본 논문에서는 사회·문화적, 음악사적 근거와 음악의 기능, 아동기의 특성, 현대사회에서의 음악의 역할을 배경으로 음악의 창의성을 조명하였다. 우리사회의 변화의 속도는 빠르며 문화적 현상 또한 빠른 변화의 양상을 보이고 있다. 사회와 문화의 변화에 대한 인식과 이에 대한 해법은 다양하다. 이러한 현상이 무엇을 우리에게 요구하는지는 사실상 정확하지 않다. 하지만 분명한 것은 이러한 현상을 면밀히 관찰하고 흐름을 파악하는 것이 해법의 단초가 될 수 있다는 것이다. 우리의 교육은 사회적 요구와 미래에 대한 준비를 위해 준비되고 실행되어져 왔다. 음악의 역할에 대해서는 각 시대별로 사회적 목표와 관심사 등에 따라 약간의 차이를 보이어 왔다. 음악에 대한 사회적 요구는 제사의식의 기능에서부터 예배의 기능, 도덕적 인성의 형성에 대한 기대, 사회적 기능, 치료적 기능, 상업적 기능, 교육적 기능 등 매우 다양하다. 하지만 전인적 인격체로서의 성장에 기여하기를 바라는 마음은 음악의 역할에 대한 기초를 이루어 왔다. 아동기는 한 개인의 일생에 있어 기초를 이루는 중요한 시기이다. 이 시기의 관심은 경쟁이라든지, 성취와 같은 실용적 기능 보다는 참여에 대한 동기의 부여, 어울림, 스스로의 발견에 대한 기쁨 등, 다양함과 개인의 인격형성에 관한 관심이 중심을 이룬다. 교육적 효과에 있어서도 비교나 평가보다는 격려와 칭찬이 중요하게 다루어진다. 이 시기는 비유컨대 인생을 담을 그릇을 형성하는 시기이다. 그러므로 폭을 넓이고 깊이 있게 하기 위해서는 다양성과 자발성이 중요하며 음악역시 그러하다. 현대사회의 문화적 다양성은 우리사회의 정보화와 함께 다양한 장르의 음악을 출현시켜 왔다. 여기에 더하여 음악에 대한 접근의 편리성, 상업적 음악의 광범위한 사용과 고급음악과 대중음악의 활발한 교류 등은 음악을 복합적으로 이해하게 되는 상황을 초래 하였다. 여기에 미래사회가 지식정보화사회가 되리라는 예상은 현재보다도 더욱 복잡한 입체적 흐름이 계속해서 미래로 이어지리라는 추측을 가능케 한다. 여기에 대한 사회적 담론은 음악을 포함한 교육의 창의성 개발의 중요성에 모아지고 있다. 우리는 창의적 인성교육이 미래사회의 이해와 종합적인 판단에 의한 유연한 적응을 가능하게 할 것이라고 기대하고 있다. 창의적인 인성의 성장에 음악이 도움을 줄 수 있게 하기 위해서는 아동이 다양한 음악에 참여하도록 도와주는 것이 필요하다. 음악의 정의 및 기능은 다양하게 정의 되어 왔으나 현재는 음악을 자체로써 이해하여 본질적 가치에 접근하는 것을 제일로 중요시하는 상황이다. 이를 위해서는 다양한 음악과 음악하기에의 참여가 필요하며, 이를 위해서 교사는 교재중심의 보편적 교육이라는 고전적 인식을 버리고 상황의 다양성에 따른 유연한 교육을 실시할 수 있어야 한다. 이는 교사 스스로가 ...
