이 논문에서는 중국 내 한국어 교육의 특징을 파악하고 분석함으로써 중국 내 한국어 교육의 발전 방안을 탐구함을 그 목적으로 하고 있다. 그 방법 중의 하나로 중국의 대외한어 교육 정책에 대하여 구체적으로 분석하여 대외한어 정책과의 비교를 통하여 향후 중국에서의 한국어 교육의 새로운 발전 방안을 제안하였다. 최근에 와서 한국 경제의 급속한 신장과 국제적 지위 향상으로 인해 한국어에 대한 관심이 세계적으로 높아짐에 따라 한국어 학습자 수가 급속히 확대되었다. 특히 중국 지역에서는 한류 열풍이 일어나는 추세에 따라 중국 사람들이 한국 ...
이 논문에서는 중국 내 한국어 교육의 특징을 파악하고 분석함으로써 중국 내 한국어 교육의 발전 방안을 탐구함을 그 목적으로 하고 있다. 그 방법 중의 하나로 중국의 대외한어 교육 정책에 대하여 구체적으로 분석하여 대외한어 정책과의 비교를 통하여 향후 중국에서의 한국어 교육의 새로운 발전 방안을 제안하였다. 최근에 와서 한국 경제의 급속한 신장과 국제적 지위 향상으로 인해 한국어에 대한 관심이 세계적으로 높아짐에 따라 한국어 학습자 수가 급속히 확대되었다. 특히 중국 지역에서는 한류 열풍이 일어나는 추세에 따라 중국 사람들이 한국 문화와 언어에 관심을 많이 가짐으로써 한국어를 배우고자하는 사람도 늘고 한국어 교육을 실시하고 있는 기관도 계속해서 증가하였다. 한반도를 제외하고 세계에서 한국어를 배우는 사람이 제일 많은 나라가 중국이라고 말할 수 있다. 중국 지역에서의 한국어 교육과 관련한 연구는 많다. 그러나 중국 내 한국어 교육의 발전은 중국의 정책, 제도 등 사회 요소와 관련이 있기 때문에 중국 내 한국어 교육의 발전을 논의하기 위하여 발전과 관련한 분석틀을 설정하였고 중국의 대외한어 정책과의 비교를 통하여 중국에서의 한국어 교육 발전 방안을 제안하였다. 본 연구의 구성은 다음과 같다. 1장에서는 중국 내 한국어 교육 발전 방안 연구의 목적을 밝히고 이 연구의 내용과 방법을 제시하였으며 한국어 교육 정책에 관한 일반 연구, 중국 내 한국어 교육 현황 및 발전 방안 관련 연구 및 대외한어 교육 정책 연구를 검토하였다. 2장에서는 중국 내 한국어 교육 발전 논의를 위한 기존의 분석틀에서 제시한 한국어 교육 관련 거시지표를 기준으로 중국 내 한국어 교육의 발전 과정의 흐름에 대하여 자세히 고찰하며, 현재 중국 내 한국어 교육의 특징을 살펴보았다. 3장에서는 한국어 교육의 내적 측면과 외적 측면을 통하여 중국 내 한국어 교육의 실제에 대하여 분석하고 한국어 교육의 향후 과제를 제시하였다. 4장에서는 현재 중국 대외한어 교육의 발전 과정과 특징에 대한 분석을 통하여 중국 대외한어 교육의 주요 정책과 향후 발전 방향에 관하여 살펴보았다. 5장에서는 중국 대외한어 교육 성공적인 정책을 비교를 통하여 중국 내 한국어 교육의 향후 발전 방안을 제시하였다. 마지막으로 6장에서는 위의 논의를 종합적으로 정리하고 향후 이 분야 연구와 관련한 의견을 제시하였다.
