<국문초록> 본 연구는 헬스클럽의 서비스 품질의 현황과 재구매의도에 미치는 영향을 규명하고 이러한 결과를 토대로 헬스클럽의 반복구매와 타인추천의도 전략을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 서비스품질과 재구매의도와 관련된 백현(2005), 최진혁(2004), 오승재(2003), 김량영(2004), 조선하(2005), 등 선행연구의 결과와 가설적 모형을 기초로 하여 서비스품질과 재구매의도의 모형을 설정하였다. 본 연구에서의 연구대상은 광주광역시, 목포시에 소재하고 있는 9개 헬스클럽의 19세 이상 남ㆍ여 회원을 ...
<국문초록> 본 연구는 헬스클럽의 서비스 품질의 현황과 재구매의도에 미치는 영향을 규명하고 이러한 결과를 토대로 헬스클럽의 반복구매와 타인추천의도 전략을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 서비스품질과 재구매의도와 관련된 백현(2005), 최진혁(2004), 오승재(2003), 김량영(2004), 조선하(2005), 등 선행연구의 결과와 가설적 모형을 기초로 하여 서비스품질과 재구매의도의 모형을 설정하였다. 본 연구에서의 연구대상은 광주광역시, 목포시에 소재하고 있는 9개 헬스클럽의 19세 이상 남ㆍ여 회원을 모집단으로 설정한 다음 편의표본추출방법(conbenient samping method)을 통해서 310부를 표집하여 308부를 최종 자료로 활용하였다. 자료수집을 위한 도구는 “헬스클럽의 서비스품질의 현황과 재구매의도에 미치는 영향” 설문지로서 신뢰도 검사 결과 반복구매 .888, 직원 .842, 지도자 .816으로 나타났다. 자료 처리 분석을 위하여 사용한 통계기법은 SPSSWIN ver. 12.0을 이용하여 조사대상자의 특성은 빈도분석과 ANOVA, Duncan을 사용하였고 헬스클럽의 서비스품질의 재구매의도에 미치는 영향을 규명하기 위하여 다중회귀분석을 하였다. 이상과 같은 연구방법 및 자료 분석 결과를 기초로 하여 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적특성에 따른 서비스품질의 차이를 분석한 결과 성별, 연령, 직업, 이용기간에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타났고 월수입에서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 성별에서는 남자, 연령에서는 20-30대, 직업에서는 자영업, 대학생, 이용기간에서는 1개월 미만의 평균값이 높았다. 둘째, 헬스클럽의 서비스품질 요인인 환경요인, 지도자요인, 반복구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 시설요인, 편리성요인, 신뢰성요인, 가격요인은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 타인추천의도에서는 서비스품질 요인인 환경요인, 신뢰성요인, 가격요인이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 편리성요인, 지도자요인, 시설요인은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
<국문초록> 본 연구는 헬스클럽의 서비스 품질의 현황과 재구매의도에 미치는 영향을 규명하고 이러한 결과를 토대로 헬스클럽의 반복구매와 타인추천의도 전략을 제공하고자 한다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 서비스품질과 재구매의도와 관련된 백현(2005), 최진혁(2004), 오승재(2003), 김량영(2004), 조선하(2005), 등 선행연구의 결과와 가설적 모형을 기초로 하여 서비스품질과 재구매의도의 모형을 설정하였다. 본 연구에서의 연구대상은 광주광역시, 목포시에 소재하고 있는 9개 헬스클럽의 19세 이상 남ㆍ여 회원을 모집단으로 설정한 다음 편의표본추출방법(conbenient samping method)을 통해서 310부를 표집하여 308부를 최종 자료로 활용하였다. 자료수집을 위한 도구는 “헬스클럽의 서비스품질의 현황과 재구매의도에 미치는 영향” 설문지로서 신뢰도 검사 결과 반복구매 .888, 직원 .842, 지도자 .816으로 나타났다. 자료 처리 분석을 위하여 사용한 통계기법은 SPSSWIN ver. 12.0을 이용하여 조사대상자의 특성은 빈도분석과 ANOVA, Duncan을 사용하였고 헬스클럽의 서비스품질의 재구매의도에 미치는 영향을 규명하기 위하여 다중회귀분석을 하였다. 이상과 같은 연구방법 및 자료 분석 결과를 기초로 하여 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적특성에 따른 서비스품질의 차이를 분석한 결과 성별, 연령, 직업, 이용기간에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타났고 월수입에서는 차이가 없는 것으로 나타났다. 성별에서는 남자, 연령에서는 20-30대, 직업에서는 자영업, 대학생, 이용기간에서는 1개월 미만의 평균값이 높았다. 둘째, 헬스클럽의 서비스품질 요인인 환경요인, 지도자요인, 반복구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 시설요인, 편리성요인, 신뢰성요인, 가격요인은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 타인추천의도에서는 서비스품질 요인인 환경요인, 신뢰성요인, 가격요인이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 편리성요인, 지도자요인, 시설요인은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the effects of service quality on repurchase intention in fitness clubs and provide fitness clubs with the strategies to increase intention of repurchase and recommending to others based on its results. In order to achieve these purposes, the model of servic...
