<국문초록> 1930년대는 파행적인 식민지 자본주의 시기라고 볼 수 있다. 이상은 식민지 자본주의가 개인의 생활에 깊이 침투하여 인간관계를 물화시키고 개인을 도구적 존재로 전락시킨다고 보았다. 이상의 소설에 등장하는 성은 대단히 파격적이다. 부부의 정상적인 성생활이 아닌 정조의 관념이 없는 여성과 유아적이고 퇴행적인 행동을 통해 자신의 욕망을 성취하는 남성이 등장한다. 이들은 비정상적인 행위들을 통해 식민지 자본주의에 의한 왜곡된 성을 그대로 보여준다. 그들의 관계는 모자지간, 사육하는 자와 사육당하는 자, 가해자와 피해자로 나온다. 이들은 악과 성욕과 죽음을 통해 욕망을 구조화 시킨다. 남성이면서 지적인 주인공은 남근을 가지고 있는데도 불구하고 열등적 존재이며 주인공에 상대되는 여성은 건강한 육체와 아름다움을 가지고 있다. 또 상대적으로 남성에 비해 젊음까지 가지고 있는 우월한 존재이다. 날개 속 ‘나’는 남근을 가진 남성임에도 불구하고 결핍의 존재로 나타난다. 즉 정신적으로 남근이 거세되었다는 것을 의미한다. 이런 의미로 보면 운동과 행동이 제거된 「날개」의 첫 구절, “박제가 된 천재”는 욕망이 거세된 육체를 의미하기도 한다. 남근이 거세된 나는 경제적으로 무능한 인물이다. 돈을 버는 아내와 돈을 ...
<국문초록> 1930년대는 파행적인 식민지 자본주의 시기라고 볼 수 있다. 이상은 식민지 자본주의가 개인의 생활에 깊이 침투하여 인간관계를 물화시키고 개인을 도구적 존재로 전락시킨다고 보았다. 이상의 소설에 등장하는 성은 대단히 파격적이다. 부부의 정상적인 성생활이 아닌 정조의 관념이 없는 여성과 유아적이고 퇴행적인 행동을 통해 자신의 욕망을 성취하는 남성이 등장한다. 이들은 비정상적인 행위들을 통해 식민지 자본주의에 의한 왜곡된 성을 그대로 보여준다. 그들의 관계는 모자지간, 사육하는 자와 사육당하는 자, 가해자와 피해자로 나온다. 이들은 악과 성욕과 죽음을 통해 욕망을 구조화 시킨다. 남성이면서 지적인 주인공은 남근을 가지고 있는데도 불구하고 열등적 존재이며 주인공에 상대되는 여성은 건강한 육체와 아름다움을 가지고 있다. 또 상대적으로 남성에 비해 젊음까지 가지고 있는 우월한 존재이다. 날개 속 ‘나’는 남근을 가진 남성임에도 불구하고 결핍의 존재로 나타난다. 즉 정신적으로 남근이 거세되었다는 것을 의미한다. 이런 의미로 보면 운동과 행동이 제거된 「날개」의 첫 구절, “박제가 된 천재”는 욕망이 거세된 육체를 의미하기도 한다. 남근이 거세된 나는 경제적으로 무능한 인물이다. 돈을 버는 아내와 돈을 벌지 못하는 ‘나’는 부족함이 없는 어머니와 결핍이 있는 아들을 채워주는 관계로 나타난다. 자신의 방에서 가장 편안하고 안일한 상태로 뒹굴며 지내는 모습은 어머니의 자궁 속에서 편안히 있는 태아의 모습과 흡사하다고 할 수 있다. 