본 논문은 로저 퀼터(Roger Quilter, 1877-1953)의 가곡 에 대한 작품의 이해와 효과적인 연주를 위하여 시인과 작곡가의 융화점을 먼저 이해하고 연주할 필요성에 중점을 두고 연구하였다. 퀼터는 영국 전통 낭만주의를 확립시킨 작곡가로 인정을 받고 있으며 그의 독특한 감성과 지성을 시(時)선택에 적용하여 시를 선택하고 음악을 창작하는 높은 수준을 보인 작곡가로 평가받는다. 본 논문에서는 작품 연구에 앞서 영국 음악의 역사와 퀼터의 생애와 음악세계, 가곡 작품 등을 알아보고 Op.2 의 4개의 가곡 <여린 꽃봉오리여 Come Tender Bud>, <여름의 태양빛 The ...
본 논문은 로저 퀼터(Roger Quilter, 1877-1953)의 가곡 에 대한 작품의 이해와 효과적인 연주를 위하여 시인과 작곡가의 융화점을 먼저 이해하고 연주할 필요성에 중점을 두고 연구하였다. 퀼터는 영국 전통 낭만주의를 확립시킨 작곡가로 인정을 받고 있으며 그의 독특한 감성과 지성을 시(時)선택에 적용하여 시를 선택하고 음악을 창작하는 높은 수준을 보인 작곡가로 평가받는다. 본 논문에서는 작품 연구에 앞서 영국 음악의 역사와 퀼터의 생애와 음악세계, 가곡 작품 등을 알아보고 Op.2 의 4개의 가곡 <여린 꽃봉오리여 Come Tender Bud>, <여름의 태양빛 The Glow of Summer Sun>, <당신의 마법 The Magic of Thy Presence>, <찬란한 금빛 태양 The Golden Sunlight's Glory>을 시의 해석, 형식과 구조, 조성과 선율, 반주형태에 대하여 분석하였다. 그 결과 4개의 가곡에서 인성부(voice line)는 모두 평이한 리듬과 단순한 음형으로 진행되고 있었다. 조성의 변화는 독일이나 프랑스의 낭만주의 가곡보다 변화가 빈번하지 않지만 모티브의 확장을 위하여 또는 클라이맥스를 강조하기 위하여 간단한 조성변화가 있었으며 처음과 끝을 같은 조성으로 하여 조성감을 부여했다. 두 번째 곡<여름의 태양빛 The Glow of Summer Sun>은 조성이 유일하게 단조로 곡의 구성상 4곡을 한 번에 연주하는 것이 음악적 표현에 더욱 효과적이다. 곡의 구성요소는 시의 내용이나 작곡가가 강조하는 시구에 따라 짜였음을 알 수 있는데 시의 내용과 구조적인 모든 면을 음악 안에 투영시켜 작곡하였다고 볼 수 있다. 반주에서 나타난 모티브에서 전체 곡을 구성하는 요소를 발견할 수 있었고 모티브의 변형이 voice line과 반주부에서 나타나 있었다.
