한국 샤머니즘 의례에서의 전통색의 역할 : 청·적·황·백·흑색 중심으로 (The) role of traditional colors in Korean shamanism - in focus of five main colors : blue·red·yellow·white·black원문보기
한국 샤머니즘의 색채관은 천·지·인 삼재(三才)를 상징하는 빨강·파랑·노란색을 기반으로 하며, 음양오행 사상체계를 바탕으로 한 청·적·황·백·흑의 오방색(五方色)이 주축이 되어 전승되어왔다. 전통의 다섯 빛깔은 토착종교인 샤머니즘 의례에서 벽사(辟邪)기능은 물론이거니와, 무엇보다도 신과 인간과 자연이 친화하고 합일하며 조화하는 상생(相生)의 역할을 상징하고 있다. 기원 전 967년에서 453년 까지 기록이 담긴 중국 고대 역사서『국어』에는 ‘하...
한국 샤머니즘의 색채관은 천·지·인 삼재(三才)를 상징하는 빨강·파랑·노란색을 기반으로 하며, 음양오행 사상체계를 바탕으로 한 청·적·황·백·흑의 오방색(五方色)이 주축이 되어 전승되어왔다. 전통의 다섯 빛깔은 토착종교인 샤머니즘 의례에서 벽사(辟邪)기능은 물론이거니와, 무엇보다도 신과 인간과 자연이 친화하고 합일하며 조화하는 상생(相生)의 역할을 상징하고 있다. 기원 전 967년에서 453년 까지 기록이 담긴 중국 고대 역사서『국어』에는 ‘하늘에서 내려온 오색(五色)이 인간의 마음을 정순하게 한다.’라고 이 오채(五彩)들의 이상적(理想的)인 지향성을 간파하였다. 이 심층에는 고대인들이 다다르고자 하는 하늘(자연)과 같은 이상향을 지상에 오색으로 피어나게 하고자 하는 기원, 즉 하늘은 생성하고 땅은 양육하고 사람은 완성하고자 하는, 천지인의 신비한 일체, 그 지극정성의 색색의 아름다운 심성의 울림이 내포되어있다. 이미 12세기에 이들 전통의 빛깔들이 한국 샤머니즘의 무신도(巫神圖)에 채색하여왔음이 이규보의『동국이상국집』에 나타나 있다. 수 세기 전 모습이 오늘의 한국 샤머니즘의 신당(神堂)모습과 다르지 않아, 이 빛깔들이 민중과 함께 한 유구함을 추정할 수 있다. 본고는 이처럼 오랜 동안 한국인의 종교적인 심성뿐만 아니라 문화와 예술에 파급되었고, 세계문화 속에 ‘우리 것이 아름다운 것’으로 발돋움하려는 다섯 가지 빛깔을 전통색으로 자리매김하고자 하였다. 이를 위하여 한국 샤머니즘 의례인 ‘굿’에서 오색의 변화양상을 먼저 고찰하는 것이 타당하다고 생각한다. 이에 대한 연구 자료로 19세기 말엽에 굿 모습을 채색화로 기록한『무당내력』과 100여 년 후 현대 굿 모습에서 청·적·황·백·흑색의 역할을 비교 분석하였다. 그 결과 다음과 같은 상징성을 도출하였다. 첫째, 전통오채가 지닌 정화(淨化)의 특성은 불순한 외적인 침입을 허락하지 않음으로써 성(聖)과 속(俗), 두 세계를 구별하고 분리한다. 오채의 공간은 성스러움의 세계가 창조되는 곳이다(구별성). 