809) was a representative of the classical style, he had already experienced and employed directly of the former baroque style. Thus, his works consist not only of the complete baroque style but also frequently of the characteristics of galant style, Empfindsamer st...
Although Franz Joseph Haydn(1732-1809) was a representative of the classical style, he had already experienced and employed directly of the former baroque style. Thus, his works consist not only of the complete baroque style but also frequently of the characteristics of galant style, Empfindsamer style and Sturm und Drang style of classical style. He has left behind numerous works of instrumental music such as symphony and concerto. Moreover, Haydn's music is still loved by many audiences and amongst his famous oratorios, , the church choral music, is one of his musical works which allows many to reminisce about him. , composed during his full-matured times at an old age, one can visualize his religious beliefs, honest professionalism, modesty and genuineness through this piece of work. While praising the feelings of gratitude toward God, the one who created the universe, is divided into three sections in total. The opening section is about the procedure which God begins to create the universe from day one to day three. Next, the second section includes contents of the human created in the same form of God and the species of fish, birds, insects and animals from day five to day six. Finally, the third section illustrates the conversation between Adam and Eve at Eden and the pieces of music that praise the great dignity of the Creator. Beginning with an overture, is composed of thirty-four pieces of music which includes recitativo, aria and chorus. Only three pieces of the chorus are independent whereas the rest of the chorus are all in some form of compositeness. Both of the counterpoint style and the harmony style appear in the chorus while in the accompaniment section of orchestra, the story of the music develops with conversational elements. Such a descriptive approach of expressing his music established Haydn's unique way of depicting music. Accordingly, Haydn's has been continuously loved by many thanks to his unique musical features. Throughout the following thesis, is typically analyzed and studied from a descriptive point of view while mostly dealing with its chief musical pieces. Furthermore, this thesis focuses on the historical qualities of oratorio and the characteristics of Haydn's oratorio accompanied by the general musical style in relation to Haydn's life and the periodical background of his days. Through the course of this study, it is desired that it will raise the ability to approach the work adeptly and to perform it.
Although Franz Joseph Haydn(1732-1809) was a representative of the classical style, he had already experienced and employed directly of the former baroque style. Thus, his works consist not only of the complete baroque style but also frequently of the characteristics of galant style, Empfindsamer style and Sturm und Drang style of classical style. He has left behind numerous works of instrumental music such as symphony and concerto. Moreover, Haydn's music is still loved by many audiences and amongst his famous oratorios, , the church choral music, is one of his musical works which allows many to reminisce about him. , composed during his full-matured times at an old age, one can visualize his religious beliefs, honest professionalism, modesty and genuineness through this piece of work. While praising the feelings of gratitude toward God, the one who created the universe, is divided into three sections in total. The opening section is about the procedure which God begins to create the universe from day one to day three. Next, the second section includes contents of the human created in the same form of God and the species of fish, birds, insects and animals from day five to day six. Finally, the third section illustrates the conversation between Adam and Eve at Eden and the pieces of music that praise the great dignity of the Creator. Beginning with an overture, is composed of thirty-four pieces of music which includes recitativo, aria and chorus. Only three pieces of the chorus are independent whereas the rest of the chorus are all in some form of compositeness. Both of the counterpoint style and the harmony style appear in the chorus while in the accompaniment section of orchestra, the story of the music develops with conversational elements. Such a descriptive approach of expressing his music established Haydn's unique way of depicting music. Accordingly, Haydn's has been continuously loved by many thanks to his unique musical features. Throughout the following thesis, is typically analyzed and studied from a descriptive point of view while mostly dealing with its chief musical pieces. Furthermore, this thesis focuses on the historical qualities of oratorio and the characteristics of Haydn's oratorio accompanied by the general musical style in relation to Haydn's life and the periodical background of his days. Through the course of this study, it is desired that it will raise the ability to approach the work adeptly and to perform it.
주제어
#천지창조 하이든 Die Schö
#pfung
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.