이강백은 현재까지도 왕성한 활동을 보이고 있는 작가지만 그의 작품에 대한 논의는 많이 이루어지지 않았다. 이강백에 대한 논의는 작품의 내용적인 측면을 다루고 있는 것이 대부분이며, 특히 우의적 기법에 대한 연구가 가장 활발하였다. 하지만 이강백 희곡을 멜로드라마적 관점에서 논의한 논문은 없었다. 이에 본 연구에서는 이강백 초기 희곡이 대중적 전략으로서 멜로드라마적 요소를 차용하고 있음을 밝히고 이러한 요소들이 작품 내에서 어떤 작용을 하는지 분석하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 이강백의 초기작인 여섯 편 「...
이강백은 현재까지도 왕성한 활동을 보이고 있는 작가지만 그의 작품에 대한 논의는 많이 이루어지지 않았다. 이강백에 대한 논의는 작품의 내용적인 측면을 다루고 있는 것이 대부분이며, 특히 우의적 기법에 대한 연구가 가장 활발하였다. 하지만 이강백 희곡을 멜로드라마적 관점에서 논의한 논문은 없었다. 이에 본 연구에서는 이강백 초기 희곡이 대중적 전략으로서 멜로드라마적 요소를 차용하고 있음을 밝히고 이러한 요소들이 작품 내에서 어떤 작용을 하는지 분석하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 이강백의 초기작인 여섯 편 「다섯」, 「셋」, 「파수꾼」, 「내마」, 「결혼」, 「내가 날씨에 따라 변할 사람같소?」를 연구의 대상으로 하여 이강백 희곡 전반에 나타난 멜로드라마적 특성을 고찰하였다. 분석의 관점은 내용적 측면과 무대적 측면으로, 내용적 측면은 1)대립구조, 2)선악대결, 3)감정고조, 4)우화적 성격, 5)우연성 과다, 6)행복한 결말, 7)인물이다. 무대적 측면은 1)시각적 스펙타클, 2)시·청각적 스펙타클의 활용이다. 내용적 측면에서의 대립구조는 억압하는 자와 억압받는 자, 지배자와 피지배자가 대립되고 있었다. 또한 관점의 대립, 태도와 상황간의 대립도 나타났다. 선악대결은 등장인물들이 전형성을 획득함으로써 선을 정당화하고 악의 부당함을 부각시켰다. 악에 대한 이성적 판단보다는 감정적으로 악을 지탄하고 선에 대한 동정과 구원을 유도했다. 감정고조는 두려움, 분노, 외로움, 경악, 격정, 슬픔, 그리움 등의 감정을 작품에 몰입시켜 작품을 즐기는 재미를 주었다. 우화적 성격에서는 우화가 안고 있는 단순한 요소에 구조를 재배열함으로써 작가의 의도와 주제를 효과적으로 전달하고 있었다. 이를 위해 우화에서 많이 볼 수 있는 수사를 사용하거나 은폐적 태도를 보이면서 비현실의 세계로 치환하여 대중성을 확보하고 있었다. 우연성은 선이 위기에 처했을 때 많이 개입되었는데 비합리적인 전개라는 의식에 관계없이 선의 위기 탈출에 초점을 두었다. 이러한 우연성이 과다하더라도 선이 위기에서 벗어날 때에는 크게 문제되지 않았다. 작품의 결말에는 선이 구원됨으로써 행복하게 마감되는 경우가 많았는데 희생이 값지고 용기 있는 것으로 보여준 경우에는 해피엔딩이 아니라고 해서 윤리적이지 않다고는 할 수 없었다. 즉, 사회 통념적으로 옳다고 믿어지는 도식화된 윤리적 결말을 보여 주었다. 인물은 선악이 분명하고 평면적인 형태가 많아 대부분의 작품에서 등장 인물의 이름을 볼 수 없었다. 이러한 인물들은 상황의 변화에 따른 대처가 느리며 주어진 상황에 반복적으로 행동할 뿐이었다. 무대적 측면에서의 시각적 스펙타클은 과장된 소품과 행동, 장면, 무대장치 등을 보여 줌으로써 시각적 효과를 부각시켰다. 시?청각적 스펙타클의 활용은 서사의 진행에 중추적 역할을 하도록 짜여진 경우가 많았다. 특히, 벙어리 캐릭터를 등장시켜 의사소통을 위해 음악을 연주하거나 마임을 사용했으며 음악으로 청각적 자극을 주어 극의 분위기와 관객의 정서를 고양시켰다. 이렇게 이강백의 초기 희곡은 멜로드라마의 대중적 전략의 관습을 차용하고 있었으며 서사와 무대화에 유의미하게 작용하고 있었다.
