본 연구는 미래 10년간 골프장산업의 전반적인 수요를 과학적으로 예측하고, 미래의 성공적인 골프장 경영과 마케팅 전략을 탐색하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 계량기법으로 시계열과 회귀모형을 이용하여 1975년부터 2006년까지의 포괄적이고 정확한 과거자료를 근거로 골프장 내장객과 적정 수를 예측하였으며, 통계처리는 EViews Version 3.0을 사용하였다. 또한 ...
본 연구는 미래 10년간 골프장산업의 전반적인 수요를 과학적으로 예측하고, 미래의 성공적인 골프장 경영과 마케팅 전략을 탐색하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 계량기법으로 시계열과 회귀모형을 이용하여 1975년부터 2006년까지의 포괄적이고 정확한 과거자료를 근거로 골프장 내장객과 적정 수를 예측하였으며, 통계처리는 EViews Version 3.0을 사용하였다. 또한 델파이기법을 이용하여 31인의 골프관련 전문가들에게 3차에 걸친 설문으로 골프장산업의 전반적인 미래 환경을 예상하였으며, 통계처리는 Window용 SPSS Version 12.0을 사용하였다. 먼저, 계량분석을 통해 도출된 결과를 종합해 보면 다음과 같다. 회원제 골프장은 한계적 개발 전제로 미래 10년간 내장객 증가율이 평균 3.75%, 대중제 골프장은 지속적 개발 전제로 평균 7.16%로 추정되었다. 2016년 내장객 수는 회원제가 약 2,080만 명, 대중제가 약 1,320만 명으로 추정되었다. 또한 2016년 적정 골프장 수(18홀 기준)를 보면 회원제는 한계적 개발과 현재 수준 홀당 내장객 전제로 약 291개로 예측되었고, 대중제는 지속적 발전과 현재 수준 홀당 내장객 전제로 약 117개, 지속적 발전과 회원제 수준 전제로 약 185개로 예측되었다. 회원제 골프장은 한계적 개발 전제로 2016년에 약 277개의 개발이 예측되었고, 미래 내장객 기준으로 산정된 적정 수는 약 291개로 추정되었다. 대중제 골프장은 지속적 개발 전제로 2016년에 약 181개의 개발이 예측되었고, 내장객 기준으로 산정된 적정 수는 약 185개로 추정되어 본 연구에서 제시된 방안들이 실천되어진다면, 미래 골프장 산업의 수요와 공급은 균형이 유지될 것으로 사료된다. 델파이조사를 통해 최종적으로 합치된 의견들을 종합하면 다음과 같다. 우선 미래 10년간 한국 골프장산업의 예상되는 변화에서 가능성 순위별로 보면 ①노인, 여성, 청소년 등 다양한 신규 골퍼들의 등장 ②대중제 골프장 시장의 확대 발전 ③골프장 간 경쟁심화로 신개념의 마케팅기법 등장 ④그린피와 회원권 가격의 차등화 또는 양극화 ⑤대중제 골프장의 지속적 개발 ⑥회원제 골프장의 한계적 개발 ⑦정부의 긍정적 지원 ⑧과열 경쟁으로 인한 도산업체 발생 등이 예상되었다. 미래 골프장 수급 불균형에 대한 예방으로는 높은 가능성 순으로 ①개발자들의 철저한 개발 타당성 분석 ②타 상업 여가시설과 연계한 종합 위락시설 개발 ③대중제 활성화 정책 ④완전한 전문경영인 제도 도입 ⑤골프장 간 마케팅 연합체제 확립 ⑥회원권 투기 근절 ⑦유사시설 통·폐합 ⑧허가시 정부기관의 투명한 검증제도 ⑨골프장 등급제 ⑩대중제의 질적 향상 등이 이루어져야 하는 것으로 의견이 개진되었다. 