둘째, 『무당내력』과 그 외 현대의 굿거리에서 전승되어온 무복, 무구 등에서 전통색의 쓰임은 100여 년 전이나 현재 모습이 크게 바뀌지 않은 채 답습되고 있다. 이로 볼 때 이들 오채가 샤머니즘 의례의 전통을 지켜왔음을 확인시켜준다(지속성). 셋째, 샤머니즘 의례에서 전통색은 자연의 배색 조화로 굿당을 장식하며, 각 제차(祭(次)의 성격을 유기적으로 이어주어 굿당을 화합의 장으로 변화시킨다(조화성). 넷째, 굿당의 원색 사용과 화려한 대비적 색감의 강렬한 파장은 시신경(視神經)을 자극하고 인간의 심리를 파동 치게 한다. 이는 이 색채들이 자연과의 순환을 본질로 하고 있어, 인간의 순수한 원초적 심성과 거부감 없이 어울려 쉽사리 인간을 활기 있게 동요시키기 때문이다(자극성). 다섯째, ‘하늘에서 내려온 기(氣)가 오색이 되어 마음을 정순(貞純)하게 한다.’는 옛 선인의 간파는 이미 이들 오채의 생명성을 직관(直觀)한 것이다. 자연을 떠난 대가로 온갖 질병에 걸린 현대인에게 자연이 주는 기운생동(氣韻生動)함에 그 원천이 있는, 자연과 상생적인 전통색의 생명적인 기능성을 주지할 필요성이 있다(친화성). 여섯째, 천·지·인 순환을 색으로 표징한 전통색은 인간과 하늘의 친화를 바탕으로 하는 구원적 의미를 내포한다. 적·청·황색의 강렬한 양기(陽氣)의 정화와 벽사성(辟邪性)은 ‘하늘 길(天道)에서 어긋난 ‘탈이 난’ 인간들을 ‘탈 없음’의 현실로, 즉 인간의 총체적인 삶이 천인상응((天人相應) 할 수 있는 구원의 오색세계로 이끌어주는 역할을 함유하고 있다(정화성). 한국 샤머니즘에서 전통색은 하늘이 주시는 오색의 생기(生氣)로 성과 속을 구별하고, 조화시키는 역할을 하여, 삼라만상 본연의 상생의 세계를 이끌어내는 상서로운 색채들이다. 단지 ‘액(厄)막이 색’으로서 전통의 맥을 이어온 것이 아닌 것이다. 따라서 이러한 다양한 상징적 의미들을 제쳐두고, 만약에 ‘오색찬란한’ ‘색동’ 등의 축제성이나 주술성만으로 이 오채들을 전통색이라고 부각시킨다면, 그것은 심충부에 흐르는 삭혀진 민족의 종교성은 버려둔 채, 단지 단선적이거나 화려함으로 전통이라는 푯말을 메우려는 겉포장에 불과한 것이다. 동서고금의 문화가 혼화(混和, 混化)된 오늘의 상황에서 한민족의 종교적인 심성 빛깔의 상징마저 탈색된다면 우리의 원초적인 얼의 때깔 역시 상실될 것이라고 생각한다. 타문화와의 교류와 융합은 조상들의 얼의 문화에 기초할 때, 현재와 미래의 우리 삶이 풍요로워지고, 한국인의 정체성으로 좌정(坐定)되어 부유(浮遊)하지 않으면서 세계 속에서 ‘한국적’인 것을 구현할 수 있을 것이다. 뿌리가 없는 문화 이식(移植)은 필연적으로 ‘우리의 아름다운 것’들을 고사(枯死)시킬 것이다. 단군이래로 ‘유·불·선을 안아 들이고도 그를 넘어서는’ 풍류(風流)의 도(道)로 다듬질된 한국인 심성의 “오색찬란한 마음 꽃”, 그 오색이 어우러진 김치 맛의 한민족다움으로 상생(相生)의 문을 두드려야 비로소, 한국인의 빛깔은 쇠락하거나 변질되지 않은 채로 생존할 수 있을 것이다.