결핍의 상태인 ‘나’는 스스로 결핍의 상태인지를 알지 못한다. 반면 아내는 이미 정신적으로 거세가 되어버린 결핍된 ‘나’에게는 관심이 갈 리 없고 다른 내객을 통해 경제적인 것과 육체적인 욕망을 채운다. 결핍된 ‘나’는 아내의 부적절한 행동과 아달린을 통해 자신을 살해하려는 아내의 의도를 깨닫고 점차 자신의 결핍을 알게 된다. 다섯 번의 외출로 인해 자신의 부족함을 깨닫고 동시에 그것을 채우고자 한다. 그동안 결핍되었던 ‘나’는 미스꼬시 옥상에서 뛰어내림으로서 완전한 주체가 된다. 이상은 자신의 소설을 통해 식민지 자본주의의 착취와 피착취의 현황을 구체적으로 알레고리화 한다. 이상 소설에서 돈과 성은 욕망과 밀접한 관계가 있다. 등장인물의 인간관계는 매춘이라는 자본관계로 묶이면서 철저히 속물화되는데. 「봉별기」에서는 파편적 자본주의의 폐해성에 대해 더욱 쉽게 보여 진다. 「봉별기」에서 나타난 ‘나’와 ‘금홍’의 비정상적인 행동의 근거에는 파행적 자본주의가 그 원인으로 자리 잡고 있으며 불행하게 맺어지는 결말에는 자본주의의 폐해에 대한 경고의 내용을 담고 있다. 돈으로 맺어진 기형적인 부부관계는 돈에 의해 만들어진 자본주의적 인간관계라 볼 수 있다. 인간관계마저 돈을 따라 작동하는 근대 자본주의의 왜곡된 순환구조는 동물세계의 먹이연쇄 과정이나 길과 길들임의 관계이다. 이러한 관계로 만들어진 부부관계는 곧 파편화되고 만다. 전체 텍스트를 살펴보면 이상이 철저하게 성에 대한 모독을 감행했다는 것을 알 수 있다. 신성한 부부관계마저 사고파는 성의 상품화는 도덕적 가치나 윤리적 가치, 즉 정신적 가치를 외면하고 철저히 물질적 가치만을 중시하는 물신주의의 표본이 될 수 있기 때문이다. 물신을 신봉하다보면 정신은 외면화 되고 그 대신 물신적 가치가 지배 원리로 작용하게 되고 그 결과 내적 사랑보다는 관능적이고도 쾌락적 사랑을 추구하게 된다. 이를 위해 신성한 부부관계조차 돈으로 거래했다면 이는 성에 대한 절대적 모독이 될 수밖에 없다. 그러나 이것은 밖으로 드러난 해석이고 사실은 이와는 전혀 다른 정신적 쾌락을 추구하고 엿보기 위해 이렇게 꾸몄을 것을 간과해서는 안 된다. 이상소설에서 보이는 주인공들의 퇴행적 모습은 아버지가 되지 않으려는 일련의 노력으로 볼 수 있다. 또한 이는 주인공이 서사의 중심에서 온갖 유아적 포즈를 통해 근대화 과정으로의 삶을 거부하는 하나의 상징이다. 이것은 근대 자본주의에 대한 저항으로 식민지의 근대 발전과정을 무효화시키고자 하는 식민지 지식인의 저항으로 볼 수 있다. 일제 식민지 자본주의라는 현실 속에 생겨난 현실은 작가 ‘이상’에 의해 코드화되어 텍스트로 나타났다. 독자는 코드화된 작품을 다시 수용하기 위해서는 그 코드에 대한 해독이 필수적이며 주체와 타자의 표출된 갈등과 욕망이 텍스트 속에 어떠한 방식과 구조로 재현되는지 그 코드를 풀어야 한다.