그리고 회원제 골프장 수요증가율의 변화 예상에서는 점점 하락할 것으로 의견이 일치되었으며 그 이유들을 순위별로 보면 ①대중제의 개발 증가와 질적 향상 ②그린피 부담 ③공급예정 물량 과다 ④과잉 공급으로 회원권에 대한 매력저하 ⑤회원에 대한 서비스 수준 저하 ⑥골프장 위치 ⑦경기 침체와 접대 문화의 변화 및 해외 골프장 선호 등으로 의견이 합치되었다. 반면에 대중제 골프장의 수요증가율은 점차 상승할 것으로 예상되었으며 그 이유들을 순위별로 보면 ①저렴한 그린피와 부킹의 자유로움 ②국민들의 여가시간 증가 ③대중제에 대한 국가차원의 지원 ④대중제 골프장의 확대 및 질적 향상 ⑤회원권의 투자가치 하락 등으로 의견의 합치를 보았다. 한국 골프장산업의 경쟁적 우위전략으로 회원제 골프장은 ①개발목적의 타당성 ②대중제와의 차별화된 시설과 서비스 ③회원 중심의 부킹시스템 ⑤정부의 제도적 지원 ⑥마케팅 전략 세분화 ⑦국내·외 통합 회원권 ⑧주민행사 상설개최 ⑨비회원 부킹제도 명문화 등의 순으로 예상되었고, 대중제 골프장은 ①그린피 인하를 위한 제반 절감 운영전략 ②대중제 활성화를 위한 정부의 다각적인 지원 ③공정한 대중제 라운딩 시스템 ④다양한 유형의 시설개발 ⑤골프에 대한 저항감 해소 ⑥종합 테마형 대중제 골프장 개발 ⑦고령화시대를 대비한 서비스정책 수립 ⑧해외 표적마케팅 (target marketing) ⑨시설의 질적 수준 향상 등의 순으로 의견들이 제시되었다.
본 연구는 미래 10년간 골프장산업의 전반적인 수요를 과학적으로 예측하고, 미래의 성공적인 골프장 경영과 마케팅 전략을 탐색하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 계량기법으로 시계열과 회귀모형을 이용하여 1975년부터 2006년까지의 포괄적이고 정확한 과거자료를 근거로 골프장 내장객과 적정 수를 예측하였으며, 통계처리는 EViews Version 3.0을 사용하였다. 또한 델파이기법을 이용하여 31인의 골프관련 전문가들에게 3차에 걸친 설문으로 골프장산업의 전반적인 미래 환경을 예상하였으며, 통계처리는 Window용 SPSS Version 12.0을 사용하였다. 먼저, 계량분석을 통해 도출된 결과를 종합해 보면 다음과 같다. 회원제 골프장은 한계적 개발 전제로 미래 10년간 내장객 증가율이 평균 3.75%, 대중제 골프장은 지속적 개발 전제로 평균 7.16%로 추정되었다. 2016년 내장객 수는 회원제가 약 2,080만 명, 대중제가 약 1,320만 명으로 추정되었다. 또한 2016년 적정 골프장 수(18홀 기준)를 보면 회원제는 한계적 개발과 현재 수준 홀당 내장객 전제로 약 291개로 예측되었고, 대중제는 지속적 발전과 현재 수준 홀당 내장객 전제로 약 117개, 지속적 발전과 회원제 수준 전제로 약 185개로 예측되었다. 회원제 골프장은 한계적 개발 전제로 2016년에 약 277개의 개발이 예측되었고, 미래 내장객 기준으로 산정된 적정 수는 약 291개로 추정되었다. 