이 논문에서는 중국 내 한국어 교육의 특징을 파악하고 분석함으로써 중국 내 한국어 교육의 발전 방안을 탐구함을 그 목적으로 하고 있다. 그 방법 중의 하나로 중국의 대외한어 교육 정책에 대하여 구체적으로 분석하여 대외한어 정책과의 비교를 통하여 향후 중국에서의 한국어 교육의 새로운 발전 방안을 제안하였다. 최근에 와서 한국 경제의 급속한 신장과 국제적 지위 향상으로 인해 한국어에 대한 관심이 세계적으로 높아짐에 따라 한국어 학습자 수가 급속히 확대되었다. 특히 중국 지역에서는 한류 열풍이 일어나는 추세에 따라 중국 사람들이 한국 문화와 언어에 관심을 많이 가짐으로써 한국어를 배우고자하는 사람도 늘고 한국어 교육을 실시하고 있는 기관도 계속해서 증가하였다. 한반도를 제외하고 세계에서 한국어를 배우는 사람이 제일 많은 나라가 중국이라고 말할 수 있다. 중국 지역에서의 한국어 교육과 관련한 연구는 많다. 그러나 중국 내 한국어 교육의 발전은 중국의 정책, 제도 등 사회 요소와 관련이 있기 때문에 중국 내 한국어 교육의 발전을 논의하기 위하여 발전과 관련한 분석틀을 설정하였고 중국의 대외한어 정책과의 비교를 통하여 중국에서의 한국어 교육 발전 방안을 제안하였다. 본 연구의 구성은 다음과 같다. 1장에서는 중국 내 한국어 교육 발전 방안 연구의 목적을 밝히고 이 연구의 내용과 방법을 제시하였으며 한국어 교육 정책에 관한 일반 연구, 중국 내 한국어 교육 현황 및 발전 방안 관련 연구 및 대외한어 교육 정책 연구를 검토하였다. 2장에서는 중국 내 한국어 교육 발전 논의를 위한 기존의 분석틀에서 제시한 한국어 교육 관련 거시지표를 기준으로 중국 내 한국어 교육의 발전 과정의 흐름에 대하여 자세히 고찰하며, 현재 중국 내 한국어 교육의 특징을 살펴보았다. 3장에서는 한국어 교육의 내적 측면과 외적 측면을 통하여 중국 내 한국어 교육의 실제에 대하여 분석하고 한국어 교육의 향후 과제를 제시하였다. 4장에서는 현재 중국 대외한어 교육의 발전 과정과 특징에 대한 분석을 통하여 중국 대외한어 교육의 주요 정책과 향후 발전 방향에 관하여 살펴보았다. 5장에서는 중국 대외한어 교육 성공적인 정책을 비교를 통하여 중국 내 한국어 교육의 향후 발전 방안을 제시하였다. 마지막으로 6장에서는 위의 논의를 종합적으로 정리하고 향후 이 분야 연구와 관련한 의견을 제시하였다.
本論文通過分析中國内韓國語教育的特點來探究中國内韓國語的今後發展方案。爲此本文通過分析,比較中國對外漢語教育的教育政策來對中國内韓國語教育發展發案進行研究。 近年來,隨著韓國經濟的迅猛發展和國際地位的不斷提高,全球範圍内對韓國語的關注也在不斷的提升,韓國語學習者的隊伍在不斷擴大。特別是中國地區,‘韓流’的熱風使無數的中國人對韓國的語言和文化產生了濃厚的興趣,學習韓國語的中國人不斷的增多,實施韓國語教育的機構也在中國大地上不斷的出現。可以 說,除韓半島外,中國是學習韓國語人數最多的國家。因此,把中國内韓國語教育發展方案作爲課題來研究,對韓國語教育的發展有著重大的意義。 本研究的第一章中,首先提出了中國内韓國語教育發展研究的目的性,研究内容及研究方法,並從韓國語教育政策相關研究,中國内韓國語教育的現狀及發展方案相關研究,對外漢語政策研究等三方面對先行研究進行了分析。 第二章中,以趙恆錄(2005b)中提出的韓國語教育發展相關指標作爲理論依據,針對中國内韓國語教育發展過程進行分析,考察,揭示現階段中國内韓國語教育的特點。 第三章中,從韓國語教育的内性,外性兩方面來對韓國語教育的實質進行分析,以引出今後中國内韓國語教育的發展課題。 第四章中,通過對現今中國對外漢語教育的發展過程和各時期主要特徵的分析,提出中國對外漢語教育的主要現行政策及今後的發展方向。 第五章中,通過比較,借鑑中國對外漢語教育的成功性經驗,提出今後中國内韓國語教育的發展方案。 最後,通過對上述内容進行綜合性總結以提出今後發展意見。This paper is to research the developing way for Korean in China via analyzing the features of Korean Education in China in the future. Thus the paper researches the developing for Korean in China via analyzing and preparing the education policy for TCFL. In recent years, the attention to Korean is hotter and the number of learner for Korean is also larger than before in the worldwide. Especially in China, the Korean wave makes more and more Chinese is interested in the language and culture of Korea. And more and more people of China start to learn Korean. In another hand, the teaching institutions for Korean are more and more in China. Now beside the Korean peninsula, the hottest area for learning Korean is China. So it is important for the developing of Korean education in China to take the developing program of Korean education in China as the researching subject. In the first chapter of the paper, I proposed thegoad, content and method of developing and researching for Korean education in China firstly. And I also analyzed the previous researching from the policy of Korean education, present situation and developing program of Korean education in China. In the second chapter, I analyzed the developing program of Korean education in China to inspect and reveal the feature of Korean education in China according to the relevant guideline of Korean education developing in Hangrok, Cho(2005b). In the third chapter, I analyzed the essence of Korean education from the inner and outer feature of Korean education to draw out the developing subject of Korean education in China in the future. present policy and developing way for the TCFL. In forth chapter, I proposed the mainly present policy and developing way of TCFL via analyzing the mainly features of the developing program and every period for TCFL. In the fifth chapter, I proposed the developing program of Korean education in China in the future via preparing and using the successful experiences of TCFL. At least, I proposed the developing ideas in the future via summing up the above content.
