[학위논문]학교 건물의 실내 온도가 인체에 미치는 열쾌적지표와 중앙난방시스템의 개선 방안에 관한 연구 A study on the improvement scheme of the central heating system and thermal comfort index caused by temperature of room for the human body원문보기
본 연구에서는 증가난방을 하는 학교 건물을 선정하여 외기온도에 따라 시간대별로 난방을 하는 난방 스케줄에 따라 실내의 온도분포와 그에 따른 실내거주자의 PMV와 PPD의 변화를 살펴보고, 실내 온도를 쾌적 조건으로 제어 했을 때의 PMV와 PPD의 변화를 살펴보았다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 외기의 온도에 따른 실내의 온도 변화를 살펴보면, 외기의 온도에 따라 난방을 하는 난방 시간대의 온도 변화만 있을 뿐 외기의 온도에 따라 실내의 온도에는 변화가 없이 비슷했다. 2) 강의실의 난방시 온도 변화에 따라 PMV와 PPD를 보면, 난방시 실내 온도가 실험값과 시뮬레이션값의 온도에는 약간의 차이는 있지만 보통 30℃의 온도로 PMV값이 +1.3이상이고, PPD값은 55이상으로 실내 거주 인원은 덥거나 불쾌감을 느낀다는 것을 확인 할 수 있었다. 3) 강의실의 크기에 따른 실내 온도 변화를 보면 큰 강의실이 작은 강의실보다 난방시 온도가 2℃정도 낮아, PMV값은 +1, PPD값은 40정도로 작은 강의실보다는 불쾌감이 덜 하지만, 비난방시에는 작은 강의실 보다 온도가 더 낮아져 큰 강의실의 거주 인원은 작은 강의실보다 추위를 더 많이 느끼게 된다. 4) 강의실에 실내 온도를 제어 했을 경우에 실내의 온도 변화에 따라 PMV와 PPD를 보면, 실내온도가 난방시 21℃정도로 일정하게 유지되면서, PMV값은 0에 가까워 실내에서 생활하기에 알맞은 조건이고, PPD값도 10이하로 실내가 쾌적함을 확인 할 수 있었다. 5) 온도제어 없이 난방시의 ...
본 연구에서는 증가난방을 하는 학교 건물을 선정하여 외기온도에 따라 시간대별로 난방을 하는 난방 스케줄에 따라 실내의 온도분포와 그에 따른 실내거주자의 PMV와 PPD의 변화를 살펴보고, 실내 온도를 쾌적 조건으로 제어 했을 때의 PMV와 PPD의 변화를 살펴보았다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 외기의 온도에 따른 실내의 온도 변화를 살펴보면, 외기의 온도에 따라 난방을 하는 난방 시간대의 온도 변화만 있을 뿐 외기의 온도에 따라 실내의 온도에는 변화가 없이 비슷했다. 2) 강의실의 난방시 온도 변화에 따라 PMV와 PPD를 보면, 난방시 실내 온도가 실험값과 시뮬레이션값의 온도에는 약간의 차이는 있지만 보통 30℃의 온도로 PMV값이 +1.3이상이고, PPD값은 55이상으로 실내 거주 인원은 덥거나 불쾌감을 느낀다는 것을 확인 할 수 있었다. 3) 강의실의 크기에 따른 실내 온도 변화를 보면 큰 강의실이 작은 강의실보다 난방시 온도가 2℃정도 낮아, PMV값은 +1, PPD값은 40정도로 작은 강의실보다는 불쾌감이 덜 하지만, 비난방시에는 작은 강의실 보다 온도가 더 낮아져 큰 강의실의 거주 인원은 작은 강의실보다 추위를 더 많이 느끼게 된다. 4) 강의실에 실내 온도를 제어 했을 경우에 실내의 온도 변화에 따라 PMV와 PPD를 보면, 실내온도가 난방시 21℃정도로 일정하게 유지되면서, PMV값은 0에 가까워 실내에서 생활하기에 알맞은 조건이고, PPD값도 10이하로 실내가 쾌적함을 확인 할 수 있었다. 5) 온도제어 없이 난방시의 에너지 소비량과 실내 온도 제어시의 난방시의 에너지 소비량을 비교해보면, Case 1의 경우는 난방 에너지가 16%가 절감이 되고, Case 2의 경우는 난방 에너지가 27.5%가 절감이 되고, Case 3의 경우는 난방 에너지가 40.2%가 절감이 되었다. 그리고, Case 4의 경우는 난방 에너지가 42%가 절감이 되는 것을 알 수 있었다. 추후 연구과제로, 난방 기간동안 실제 학생들을 대상으로 실내의 온도에 따른 PMV값과 PPD값을 측정하여 시뮬레이션값과 실측값의 비교를 통해서 학교 건물의 환경 개선을 위한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
본 연구에서는 증가난방을 하는 학교 건물을 선정하여 외기온도에 따라 시간대별로 난방을 하는 난방 스케줄에 따라 실내의 온도분포와 그에 따른 실내거주자의 PMV와 PPD의 변화를 살펴보고, 실내 온도를 쾌적 조건으로 제어 했을 때의 PMV와 PPD의 변화를 살펴보았다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 외기의 온도에 따른 실내의 온도 변화를 살펴보면, 외기의 온도에 따라 난방을 하는 난방 시간대의 온도 변화만 있을 뿐 외기의 온도에 따라 실내의 온도에는 변화가 없이 비슷했다. 2) 강의실의 난방시 온도 변화에 따라 PMV와 PPD를 보면, 난방시 실내 온도가 실험값과 시뮬레이션값의 온도에는 약간의 차이는 있지만 보통 30℃의 온도로 PMV값이 +1.3이상이고, PPD값은 55이상으로 실내 거주 인원은 덥거나 불쾌감을 느낀다는 것을 확인 할 수 있었다. 3) 강의실의 크기에 따른 실내 온도 변화를 보면 큰 강의실이 작은 강의실보다 난방시 온도가 2℃정도 낮아, PMV값은 +1, PPD값은 40정도로 작은 강의실보다는 불쾌감이 덜 하지만, 비난방시에는 작은 강의실 보다 온도가 더 낮아져 큰 강의실의 거주 인원은 작은 강의실보다 추위를 더 많이 느끼게 된다. 4) 강의실에 실내 온도를 제어 했을 경우에 실내의 온도 변화에 따라 PMV와 PPD를 보면, 실내온도가 난방시 21℃정도로 일정하게 유지되면서, PMV값은 0에 가까워 실내에서 생활하기에 알맞은 조건이고, PPD값도 10이하로 실내가 쾌적함을 확인 할 수 있었다. 5) 온도제어 없이 난방시의 에너지 소비량과 실내 온도 제어시의 난방시의 에너지 소비량을 비교해보면, Case 1의 경우는 난방 에너지가 16%가 절감이 되고, Case 2의 경우는 난방 에너지가 27.5%가 절감이 되고, Case 3의 경우는 난방 에너지가 40.2%가 절감이 되었다. 그리고, Case 4의 경우는 난방 에너지가 42%가 절감이 되는 것을 알 수 있었다. 추후 연구과제로, 난방 기간동안 실제 학생들을 대상으로 실내의 온도에 따른 PMV값과 PPD값을 측정하여 시뮬레이션값과 실측값의 비교를 통해서 학교 건물의 환경 개선을 위한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
In this study, the school building using steam heat is selected so as to look into the change of PMV and PPD by inhabitance in accordance with the distribution of indoor temperature following by heat schedule timely and PMV and PPD are into when controlling indoor temperature to the suitable conditi...