대중제 골프장은 지속적 개발 전제로 2016년에 약 181개의 개발이 예측되었고, 내장객 기준으로 산정된 적정 수는 약 185개로 추정되어 본 연구에서 제시된 방안들이 실천되어진다면, 미래 골프장 산업의 수요와 공급은 균형이 유지될 것으로 사료된다. 델파이조사를 통해 최종적으로 합치된 의견들을 종합하면 다음과 같다. 우선 미래 10년간 한국 골프장산업의 예상되는 변화에서 가능성 순위별로 보면 ①노인, 여성, 청소년 등 다양한 신규 골퍼들의 등장 ②대중제 골프장 시장의 확대 발전 ③골프장 간 경쟁심화로 신개념의 마케팅기법 등장 ④그린피와 회원권 가격의 차등화 또는 양극화 ⑤대중제 골프장의 지속적 개발 ⑥회원제 골프장의 한계적 개발 ⑦정부의 긍정적 지원 ⑧과열 경쟁으로 인한 도산업체 발생 등이 예상되었다. 미래 골프장 수급 불균형에 대한 예방으로는 높은 가능성 순으로 ①개발자들의 철저한 개발 타당성 분석 ②타 상업 여가시설과 연계한 종합 위락시설 개발 ③대중제 활성화 정책 ④완전한 전문경영인 제도 도입 ⑤골프장 간 마케팅 연합체제 확립 ⑥회원권 투기 근절 ⑦유사시설 통·폐합 ⑧허가시 정부기관의 투명한 검증제도 ⑨골프장 등급제 ⑩대중제의 질적 향상 등이 이루어져야 하는 것으로 의견이 개진되었다. 그리고 회원제 골프장 수요증가율의 변화 예상에서는 점점 하락할 것으로 의견이 일치되었으며 그 이유들을 순위별로 보면 ①대중제의 개발 증가와 질적 향상 ②그린피 부담 ③공급예정 물량 과다 ④과잉 공급으로 회원권에 대한 매력저하 ⑤회원에 대한 서비스 수준 저하 ⑥골프장 위치 ⑦경기 침체와 접대 문화의 변화 및 해외 골프장 선호 등으로 의견이 합치되었다. 반면에 대중제 골프장의 수요증가율은 점차 상승할 것으로 예상되었으며 그 이유들을 순위별로 보면 ①저렴한 그린피와 부킹의 자유로움 ②국민들의 여가시간 증가 ③대중제에 대한 국가차원의 지원 ④대중제 골프장의 확대 및 질적 향상 ⑤회원권의 투자가치 하락 등으로 의견의 합치를 보았다. 한국 골프장산업의 경쟁적 우위전략으로 회원제 골프장은 ①개발목적의 타당성 ②대중제와의 차별화된 시설과 서비스 ③회원 중심의 부킹시스템 ⑤정부의 제도적 지원 ⑥마케팅 전략 세분화 ⑦국내·외 통합 회원권 ⑧주민행사 상설개최 ⑨비회원 부킹제도 명문화 등의 순으로 예상되었고, 대중제 골프장은 ①그린피 인하를 위한 제반 절감 운영전략 ②대중제 활성화를 위한 정부의 다각적인 지원 ③공정한 대중제 라운딩 시스템 ④다양한 유형의 시설개발 ⑤골프에 대한 저항감 해소 ⑥종합 테마형 대중제 골프장 개발 ⑦고령화시대를 대비한 서비스정책 수립 ⑧해외 표적마케팅 (target marketing) ⑨시설의 질적 수준 향상 등의 순으로 의견들이 제시되었다.
The purpose of this study was to predict scientifically the overall demand for Korean golf course industry and to obtain the successful strategy of management and marketing for the golf course in the next 10 years. In order to make this prediction, regression analysis and the ARIMA (autoregressive i...