The purpose of this study was to examine the effects of service quality on repurchase intention in fitness clubs and provide fitness clubs with the strategies to increase intention of repurchase and recommending to others based on its results. In order to achieve these purposes, the model of service quality and repurchase intention was designated on the basis of the results of previous studies and hypothesis models established by Hyun Paek (2005), Jinhyuk Choi (2004), Seungjae Oh (2003), Rangyung Kim (2004), and Sunha Jo (2005). The subjects were male and female members of 19 and over and collected from nine fitness clubs located in Gwangju and Mokpo. 310 questionnaires were sampled using the convenient sampling method, and finally 308 were used as final materials. A study instrument for data collection was a questionnaire of "Effects of service quality on repurchase intention in fitness clubs". The results of confidence index suggested repurchases .888, staff .842, and leader .816. SPSSWIN version 12.0 was used as the statistics technique to analyze data process. The characteristics of the subjects were analyzed using frequency analysis and ANOVA, and the effects of service quality on repurchase intention in fitness clubs were examined using the multiple regression analysis. The results of this study were as follows: First, in demographical characteristics associated to service quality, while there was a statistically significant difference in sex, age, occupation, and period of use, there was no a significant difference in monthly income. Average value was higher in male in sex, twenties and thirties in age, private business and university students in occupation, and less than one month in period of use. Second, in service quality factors of fitness clubs, while circumstance and coach factors had a positive effect on repurchase intention, facilities, convenience, reliability, and price factors had no a significant effect. Finally, in intention to recommend to others, while circumstance, reliability, and price factors had a positive effect on repurchase intention, convenience, coach, and facilities factors had no a significant effect.
The purpose of this study was to examine the effects of service quality on repurchase intention in fitness clubs and provide fitness clubs with the strategies to increase intention of repurchase and recommending to others based on its results. In order to achieve these purposes, the model of service quality and repurchase intention was designated on the basis of the results of previous studies and hypothesis models established by Hyun Paek (2005), Jinhyuk Choi (2004), Seungjae Oh (2003), Rangyung Kim (2004), and Sunha Jo (2005). The subjects were male and female members of 19 and over and collected from nine fitness clubs located in Gwangju and Mokpo. 310 questionnaires were sampled using the convenient sampling method, and finally 308 were used as final materials. A study instrument for data collection was a questionnaire of "Effects of service quality on repurchase intention in fitness clubs". The results of confidence index suggested repurchases .888, staff .842, and leader .816. SPSSWIN version 12.0 was used as the statistics technique to analyze data process. The characteristics of the subjects were analyzed using frequency analysis and ANOVA, and the effects of service quality on repurchase intention in fitness clubs were examined using the multiple regression analysis. The results of this study were as follows: First, in demographical characteristics associated to service quality, while there was a statistically significant difference in sex, age, occupation, and period of use, there was no a significant difference in monthly income. Average value was higher in male in sex, twenties and thirties in age, private business and university students in occupation, and less than one month in period of use. Second, in service quality factors of fitness clubs, while circumstance and coach factors had a positive effect on repurchase intention, facilities, convenience, reliability, and price factors had no a significant effect. Finally, in intention to recommend to others, while circumstance, reliability, and price factors had a positive effect on repurchase intention, convenience, coach, and facilities factors had no a significant effect.
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