Caryl Churchill은 1990년대 영국 극계를 대표하는 작가이다. 사회주의와 페미니즘의 영향을 받은 그녀는 Oxford 재학시절의 학생극 이후 다수의 라디오극과 텔레비전 극을 발표하였다. 1960년대의 신생 극단 창단 열기는 Churchill이 본격적으로 무대극을 시작하게 되는 동기가 된다. 그녀는 Monstrous Regiment나 Joint Stock Company와 같은 극단과의 공동 창작과정을 통하여 cross-gender casting, mult-role casting, transformation, 그리고 시간의 자유로운 사용 등의 ...
Caryl Churchill은 1990년대 영국 극계를 대표하는 작가이다. 사회주의와 페미니즘의 영향을 받은 그녀는 Oxford 재학시절의 학생극 이후 다수의 라디오극과 텔레비전 극을 발표하였다. 1960년대의 신생 극단 창단 열기는 Churchill이 본격적으로 무대극을 시작하게 되는 동기가 된다. 그녀는 Monstrous Regiment나 Joint Stock Company와 같은 극단과의 공동 창작과정을 통하여 cross-gender casting, mult-role casting, transformation, 그리고 시간의 자유로운 사용 등의 실험적 기법을 극에 도입한다. 그녀의 작품에서는 대부분 여성이 주인공의 자리를 차지하며 다양한 연령과 계급 출신들이 등장한다. 이러한 특징은 기존의 극에서 여성이 남성 주인공과의 관계에서 종속적으로 등장하던 모습과 큰 차이가 있다. 본 논문에서는 Churchill의 가장 대표적인 작품 Cloud Nine, Top Girls를 중심으로 살펴보았다. Cloud Nine에서는 19세기 빅토리아시대를 배경으로 엄격한 남성중심의 가부장제 아래에서 가부장을 제외한 모든 인물이 억압당하는 상황을 살펴보았다. 이러한 가운데 주인공 Betty는 1막의 봉건적인 모습에서 탈피하여 2막에서는 경제적 독립과 함께 정신적 자립을 추구하여 나간다. 또한 성의 고정관념이 잘못되어 있다는 것과 가부장제하에서 억압받는 여성의 현실을 인식하여 이를 성 역할 교환과 다중 배역기법을 통해 여성을 남성으로부터 해방시키고 더 나아가 진정한 의미에서의 성 해방을 해야 한다고 역설한다. 그리고 Top Girls에서는 이제까지의 남성에 대항하여 여성의 권리와 가치를 옹호하려던 단계에서 벗어나 여성이 자신의 내면으로 시선을 돌리는 자아 발견의 단계로 옮아가 여성의 본질과 함께 인간의 본질을 다시 회복시키고자 하였다. 그리고, 남성중심의 성공 지향적 자본주의를 맹목적으로 추구하는 Marlene의 모습을 통하여 그녀가 비록 사회적으로는 성공하였을지라도 그 성공을 얻기 위해서 모성애까지 저버린 극도의 이기주의자임을 밝히고 있다. Churchill은 이 두 작품 모두에서 과거와 현재를 1막과 2막으로 나누거나 과거 장면에 현대의 노래를 삽입함으로써 이러한 여성 억압의 상황이 17세기의 봉건사회, 19세기의 빅토리아시대, 그리고 현대에 이르기까지 전혀 변화된 것이 없음을 보여준다. 뿐만 아니라 현대에 이르러서는 물질만능의 자본주의 논리까지 가세해 인간성 상실의 상황에까지 이르는 것을 보여주고 있다. Churchill은 이 작품들을 통하여 여성을 억압하는 사회구조의 변화가 필요함을 역설하는 한편 그러한 변화의 가능성을 모색하고 있다.
Caryl Churchill은 1990년대 영국 극계를 대표하는 작가이다. 사회주의와 페미니즘의 영향을 받은 그녀는 Oxford 재학시절의 학생극 이후 다수의 라디오극과 텔레비전 극을 발표하였다. 1960년대의 신생 극단 창단 열기는 Churchill이 본격적으로 무대극을 시작하게 되는 동기가 된다. 그녀는 Monstrous Regiment나 Joint Stock Company와 같은 극단과의 공동 창작과정을 통하여 cross-gender casting, mult-role casting, transformation, 그리고 시간의 자유로운 사용 등의 실험적 기법을 극에 도입한다. 그녀의 작품에서는 대부분 여성이 주인공의 자리를 차지하며 다양한 연령과 계급 출신들이 등장한다. 이러한 특징은 기존의 극에서 여성이 남성 주인공과의 관계에서 종속적으로 등장하던 모습과 큰 차이가 있다. 본 논문에서는 Churchill의 가장 대표적인 작품 Cloud Nine, Top Girls를 중심으로 살펴보았다. Cloud Nine에서는 19세기 빅토리아시대를 배경으로 엄격한 남성중심의 가부장제 아래에서 가부장을 제외한 모든 인물이 억압당하는 상황을 살펴보았다. 이러한 가운데 주인공 Betty는 1막의 봉건적인 모습에서 탈피하여 2막에서는 경제적 독립과 함께 정신적 자립을 추구하여 나간다. 또한 성의 고정관념이 잘못되어 있다는 것과 가부장제하에서 억압받는 여성의 현실을 인식하여 이를 성 역할 교환과 다중 배역기법을 통해 여성을 남성으로부터 해방시키고 더 나아가 진정한 의미에서의 성 해방을 해야 한다고 역설한다. 그리고 Top Girls에서는 이제까지의 남성에 대항하여 여성의 권리와 가치를 옹호하려던 단계에서 벗어나 여성이 자신의 내면으로 시선을 돌리는 자아 발견의 단계로 옮아가 여성의 본질과 함께 인간의 본질을 다시 회복시키고자 하였다. 그리고, 남성중심의 성공 지향적 자본주의를 맹목적으로 추구하는 Marlene의 모습을 통하여 그녀가 비록 사회적으로는 성공하였을지라도 그 성공을 얻기 위해서 모성애까지 저버린 극도의 이기주의자임을 밝히고 있다. Churchill은 이 두 작품 모두에서 과거와 현재를 1막과 2막으로 나누거나 과거 장면에 현대의 노래를 삽입함으로써 이러한 여성 억압의 상황이 17세기의 봉건사회, 19세기의 빅토리아시대, 그리고 현대에 이르기까지 전혀 변화된 것이 없음을 보여준다. 뿐만 아니라 현대에 이르러서는 물질만능의 자본주의 논리까지 가세해 인간성 상실의 상황에까지 이르는 것을 보여주고 있다. Churchill은 이 작품들을 통하여 여성을 억압하는 사회구조의 변화가 필요함을 역설하는 한편 그러한 변화의 가능성을 모색하고 있다.
