유비쿼터스 시대가 도래되어, u-러닝이라고 하는 새로운 패러다임이 교육 현장에도 적용되고 있다. 무선 인터넷을 포함한 PDA, TPC, RFID 등에 대한 연구가 활발히 진행되고 있지만, 이러한 첨단 장비를 구축하여 활용하기까지는 인식과 적용 등의 측면에서 현실적으로 어려움이 많다. 또한 ...
유비쿼터스 시대가 도래되어, u-러닝이라고 하는 새로운 패러다임이 교육 현장에도 적용되고 있다. 무선 인터넷을 포함한 PDA, TPC, RFID 등에 대한 연구가 활발히 진행되고 있지만, 이러한 첨단 장비를 구축하여 활용하기까지는 인식과 적용 등의 측면에서 현실적으로 어려움이 많다. 또한 유비쿼터스 학습에 대한 충분한 선행연구나 지원 콘텐츠의 개발도 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 교사, 학부모, 학생을 대상으로 u-러닝과 RFID에 대한 인식 상태를 조사하여 앞으로 전개될 u-러닝에 대한 시각과 기대감 등을 비교 분석하였다. 그리고 비교적 저렴한 RFID 태그와 리더기를 이용한 출결 관리 시스템을 개발하고 학생들에게 적용하여 봄으로써 앞으로 전개될 u-Class의 출결 관리에 대한 가이드라인을 제시하고자 하였다. u-Class를 위한 RFID의 활용에 앞서 교사와 학부모 대상으로 관련 인식실태를 조사한 결과, 인식 실태 면에서는 교사나 학부모가 큰 차이 없이 낮은 것으로 나타났지만, 교사는 부정적인 편인 반면 학부모와 학생은 긍정적 기대를 더 많이 하는 상반적인 결과를 나타내었다. 특히 교사의 경우 u-러닝이 도입되면 면대면 교육의 상실에 대한 우려와 인프라 구축 경비가 과다할 것이라고 하는 교육의 현실적인 문제로 인한 것이다. 또 이러한 문제점을 해결하기 위한 방법으로 Blended Learning 즉 온·오프라인의 조화를 중요시 하였다. 이는 현재 u-러닝 콘텐츠의 부족과 면대면 교육을 중요시 여기고 있음을 시사해 주고 있다. RFID를 활용한 출결 관리 시스템을 개발하여, 초등 5학년에 약 2주간 도입하였다. 이러한 출결 관리 시스템을 사용해본 학생들은, 새로운 기기에 부정적이었던 시각에서 긍정적인 시각으로 바뀌었고, 특히 지각 등을 자주하는 학생들이 등교시간을 스스로 지키려는 생활태도의 변화를 이끄는데 유의미한 것으로 나타났다. 실험에 참여한 50%의 학생이 등교시간이 빨라졌다고 응답했으며, 앞으로 전개될 u-러닝도 큰 흥미가 있었다. 특히 PDA, TPC 등 새로운 첨단 기기에 관심이 높았으며, 앞으로도 RFID를 이용한 출결관리에서는 90%가 더 이용해 보고 싶다는 긍정적인 반응이 나왔다. 그러나 여전히 새로운 기기에 대한 부정적인 시각은 남아 있고, 오히려 학생들의 통제를 강화시키고 학생들의 개인 정보 유출 등의 사생활 침해에 대한 우려는 앞으로 해결해야 할 과제로 남아있다. 이렇듯 RFID 기반 출결 관리 시스템에 대한 평가는 긍정적이었지만, 교사와 학부모 모두 학교 현장에 RFID 도입에 소극적인 이유로 학생들의 사생활 침해를 꼽았다. 이번 연구에서 학생들 대부분은 사생활이 침해되지 않았다고(94%) 응답했는데 이는 교실이라는 한정된 공간 내에서 이뤄졌고, 함부로 다른 친구들이 온 시간을 보지 못하게 했기 때문에 나온 결과이기 때문이다. 그럼에도 불구하고 6%의 학생들은 사생활이 침해 되었다는 반응을 보였다는 것은 앞으로 전개될 RFID를 이용한 후속 연구에는 윤리적 문제에 대한 검토가 이루어지고 기술이 선행되어야 할 것으로 판단된다. 끝으로 이번 연구를 토대로 다양한 RFID 기반 u-러닝을 구축할 수 있는 다양한 시나리오 개발과 학교현장에서 수요자들이 원하는 것을 찾아 가는 연구가 꾸준히 이루어져야 할 것이다.