한국 샤머니즘의 색채관은 천·지·인 삼재(三才)를 상징하는 빨강·파랑·노란색을 기반으로 하며, 음양오행 사상체계를 바탕으로 한 청·적·황·백·흑의 오방색(五方色)이 주축이 되어 전승되어왔다. 전통의 다섯 빛깔은 토착종교인 샤머니즘 의례에서 벽사(辟邪)기능은 물론이거니와, 무엇보다도 신과 인간과 자연이 친화하고 합일하며 조화하는 상생(相生)의 역할을 상징하고 있다. 기원 전 967년에서 453년 까지 기록이 담긴 중국 고대 역사서『국어』에는 ‘하늘에서 내려온 오색(五色)이 인간의 마음을 정순하게 한다.’라고 이 오채(五彩)들의 이상적(理想的)인 지향성을 간파하였다. 이 심층에는 고대인들이 다다르고자 하는 하늘(자연)과 같은 이상향을 지상에 오색으로 피어나게 하고자 하는 기원, 즉 하늘은 생성하고 땅은 양육하고 사람은 완성하고자 하는, 천지인의 신비한 일체, 그 지극정성의 색색의 아름다운 심성의 울림이 내포되어있다. 이미 12세기에 이들 전통의 빛깔들이 한국 샤머니즘의 무신도(巫神圖)에 채색하여왔음이 이규보의『동국이상국집』에 나타나 있다. 수 세기 전 모습이 오늘의 한국 샤머니즘의 신당(神堂)모습과 다르지 않아, 이 빛깔들이 민중과 함께 한 유구함을 추정할 수 있다. 본고는 이처럼 오랜 동안 한국인의 종교적인 심성뿐만 아니라 문화와 예술에 파급되었고, 세계문화 속에 ‘우리 것이 아름다운 것’으로 발돋움하려는 다섯 가지 빛깔을 전통색으로 자리매김하고자 하였다. 이를 위하여 한국 샤머니즘 의례인 ‘굿’에서 오색의 변화양상을 먼저 고찰하는 것이 타당하다고 생각한다. 이에 대한 연구 자료로 19세기 말엽에 굿 모습을 채색화로 기록한『무당내력』과 100여 년 후 현대 굿 모습에서 청·적·황·백·흑색의 역할을 비교 분석하였다. 그 결과 다음과 같은 상징성을 도출하였다. 첫째, 전통오채가 지닌 정화(淨化)의 특성은 불순한 외적인 침입을 허락하지 않음으로써 성(聖)과 속(俗), 두 세계를 구별하고 분리한다. 오채의 공간은 성스러움의 세계가 창조되는 곳이다(구별성). 둘째, 『무당내력』과 그 외 현대의 굿거리에서 전승되어온 무복, 무구 등에서 전통색의 쓰임은 100여 년 전이나 현재 모습이 크게 바뀌지 않은 채 답습되고 있다. 이로 볼 때 이들 오채가 샤머니즘 의례의 전통을 지켜왔음을 확인시켜준다(지속성). 셋째, 샤머니즘 의례에서 전통색은 자연의 배색 조화로 굿당을 장식하며, 각 제차(祭(次)의 성격을 유기적으로 이어주어 굿당을 화합의 장으로 변화시킨다(조화성). 넷째, 굿당의 원색 사용과 화려한 대비적 색감의 강렬한 파장은 시신경(視神經)을 자극하고 인간의 심리를 파동 치게 한다. 이는 이 색채들이 자연과의 순환을 본질로 하고 있어, 인간의 순수한 원초적 심성과 거부감 없이 어울려 쉽사리 인간을 활기 있게 동요시키기 때문이다(자극성). 다섯째, ‘하늘에서 내려온 기(氣)가 오색이 되어 마음을 정순(貞純)하게 한다.’는 옛 선인의 간파는 이미 이들 오채의 생명성을 직관(直觀)한 것이다. 자연을 떠난 대가로 온갖 질병에 걸린 현대인에게 자연이 주는 기운생동(氣韻生動)함에 그 원천이 있는, 자연과 상생적인 전통색의 생명적인 기능성을 주지할 필요성이 있다(친화성). 여섯째, 천·지·인 순환을 색으로 표징한 전통색은 인간과 하늘의 친화를 바탕으로 하는 구원적 의미를 내포한다. 적·청·황색의 강렬한 양기(陽氣)의 정화와 벽사성(辟邪性)은 ‘하늘 길(天道)에서 어긋난 ‘탈이 난’ 인간들을 ‘탈 없음’의 현실로, 즉 인간의 총체적인 삶이 천인상응((天人相應) 할 수 있는 구원의 오색세계로 이끌어주는 역할을 함유하고 있다(정화성). 한국 샤머니즘에서 전통색은 하늘이 주시는 오색의 생기(生氣)로 성과 속을 구별하고, 조화시키는 역할을 하여, 삼라만상 본연의 상생의 세계를 이끌어내는 상서로운 색채들이다. 단지 ‘액(厄)막이 색’으로서 전통의 맥을 이어온 것이 아닌 것이다. 따라서 이러한 다양한 상징적 의미들을 제쳐두고, 만약에 ‘오색찬란한’ ‘색동’ 등의 축제성이나 주술성만으로 이 오채들을 전통색이라고 부각시킨다면, 그것은 심충부에 흐르는 삭혀진 민족의 종교성은 버려둔 채, 단지 단선적이거나 화려함으로 전통이라는 푯말을 메우려는 겉포장에 불과한 것이다. 동서고금의 문화가 혼화(混和, 混化)된 오늘의 상황에서 한민족의 종교적인 심성 빛깔의 상징마저 탈색된다면 우리의 원초적인 얼의 때깔 역시 상실될 것이라고 생각한다. 타문화와의 교류와 융합은 조상들의 얼의 문화에 기초할 때, 현재와 미래의 우리 삶이 풍요로워지고, 한국인의 정체성으로 좌정(坐定)되어 부유(浮遊)하지 않으면서 세계 속에서 ‘한국적’인 것을 구현할 수 있을 것이다. 뿌리가 없는 문화 이식(移植)은 필연적으로 ‘우리의 아름다운 것’들을 고사(枯死)시킬 것이다. 단군이래로 ‘유·불·선을 안아 들이고도 그를 넘어서는’ 풍류(風流)의 도(道)로 다듬질된 한국인 심성의 “오색찬란한 마음 꽃”, 그 오색이 어우러진 김치 맛의 한민족다움으로 상생(相生)의 문을 두드려야 비로소, 한국인의 빛깔은 쇠락하거나 변질되지 않은 채로 생존할 수 있을 것이다.