이강백은 현재까지도 왕성한 활동을 보이고 있는 작가지만 그의 작품에 대한 논의는 많이 이루어지지 않았다. 이강백에 대한 논의는 작품의 내용적인 측면을 다루고 있는 것이 대부분이며, 특히 우의적 기법에 대한 연구가 가장 활발하였다. 하지만 이강백 희곡을 멜로드라마적 관점에서 논의한 논문은 없었다. 이에 본 연구에서는 이강백 초기 희곡이 대중적 전략으로서 멜로드라마적 요소를 차용하고 있음을 밝히고 이러한 요소들이 작품 내에서 어떤 작용을 하는지 분석하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 이강백의 초기작인 여섯 편 「다섯」, 「셋」, 「파수꾼」, 「내마」, 「결혼」, 「내가 날씨에 따라 변할 사람같소?」를 연구의 대상으로 하여 이강백 희곡 전반에 나타난 멜로드라마적 특성을 고찰하였다. 분석의 관점은 내용적 측면과 무대적 측면으로, 내용적 측면은 1)대립구조, 2)선악대결, 3)감정고조, 4)우화적 성격, 5)우연성 과다, 6)행복한 결말, 7)인물이다. 무대적 측면은 1)시각적 스펙타클, 2)시·청각적 스펙타클의 활용이다. 내용적 측면에서의 대립구조는 억압하는 자와 억압받는 자, 지배자와 피지배자가 대립되고 있었다. 또한 관점의 대립, 태도와 상황간의 대립도 나타났다. 선악대결은 등장인물들이 전형성을 획득함으로써 선을 정당화하고 악의 부당함을 부각시켰다. 악에 대한 이성적 판단보다는 감정적으로 악을 지탄하고 선에 대한 동정과 구원을 유도했다. 감정고조는 두려움, 분노, 외로움, 경악, 격정, 슬픔, 그리움 등의 감정을 작품에 몰입시켜 작품을 즐기는 재미를 주었다. 우화적 성격에서는 우화가 안고 있는 단순한 요소에 구조를 재배열함으로써 작가의 의도와 주제를 효과적으로 전달하고 있었다. 이를 위해 우화에서 많이 볼 수 있는 수사를 사용하거나 은폐적 태도를 보이면서 비현실의 세계로 치환하여 대중성을 확보하고 있었다. 우연성은 선이 위기에 처했을 때 많이 개입되었는데 비합리적인 전개라는 의식에 관계없이 선의 위기 탈출에 초점을 두었다. 이러한 우연성이 과다하더라도 선이 위기에서 벗어날 때에는 크게 문제되지 않았다. 작품의 결말에는 선이 구원됨으로써 행복하게 마감되는 경우가 많았는데 희생이 값지고 용기 있는 것으로 보여준 경우에는 해피엔딩이 아니라고 해서 윤리적이지 않다고는 할 수 없었다. 즉, 사회 통념적으로 옳다고 믿어지는 도식화된 윤리적 결말을 보여 주었다. 인물은 선악이 분명하고 평면적인 형태가 많아 대부분의 작품에서 등장 인물의 이름을 볼 수 없었다. 이러한 인물들은 상황의 변화에 따른 대처가 느리며 주어진 상황에 반복적으로 행동할 뿐이었다. 무대적 측면에서의 시각적 스펙타클은 과장된 소품과 행동, 장면, 무대장치 등을 보여 줌으로써 시각적 효과를 부각시켰다. 시?청각적 스펙타클의 활용은 서사의 진행에 중추적 역할을 하도록 짜여진 경우가 많았다. 특히, 벙어리 캐릭터를 등장시켜 의사소통을 위해 음악을 연주하거나 마임을 사용했으며 음악으로 청각적 자극을 주어 극의 분위기와 관객의 정서를 고양시켰다. 이렇게 이강백의 초기 희곡은 멜로드라마의 대중적 전략의 관습을 차용하고 있었으며 서사와 무대화에 유의미하게 작용하고 있었다.