In this study, the school building using steam heat is selected so as to look into the change of PMV and PPD by inhabitance in accordance with the distribution of indoor temperature following by heat schedule timely and PMV and PPD are into when controlling indoor temperature to the suitable condition. Following is the summary of the result. 1) Examining the change of indoor temperature in accordance with outdoor temperature, there is change only when it is heated. It means there is only slight change at the inside temperature in accordance with outdoor temperature. 2) Looking into PMV and PPD in accordance with heat at the lecture room, although there is slight change between an experiment figure of heating inside temperature and simulation figure, the PMV value is usually over 1.3 at the 30℃ and the PPD value is over 55. So the indoor people feel hot or displeasure. 3) Looking into the change of indoor temperature in accordance with the size of lecture room, the bigger lecture room is 2℃ lower than the smaller room. So the bigger lecture room is less displeasure. Otherwise without heat, it is cooler than the smaller room. So the people in the bigger lecture room feel colder than the other in the smaller room. 4) Looking into PMV and PPD in accordance with the change of controlled indoor temperature at the lecture room. The inside temperature keeps 21℃ constantly and the value of PMV near 0 is suitable condition for living indoor. In addition, the value of PPD under 10 is comfortable in a room. 5) Comparing between the energy level of consumption with controlled indoor temperature and without control, it is found that there is 16% in the case 1, 27.5% in the case 2, 40.2% in the case 3, and 42% heat energy reduction in the case 4. As a later subject, the study should keep constantly to improve school environment through examining the value of PMV and PPD during heat term with actual students for the subject of survey and comparing between the value of simulation and the actual survey.
In this study, the school building using steam heat is selected so as to look into the change of PMV and PPD by inhabitance in accordance with the distribution of indoor temperature following by heat schedule timely and PMV and PPD are into when controlling indoor temperature to the suitable condition. Following is the summary of the result. 1) Examining the change of indoor temperature in accordance with outdoor temperature, there is change only when it is heated. It means there is only slight change at the inside temperature in accordance with outdoor temperature. 2) Looking into PMV and PPD in accordance with heat at the lecture room, although there is slight change between an experiment figure of heating inside temperature and simulation figure, the PMV value is usually over 1.3 at the 30℃ and the PPD value is over 55. So the indoor people feel hot or displeasure. 3) Looking into the change of indoor temperature in accordance with the size of lecture room, the bigger lecture room is 2℃ lower than the smaller room. So the bigger lecture room is less displeasure. Otherwise without heat, it is cooler than the smaller room. So the people in the bigger lecture room feel colder than the other in the smaller room. 4) Looking into PMV and PPD in accordance with the change of controlled indoor temperature at the lecture room. The inside temperature keeps 21℃ constantly and the value of PMV near 0 is suitable condition for living indoor. In addition, the value of PPD under 10 is comfortable in a room. 5) Comparing between the energy level of consumption with controlled indoor temperature and without control, it is found that there is 16% in the case 1, 27.5% in the case 2, 40.2% in the case 3, and 42% heat energy reduction in the case 4. As a later subject, the study should keep constantly to improve school environment through examining the value of PMV and PPD during heat term with actual students for the subject of survey and comparing between the value of simulation and the actual survey.
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