The Korean Shamanism is a characteristic spirit with generous mind which covers over the Confucianism, Buddhism and Zen(禪) though it admits those into itself. It is the core character of Korean people based on the concept "Devotion to the welfare of mankind" (弘益人間) through four thousand year's histo...
The Korean Shamanism is a characteristic spirit with generous mind which covers over the Confucianism, Buddhism and Zen(禪) though it admits those into itself. It is the core character of Korean people based on the concept "Devotion to the welfare of mankind" (弘益人間) through four thousand year's history. The main structure of "Moo"'s activities is oriented to the opened heaven with energetic sings and dances to avoid misfortunes. It expresses "The Heaven, Earth and Man" (天地人) or three worlds(三界) with the colors of red, blue and yellow. And "Yin-Yang thought and the Five Activities"(陰陽五行論) are symbolized by "the Five-direction colors“(五方色) which consist of blue, red, yellow, white, black color. The Five-direction colors have its roots in China. However, those are Koreanized by influence which assimilated with distinct four seasons of Korea and natural colors of it. Those five colors symbolize the harmony, accordance, symbiosis among God, men, and nature. It also implies the spirit "Devotion to the welfare of mankind" in gratitude for heaven and in being modest in front of nature and even sundry worthless deities. The purpose of this thesis is to analyze the functions of "the Five-direction Colors" comparing 'Twelve Pieces', a part of 'The Shaman History' (巫堂來歷) written in 19C and modern shamanic rites in our time. In Korean shamanic rites, the Five-direction colors; 1)separate the holy and the mundane world. "The Five-direction Colors"'s purifying temperament doesn't admit the dishonest invasion from outside. The colors are respected as a space in which the deific eternity is created. (The Classifiability) 2) The five colors are handed down in unchanged aspects such as cloths, instruments described from 'The Shaman History' to modern shamanic rites. It implies the five colors keeps traditional form of shamanic rites in spite of common hardship caused by negative reputations like 'superstition and outdated one'. (The Traditionality) 3) The arrangement of five colors is beautiful and natural by itself. The shrines are decorated by naturally arranged five colors in shamanic rites. The Five-direction colors explain the duty of each deity in 'Twelve Pieces', at the same time, connect the pieces each other in the harmony. (The Harmonization) 4) The tone of colors effects human's action in many aspects. The contrasted five primary colors incite the thalamus and excite viewers' mind. That's why those colors are based on natural circulation and it makes human instinct accept the colors easily without any rejection symptoms. (The Excitation) 5) Predecessors said "The energy from heaven comes to the Five-direction colors, it cleanse our mind." It means they penetrated the fact that those colors include the vitalities. Nature friendly five colors stimulate modern human being, remote from it, with vitalizing. (The Vitalization) 6) The Five-direction colors which reflect a connection among heaven, earth and man (天地人) have a meaning of the relief making human being take after heaven. The energy 'Yang'(陽氣) which is shown as red, blue, yellow implies 'Leading people from anguish to hopes and good fortune by matching human nature to heaven's one'. (The Making Fortune) In general shrine, the Five-direction colors means not only colors for shooing away the evils but also for attracting the harmonical circulation of cosmos and the nature world as holy colors. In symbolization, the Five-direction colors explain the virtue of heaven toward which man tries to reach and the harmony among heaven, earth and man. However, judges in terms of black and white based on "Yin-Yang thought" and articulated comprehension like five distinguished colors spoil the original sense in transforming it into superstition like. We are living in the period of forgetting the old and confusing own identification. It might be worthless reminding just colors of a shaman's cloth in this time. Nevertheless, we wouldn't find our origin of spirit anywhere if we couldn't keep even this tiny concern on this kind of traditional respect. In the multi-cultural world, we will be able to stand on it without losing our own attribute which has inherited since Tangun(檀君) after we can follow the Koreanized coexistence spirit expressed as the Five-direction colors that is like combined Kim-chi's taste.