Lee Kang-baek is a high-spirited writer who is still active in writing drama, however, there have not been many discussions or critiques about his literary works. Most of discussions about Lee Kang-baek have dealt with the aspect of contents of his works, and research activities, in particular, conc...
Lee Kang-baek is a high-spirited writer who is still active in writing drama, however, there have not been many discussions or critiques about his literary works. Most of discussions about Lee Kang-baek have dealt with the aspect of contents of his works, and research activities, in particular, concerned about allegorical techniques in his works have been most lively carried out. However, there are no articles or treatises that have discussed Lee Kang-baek’s dramas in the melodramatic aspect of the literary. The purpose of this research was to identify the fact that Lee Kang-baek’s early dramas had borrowed melodramatic factors as popular strategy, and also to analyze how such factors work on in his dramas. To accomplish the purpose, having selected Lee Kang-baek’s early six dramas, such as ‘Five’, ‘Three’, ‘Lookout, ‘Naema’, ‘marriage’, and ‘Do I look like a figure who changes easily depending on weather?’ as the subjects in this study, researcher investigated those melodramatic characteristics that appeared throughout his dramas. Analytical standpoints comprise the aspect of contents of the drama, and the aspect of stage of the drama. As to the aspect of contents, factors such as; 1) Confronting Structure, 2) Vice versus Virtue, 3) Heightening Sensation, 4) Fabulous Character, 5) Excessive Contingency, 6) Happy Ending, 7) Personage, were noticed. With regard to the aspect of stage, it is the use of such factors as 1) Visual Spectacle and 2) Audi-visual Spectacle in drama. As for confronting structure in the aspect of contents of dramas, the one who oppresses other and the one who is being oppressed, ruler and subject were opposed to each other. Also, there appeared the confrontation between standpoints, also between attitude and situation. With regard to the topic of vice versus virtue, injustice of vice was distinguished itself from virtue making virtue justified by means of obtaining stereotype of characters in the drama. By promoting rather emotional than rational judgment relating to vice, the writer induced redemption and sympathy in relation to virtue having accused vice. As to heightening sensation, the writer presented fun to audience and/or readers to enjoy drama having merged such emotions as fear, anger, loneliness, astonishment, passion, sorrow, and longing, etc. As for fabulous characteristic, by rearranging structure along with simple factors featured in fables, the stories conveyed the writer’s intention and themes effectively. And, to do this, the writer substituted such characteristics into unrealistic world using rhetoric that can be found a lot in the fables or exhibiting concealing attitude, and researcher found that his dramas secured popularity. Contingency was involved in the story of drama frequently when virtue was in danger, and regardless the perception, that is, unreasonable spreading, the writer put the focus on virtue’s escape from danger. Even though such contingency was excessive, it was not a big problem when virtue got out of a danger. In the end of the work, there were many cases of stories being ended happily in that virtue was saved. And in the event that the writer described sacrifice as a worthy and courageous struggle, researcher could not deny that such story was not ethical, only with the reason that it wasn’t ended with a happy ending. That is to say, it showed a schematized and ethical conclusion, which was believed right in view of conventional wisdom in society. As for personage, researcher couldn’t find the name of persona in the most of his dramas, for such a persona was so clear about good and bad, and also there were many two-dimensional forms. Such personas responded to the changes in situation slowly, and they just acted repeatedly under a given circumstance. As to visual spectacle in the aspect of stage, the writer distinguished visual effects from other factors by showing exaggerated set pieces and behaviors, scenes, and stage settings, etc. With regard to utilizing audio-visual spectacles, there were many cases which had been composed so much as to make it play a pivot role in proceeding an epic. In particular, the writer staged a mute character and had the character play music in order for communication or used mime, and boosted atmosphere of drama and sentiment of audience as well by giving auditory stimulations using music. Likewise, Lee Kang-baek’s early drama borrowed customs of popular strategy for melodrama, and also it had significant influences on the epic and the effort for staging the drama as well.