본 논문에서는 사회·문화적, 음악사적 근거와 음악의 기능, 아동기의 특성, 현대사회에서의 음악의 역할을 배경으로 음악의 창의성을 조명하였다. 우리사회의 변화의 속도는 빠르며 문화적 현상 또한 빠른 변화의 양상을 보이고 있다. 사회와 문화의 변화에 대한 인식과 이에 대한 해법은 다양하다. 이러한 현상이 무엇을 우리에게 요구하는지는 사실상 정확하지 않다. 하지만 분명한 것은 이러한 현상을 면밀히 관찰하고 흐름을 파악하는 것이 해법의 단초가 될 수 있다는 것이다. 우리의 교육은 사회적 요구와 미래에 대한 준비를 위해 준비되고 실행되어져 왔다. 음악의 역할에 대해서는 각 시대별로 사회적 목표와 관심사 등에 따라 약간의 차이를 보이어 왔다. 음악에 대한 사회적 요구는 제사의식의 기능에서부터 예배의 기능, 도덕적 인성의 형성에 대한 기대, 사회적 기능, 치료적 기능, 상업적 기능, 교육적 기능 등 매우 다양하다. 하지만 전인적 인격체로서의 성장에 기여하기를 바라는 마음은 음악의 역할에 대한 기초를 이루어 왔다. 아동기는 한 개인의 일생에 있어 기초를 이루는 중요한 시기이다. 이 시기의 관심은 경쟁이라든지, 성취와 같은 실용적 기능 보다는 참여에 대한 동기의 부여, 어울림, 스스로의 발견에 대한 기쁨 등, 다양함과 개인의 인격형성에 관한 관심이 중심을 이룬다. 교육적 효과에 있어서도 비교나 평가보다는 격려와 칭찬이 중요하게 다루어진다. 이 시기는 비유컨대 인생을 담을 그릇을 형성하는 시기이다. 그러므로 폭을 넓이고 깊이 있게 하기 위해서는 다양성과 자발성이 중요하며 음악역시 그러하다. 현대사회의 문화적 다양성은 우리사회의 정보화와 함께 다양한 장르의 음악을 출현시켜 왔다. 여기에 더하여 음악에 대한 접근의 편리성, 상업적 음악의 광범위한 사용과 고급음악과 대중음악의 활발한 교류 등은 음악을 복합적으로 이해하게 되는 상황을 초래 하였다. 여기에 미래사회가 지식정보화사회가 되리라는 예상은 현재보다도 더욱 복잡한 입체적 흐름이 계속해서 미래로 이어지리라는 추측을 가능케 한다. 여기에 대한 사회적 담론은 음악을 포함한 교육의 창의성 개발의 중요성에 모아지고 있다. 우리는 창의적 인성교육이 미래사회의 이해와 종합적인 판단에 의한 유연한 적응을 가능하게 할 것이라고 기대하고 있다. 창의적인 인성의 성장에 음악이 도움을 줄 수 있게 하기 위해서는 아동이 다양한 음악에 참여하도록 도와주는 것이 필요하다. 음악의 정의 및 기능은 다양하게 정의 되어 왔으나 현재는 음악을 자체로써 이해하여 본질적 가치에 접근하는 것을 제일로 중요시하는 상황이다. 이를 위해서는 다양한 음악과 음악하기에의 참여가 필요하며, 이를 위해서 교사는 교재중심의 보편적 교육이라는 고전적 인식을 버리고 상황의 다양성에 따른 유연한 교육을 실시할 수 있어야 한다. 이는 교사 스스로가 음악교육의 프로그램을 작성함으로 가능하고 다양한 보조 수단을 통해 아동의 교육에 대한 참여도를 높일 수 있다. 사회의 정보화 능력을 이용하여 ICT를 활용하거나, 다양한 문화 및 음악 행사에 참석하도록 함으로 음악의 기능 과 사회적 역할에 대해서도 그 중요성을 스스로 체득할 수 있도록 도울 수도 있다. 한국의 교육적 상황은 아직도 문화예술로서의 음악을 점수화하여 비교하고 기능화 하는 데에서 자유롭지 못하다. 입시의 스트레스와 정보화 사회에서의 고립의 문제 등으로 전인적 인격체로의 형성에 기여하는 음악의 역할은 그 의미가 새롭게 되었으며, 그 중에서도 창의적인 인격체로의 성장은 피할 수 없는 시대적 상황이다. 아동기에 모든 아이들이 음악이 주는 미적인 감동을 얻고, 음악하기가 가져오는 수반적인 기능으로 인해 바람직한 인격체로의 성장을 이루어 갈 수 있기를 기대한다.