The Korean Shamanism is a characteristic spirit with generous mind which covers over the Confucianism, Buddhism and Zen(禪) though it admits those into itself. It is the core character of Korean people based on the concept "Devotion to the welfare of mankind" (弘益人間) through four thousand year's history. The main structure of "Moo"'s activities is oriented to the opened heaven with energetic sings and dances to avoid misfortunes. It expresses "The Heaven, Earth and Man" (天地人) or three worlds(三界) with the colors of red, blue and yellow. And "Yin-Yang thought and the Five Activities"(陰陽五行論) are symbolized by "the Five-direction colors“(五方色) which consist of blue, red, yellow, white, black color. The Five-direction colors have its roots in China. However, those are Koreanized by influence which assimilated with distinct four seasons of Korea and natural colors of it. Those five colors symbolize the harmony, accordance, symbiosis among God, men, and nature. It also implies the spirit "Devotion to the welfare of mankind" in gratitude for heaven and in being modest in front of nature and even sundry worthless deities. The purpose of this thesis is to analyze the functions of "the Five-direction Colors" comparing 'Twelve Pieces', a part of 'The Shaman History' (巫堂來歷) written in 19C and modern shamanic rites in our time. In Korean shamanic rites, the Five-direction colors; 1)separate the holy and the mundane world. "The Five-direction Colors"'s purifying temperament doesn't admit the dishonest invasion from outside. The colors are respected as a space in which the deific eternity is created. (The Classifiability) 2) The five colors are handed down in unchanged aspects such as cloths, instruments described from 'The Shaman History' to modern shamanic rites. It implies the five colors keeps traditional form of shamanic rites in spite of common hardship caused by negative reputations like 'superstition and outdated one'. (The Traditionality) 3) The arrangement of five colors is beautiful and natural by itself. The shrines are decorated by naturally arranged five colors in shamanic rites. The Five-direction colors explain the duty of each deity in 'Twelve Pieces', at the same time, connect the pieces each other in the harmony. (The Harmonization) 4) The tone of colors effects human's action in many aspects. The contrasted five primary colors incite the thalamus and excite viewers' mind. That's why those colors are based on natural circulation and it makes human instinct accept the colors easily without any rejection symptoms. (The Excitation) 5) Predecessors said "The energy from heaven comes to the Five-direction colors, it cleanse our mind." It means they penetrated the fact that those colors include the vitalities. Nature friendly five colors stimulate modern human being, remote from it, with vitalizing. (The Vitalization) 6) The Five-direction colors which reflect a connection among heaven, earth and man (天地人) have a meaning of the relief making human being take after heaven. The energy 'Yang'(陽氣) which is shown as red, blue, yellow implies 'Leading people from anguish to hopes and good fortune by matching human nature to heaven's one'. (The Making Fortune) In general shrine, the Five-direction colors means not only colors for shooing away the evils but also for attracting the harmonical circulation of cosmos and the nature world as holy colors. In symbolization, the Five-direction colors explain the virtue of heaven toward which man tries to reach and the harmony among heaven, earth and man. However, judges in terms of black and white based on "Yin-Yang thought" and articulated comprehension like five distinguished colors spoil the original sense in transforming it into superstition like. We are living in the period of forgetting the old and confusing own identification. It might be worthless reminding just colors of a shaman's cloth in this time. Nevertheless, we wouldn't find our origin of spirit anywhere if we couldn't keep even this tiny concern on this kind of traditional respect. In the multi-cultural world, we will be able to stand on it without losing our own attribute which has inherited since Tangun(檀君) after we can follow the Koreanized coexistence spirit expressed as the Five-direction colors that is like combined Kim-chi's taste.
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