<국문초록> 1930년대는 파행적인 식민지 자본주의 시기라고 볼 수 있다. 이상은 식민지 자본주의가 개인의 생활에 깊이 침투하여 인간관계를 물화시키고 개인을 도구적 존재로 전락시킨다고 보았다. 이상의 소설에 등장하는 성은 대단히 파격적이다. 부부의 정상적인 성생활이 아닌 정조의 관념이 없는 여성과 유아적이고 퇴행적인 행동을 통해 자신의 욕망을 성취하는 남성이 등장한다. 이들은 비정상적인 행위들을 통해 식민지 자본주의에 의한 왜곡된 성을 그대로 보여준다. 그들의 관계는 모자지간, 사육하는 자와 사육당하는 자, 가해자와 피해자로 나온다. 이들은 악과 성욕과 죽음을 통해 욕망을 구조화 시킨다. 남성이면서 지적인 주인공은 남근을 가지고 있는데도 불구하고 열등적 존재이며 주인공에 상대되는 여성은 건강한 육체와 아름다움을 가지고 있다. 또 상대적으로 남성에 비해 젊음까지 가지고 있는 우월한 존재이다. 날개 속 ‘나’는 남근을 가진 남성임에도 불구하고 결핍의 존재로 나타난다. 즉 정신적으로 남근이 거세되었다는 것을 의미한다. 이런 의미로 보면 운동과 행동이 제거된 「날개」의 첫 구절, “박제가 된 천재”는 욕망이 거세된 육체를 의미하기도 한다. 남근이 거세된 나는 경제적으로 무능한 인물이다. 돈을 버는 아내와 돈을 벌지 못하는 ‘나’는 부족함이 없는 어머니와 결핍이 있는 아들을 채워주는 관계로 나타난다. 자신의 방에서 가장 편안하고 안일한 상태로 뒹굴며 지내는 모습은 어머니의 자궁 속에서 편안히 있는 태아의 모습과 흡사하다고 할 수 있다. 결핍의 상태인 ‘나’는 스스로 결핍의 상태인지를 알지 못한다. 반면 아내는 이미 정신적으로 거세가 되어버린 결핍된 ‘나’에게는 관심이 갈 리 없고 다른 내객을 통해 경제적인 것과 육체적인 욕망을 채운다. 결핍된 ‘나’는 아내의 부적절한 행동과 아달린을 통해 자신을 살해하려는 아내의 의도를 깨닫고 점차 자신의 결핍을 알게 된다. 다섯 번의 외출로 인해 자신의 부족함을 깨닫고 동시에 그것을 채우고자 한다. 그동안 결핍되었던 ‘나’는 미스꼬시 옥상에서 뛰어내림으로서 완전한 주체가 된다. 이상은 자신의 소설을 통해 식민지 자본주의의 착취와 피착취의 현황을 구체적으로 알레고리화 한다. 이상 소설에서 돈과 성은 욕망과 밀접한 관계가 있다. 등장인물의 인간관계는 매춘이라는 자본관계로 묶이면서 철저히 속물화되는데. 「봉별기」에서는 파편적 자본주의의 폐해성에 대해 더욱 쉽게 보여 진다. 「봉별기」에서 나타난 ‘나’와 ‘금홍’의 비정상적인 행동의 근거에는 파행적 자본주의가 그 원인으로 자리 잡고 있으며 불행하게 맺어지는 결말에는 자본주의의 폐해에 대한 경고의 내용을 담고 있다. 돈으로 맺어진 기형적인 부부관계는 돈에 의해 만들어진 자본주의적 인간관계라 볼 수 있다. 인간관계마저 돈을 따라 작동하는 근대 자본주의의 왜곡된 순환구조는 동물세계의 먹이연쇄 과정이나 길과 길들임의 관계이다. 이러한 관계로 만들어진 부부관계는 곧 파편화되고 만다. 전체 텍스트를 살펴보면 이상이 철저하게 성에 대한 모독을 감행했다는 것을 알 수 있다. 신성한 부부관계마저 사고파는 성의 상품화는 도덕적 가치나 윤리적 가치, 즉 정신적 가치를 외면하고 철저히 물질적 가치만을 중시하는 물신주의의 표본이 될 수 있기 때문이다. 물신을 신봉하다보면 정신은 외면화 되고 그 대신 물신적 가치가 지배 원리로 작용하게 되고 그 결과 내적 사랑보다는 관능적이고도 쾌락적 사랑을 추구하게 된다. 이를 위해 신성한 부부관계조차 돈으로 거래했다면 이는 성에 대한 절대적 모독이 될 수밖에 없다. 그러나 이것은 밖으로 드러난 해석이고 사실은 이와는 전혀 다른 정신적 쾌락을 추구하고 엿보기 위해 이렇게 꾸몄을 것을 간과해서는 안 된다. 이상소설에서 보이는 주인공들의 퇴행적 모습은 아버지가 되지 않으려는 일련의 노력으로 볼 수 있다. 또한 이는 주인공이 서사의 중심에서 온갖 유아적 포즈를 통해 근대화 과정으로의 삶을 거부하는 하나의 상징이다. 이것은 근대 자본주의에 대한 저항으로 식민지의 근대 발전과정을 무효화시키고자 하는 식민지 지식인의 저항으로 볼 수 있다. 일제 식민지 자본주의라는 현실 속에 생겨난 현실은 작가 ‘이상’에 의해 코드화되어 텍스트로 나타났다. 독자는 코드화된 작품을 다시 수용하기 위해서는 그 코드에 대한 해독이 필수적이며 주체와 타자의 표출된 갈등과 욕망이 텍스트 속에 어떠한 방식과 구조로 재현되는지 그 코드를 풀어야 한다.
