본 논문의 목적은 고객 가치를 규명하고, 시장 기회를 분석하는 방법론을 바탕으로 텔레매틱스를 이용한 제주도 디지털 관광 인프라 구축 사업에 적용해 봄으로써, 새로운 사업기회를 확인하고, 비즈니스 모델을 검증하는 방안을 제시하는 것이다.이를 위해서 인터넷을 접목한 관광 산업에서의 새로운 시장기회를 탐색하고, 고객가치를 규명해서 시장 기회를 분석하고, 고객에게 전달할 가치를 명확히 하여 필요한 리소스와 역량을 확인하고 확보할 방안을 제시하였다. 또한, 여행 전문 사이트를 구축 및 운영을 통한 비즈니스 모델을 제시 하고 제공할 서비스와 시스템을 정의하며, 사업 추진의 세부적인 방안을 세우고자 하였다.고객의 가치 규명, 시장기회 분석 그리고 비즈니스 모델을 구성하기 위한 방법론으로 Jeffery F. Rayport & Bernard J.Jaworski의 E-Business Framework을 사용하였으며, 2006년 현재의 시장상황을 ...
본 논문의 목적은 고객 가치를 규명하고, 시장 기회를 분석하는 방법론을 바탕으로 텔레매틱스를 이용한 제주도 디지털 관광 인프라 구축 사업에 적용해 봄으로써, 새로운 사업기회를 확인하고, 비즈니스 모델을 검증하는 방안을 제시하는 것이다.이를 위해서 인터넷을 접목한 관광 산업에서의 새로운 시장기회를 탐색하고, 고객가치를 규명해서 시장 기회를 분석하고, 고객에게 전달할 가치를 명확히 하여 필요한 리소스와 역량을 확인하고 확보할 방안을 제시하였다. 또한, 여행 전문 사이트를 구축 및 운영을 통한 비즈니스 모델을 제시 하고 제공할 서비스와 시스템을 정의하며, 사업 추진의 세부적인 방안을 세우고자 하였다.고객의 가치 규명, 시장기회 분석 그리고 비즈니스 모델을 구성하기 위한 방법론으로 Jeffery F. Rayport & Bernard J.Jaworski의 E-Business Framework을 사용하였으며, 2006년 현재의 시장상황을 분석 대상으로 삼았다.본 논문에서는 현 관광 산업 환경 분석을 통해 다양하고 전문적인 관광 컨테츠를 활용한 성공적인 여행 전문 사이트 구축 및 운영 비즈니스 모델 구현에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석함으로써, 여행 전문 사이트를 활용한 다양한 비즈니스 모델과 관광산업에 IT를 접목시키는 비즈니스 모델에 관한 연구의 길잡이 역할을 할 수 있을 것으로 기대된다.
본 논문의 목적은 고객 가치를 규명하고, 시장 기회를 분석하는 방법론을 바탕으로 텔레매틱스를 이용한 제주도 디지털 관광 인프라 구축 사업에 적용해 봄으로써, 새로운 사업기회를 확인하고, 비즈니스 모델을 검증하는 방안을 제시하는 것이다.이를 위해서 인터넷을 접목한 관광 산업에서의 새로운 시장기회를 탐색하고, 고객가치를 규명해서 시장 기회를 분석하고, 고객에게 전달할 가치를 명확히 하여 필요한 리소스와 역량을 확인하고 확보할 방안을 제시하였다. 또한, 여행 전문 사이트를 구축 및 운영을 통한 비즈니스 모델을 제시 하고 제공할 서비스와 시스템을 정의하며, 사업 추진의 세부적인 방안을 세우고자 하였다.고객의 가치 규명, 시장기회 분석 그리고 비즈니스 모델을 구성하기 위한 방법론으로 Jeffery F. Rayport & Bernard J.Jaworski의 E-Business Framework을 사용하였으며, 2006년 현재의 시장상황을 분석 대상으로 삼았다.본 논문에서는 현 관광 산업 환경 분석을 통해 다양하고 전문적인 관광 컨테츠를 활용한 성공적인 여행 전문 사이트 구축 및 운영 비즈니스 모델 구현에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석함으로써, 여행 전문 사이트를 활용한 다양한 비즈니스 모델과 관광산업에 IT를 접목시키는 비즈니스 모델에 관한 연구의 길잡이 역할을 할 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this paper should be found customer value and based in methodology of analyzing market opportunity as adapting offering business in Online Vertical Tour Agent. The paper also searches a new business opportunity and suggests verifying business model of a plan.To be these, I''d like to ...
The purpose of this paper should be found customer value and based in methodology of analyzing market opportunity as adapting offering business in Online Vertical Tour Agent. The paper also searches a new business opportunity and suggests verifying business model of a plan.To be these, I''d like to search a new market opportunity of Tour Agent in On-line Environment, to analyze a market opportunity through identifying customer value and to confirm capabilities and resource are needed to establish the customer value, and to suggest collecting demands.This study employs the Jeffrey F. Rayport & Bernard J. Jaworski''s E-Business Framework to analyze the market opportunity, to identify the customer value and to make up the Business Model and it reviews market condition. This paper should indicate necessity of information sharing between market participation and effective introducing information system to secure Tour industry which should be determinant to success in competitive industry through analyzing environment. Moreover I''d like to deliver core benefit to customer such as trust of owner, objective metrics, and so on, I also describe capabilities and resource are needed to collect scheme. To drive business model approaching method in a step by step, I''d like to enhance the possible of business success.
The purpose of this paper should be found customer value and based in methodology of analyzing market opportunity as adapting offering business in Online Vertical Tour Agent. The paper also searches a new business opportunity and suggests verifying business model of a plan.To be these, I''d like to search a new market opportunity of Tour Agent in On-line Environment, to analyze a market opportunity through identifying customer value and to confirm capabilities and resource are needed to establish the customer value, and to suggest collecting demands.This study employs the Jeffrey F. Rayport & Bernard J. Jaworski''s E-Business Framework to analyze the market opportunity, to identify the customer value and to make up the Business Model and it reviews market condition. This paper should indicate necessity of information sharing between market participation and effective introducing information system to secure Tour industry which should be determinant to success in competitive industry through analyzing environment. Moreover I''d like to deliver core benefit to customer such as trust of owner, objective metrics, and so on, I also describe capabilities and resource are needed to collect scheme. To drive business model approaching method in a step by step, I''d like to enhance the possible of business success.
주제어
#온라인여행 관광 컨텐츠 여행 전문 사이트 관광산업 IT와 관광 online tour vertical tour tourism
학위논문 정보
저자
양인하
학위수여기관
연세대학교 정보대학원
학위구분
국내석사
학과
정보시스템 관리 전공
지도교수
김경규
발행연도
2008
총페이지
vi, 61장
키워드
온라인여행 관광 컨텐츠 여행 전문 사이트 관광산업 IT와 관광 online tour vertical tour tourism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.