본 논문은 로저 퀼터(Roger Quilter, 1877-1953)의 가곡 에 대한 작품의 이해와 효과적인 연주를 위하여 시인과 작곡가의 융화점을 먼저 이해하고 연주할 필요성에 중점을 두고 연구하였다. 퀼터는 영국 전통 낭만주의를 확립시킨 작곡가로 인정을 받고 있으며 그의 독특한 감성과 지성을 시(時)선택에 적용하여 시를 선택하고 음악을 창작하는 높은 수준을 보인 작곡가로 평가받는다. 본 논문에서는 작품 연구에 앞서 영국 음악의 역사와 퀼터의 생애와 음악세계, 가곡 작품 등을 알아보고 Op.2 의 4개의 가곡 <여린 꽃봉오리여 Come Tender Bud>, <여름의 태양빛 The Glow of Summer Sun>, <당신의 마법 The Magic of Thy Presence>, <찬란한 금빛 태양 The Golden Sunlight's Glory>을 시의 해석, 형식과 구조, 조성과 선율, 반주형태에 대하여 분석하였다. 그 결과 4개의 가곡에서 인성부(voice line)는 모두 평이한 리듬과 단순한 음형으로 진행되고 있었다. 조성의 변화는 독일이나 프랑스의 낭만주의 가곡보다 변화가 빈번하지 않지만 모티브의 확장을 위하여 또는 클라이맥스를 강조하기 위하여 간단한 조성변화가 있었으며 처음과 끝을 같은 조성으로 하여 조성감을 부여했다. 두 번째 곡<여름의 태양빛 The Glow of Summer Sun>은 조성이 유일하게 단조로 곡의 구성상 4곡을 한 번에 연주하는 것이 음악적 표현에 더욱 효과적이다. 곡의 구성요소는 시의 내용이나 작곡가가 강조하는 시구에 따라 짜였음을 알 수 있는데 시의 내용과 구조적인 모든 면을 음악 안에 투영시켜 작곡하였다고 볼 수 있다. 반주에서 나타난 모티브에서 전체 곡을 구성하는 요소를 발견할 수 있었고 모티브의 변형이 voice line과 반주부에서 나타나 있었다.
This study is the research of the art songs Op. 2 by Roger Quilter. Quilter is known as a composer who settled down the traditional English romanticism. He is the composer renown for choosing the poem by his unique sensibility with intellect applied to the poem and for creating outstanding structure...
This study is the research of the art songs Op. 2 by Roger Quilter. Quilter is known as a composer who settled down the traditional English romanticism. He is the composer renown for choosing the poem by his unique sensibility with intellect applied to the poem and for creating outstanding structure of music. I will research and analyze English music history, Quilter's lifetime, music life, Lied works and 4 songs , , , from Op. 2 in many ways : translation of the poem, form and the structure, key changes, melodies, and the style of the accompaniment. In result, all the voice lines in four songs are proceeding in ordinary rhythmic pattern. The key changes are not as many as German or French art songs, but there are still some key changes to enlarge the motives or to emphasize the climax throughout the piece. Quilter also endowed the tonality to the piece by starting and ending up the piece in the same key. The second song is the only piece which is in minor. The performance should be much better if four songs played all together. The elements of the music are made to be as similar as the story of the poem or the way the composer wants to emphasize in lyrical lines. The audience will understand the story of the poem and every single part of the structures were reflected in music and composed. I also found the elements of voice line in the whole piece in the accompaniment part. The variations of the motives also appeared in the accompaniment as well as voice line.
This study is the research of the art songs Op. 2 by Roger Quilter. Quilter is known as a composer who settled down the traditional English romanticism. He is the composer renown for choosing the poem by his unique sensibility with intellect applied to the poem and for creating outstanding structure of music. I will research and analyze English music history, Quilter's lifetime, music life, Lied works and 4 songs , , , from Op. 2 in many ways : translation of the poem, form and the structure, key changes, melodies, and the style of the accompaniment. In result, all the voice lines in four songs are proceeding in ordinary rhythmic pattern. The key changes are not as many as German or French art songs, but there are still some key changes to enlarge the motives or to emphasize the climax throughout the piece. Quilter also endowed the tonality to the piece by starting and ending up the piece in the same key. The second song is the only piece which is in minor. The performance should be much better if four songs played all together. The elements of the music are made to be as similar as the story of the poem or the way the composer wants to emphasize in lyrical lines. The audience will understand the story of the poem and every single part of the structures were reflected in music and composed. I also found the elements of voice line in the whole piece in the accompaniment part. The variations of the motives also appeared in the accompaniment as well as voice line.
주제어
#Roger Quilter 영국 음악 Op.2 악곡분석 가곡의 예술적 특징 Quilter의 음악
학위논문 정보
저자
심해빈
학위수여기관
서경대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
음악학과 성악
지도교수
김희균
발행연도
2007
총페이지
53 p.
키워드
Roger Quilter 영국 음악 Op.2 악곡분석 가곡의 예술적 특징 Quilter의 음악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.