본 논문에서는 사회·문화적, 음악사적 근거와 음악의 기능, 아동기의 특성, 현대사회에서의 음악의 역할을 배경으로 음악의 창의성을 조명하였다. 우리사회의 변화의 속도는 빠르며 문화적 현상 또한 빠른 변화의 양상을 보이고 있다. 사회와 문화의 변화에 대한 인식과 이에 대한 해법은 다양하다. 이러한 현상이 무엇을 우리에게 요구하는지는 사실상 정확하지 않다. 하지만 분명한 것은 이러한 현상을 면밀히 관찰하고 흐름을 파악하는 것이 해법의 단초가 될 수 있다는 것이다. 우리의 교육은 사회적 요구와 미래에 대한 준비를 위해 준비되고 실행되어져 왔다. 음악의 역할에 대해서는 각 시대별로 사회적 목표와 관심사 등에 따라 약간의 차이를 보이어 왔다. 음악에 대한 사회적 요구는 제사의식의 기능에서부터 예배의 기능, 도덕적 인성의 형성에 대한 기대, 사회적 기능, 치료적 기능, 상업적 기능, 교육적 기능 등 매우 다양하다. 하지만 전인적 인격체로서의 성장에 기여하기를 바라는 마음은 음악의 역할에 대한 기초를 이루어 왔다. 아동기는 한 개인의 일생에 있어 기초를 이루는 중요한 시기이다. 이 시기의 관심은 경쟁이라든지, 성취와 같은 실용적 기능 보다는 참여에 대한 동기의 부여, 어울림, 스스로의 발견에 대한 기쁨 등, 다양함과 개인의 인격형성에 관한 관심이 중심을 이룬다. 교육적 효과에 있어서도 비교나 평가보다는 격려와 칭찬이 중요하게 다루어진다. 이 시기는 비유컨대 인생을 담을 그릇을 형성하는 시기이다. 그러므로 폭을 넓이고 깊이 있게 하기 위해서는 다양성과 자발성이 중요하며 음악역시 그러하다. 현대사회의 문화적 다양성은 우리사회의 정보화와 함께 다양한 장르의 음악을 출현시켜 왔다. 여기에 더하여 음악에 대한 접근의 편리성, 상업적 음악의 광범위한 사용과 고급음악과 대중음악의 활발한 교류 등은 음악을 복합적으로 이해하게 되는 상황을 초래 하였다. 여기에 미래사회가 지식정보화사회가 되리라는 예상은 현재보다도 더욱 복잡한 입체적 흐름이 계속해서 미래로 이어지리라는 추측을 가능케 한다. 여기에 대한 사회적 담론은 음악을 포함한 교육의 창의성 개발의 중요성에 모아지고 있다. 우리는 창의적 인성교육이 미래사회의 이해와 종합적인 판단에 의한 유연한 적응을 가능하게 할 것이라고 기대하고 있다. 창의적인 인성의 성장에 음악이 도움을 줄 수 있게 하기 위해서는 아동이 다양한 음악에 참여하도록 도와주는 것이 필요하다. 음악의 정의 및 기능은 다양하게 정의 되어 왔으나 현재는 음악을 자체로써 이해하여 본질적 가치에 접근하는 것을 제일로 중요시하는 상황이다. 이를 위해서는 다양한 음악과 음악하기에의 참여가 필요하며, 이를 위해서 교사는 교재중심의 보편적 교육이라는 고전적 인식을 버리고 상황의 다양성에 따른 유연한 교육을 실시할 수 있어야 한다. 이는 교사 스스로가 음악교육의 프로그램을 작성함으로 가능하고 다양한 보조 수단을 통해 아동의 교육에 대한 참여도를 높일 수 있다. 사회의 정보화 능력을 이용하여 ICT를 활용하거나, 다양한 문화 및 음악 행사에 참석하도록 함으로 음악의 기능 과 사회적 역할에 대해서도 그 중요성을 스스로 체득할 수 있도록 도울 수도 있다. 한국의 교육적 상황은 아직도 문화예술로서의 음악을 점수화하여 비교하고 기능화 하는 데에서 자유롭지 못하다. 입시의 스트레스와 정보화 사회에서의 고립의 문제 등으로 전인적 인격체로의 형성에 기여하는 음악의 역할은 그 의미가 새롭게 되었으며, 그 중에서도 창의적인 인격체로의 성장은 피할 수 없는 시대적 상황이다. 아동기에 모든 아이들이 음악이 주는 미적인 감동을 얻고, 음악하기가 가져오는 수반적인 기능으로 인해 바람직한 인격체로의 성장을 이루어 갈 수 있기를 기대한다.
This paper focuses on creativity of music with the background of social, cultural, musical basis, function of the music, characteristics in childhood and the role of music in modern society. Our society alters very rapidly and cultural phenomenon also shows an aspect of rapid change. There are v...