Lee Kang-baek is a high-spirited writer who is still active in writing drama, however, there have not been many discussions or critiques about his literary works. Most of discussions about Lee Kang-baek have dealt with the aspect of contents of his works, and research activities, in particular, concerned about allegorical techniques in his works have been most lively carried out. However, there are no articles or treatises that have discussed Lee Kang-baek’s dramas in the melodramatic aspect of the literary. The purpose of this research was to identify the fact that Lee Kang-baek’s early dramas had borrowed melodramatic factors as popular strategy, and also to analyze how such factors work on in his dramas. To accomplish the purpose, having selected Lee Kang-baek’s early six dramas, such as ‘Five’, ‘Three’, ‘Lookout, ‘Naema’, ‘marriage’, and ‘Do I look like a figure who changes easily depending on weather?’ as the subjects in this study, researcher investigated those melodramatic characteristics that appeared throughout his dramas. Analytical standpoints comprise the aspect of contents of the drama, and the aspect of stage of the drama. As to the aspect of contents, factors such as; 1) Confronting Structure, 2) Vice versus Virtue, 3) Heightening Sensation, 4) Fabulous Character, 5) Excessive Contingency, 6) Happy Ending, 7) Personage, were noticed. With regard to the aspect of stage, it is the use of such factors as 1) Visual Spectacle and 2) Audi-visual Spectacle in drama. As for confronting structure in the aspect of contents of dramas, the one who oppresses other and the one who is being oppressed, ruler and subject were opposed to each other. Also, there appeared the confrontation between standpoints, also between attitude and situation. With regard to the topic of vice versus virtue, injustice of vice was distinguished itself from virtue making virtue justified by means of obtaining stereotype of characters in the drama. By promoting rather emotional than rational judgment relating to vice, the writer induced redemption and sympathy in relation to virtue having accused vice. As to heightening sensation, the writer presented fun to audience and/or readers to enjoy drama having merged such emotions as fear, anger, loneliness, astonishment, passion, sorrow, and longing, etc. As for fabulous characteristic, by rearranging structure along with simple factors featured in fables, the stories conveyed the writer’s intention and themes effectively. And, to do this, the writer substituted such characteristics into unrealistic world using rhetoric that can be found a lot in the fables or exhibiting concealing attitude, and researcher found that his dramas secured popularity. Contingency was involved in the story of drama frequently when virtue was in danger, and regardless the perception, that is, unreasonable spreading, the writer put the focus on virtue’s escape from danger. Even though such contingency was excessive, it was not a big problem when virtue got out of a danger. In the end of the work, there were many cases of stories being ended happily in that virtue was saved. And in the event that the writer described sacrifice as a worthy and courageous struggle, researcher could not deny that such story was not ethical, only with the reason that it wasn’t ended with a happy ending. That is to say, it showed a schematized and ethical conclusion, which was believed right in view of conventional wisdom in society. As for personage, researcher couldn’t find the name of persona in the most of his dramas, for such a persona was so clear about good and bad, and also there were many two-dimensional forms. Such personas responded to the changes in situation slowly, and they just acted repeatedly under a given circumstance. As to visual spectacle in the aspect of stage, the writer distinguished visual effects from other factors by showing exaggerated set pieces and behaviors, scenes, and stage settings, etc. With regard to utilizing audio-visual spectacles, there were many cases which had been composed so much as to make it play a pivot role in proceeding an epic. In particular, the writer staged a mute character and had the character play music in order for communication or used mime, and boosted atmosphere of drama and sentiment of audience as well by giving auditory stimulations using music. Likewise, Lee Kang-baek’s early drama borrowed customs of popular strategy for melodrama, and also it had significant influences on the epic and the effort for staging the drama as well.
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