각 나라의 문화도 다르고 가치관도 다르듯이 교육법 또한 다를 수밖에 없다. 우리나라에서는 전통에서 구음을 사용하여 교육을 한 모습을 볼 수 있다. 장구장단을 지도하기 위하여 구음을 사용하고 이를 통해서 장구장단 학습뿐만 아니라 전통 음악의 호흡과 느낌을 아는 것이 중요하다.
본 연구에서는 초등학교 3학년의 자진모리장단을 중심으로 하였다. 우선 우리 전통에서의 구음 교육을 알아보고 그것의 형식과 방법을 오늘날에도 적용할 수 있도록 생각해 보았다. 그리고 구음을 통해 장단지도를 하는 것을 크게 네 가지로 나누었다. 구음 사물놀...
각 나라의 문화도 다르고 가치관도 다르듯이 교육법 또한 다를 수밖에 없다. 우리나라에서는 전통에서 구음을 사용하여 교육을 한 모습을 볼 수 있다. 장구장단을 지도하기 위하여 구음을 사용하고 이를 통해서 장구장단 학습뿐만 아니라 전통 음악의 호흡과 느낌을 아는 것이 중요하다.
본 연구에서는 초등학교 3학년의 자진모리장단을 중심으로 하였다. 우선 우리 전통에서의 구음 교육을 알아보고 그것의 형식과 방법을 오늘날에도 적용할 수 있도록 생각해 보았다. 그리고 구음을 통해 장단지도를 하는 것을 크게 네 가지로 나누었다. 구음 사물놀이, 주제별 구음 만들기, 몸동작과 구음 만들기, 구음과 가락 만들기의 과정을 통하여 아동들이 호흡을 느끼며 구음을 체화하고 굳이 장구가 없더라도 장구 장단을 알 수 있도록 지도하였다. 또한 이를 통해서 장단과 구음에 흥미를 가질 수 있도록 지도하였다.
그 결과 기본 구음 따라하기, 호흡하며 구음하기, 변형장단 구음하기, 구음 창작하기 등의 영역에서 많은 향상을 보였다. 그냥 장단을 외우거나 따라는 것이 아니라 전통음악의 특징을 알고 몸으로 느끼는 데 구음을 통한 수업이 적합한 것이다. 또한 아동들이 수업을 통하여 전통음악에 대한 흥미와 태도도 긍정적으로 변하였다. 수업을 하고 본 연구를 하는 연구자 도 마음이 뿌듯하고 더 많은 책임감을 느끼게 되었다.
본 연구의 과정을 통하여 아동들이 먼저 민요나 전래동요를 부르고 구음학습에서 배운 것을 포괄적으로 적용하는 것을 볼 수 있었다. 이렇듯이 전통음악 교육은 억지로 되는 것이 아니다. 교사가 먼저 즐겨하고 아동들에게 적합한 교육방법을 가지고 수업을 하여 아동들에게 흥미를 주고 관심을 가질 수 있도록 유도하는 것이 중요하다. 그렇게 되면 굳이 강요가 아니더라도 아동들이 스스로 즐겨할 수 있는 그런 전통음악 수업이 될 수 있다.
각 나라의 문화도 다르고 가치관도 다르듯이 교육법 또한 다를 수밖에 없다. 우리나라에서는 전통에서 구음을 사용하여 교육을 한 모습을 볼 수 있다. 장구장단을 지도하기 위하여 구음을 사용하고 이를 통해서 장구장단 학습뿐만 아니라 전통 음악의 호흡과 느낌을 아는 것이 중요하다.
본 연구에서는 초등학교 3학년의 자진모리장단을 중심으로 하였다. 우선 우리 전통에서의 구음 교육을 알아보고 그것의 형식과 방법을 오늘날에도 적용할 수 있도록 생각해 보았다. 그리고 구음을 통해 장단지도를 하는 것을 크게 네 가지로 나누었다. 구음 사물놀이, 주제별 구음 만들기, 몸동작과 구음 만들기, 구음과 가락 만들기의 과정을 통하여 아동들이 호흡을 느끼며 구음을 체화하고 굳이 장구가 없더라도 장구 장단을 알 수 있도록 지도하였다. 또한 이를 통해서 장단과 구음에 흥미를 가질 수 있도록 지도하였다.
