본 연구는 한국 프로야구 돔구장 건립에 대한 인식을 연구하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 관여형태(야구계관계자, 직접관람자, 간접관람자)와 관여정도(몰입정도, 만족도, 기대치)를 독립변인으로, 돔구장 필요성 인식, 돔구장 참여의도 인식, 돔구장 운영 및 시설인식, 돔구장 기대효과 인식 요인을 종속변인인 돔구장에 대한 인식으로 설정하였다.
조사대상은 프로야구와 아마야구를 포함해 야구계 전반에 걸쳐 종사하고 있는 야구계관계자들과 프로야구를 관람하기 위해 경기장을 직접 찾는 프로야구 직접관람자들, 그리고 프로야구를 TV로 시청하거나 다른 매체를 이용하여 프로야구를 접하는 간접관람자들의 세 집단으로 나누어 표본을 표집한 후, 각 집단에서 100명씩 총 300명을 무선 표집하여 표본을 추출하였다. 자료수집을 위한 도구는 본 연구자가 직접 제작한 관여정도와 돔구장에 대한 인식에 관한 설문 문항을 내용 타당도와 신뢰도를 검증한 후, 본 연구의 목적에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다. ...
본 연구는 한국 프로야구 돔구장 건립에 대한 인식을 연구하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 관여형태(야구계관계자, 직접관람자, 간접관람자)와 관여정도(몰입정도, 만족도, 기대치)를 독립변인으로, 돔구장 필요성 인식, 돔구장 참여의도 인식, 돔구장 운영 및 시설인식, 돔구장 기대효과 인식 요인을 종속변인인 돔구장에 대한 인식으로 설정하였다.
조사대상은 프로야구와 아마야구를 포함해 야구계 전반에 걸쳐 종사하고 있는 야구계관계자들과 프로야구를 관람하기 위해 경기장을 직접 찾는 프로야구 직접관람자들, 그리고 프로야구를 TV로 시청하거나 다른 매체를 이용하여 프로야구를 접하는 간접관람자들의 세 집단으로 나누어 표본을 표집한 후, 각 집단에서 100명씩 총 300명을 무선 표집하여 표본을 추출하였다. 자료수집을 위한 도구는 본 연구자가 직접 제작한 관여정도와 돔구장에 대한 인식에 관한 설문 문항을 내용 타당도와 신뢰도를 검증한 후, 본 연구의 목적에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다. 자료분석은 SPSS 13.0 version for windows를 이용하여 기술통계분석, 교차분석, 일원변량분석, 상관분석과 다중회귀분석을 5% 이내의 유의수준에서 실시하였고, 일원변량분석에서 나타난 차이에 대한 사후비교분석법으로는 Duncan's multiple range test를 이용하여 검증하였다.
이상의 방법을 통하여 한국 프로야구 돔구장 건립에 대한 인식을 탐색한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 관여형태에 따라 돔구장 필요성 인식, 참여의도 인식, 운영 및 시설인식, 기대효과 인식의 돔구장에 대한 인식에는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 관여정도와 돔구장 필요성인식, 돔구장에 대한 기대효과인식 변인간의 상관관계는 낮은 양의 상관이, 관여정도와 돔구장 참여의도 인식 변인간에는 뚜렷한 양의 상관이 있었고, 관여정도와 돔구장 운영 및 시설 인식 변인간에는 거의 상관이 없었다.
셋째, 관여정도는 한국의 야구장 형태 항목을 제외한 모든 돔구장 필요성 인식 항목에 영향을 미쳤다. 관여정도는 돔구장 참여의도 인식과 권유의도 인식, 동반의도 인식에 영향을 미쳤다. 관여정도는 돔구장에 대한 기대효과 인식에 영향을 미쳤다.
본 연구는 한국 프로야구 돔구장 건립에 대한 인식을 연구하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 관여형태(야구계관계자, 직접관람자, 간접관람자)와 관여정도(몰입정도, 만족도, 기대치)를 독립변인으로, 돔구장 필요성 인식, 돔구장 참여의도 인식, 돔구장 운영 및 시설인식, 돔구장 기대효과 인식 요인을 종속변인인 돔구장에 대한 인식으로 설정하였다.
조사대상은 프로야구와 아마야구를 포함해 야구계 전반에 걸쳐 종사하고 있는 야구계관계자들과 프로야구를 관람하기 위해 경기장을 직접 찾는 프로야구 직접관람자들, 그리고 프로야구를 TV로 시청하거나 다른 매체를 이용하여 프로야구를 접하는 간접관람자들의 세 집단으로 나누어 표본을 표집한 후, 각 집단에서 100명씩 총 300명을 무선 표집하여 표본을 추출하였다. 자료수집을 위한 도구는 본 연구자가 직접 제작한 관여정도와 돔구장에 대한 인식에 관한 설문 문항을 내용 타당도와 신뢰도를 검증한 후, 본 연구의 목적에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다. 자료분석은 SPSS 13.0 version for windows를 이용하여 기술통계분석, 교차분석, 일원변량분석, 상관분석과 다중회귀분석을 5% 이내의 유의수준에서 실시하였고, 일원변량분석에서 나타난 차이에 대한 사후비교분석법으로는 Duncan's multiple range test를 이용하여 검증하였다.