The purpose of this study was to predict scientifically the overall demand for Korean golf course industry and to obtain the successful strategy of management and marketing for the golf course in the next 10 years. In order to make this prediction, regression analysis and the ARIMA (autoregressive integrate moving average model) were the methods used for statistical analysis. Data were obtained between 1975 and 2006 from the government, relevant authorities, associations, societies and individual golf clubs. Then, the Eviews Version 3 programme was used for data processing, and additionally the Delphi method was used to supplement the statistical results. The panel for the Delphi method consisted of 31 golf related experts, and the questionnaires were distributed and collected 3 times. Frequency analysis of the collected data was conducted by employing SPSS Version 12.0 for Windows. The results show that the rate of increase in the number of customers for limitedly developed private membership golf courses over the next 10 years is estimated at 3.75%. The predicted number of customers is 16.9 million in 2010, 19 million in 2013 and 20.8 million in 2016. In case of continuously developing public golf courses, the rate of increase in the number of customers over the next 10 years is estimated at 7.16% and the predicted numbers are 8.3 million in 2010, 10.5 million in 2013 and 13.2 million in 2016. Supposing that private membership golf courses are limitedly developed and the appropriate number of customers per hole is maintained, the numbers of 18 hole courses over the next 10 years is predicted to be 236 courses in 2010, 266 in 2013 and 291 in 2016. In case of public golf courses, supposing that they are continuously developed and the number of customers per hole is maintained, the number of 18 hole courses over the next 10 years is predicted to be 74 courses in 2010, 90 in 2013 and 117 in 2016. However, if public courses are continuously developed and tend to improve at the same standard as private courses, the predicted numbers are 117 courses in 2010, 147 in 2013 and 185 in 2016. Hence, in 2016, for private membership courses under limited development condition, the predicted number is 277 and the appropriate number of courses deduced from the predicted number of customers is 291. For public courses in 2016, the predicted number of courses is 181 and the appropriate number of courses deduced from the predicted number of customers is 185, which suggests that it would be possible for the golf course industry in Korea to achieve a balance of supply and demand. By distributing the Delphi questionnaires 3 times, a variety of opinions were collected but the most conclusive common views are as follows. First of all, this is the list of changes expected over the next 10 years for the Korean golf course industry in order of its likelihood. (1) expansion of new sorts of golfers to the elderly, women and teenagers. (2) expansion of the public golf course market (3) development of new marketing methods due to increasing competition (4) creation of grade structure in green fees and/or membership system (5) continuous development of public golf courses (6) limited development condition of private golf courses (7) positive support from government (8) bankruptcy by increasing competition. Next is the list of the suggested prevention measures in order of likelihood of happening. (1) thorough feasibility studies by developers (2) development of total entertainment resorts combined with other facilities (3) public golf course revitalization policy by government (4) introduction of specialized golf course managing directors (5) establishment of marketing alliances between golf courses (6) extermination of speculative membership exchange. Other measures include amalgamation of similar facilities, clear process of approvals, golf course grading system, quality improvement of public golf courses etc are suggested. In terms of demand for private membership golf courses, the common view was a gradual decline and the reasons given are as followings (1) more developments of public courses and quality improvement (2) financial burden of high green fees (3) over-supply of golf courses already planned to be developed (4) falling attraction towards golf membership due to less rarity (5) deteriorating quality of service given to members (6) location of golf course (7) economic slump, change in business reception culture and overseas golf course preference. On the other hand, the common view of demand for public golf courses was a gradual increase and the reasons given are as follow in order of the most agreed. (1) relatively cheap green fees and easy booking (2) increased leisure time for overall population (3) government support to public facilities (4) quality improvement of public courses (5) reduced investment value in private membership. The solutions suggested in order to improve the competitiveness of private golf courses are as follows. (1) justification of development purpose (2) differentiation of facilities and services (3) new booking system considering members (4) government support (5) marketing strategy segmentation. Internationally integrated membership system, frequent hosting of public events and non member booking system are also suggested. Also looking at public courses in order of the most agreed. (1) establishment of economical operational system for low green fees (2) organised and planned support by government authorities and organizations (3) fair public round system (4) development of diverse facilities (5) dissolution of resisting public culture against golf (6) development of themed public golf courses (7) operational service plan targeted for older customers. Overseas target marketing and quality improvement are also thought to be required.
