본 연구의 목적은 통합적 동작활동이 유아의 지각운동능력에 긍정적인 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이다. 본 연구를 위하여 서울특별시 금천구에 위치하고 있는 Y유치원의 만 5세 유아 50명을 선정하여 실험집단과 비교 집단으로 나누어 구성하였다. 실험집단은 통합적 동작활동을 2007년 8월 31일 ~ 2007년 10월 26일까지 8주에 걸쳐 주 1~2회 활동이 이루어졌으며, 비교집단은 일반적인 신체활동이 진행되었다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제와 가설을 설정하였다. 연구문제 통합적 동작활동이 유아의 지각운동능력에 긍정적인 영향을 미치는가? 가설 1. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단의 유아들은 비교집단의 유아들에 비해 지각운동능력 점수가 더 높을 것이다. 1-1. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 신체 지각 운동 능력 점수가 더 높을 것이다. 1-2. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 ...
본 연구의 목적은 통합적 동작활동이 유아의 지각운동능력에 긍정적인 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이다. 본 연구를 위하여 서울특별시 금천구에 위치하고 있는 Y유치원의 만 5세 유아 50명을 선정하여 실험집단과 비교 집단으로 나누어 구성하였다. 실험집단은 통합적 동작활동을 2007년 8월 31일 ~ 2007년 10월 26일까지 8주에 걸쳐 주 1~2회 활동이 이루어졌으며, 비교집단은 일반적인 신체활동이 진행되었다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제와 가설을 설정하였다. 연구문제 통합적 동작활동이 유아의 지각운동능력에 긍정적인 영향을 미치는가? 가설 1. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단의 유아들은 비교집단의 유아들에 비해 지각운동능력 점수가 더 높을 것이다. 1-1. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 신체 지각 운동 능력 점수가 더 높을 것이다. 1-2. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 공간 지각 운동 능력 점수가 더 높을 것이다. 1-3. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 방향 지각 운동 능력 점수가 더 높을 것이다. 1-4. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 시간 지각 운동 능력 점수가 더 높을 것이다. 먼저 유아의 지각운동능력을 알아보기 위하여 사전검사-실험처치-사후검사의 순서로 이루어졌으며, 검사 도구는 두 집단 모두 사전과 사후에 실시한 동일한 것으로 제시하였다. 지각운동능력 검사 도구는 이영심(1997)의 박사학위 논문 ‘유아지각 운동 프로그램개발과 효과검증’에서 사용한 지각운동 능력 검사와 Gallahue(1998)의 지각운동 능력 검사를 토대로 황순각(2000)의 박사학위 논문 ‘유아 신체활동 프로그램의 구성 및 효과’에서 번안한 것을 사용한 것이다. 통합적 동작활동이 유아의 지각운동능력에 미치는 영향에 대하여 집단 간 차이를 알아보기 위하여 SPSSWIN 12.0 통계 프로그램을 사용하여 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 유아의 지각운동능력은 통합적 동작활동을 실시한 실험집단이 일반적인 신체활동을 실시한 비교집단보다 더 높게 나타났다. 유아의 지각운동능력의 구성요소인 신체지각, 공간지각, 방향지각, 시간지각에 대해서도 통합적 동작활동을 실시한 실험집단이 일반적인 신체활동을 실시한 비교집단보다 더 높게 나타났다.