It seems that the 1930s is the era of limping colony capitalism. Lee Sang understood that the colony capitalism materializes human relationship and leads to an individual's downfall after it penetrates the individual life. The sex in Lee Sang's novel is very unconventional. In his novel, a woman wh...
It seems that the 1930s is the era of limping colony capitalism. Lee Sang understood that the colony capitalism materializes human relationship and leads to an individual's downfall after it penetrates the individual life. The sex in Lee Sang's novel is very unconventional. In his novel, a woman who has no idea about chastity and pursuits abnormal sexual life between husband and wife, and a man who satisfies his desire through somewhat childish and degraded behavior appear. They show us the distorted sex itself by colony capitalism through the abnormal deeds. Their relationship is expressed as mother and child, a feeder and a fed, and an offender and a victim. They try to structuralize the desire through wickedness, sexual desire and death. A hero who is intellectual as well as a man is an inferior existence although he has a penis, while the counter woman to the hero has a healthy body and beauty. In addition to it, she is a superior existence who owns youth compared to the man. ‘I’ in wing appears as the deficient one in spite of the man having a penis. This means that he has been castrated mentally. Considering it, the first phrase of wing, “a genius who has been stuffed” means the body where the desire has been castrated. The ‘I’ that the desire has been castrated is an economically incapable man. A wife making money and ‘I’ not making money appear as the relationship between mother who is economically sufficient as well as the one who fills the deficient son. The looks making comfortable life laying around in room are very similar to those of an embryo feeling ease in mother's womb. ‘I’ who is in the deficient state doesn't know that he himself falls short of something. Meanwhile the wife is not interested in the ‘I’ who has been mentally castrated, so she satisfies the economical and physical desire through other visitors. The deficient ‘I’ realizes through his wife's wrong behaviors and adalin that his wife intends to kill him, which makes him see his shortage gradually. Due to his fifth going out, he finds out that he is deficient and tries to fill it. The ‘I’ who has been felt short becomes a complete subject as he jumps down from Misgoshi roof. Lee Sang tries a specific allegory of the status of the extortion and the extorted by colony capitalism through his novel. In Lee Sang's novel, money and sex have a close connection. The relationship of characters becomes complete snobbery as it is bound by prostitution, a capital relation. Bongbyulgi shows the ill effect of capitalism much more easily that is limping and biased. The limping capitalism provides a basis for the abnormal behaviors of ‘I’ and ‘Kum-hong’ emerged in the Bongbyulgi, and the conclusion having an unhappy ending gives us the warning contents about the harmful influence of capitalism. The deformed relationship of husband and wife seems to be the capitalistic human relationship that has been formed by money. The distorted circulation system of modern capitalism, where even human relationship operates by money, might be the eco system and taming and tamed relationship in animal society. The husband and wife relationship formed this way is soon to be ruined. Looking at the whole text, we can realize that Lee Sang conducted the debasement on sex completely. It is because the commercialization of sex that trades even the holy husband and wife relationship rules out the mental value and it can becomes the standard of fetishism laying stress on the material value. As you how to the materialism, your spirit becomes ignored and the material value acts on the principal theory instead, and as a results of it, you may pursuit the sensual and voluptuous love rather than intrinsic one. For this, if even the holy destiny of couple is traded with money, it can be the absolute desecration of sex. However, this is only the analysis come out, and we should not look over the fact that he planned to develope the story to pursuit the completely different pleasure from this and to peep at it. In Lee Sang's novel, the degraded looks of main characters shows that they don't wish to be father. Furthermore, this is a kind of the symbol for a hero to reject the life into modernism, through all sorts of childish poses in the center of narrations. This can be seen to be the resistance to the modern capitalism, that is to say, an intellectual's resistance to try to nullify the developing process of modernism by colony.