유비쿼터스 시대가 도래되어, u-러닝이라고 하는 새로운 패러다임이 교육 현장에도 적용되고 있다. 무선 인터넷을 포함한 PDA, TPC, RFID 등에 대한 연구가 활발히 진행되고 있지만, 이러한 첨단 장비를 구축하여 활용하기까지는 인식과 적용 등의 측면에서 현실적으로 어려움이 많다. 또한 유비쿼터스 학습에 대한 충분한 선행연구나 지원 콘텐츠의 개발도 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 교사, 학부모, 학생을 대상으로 u-러닝과 RFID에 대한 인식 상태를 조사하여 앞으로 전개될 u-러닝에 대한 시각과 기대감 등을 비교 분석하였다. 그리고 비교적 저렴한 RFID 태그와 리더기를 이용한 출결 관리 시스템을 개발하고 학생들에게 적용하여 봄으로써 앞으로 전개될 u-Class의 출결 관리에 대한 가이드라인을 제시하고자 하였다. u-Class를 위한 RFID의 활용에 앞서 교사와 학부모 대상으로 관련 인식실태를 조사한 결과, 인식 실태 면에서는 교사나 학부모가 큰 차이 없이 낮은 것으로 나타났지만, 교사는 부정적인 편인 반면 학부모와 학생은 긍정적 기대를 더 많이 하는 상반적인 결과를 나타내었다. 특히 교사의 경우 u-러닝이 도입되면 면대면 교육의 상실에 대한 우려와 인프라 구축 경비가 과다할 것이라고 하는 교육의 현실적인 문제로 인한 것이다. 또 이러한 문제점을 해결하기 위한 방법으로 Blended Learning 즉 온·오프라인의 조화를 중요시 하였다. 이는 현재 u-러닝 콘텐츠의 부족과 면대면 교육을 중요시 여기고 있음을 시사해 주고 있다. RFID를 활용한 출결 관리 시스템을 개발하여, 초등 5학년에 약 2주간 도입하였다. 이러한 출결 관리 시스템을 사용해본 학생들은, 새로운 기기에 부정적이었던 시각에서 긍정적인 시각으로 바뀌었고, 특히 지각 등을 자주하는 학생들이 등교시간을 스스로 지키려는 생활태도의 변화를 이끄는데 유의미한 것으로 나타났다. 실험에 참여한 50%의 학생이 등교시간이 빨라졌다고 응답했으며, 앞으로 전개될 u-러닝도 큰 흥미가 있었다. 특히 PDA, TPC 등 새로운 첨단 기기에 관심이 높았으며, 앞으로도 RFID를 이용한 출결관리에서는 90%가 더 이용해 보고 싶다는 긍정적인 반응이 나왔다. 그러나 여전히 새로운 기기에 대한 부정적인 시각은 남아 있고, 오히려 학생들의 통제를 강화시키고 학생들의 개인 정보 유출 등의 사생활 침해에 대한 우려는 앞으로 해결해야 할 과제로 남아있다. 이렇듯 RFID 기반 출결 관리 시스템에 대한 평가는 긍정적이었지만, 교사와 학부모 모두 학교 현장에 RFID 도입에 소극적인 이유로 학생들의 사생활 침해를 꼽았다. 이번 연구에서 학생들 대부분은 사생활이 침해되지 않았다고(94%) 응답했는데 이는 교실이라는 한정된 공간 내에서 이뤄졌고, 함부로 다른 친구들이 온 시간을 보지 못하게 했기 때문에 나온 결과이기 때문이다. 그럼에도 불구하고 6%의 학생들은 사생활이 침해 되었다는 반응을 보였다는 것은 앞으로 전개될 RFID를 이용한 후속 연구에는 윤리적 문제에 대한 검토가 이루어지고 기술이 선행되어야 할 것으로 판단된다. 끝으로 이번 연구를 토대로 다양한 RFID 기반 u-러닝을 구축할 수 있는 다양한 시나리오 개발과 학교현장에서 수요자들이 원하는 것을 찾아 가는 연구가 꾸준히 이루어져야 할 것이다.