Caryl Churchill is one of the most acknowledged dramatists in contemporary British theater. She was strongly influenced by socialism and feminism and often linked with Britain's 'Fringe Theatre' Movement. After graduating from Oxford, Churchill wrote plays for radio and television during the 1960's....
Caryl Churchill is one of the most acknowledged dramatists in contemporary British theater. She was strongly influenced by socialism and feminism and often linked with Britain's 'Fringe Theatre' Movement. After graduating from Oxford, Churchill wrote plays for radio and television during the 1960's. With the rise of the new fringe theater. She found a new path to her works. She collaborated many of her works with new feminist theater groups such as Monstrous Regiment and Joint Stock Company. Through collaborative working with these groups, Churchill employed new experimental techniques like cross-gender casting, mult-role casting, and the manipulation of time. In this thesis I analyzed two of her main plays: Cloud Nine and Top Girls. In Cloud Nine the outstanding feature is time passing between Act 1 and Act 2. Act 1 is set in Africa, a British colony during the Victorian era. Act 2 is set in mordern London after 100 years. Formal time flow is one hundred years but the characters are only 25years older than in they are Act 1. Churchill satirizes the rigidity of Victorian sex-role expectations and the patriarchal system. Here, Betty makes self-awareness as the play develops. Churchill proposes a women's community as a family alternative in the future. Churchill's scrutiny on the male-dominated society brings her to write. In Top Girls, Churchill's theatrical imagination grapples with images of female success from the past to the present as a means of further exploring the women's real situation. And seven female cast members play a total of sixteen different characters, five of whom do not exist in the present. Top Girls deals with a woman executive who abandoned her womanly duty to get access to the 'top'. Marlene has achieved material success but just at the expense of her humanity. Churchill leads the audience to question the recognized concept of gender and history. Through her works, Churchill intends to suggest that oppression is still a real problem for women. She also seriously raises the mandatory aspects of social changes and its following possibility for human equality in the world. In conclusion, as for Churchill, the present moment is not divorced from the past, or indeed the future; past and future overlap the present and at times all three exist together. We are able to look forward to much more innovative dramaturgy and theatre techniques.
Caryl Churchill is one of the most acknowledged dramatists in contemporary British theater. She was strongly influenced by socialism and feminism and often linked with Britain's 'Fringe Theatre' Movement. After graduating from Oxford, Churchill wrote plays for radio and television during the 1960's. With the rise of the new fringe theater. She found a new path to her works. She collaborated many of her works with new feminist theater groups such as Monstrous Regiment and Joint Stock Company. Through collaborative working with these groups, Churchill employed new experimental techniques like cross-gender casting, mult-role casting, and the manipulation of time. In this thesis I analyzed two of her main plays: Cloud Nine and Top Girls. In Cloud Nine the outstanding feature is time passing between Act 1 and Act 2. Act 1 is set in Africa, a British colony during the Victorian era. Act 2 is set in mordern London after 100 years. Formal time flow is one hundred years but the characters are only 25years older than in they are Act 1. Churchill satirizes the rigidity of Victorian sex-role expectations and the patriarchal system. Here, Betty makes self-awareness as the play develops. Churchill proposes a women's community as a family alternative in the future. Churchill's scrutiny on the male-dominated society brings her to write. In Top Girls, Churchill's theatrical imagination grapples with images of female success from the past to the present as a means of further exploring the women's real situation. And seven female cast members play a total of sixteen different characters, five of whom do not exist in the present. Top Girls deals with a woman executive who abandoned her womanly duty to get access to the 'top'. Marlene has achieved material success but just at the expense of her humanity. Churchill leads the audience to question the recognized concept of gender and history. Through her works, Churchill intends to suggest that oppression is still a real problem for women. She also seriously raises the mandatory aspects of social changes and its following possibility for human equality in the world. In conclusion, as for Churchill, the present moment is not divorced from the past, or indeed the future; past and future overlap the present and at times all three exist together. We are able to look forward to much more innovative dramaturgy and theatre techniques.
주제어
#Cloud Nine Top Girls Carly Churchill 페미니즘 Marlene
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.