It seems that the 1930s is the era of limping colony capitalism. Lee Sang understood that the colony capitalism materializes human relationship and leads to an individual's downfall after it penetrates the individual life. The sex in Lee Sang's novel is very unconventional. In his novel, a woman who has no idea about chastity and pursuits abnormal sexual life between husband and wife, and a man who satisfies his desire through somewhat childish and degraded behavior appear. They show us the distorted sex itself by colony capitalism through the abnormal deeds. Their relationship is expressed as mother and child, a feeder and a fed, and an offender and a victim. They try to structuralize the desire through wickedness, sexual desire and death. A hero who is intellectual as well as a man is an inferior existence although he has a penis, while the counter woman to the hero has a healthy body and beauty. In addition to it, she is a superior existence who owns youth compared to the man. ‘I’ in wing appears as the deficient one in spite of the man having a penis. This means that he has been castrated mentally. Considering it, the first phrase of wing, “a genius who has been stuffed” means the body where the desire has been castrated. The ‘I’ that the desire has been castrated is an economically incapable man. A wife making money and ‘I’ not making money appear as the relationship between mother who is economically sufficient as well as the one who fills the deficient son. The looks making comfortable life laying around in room are very similar to those of an embryo feeling ease in mother's womb. ‘I’ who is in the deficient state doesn't know that he himself falls short of something. Meanwhile the wife is not interested in the ‘I’ who has been mentally castrated, so she satisfies the economical and physical desire through other visitors. The deficient ‘I’ realizes through his wife's wrong behaviors and adalin that his wife intends to kill him, which makes him see his shortage gradually. Due to his fifth going out, he finds out that he is deficient and tries to fill it. The ‘I’ who has been felt short becomes a complete subject as he jumps down from Misgoshi roof. Lee Sang tries a specific allegory of the status of the extortion and the extorted by colony capitalism through his novel. In Lee Sang's novel, money and sex have a close connection. The relationship of characters becomes complete snobbery as it is bound by prostitution, a capital relation. Bongbyulgi shows the ill effect of capitalism much more easily that is limping and biased. The limping capitalism provides a basis for the abnormal behaviors of ‘I’ and ‘Kum-hong’ emerged in the Bongbyulgi, and the conclusion having an unhappy ending gives us the warning contents about the harmful influence of capitalism. The deformed relationship of husband and wife seems to be the capitalistic human relationship that has been formed by money. The distorted circulation system of modern capitalism, where even human relationship operates by money, might be the eco system and taming and tamed relationship in animal society. The husband and wife relationship formed this way is soon to be ruined. Looking at the whole text, we can realize that Lee Sang conducted the debasement on sex completely. It is because the commercialization of sex that trades even the holy husband and wife relationship rules out the mental value and it can becomes the standard of fetishism laying stress on the material value. As you how to the materialism, your spirit becomes ignored and the material value acts on the principal theory instead, and as a results of it, you may pursuit the sensual and voluptuous love rather than intrinsic one. For this, if even the holy destiny of couple is traded with money, it can be the absolute desecration of sex. However, this is only the analysis come out, and we should not look over the fact that he planned to develope the story to pursuit the completely different pleasure from this and to peep at it. In Lee Sang's novel, the degraded looks of main characters shows that they don't wish to be father. Furthermore, this is a kind of the symbol for a hero to reject the life into modernism, through all sorts of childish poses in the center of narrations. This can be seen to be the resistance to the modern capitalism, that is to say, an intellectual's resistance to try to nullify the developing process of modernism by colony.
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