The ubiquitous age arrives and u-learning as new paradigm is applied to education system. Even though many researches about PDA, TPC, RFID and wireless internet are in process, it is hard to apply and to use such high technology equipments in real life because of lacking the knowledge. Also, there a...
The ubiquitous age arrives and u-learning as new paradigm is applied to education system. Even though many researches about PDA, TPC, RFID and wireless internet are in process, it is hard to apply and to use such high technology equipments in real life because of lacking the knowledge. Also, there are not enough researches and supporting contents of ubiquitous. Therefore, this research analyzes teachers, parents and students' understanding, viewpoint and expectation on u-learning and RFID. Further, this research suggests the guideline of future u-Class system by developing and applying the attendance-absence management system to students with inexpensive RFID tag and reader. The research of teachers and parents' understanding about using RFID for u-Class shows that both lack in understanding about it. Also, the teachers show negative expectation while the parents show positive expectation. The teachers worry losing face-to-face education and spending too much cost to build the infrastructure of u-learning system. For these worries, the Blended Learning will be a solution. It considers the on and off line education balance important. This shows that current considerations are the lacking u-learning contents and the important face-to-face education. I developed the attendance-absence management system with using RFID and tried it to fifth grade students for two weeks. The students changed their thoughts of RFID attendance-absence management system positively after using it. Especially, the system led that the students being late came to school on time. A half of students answered that they went to school earlier than before. Also, they were interested in upcoming u-learning system. Particularly, the students were interested more in high technology equipments such as PDA, TPC, and so on. Ninety percent of students responded that they want to use RFID attendance-absence management system continuously. However, there are still negative responses on this new system about controlling students and their privacies. These are the remaining problems awaiting solutions. Even though the evaluation of the attendance-absence management system based on RFID is positive, teachers and parents are slow to bring it in school because of students' privacies. Fortunately, most of students answered that the RFID system did not disturb their privacies in this research (94%) because students did not have right to access the attendance-absence management system and it was limited at classroom. Still, six percent of students responded that the system disturbed their privacies. Therefore, further researches of RFID system have to consider ethical matters and better technology. At last, I would like this research to lead the researches on RFID-based u-learning system for users and in various ways.
The ubiquitous age arrives and u-learning as new paradigm is applied to education system. Even though many researches about PDA, TPC, RFID and wireless internet are in process, it is hard to apply and to use such high technology equipments in real life because of lacking the knowledge. Also, there are not enough researches and supporting contents of ubiquitous. Therefore, this research analyzes teachers, parents and students' understanding, viewpoint and expectation on u-learning and RFID. Further, this research suggests the guideline of future u-Class system by developing and applying the attendance-absence management system to students with inexpensive RFID tag and reader. The research of teachers and parents' understanding about using RFID for u-Class shows that both lack in understanding about it. Also, the teachers show negative expectation while the parents show positive expectation. The teachers worry losing face-to-face education and spending too much cost to build the infrastructure of u-learning system. For these worries, the Blended Learning will be a solution. It considers the on and off line education balance important. This shows that current considerations are the lacking u-learning contents and the important face-to-face education. I developed the attendance-absence management system with using RFID and tried it to fifth grade students for two weeks. The students changed their thoughts of RFID attendance-absence management system positively after using it. Especially, the system led that the students being late came to school on time. A half of students answered that they went to school earlier than before. Also, they were interested in upcoming u-learning system. Particularly, the students were interested more in high technology equipments such as PDA, TPC, and so on. Ninety percent of students responded that they want to use RFID attendance-absence management system continuously. However, there are still negative responses on this new system about controlling students and their privacies. These are the remaining problems awaiting solutions. Even though the evaluation of the attendance-absence management system based on RFID is positive, teachers and parents are slow to bring it in school because of students' privacies. Fortunately, most of students answered that the RFID system did not disturb their privacies in this research (94%) because students did not have right to access the attendance-absence management system and it was limited at classroom. Still, six percent of students responded that the system disturbed their privacies. Therefore, further researches of RFID system have to consider ethical matters and better technology. At last, I would like this research to lead the researches on RFID-based u-learning system for users and in various ways.
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