本論文通過分析中國内韓國語教育的特點來探究中國内韓國語的今後發展方案。爲此本文通過分析,比較中國對外漢語教育的教育政策來對中國内韓國語教育發展發案進行研究。 近年來,隨著韓國經濟的迅猛發展和國際地位的不斷提高,全球範圍内對韓國語的關注也在不斷的提升,韓國語學習者的隊伍在不斷擴大。特別是中國地區,‘韓流’的熱風使無數的中國人對韓國的語言和文化產生了濃厚的興趣,學習韓國語的中國人不斷的增多,實施韓國語教育的機構也在中國大地上不斷的出現。可以 說,除韓半島外,中國是學習韓國語人數最多的國家。因此,把中國内韓國語教育發展方案作爲課題來研究,對韓國語教育的發展有著重大的意義。 本研究的第一章中,首先提出了中國内韓國語教育發展研究的目的性,研究内容及研究方法,並從韓國語教育政策相關研究,中國内韓國語教育的現狀及發展方案相關研究,對外漢語政策研究等三方面對先行研究進行了分析。 第二章中,以趙恆錄(2005b)中提出的韓國語教育發展相關指標作爲理論依據,針對中國内韓國語教育發展過程進行分析,考察,揭示現階段中國内韓國語教育的特點。 第三章中,從韓國語教育的内性,外性兩方面來對韓國語教育的實質進行分析,以引出今後中國内韓國語教育的發展課題。 第四章中,通過對現今中國對外漢語教育的發展過程和各時期主要特徵的分析,提出中國對外漢語教育的主要現行政策及今後的發展方向。 第五章中,通過比較,借鑑中國對外漢語教育的成功性經驗,提出今後中國内韓國語教育的發展方案。 最後,通過對上述内容進行綜合性總結以提出今後發展意見。This paper is to research the developing way for Korean in China via analyzing the features of Korean Education in China in the future. Thus the paper researches the developing for Korean in China via analyzing and preparing the education policy for TCFL. In recent years, the attention to Korean is hotter and the number of learner for Korean is also larger than before in the worldwide. Especially in China, the Korean wave makes more and more Chinese is interested in the language and culture of Korea. And more and more people of China start to learn Korean. In another hand, the teaching institutions for Korean are more and more in China. Now beside the Korean peninsula, the hottest area for learning Korean is China. So it is important for the developing of Korean education in China to take the developing program of Korean education in China as the researching subject. In the first chapter of the paper, I proposed thegoad, content and method of developing and researching for Korean education in China firstly. And I also analyzed the previous researching from the policy of Korean education, present situation and developing program of Korean education in China. In the second chapter, I analyzed the developing program of Korean education in China to inspect and reveal the feature of Korean education in China according to the relevant guideline of Korean education developing in Hangrok, Cho(2005b). In the third chapter, I analyzed the essence of Korean education from the inner and outer feature of Korean education to draw out the developing subject of Korean education in China in the future. present policy and developing way for the TCFL. In forth chapter, I proposed the mainly present policy and developing way of TCFL via analyzing the mainly features of the developing program and every period for TCFL. In the fifth chapter, I proposed the developing program of Korean education in China in the future via preparing and using the successful experiences of TCFL. At least, I proposed the developing ideas in the future via summing up the above content.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.