The purpose of this study was to predict scientifically the overall demand for Korean golf course industry and to obtain the successful strategy of management and marketing for the golf course in the next 10 years. In order to make this prediction, regression analysis and the ARIMA (autoregressive integrate moving average model) were the methods used for statistical analysis. Data were obtained between 1975 and 2006 from the government, relevant authorities, associations, societies and individual golf clubs. Then, the Eviews Version 3 programme was used for data processing, and additionally the Delphi method was used to supplement the statistical results. The panel for the Delphi method consisted of 31 golf related experts, and the questionnaires were distributed and collected 3 times. Frequency analysis of the collected data was conducted by employing SPSS Version 12.0 for Windows. The results show that the rate of increase in the number of customers for limitedly developed private membership golf courses over the next 10 years is estimated at 3.75%. The predicted number of customers is 16.9 million in 2010, 19 million in 2013 and 20.8 million in 2016. In case of continuously developing public golf courses, the rate of increase in the number of customers over the next 10 years is estimated at 7.16% and the predicted numbers are 8.3 million in 2010, 10.5 million in 2013 and 13.2 million in 2016. Supposing that private membership golf courses are limitedly developed and the appropriate number of customers per hole is maintained, the numbers of 18 hole courses over the next 10 years is predicted to be 236 courses in 2010, 266 in 2013 and 291 in 2016. In case of public golf courses, supposing that they are continuously developed and the number of customers per hole is maintained, the number of 18 hole courses over the next 10 years is predicted to be 74 courses in 2010, 90 in 2013 and 117 in 2016. However, if public courses are continuously developed and tend to improve at the same standard as private courses, the predicted numbers are 117 courses in 2010, 147 in 2013 and 185 in 2016. Hence, in 2016, for private membership courses under limited development condition, the predicted number is 277 and the appropriate number of courses deduced from the predicted number of customers is 291. For public courses in 2016, the predicted number of courses is 181 and the appropriate number of courses deduced from the predicted number of customers is 185, which suggests that it would be possible for the golf course industry in Korea to achieve a balance of supply and demand. By distributing the Delphi questionnaires 3 times, a variety of opinions were collected but the most conclusive common views are as follows. First of all, this is the list of changes expected over the next 10 years for the Korean golf course industry in order of its likelihood. (1) expansion of new sorts of golfers to the elderly, women and teenagers. (2) expansion of the public golf course market (3) development of new marketing methods due to increasing competition (4) creation of grade structure in green fees and/or membership system (5) continuous development of public golf courses (6) limited development condition of private golf courses (7) positive support from government (8) bankruptcy by increasing competition. Next is the list of the suggested prevention measures in order of likelihood of happening. (1) thorough feasibility studies by developers (2) development of total entertainment resorts combined with other facilities (3) public golf course revitalization policy by government (4) introduction of specialized golf course managing directors (5) establishment of marketing alliances between golf courses (6) extermination of speculative membership exchange. Other measures include amalgamation of similar facilities, clear process of approvals, golf course grading system, quality improvement of public golf courses etc are suggested. In terms of demand for private membership golf courses, the common view was a gradual decline and the reasons given are as followings (1) more developments of public courses and quality improvement (2) financial burden of high green fees (3) over-supply of golf courses already planned to be developed (4) falling attraction towards golf membership due to less rarity (5) deteriorating quality of service given to members (6) location of golf course (7) economic slump, change in business reception culture and overseas golf course preference. On the other hand, the common view of demand for public golf courses was a gradual increase and the reasons given are as follow in order of the most agreed. (1) relatively cheap green fees and easy booking (2) increased leisure time for overall population (3) government support to public facilities (4) quality improvement of public courses (5) reduced investment value in private membership. The solutions suggested in order to improve the competitiveness of private golf courses are as follows. (1) justification of development purpose (2) differentiation of facilities and services (3) new booking system considering members (4) government support (5) marketing strategy segmentation. Internationally integrated membership system, frequent hosting of public events and non member booking system are also suggested. Also looking at public courses in order of the most agreed. (1) establishment of economical operational system for low green fees (2) organised and planned support by government authorities and organizations (3) fair public round system (4) development of diverse facilities (5) dissolution of resisting public culture against golf (6) development of themed public golf courses (7) operational service plan targeted for older customers. Overseas target marketing and quality improvement are also thought to be required.
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