이상의 방법을 통하여 한국 프로야구 돔구장 건립에 대한 인식을 탐색한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 관여형태에 따라 돔구장 필요성 인식, 참여의도 인식, 운영 및 시설인식, 기대효과 인식의 돔구장에 대한 인식에는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 관여정도와 돔구장 필요성인식, 돔구장에 대한 기대효과인식 변인간의 상관관계는 낮은 양의 상관이, 관여정도와 돔구장 참여의도 인식 변인간에는 뚜렷한 양의 상관이 있었고, 관여정도와 돔구장 운영 및 시설 인식 변인간에는 거의 상관이 없었다.
셋째, 관여정도는 한국의 야구장 형태 항목을 제외한 모든 돔구장 필요성 인식 항목에 영향을 미쳤다. 관여정도는 돔구장 참여의도 인식과 권유의도 인식, 동반의도 인식에 영향을 미쳤다. 관여정도는 돔구장에 대한 기대효과 인식에 영향을 미쳤다.
The purpose of this study concerned research on recognition of dome stadium establishment in Korean professional baseball. In this study, participation form (people in baseball industry, direct spectators and indirect spectators) and degree (degree of absorption, satisfaction and expectation) have b...
The purpose of this study concerned research on recognition of dome stadium establishment in Korean professional baseball. In this study, participation form (people in baseball industry, direct spectators and indirect spectators) and degree (degree of absorption, satisfaction and expectation) have been set as independent factors while recognition of dome stadium such as recognition of dome stadium necessity, participation intention, management/facility and anticipated effect have been set as dependent factors.
In order to abstract the research target, the population was classified into three groups which are people in baseball industry both amateur and professional, direct spectators who visit the stadium to watch the game and indirect spectators who come in contact with baseball through television or other media. Total of three hundred people, one hundred people from each group, have been remotely abstracted as the research target.
As a tool for data collection, survey questions on participation degree and dome stadium recognition, made by the researcher, were verified in its validity and credibility and have been adjusted to fulfill the research purpose. For data analysis, descriptive statistics, chi-square test, one-way ANOVA, correlation analysis, multiple regression analysis have been performed within 5% level of significance. Moreover, for post comparison analysis of difference shown in one-way ANOVA, Duncan’s multiple range test was executed for verification.
After analyzing the strategy of dome stadium establishment in Korean professional baseball through these methods, following results were drawn.
First of all, significant difference was shown statistically in recognition of dome stadium such as necessity, participation intention, management/ facility and anticipated effect recognition of the dome stadium.
Secondly, low correlation was shown between participation degree and necessity, anticipated recognition factors of the dome stadium while distinct correlation was revealed between participation degree and participation intention recognition factor of the dome stadium. On the other hand, there was almost no correlation between participation degree and management/facility recognition factor of the dome stadium.
Finally, participation degree had influence on all of the necessity recognition items excluding baseball stadium form. It also had influence on participation intention, persuasion intention, and accompaniment intention recognition as well as anticipated effect recognition of the dome stadium
The purpose of this study concerned research on recognition of dome stadium establishment in Korean professional baseball. In this study, participation form (people in baseball industry, direct spectators and indirect spectators) and degree (degree of absorption, satisfaction and expectation) have been set as independent factors while recognition of dome stadium such as recognition of dome stadium necessity, participation intention, management/facility and anticipated effect have been set as dependent factors.
In order to abstract the research target, the population was classified into three groups which are people in baseball industry both amateur and professional, direct spectators who visit the stadium to watch the game and indirect spectators who come in contact with baseball through television or other media. Total of three hundred people, one hundred people from each group, have been remotely abstracted as the research target.
As a tool for data collection, survey questions on participation degree and dome stadium recognition, made by the researcher, were verified in its validity and credibility and have been adjusted to fulfill the research purpose. For data analysis, descriptive statistics, chi-square test, one-way ANOVA, correlation analysis, multiple regression analysis have been performed within 5% level of significance. Moreover, for post comparison analysis of difference shown in one-way ANOVA, Duncan’s multiple range test was executed for verification.
After analyzing the strategy of dome stadium establishment in Korean professional baseball through these methods, following results were drawn.
First of all, significant difference was shown statistically in recognition of dome stadium such as necessity, participation intention, management/ facility and anticipated effect recognition of the dome stadium.
Secondly, low correlation was shown between participation degree and necessity, anticipated recognition factors of the dome stadium while distinct correlation was revealed between participation degree and participation intention recognition factor of the dome stadium. On the other hand, there was almost no correlation between participation degree and management/facility recognition factor of the dome stadium.
Finally, participation degree had influence on all of the necessity recognition items excluding baseball stadium form. It also had influence on participation intention, persuasion intention, and accompaniment intention recognition as well as anticipated effect recognition of the dome stadium
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