본 연구는 1981년 6월 5일 노인복지법이 입법화 되어 사회경제적 변화에 따라 발생하는 노인복지 욕구를 해결하기 위하여 2차례 전문개정과 17차례의 일부개정을 거듭하면서 실질적인 법 생활적 갈등이 있는 사례들을 통하여 법이 어떻게 해석되고 그 판례가 시사하는 것이 무엇이며, 노인복지법의 개정에 무엇을 변화 시켜왔는지 고찰하고 노인복지법이 나가기 위한 방안을 모색해 보고자 한다. 노인복지법제의 기본 배경을 바탕으로 판례를 분석하여 노인복지법제의 개정 배경이 된 판례 사례를 비교하여 노인복지법제의 발전방향을 제시하려는 것이므로 노인...
본 연구는 1981년 6월 5일 노인복지법이 입법화 되어 사회경제적 변화에 따라 발생하는 노인복지 욕구를 해결하기 위하여 2차례 전문개정과 17차례의 일부개정을 거듭하면서 실질적인 법 생활적 갈등이 있는 사례들을 통하여 법이 어떻게 해석되고 그 판례가 시사하는 것이 무엇이며, 노인복지법의 개정에 무엇을 변화 시켜왔는지 고찰하고 노인복지법이 나가기 위한 방안을 모색해 보고자 한다. 노인복지법제의 기본 배경을 바탕으로 판례를 분석하여 노인복지법제의 개정 배경이 된 판례 사례를 비교하여 노인복지법제의 발전방향을 제시하려는 것이므로 노인복지법제와 시행령, 시행규칙을 토대로 학술논문, 정기간행물, 보고서, 기타 홈페이지를 등을 참고로 하였고 노인복지법과 소송판례로 14개의 판례사례를 한정하였으며, 그 사례를 통하여 법제의 개정과정을 실증 분석하여 법제의 나가야할 방안을 모색하였다. 첫째, 노인복지법의 내용에는 소득보장문제, 보건의료와 관련된 노인건강문제, 노인주거시설과 관련된 문제 등 많은 문제가 통합되어 있다. 따라서 노인복지 수요를 충족할 수 있도록 분리입법을 검토해야 할 것이다. 둘째, 현행 노인복지법에는 노인에 대한 기준연령을 규정하지 않고 있는데, 특히 노인에 대한 기준연령을 규정하지 않음으로써 고령자고용촉진법에서는 55세 이상을 고령자로 규정하고 있고, 보건복지부에서도 사회복지법인 설립 허가 시 ‘60세 이상 노인’, ‘65세 이상 노인’으로 법인정관에 명시된 대로 승인해주고 있는 실정으로 노인에 대한 기준연령에 대한규정을 명확히 해야 할 것이다. 셋째, 현재 공적부문인 중앙정부 및 지방정부의 재정 위주로 운영되고 있으나 국가 재정능력 한계를 감안하여 노인복지비용의 일부는 민간부문에서 조달하는 방식으로 즉, 기초적 복지사업은 국가 책임화 하고, 그 이상을 넘어서는 복지서비스는 수혜자의 부담능력을 고려한 민간서비스의 유료화 검토하여야 한다.
본 연구는 1981년 6월 5일 노인복지법이 입법화 되어 사회경제적 변화에 따라 발생하는 노인복지 욕구를 해결하기 위하여 2차례 전문개정과 17차례의 일부개정을 거듭하면서 실질적인 법 생활적 갈등이 있는 사례들을 통하여 법이 어떻게 해석되고 그 판례가 시사하는 것이 무엇이며, 노인복지법의 개정에 무엇을 변화 시켜왔는지 고찰하고 노인복지법이 나가기 위한 방안을 모색해 보고자 한다. 노인복지법제의 기본 배경을 바탕으로 판례를 분석하여 노인복지법제의 개정 배경이 된 판례 사례를 비교하여 노인복지법제의 발전방향을 제시하려는 것이므로 노인복지법제와 시행령, 시행규칙을 토대로 학술논문, 정기간행물, 보고서, 기타 홈페이지를 등을 참고로 하였고 노인복지법과 소송판례로 14개의 판례사례를 한정하였으며, 그 사례를 통하여 법제의 개정과정을 실증 분석하여 법제의 나가야할 방안을 모색하였다. 첫째, 노인복지법의 내용에는 소득보장문제, 보건의료와 관련된 노인건강문제, 노인주거시설과 관련된 문제 등 많은 문제가 통합되어 있다. 따라서 노인복지 수요를 충족할 수 있도록 분리입법을 검토해야 할 것이다. 둘째, 현행 노인복지법에는 노인에 대한 기준연령을 규정하지 않고 있는데, 특히 노인에 대한 기준연령을 규정하지 않음으로써 고령자고용촉진법에서는 55세 이상을 고령자로 규정하고 있고, 보건복지부에서도 사회복지법인 설립 허가 시 ‘60세 이상 노인’, ‘65세 이상 노인’으로 법인정관에 명시된 대로 승인해주고 있는 실정으로 노인에 대한 기준연령에 대한규정을 명확히 해야 할 것이다. 셋째, 현재 공적부문인 중앙정부 및 지방정부의 재정 위주로 운영되고 있으나 국가 재정능력 한계를 감안하여 노인복지비용의 일부는 민간부문에서 조달하는 방식으로 즉, 기초적 복지사업은 국가 책임화 하고, 그 이상을 넘어서는 복지서비스는 수혜자의 부담능력을 고려한 민간서비스의 유료화 검토하여야 한다.