그 결과 기본 구음 따라하기, 호흡하며 구음하기, 변형장단 구음하기, 구음 창작하기 등의 영역에서 많은 향상을 보였다. 그냥 장단을 외우거나 따라는 것이 아니라 전통음악의 특징을 알고 몸으로 느끼는 데 구음을 통한 수업이 적합한 것이다. 또한 아동들이 수업을 통하여 전통음악에 대한 흥미와 태도도 긍정적으로 변하였다. 수업을 하고 본 연구를 하는 연구자 도 마음이 뿌듯하고 더 많은 책임감을 느끼게 되었다.
본 연구의 과정을 통하여 아동들이 먼저 민요나 전래동요를 부르고 구음학습에서 배운 것을 포괄적으로 적용하는 것을 볼 수 있었다. 이렇듯이 전통음악 교육은 억지로 되는 것이 아니다. 교사가 먼저 즐겨하고 아동들에게 적합한 교육방법을 가지고 수업을 하여 아동들에게 흥미를 주고 관심을 가질 수 있도록 유도하는 것이 중요하다. 그렇게 되면 굳이 강요가 아니더라도 아동들이 스스로 즐겨할 수 있는 그런 전통음악 수업이 될 수 있다.
Each country's culture, value are so difference. So methods of education are same of that. In my country, we can see using an oral sound to education in tradition. To educate Jangdan of Jang-gu, using an oral sound. Besides study of Jangdan of Jang-gu, the important thing is to know rhythm and feeli...
Each country's culture, value are so difference. So methods of education are same of that. In my country, we can see using an oral sound to education in tradition. To educate Jangdan of Jang-gu, using an oral sound. Besides study of Jangdan of Jang-gu, the important thing is to know rhythm and feeling of traditional music, through the oral sound.
In this research, we focused Jajinmori jangdan at third-year class of primary school. First, I checked the oral sound education in tradition. Then, we think application of that's form, methods to nowadays. And, I divided a process of rhythm guidance by 4 parts. Through under 4 process, such as the oral sound Samulnori, making oral sound of themes, making oral sound and motion and making oral sound and melody. I guided that children feel the rhythm and master oral sound and in case of not having Jang-gu, they know Jangdan of Jang-gu. Also through this, I lead them to interested in rhythm and oral sound.
With the consequence that children show lots of improvement of these parts that are basic oral sound imitating, oral sounding with rhythm, oral sounding to variety rhythm, and creating oral sound. Not memorizing or imitating rhythm but, to know features of traditional music and to feel with body. Instruction through oral sound is good methods for that. Likewise, Through this instruction, children's interesting and attitude are changed positively. After this schoolwork, researcher who studied this research was with the full of pride heart was full, and felt more sense of responsibility.
Through this process of research, we can see that children sing traditional song or fork song for themselves, apply learned knowledge comprehensive at the oral sound study. Like this, traditional music education doesn't become by force.
The important thing is the teacher enjoying traditional music first, teaching with suitable instruction method, and leading children to interest and having concern about traditional music.
As a result, without by force, become that traditional music lesson which children enjoy themselves.
Each country's culture, value are so difference. So methods of education are same of that. In my country, we can see using an oral sound to education in tradition. To educate Jangdan of Jang-gu, using an oral sound. Besides study of Jangdan of Jang-gu, the important thing is to know rhythm and feeling of traditional music, through the oral sound.
In this research, we focused Jajinmori jangdan at third-year class of primary school. First, I checked the oral sound education in tradition. Then, we think application of that's form, methods to nowadays. And, I divided a process of rhythm guidance by 4 parts. Through under 4 process, such as the oral sound Samulnori, making oral sound of themes, making oral sound and motion and making oral sound and melody. I guided that children feel the rhythm and master oral sound and in case of not having Jang-gu, they know Jangdan of Jang-gu. Also through this, I lead them to interested in rhythm and oral sound.
With the consequence that children show lots of improvement of these parts that are basic oral sound imitating, oral sounding with rhythm, oral sounding to variety rhythm, and creating oral sound. Not memorizing or imitating rhythm but, to know features of traditional music and to feel with body. Instruction through oral sound is good methods for that. Likewise, Through this instruction, children's interesting and attitude are changed positively. After this schoolwork, researcher who studied this research was with the full of pride heart was full, and felt more sense of responsibility.
Through this process of research, we can see that children sing traditional song or fork song for themselves, apply learned knowledge comprehensive at the oral sound study. Like this, traditional music education doesn't become by force.
The important thing is the teacher enjoying traditional music first, teaching with suitable instruction method, and leading children to interest and having concern about traditional music.
As a result, without by force, become that traditional music lesson which children enjoy themselves.
주제어
#장구장단 지도 구음 장구
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.