본 연구의 목적은 통합적 동작활동이 유아의 지각운동능력에 긍정적인 영향을 미치는지를 알아보고자 하는 것이다. 본 연구를 위하여 서울특별시 금천구에 위치하고 있는 Y유치원의 만 5세 유아 50명을 선정하여 실험집단과 비교 집단으로 나누어 구성하였다. 실험집단은 통합적 동작활동을 2007년 8월 31일 ~ 2007년 10월 26일까지 8주에 걸쳐 주 1~2회 활동이 이루어졌으며, 비교집단은 일반적인 신체활동이 진행되었다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제와 가설을 설정하였다. 연구문제 통합적 동작활동이 유아의 지각운동능력에 긍정적인 영향을 미치는가? 가설 1. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단의 유아들은 비교집단의 유아들에 비해 지각운동능력 점수가 더 높을 것이다. 1-1. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 신체 지각 운동 능력 점수가 더 높을 것이다. 1-2. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 공간 지각 운동 능력 점수가 더 높을 것이다. 1-3. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 방향 지각 운동 능력 점수가 더 높을 것이다. 1-4. 통합적 동작활동을 경험한 실험집단은 비교집단에 비해 시간 지각 운동 능력 점수가 더 높을 것이다. 먼저 유아의 지각운동능력을 알아보기 위하여 사전검사-실험처치-사후검사의 순서로 이루어졌으며, 검사 도구는 두 집단 모두 사전과 사후에 실시한 동일한 것으로 제시하였다. 지각운동능력 검사 도구는 이영심(1997)의 박사학위 논문 ‘유아지각 운동 프로그램개발과 효과검증’에서 사용한 지각운동 능력 검사와 Gallahue(1998)의 지각운동 능력 검사를 토대로 황순각(2000)의 박사학위 논문 ‘유아 신체활동 프로그램의 구성 및 효과’에서 번안한 것을 사용한 것이다. 통합적 동작활동이 유아의 지각운동능력에 미치는 영향에 대하여 집단 간 차이를 알아보기 위하여 SPSSWIN 12.0 통계 프로그램을 사용하여 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 유아의 지각운동능력은 통합적 동작활동을 실시한 실험집단이 일반적인 신체활동을 실시한 비교집단보다 더 높게 나타났다. 유아의 지각운동능력의 구성요소인 신체지각, 공간지각, 방향지각, 시간지각에 대해서도 통합적 동작활동을 실시한 실험집단이 일반적인 신체활동을 실시한 비교집단보다 더 높게 나타났다.
The purpose of this study is to find out the positive effects of integrated movement activity on the development of young children's perceptual motor ability. For the purpose of this study, 50 five-year old young children were divided into two groups, the experimental group and the comparison gr...
The purpose of this study is to find out the positive effects of integrated movement activity on the development of young children's perceptual motor ability. For the purpose of this study, 50 five-year old young children were divided into two groups, the experimental group and the comparison group (experimental group 25, comparison group 25). Experimental treatment was performed as follows : for eight weeks from August 31, 2007 to October 26, 2007, Experimental group have experienced integrated movement activity through one~two times per week and Comparison group have experienced general physical activity. The following tasks of study are established on this purpose and hypothesis. Purpose : Is there any difference between the experimental group and the comparison group on the development of young children's perceptual motor ability? Hypothesis : 1. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's in perceptual motor ability. 1-1. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's on body perceptual motor ability. 1-2. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's on space perceptual motor ability. 1-3. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's on direction perceptual motor ability. 1-4. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's on time perceptual motor ability. The process of this study is Pre-Experimental Test, Experimental Treatment and Post-test. The perceptual motor ability test was produced by Rhee, Young Sim(1997), Gallahue(1998) and translated by Hwang, Soon Gag(2000). The data gained from the research was analyzed using a SPSS 12.0 computer program. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's in perceptual motor ability in terms of subordinate factors of young children's perceptual motor, i.e body, space, direction and time.
The purpose of this study is to find out the positive effects of integrated movement activity on the development of young children's perceptual motor ability. For the purpose of this study, 50 five-year old young children were divided into two groups, the experimental group and the comparison group (experimental group 25, comparison group 25). Experimental treatment was performed as follows : for eight weeks from August 31, 2007 to October 26, 2007, Experimental group have experienced integrated movement activity through one~two times per week and Comparison group have experienced general physical activity. The following tasks of study are established on this purpose and hypothesis. Purpose : Is there any difference between the experimental group and the comparison group on the development of young children's perceptual motor ability? Hypothesis : 1. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's in perceptual motor ability. 1-1. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's on body perceptual motor ability. 1-2. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's on space perceptual motor ability. 1-3. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's on direction perceptual motor ability. 1-4. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's on time perceptual motor ability. The process of this study is Pre-Experimental Test, Experimental Treatment and Post-test. The perceptual motor ability test was produced by Rhee, Young Sim(1997), Gallahue(1998) and translated by Hwang, Soon Gag(2000). The data gained from the research was analyzed using a SPSS 12.0 computer program. The experimental group's scores will be higher than the comparison group's in perceptual motor ability in terms of subordinate factors of young children's perceptual motor, i.e body, space, direction and time.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.