This research laws is analyzed how on examples that discord is the real law life enemy repeating 2 times full text revision and 17 some revision so that old people's welfare law solves old people's welfare desire which happen according to change the social economy enemy becoming legalization on June...
This research laws is analyzed how on examples that discord is the real law life enemy repeating 2 times full text revision and 17 some revision so that old people's welfare law solves old people's welfare desire which happen according to change the social economy enemy becoming legalization on June 5, 1981 and testfired thing of the precedent is what, and investigate what have changed in revision of old people's welfare law and old people's welfare law wishes to grope plan to go out. On the basic of old people's welfare legislation and enforcement ordinance, enforcement regulations because is thing to present development direction of old people's welfare legislation comparing precedent fee that become revision background of old people's welfare legislation analyzing precedent with basis background of old people's welfare legislation scientific treatise, periodical, report, other homepage back for reference do and limited 14 precedent examples by old people's welfare law and litigation precedent, and through the example revision process of legislation analyzing actual proof plan that must go out of legislation grope . First, income guarantee problem, old man health problem connected with health medical treatment, a lot of problems such as problem connected with old man residential occupancy werentegrated in contents of old people's welfare law. Therefore, will have to examine separation legislation so that can fulfill old people's welfare demand. Second, current old people's welfare law is not prescribing standard age about old man, aged acceleration of employment law may have to clarify regulation about standard age about old man to lowdown that is prescribing more than 55 years old by aged, and when permits establishment that is social welfare law from the Ministry of Health-Welfare, is approving as is clarified in artificial person spermatic duct by 'Old man more than 60 years old', 'Old man more than 65 years old' by doing not prescribe standard age about old man specially. Third, present, is operated by central government and local government's finance putting first which is merit part but take into account country finance ability limit, by method that some of old people's welfare expense supplies in private sector indeed, basic welfare work should examines Yuryohwa of common people service that benefits service that do, and passes over more than it country responsibility tuesday considers recipient's burden ability.
This research laws is analyzed how on examples that discord is the real law life enemy repeating 2 times full text revision and 17 some revision so that old people's welfare law solves old people's welfare desire which happen according to change the social economy enemy becoming legalization on June 5, 1981 and testfired thing of the precedent is what, and investigate what have changed in revision of old people's welfare law and old people's welfare law wishes to grope plan to go out. On the basic of old people's welfare legislation and enforcement ordinance, enforcement regulations because is thing to present development direction of old people's welfare legislation comparing precedent fee that become revision background of old people's welfare legislation analyzing precedent with basis background of old people's welfare legislation scientific treatise, periodical, report, other homepage back for reference do and limited 14 precedent examples by old people's welfare law and litigation precedent, and through the example revision process of legislation analyzing actual proof plan that must go out of legislation grope . First, income guarantee problem, old man health problem connected with health medical treatment, a lot of problems such as problem connected with old man residential occupancy werentegrated in contents of old people's welfare law. Therefore, will have to examine separation legislation so that can fulfill old people's welfare demand. Second, current old people's welfare law is not prescribing standard age about old man, aged acceleration of employment law may have to clarify regulation about standard age about old man to lowdown that is prescribing more than 55 years old by aged, and when permits establishment that is social welfare law from the Ministry of Health-Welfare, is approving as is clarified in artificial person spermatic duct by 'Old man more than 60 years old', 'Old man more than 65 years old' by doing not prescribe standard age about old man specially. Third, present, is operated by central government and local government's finance putting first which is merit part but take into account country finance ability limit, by method that some of old people's welfare expense supplies in private sector indeed, basic welfare work should examines Yuryohwa of common people service that benefits service that do, and passes over more than it country responsibility tuesday considers recipient's burden ability.
주제어
#노인복지법 개정 판례연구
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.