This paper focuses on creativity of music with the background of social, cultural, musical basis, function of the music, characteristics in childhood and the role of music in modern society. Our society alters very rapidly and cultural phenomenon also shows an aspect of rapid change. There are various ways to understand the alteration of our society and culture and to find its solution. What these phenomenons demand for us is not precise. However, only certain thing is that examining this phenomenon in depth and understanding its flow will be a step toward the solution. Our education was arranged and executed according to the demand of society and for preparation of the future. Role of music changed with time as social objectives and concerns were different for each period. Demand of society on music is extremely broad, and it includes functions of ritual, worship, development of moral character, community, healing, commerce, and education. However, basic role of music has been the mindset wishing for contribution to the growth of unique individuals. One's childhood takes very important role in his life. Major concerns during this stage are concentrated on providing motivation to participate, to get along, to discover oneself, and to develop one's personality, not on challenge or achievement. Also in terms of educational efficiency, encouragement and praisal are more important than comparison and assessment. Figuratively speeching, this period is for the development of a bowl to put one's life in. Thus, to expand its range and depth, diversity and spontaneity is important so as music. Cultural diversity of modern society has presented various genres of music as our society became increasingly information-oriented. In addition, easier approach, broader range of commercial use, and active interchange between highbrow and popular music led to a more complex understanding of music. The expectation that future society will become knowledge-oriented makes it possible to speculate that even more complicated trend will continue. Social discussion is being concentrated on the importance of education, including music, on development of originality. We are expecting that an ingenious humanity education will make understanding of future society and flexible adaptation possible. In order to make music support the growth of an ingenious soul, it is necessary to help the child participate in various musical activities. Definition and function of music had been defined in many ways, but nowadays most important aspect is to approach essential values of music by understanding the music itself. For this, a wide variety of music and participation in musical activities are needed, and therefore teachers must be able to discard the instruction-material-based teaching style and operate under a flexible style according to different circumstances. Teacher creates music education programs himself to make this possible, and the child's participation will increase through many supporting measures. By utilizing ICT through information power of the society and letting child attend various cultural and musical events, we can help the child learn the importance of social function and role of music on his own. Current educational state in Korea, in which music judged using scores and grades, is seldom successful in making music capable of its function. With stress from college entrance examination and isolation in the information-oriented society, role of music that contributes to development of unique individuals gained its new meaning. In particular, growing up into an ingenious individual is a fatal trend of this age. We expect that, by providing all children in their early stages with strong sensation of music, they can be brought up by musical experiences as desirable individuals.
This paper focuses on creativity of music with the background of social, cultural, musical basis, function of the music, characteristics in childhood and the role of music in modern society. Our society alters very rapidly and cultural phenomenon also shows an aspect of rapid change. There are various ways to understand the alteration of our society and culture and to find its solution. What these phenomenons demand for us is not precise. However, only certain thing is that examining this phenomenon in depth and understanding its flow will be a step toward the solution. Our education was arranged and executed according to the demand of society and for preparation of the future. Role of music changed with time as social objectives and concerns were different for each period. Demand of society on music is extremely broad, and it includes functions of ritual, worship, development of moral character, community, healing, commerce, and education. However, basic role of music has been the mindset wishing for contribution to the growth of unique individuals. One's childhood takes very important role in his life. Major concerns during this stage are concentrated on providing motivation to participate, to get along, to discover oneself, and to develop one's personality, not on challenge or achievement. Also in terms of educational efficiency, encouragement and praisal are more important than comparison and assessment. Figuratively speeching, this period is for the development of a bowl to put one's life in. Thus, to expand its range and depth, diversity and spontaneity is important so as music. Cultural diversity of modern society has presented various genres of music as our society became increasingly information-oriented. In addition, easier approach, broader range of commercial use, and active interchange between highbrow and popular music led to a more complex understanding of music. The expectation that future society will become knowledge-oriented makes it possible to speculate that even more complicated trend will continue. Social discussion is being concentrated on the importance of education, including music, on development of originality. We are expecting that an ingenious humanity education will make understanding of future society and flexible adaptation possible. In order to make music support the growth of an ingenious soul, it is necessary to help the child participate in various musical activities. Definition and function of music had been defined in many ways, but nowadays most important aspect is to approach essential values of music by understanding the music itself. For this, a wide variety of music and participation in musical activities are needed, and therefore teachers must be able to discard the instruction-material-based teaching style and operate under a flexible style according to different circumstances. Teacher creates music education programs himself to make this possible, and the child's participation will increase through many supporting measures. By utilizing ICT through information power of the society and letting child attend various cultural and musical events, we can help the child learn the importance of social function and role of music on his own. Current educational state in Korea, in which music judged using scores and grades, is seldom successful in making music capable of its function. With stress from college entrance examination and isolation in the information-oriented society, role of music that contributes to development of unique individuals gained its new meaning. In particular, growing up into an ingenious individual is a fatal trend of this age. We expect that, by providing all children in their early stages with strong sensation of music, they can be brought up by musical experiences as desirable individuals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.