우리나라에서 강구조물의 녹방지 대책으로 광물성 페인트를 이용한 도장을 실시하여 왔으며, 간혹 내후성을 가진 특수강재를 사용하여 강재에 도장을 실시하지 않는 교량을 건설하거나 응력집중개소에 아연도금을 실시한 강판을 사용하여 전식을 방지하거나, 강재에 전류를 도입하여 강재의 부식을 방지하는 기술을 도입하여 사용하기도 한다. 최근 들어 세라믹계 도장처리 기법의 개발로 세라믹계 도장 처리한 강재에 도장을 실시하지 않는 교량을 건설하거나 응력집중개소에 아연도금을 실시한 강판을 사용하여 전식을 방지하거나, 강재에 전류를 도입하여 강재의 부식을 방지하는 기술을 도입하여 사용하기도 한다. 최근 들어 세라믹계 도장처리 기법의 개발로 세라믹계 도장 처리한 고장력볼트 및 세락믹계 도장처리 강판이 강구조물에 사용됨으로 고장력볼트 마찰이음부에 세라믹계 도장처리 하였을 때의 미끄러짐 하중을 측정하고, 미끄러짐 계수를 산정하여 소정의 미끄러짐 내력을 확보하고 있는지를 평가할 목적으로 시험편을 제작하여 미끄러짐 시험을 실시하게 되었다. 일반적으로 고장력볼트 마찰이음부의 미끄러짐 특성에 영향을 미치는 요인으로는 이음부재의 마찰면의 상태, 볼트의 도입축력 및 축력의 변화, 볼트의 크기 및 배치, 볼트의 크리프와 릴렉세이션, 부재 판두께의 차이, 과대공이나 구멍간의 불일치 등이 있으나, 세라믹계 도장을 처리한 재료를 사용한 경우에 대한 고장력볼트 마찰이음부에 대한 연구가 거의 없어 고장력볼트 마찰이음의 다양화의 한 부분으로 세라믹계 도장 처리한 고장력볼트 마찰이음부의 미끄러짐 특성을 파악하고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 세라믹계 도장 처리한 고장력볼트 마찰이음부의 설계 및 시공의 합리화를 위한 방향을 제시하고, 설계기준으로의 반영을 위한 기초자료를 제시하기 위하여 세라믹계 도장 처리한 고장력볼트 마찰이음부에 대한 미끄러짐 특성시험을 실시하여, 설계에서 가장 중요한 인자인 미끄러짐 계수를 분석하였다. 또한 최근에 수행된 접촉면 처리상태에 따른 고장력볼트 마찰이음에 관한 연구결과와 비교하여 세라믹계 도장의 사용성 등을 평가하였다. 이로부터 미끄러짐 계수의 경우 국내의 시방기준에서는 접촉면의 처리상태에 따라 일률적으로 적용되고 있는데 비하여 외국의 시방기준에서는 접촉면의 처리상태에 따라 세분화하여 규정하고 있다. 따라서 국내의 시방기준에도 접촉면에 세라믹계 도장 처리를 하였을 때의 미끄러짐 계수를 규정하여 설계의 합리화를 추진할 필요가 있을 것으로 판단되며, 세라믹 도장처리 고장력볼트와 강판의 사용으로 이음부의 부식을 최소화할 수 있을 것으로 판단된다.
우리나라에서 강구조물의 녹방지 대책으로 광물성 페인트를 이용한 도장을 실시하여 왔으며, 간혹 내후성을 가진 특수강재를 사용하여 강재에 도장을 실시하지 않는 교량을 건설하거나 응력집중개소에 아연도금을 실시한 강판을 사용하여 전식을 방지하거나, 강재에 전류를 도입하여 강재의 부식을 방지하는 기술을 도입하여 사용하기도 한다. 최근 들어 세라믹계 도장처리 기법의 개발로 세라믹계 도장 처리한 고장력볼트 및 세락믹계 도장처리 강판이 강구조물에 사용됨으로 고장력볼트 마찰이음부에 세라믹계 도장처리 하였을 때의 미끄러짐 하중을 측정하고, 미끄러짐 계수를 산정하여 소정의 미끄러짐 내력을 확보하고 있는지를 평가할 목적으로 시험편을 제작하여 미끄러짐 시험을 실시하게 되었다. 일반적으로 고장력볼트 마찰이음부의 미끄러짐 특성에 영향을 미치는 요인으로는 이음부재의 마찰면의 상태, 볼트의 도입축력 및 축력의 변화, 볼트의 크기 및 배치, 볼트의 크리프와 릴렉세이션, 부재 판두께의 차이, 과대공이나 구멍간의 불일치 등이 있으나, 세라믹계 도장을 처리한 재료를 사용한 경우에 대한 고장력볼트 마찰이음부에 대한 연구가 거의 없어 고장력볼트 마찰이음의 다양화의 한 부분으로 세라믹계 도장 처리한 고장력볼트 마찰이음부의 미끄러짐 특성을 파악하고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 세라믹계 도장 처리한 고장력볼트 마찰이음부의 설계 및 시공의 합리화를 위한 방향을 제시하고, 설계기준으로의 반영을 위한 기초자료를 제시하기 위하여 세라믹계 도장 처리한 고장력볼트 마찰이음부에 대한 미끄러짐 특성시험을 실시하여, 설계에서 가장 중요한 인자인 미끄러짐 계수를 분석하였다. 또한 최근에 수행된 접촉면 처리상태에 따른 고장력볼트 마찰이음에 관한 연구결과와 비교하여 세라믹계 도장의 사용성 등을 평가하였다. 이로부터 미끄러짐 계수의 경우 국내의 시방기준에서는 접촉면의 처리상태에 따라 일률적으로 적용되고 있는데 비하여 외국의 시방기준에서는 접촉면의 처리상태에 따라 세분화하여 규정하고 있다. 따라서 국내의 시방기준에도 접촉면에 세라믹계 도장 처리를 하였을 때의 미끄러짐 계수를 규정하여 설계의 합리화를 추진할 필요가 있을 것으로 판단되며, 세라믹 도장처리 고장력볼트와 강판의 사용으로 이음부의 부식을 최소화할 수 있을 것으로 판단된다.
In Korea, mineral paint has been applied to prevent rust of steel structure. Sometimes bridge is constructed without painting steel materials by using special weatherproof steel materials or steel plate coated with zinc is used at part where stress is intensively converged to prevent electric corros...
In Korea, mineral paint has been applied to prevent rust of steel structure. Sometimes bridge is constructed without painting steel materials by using special weatherproof steel materials or steel plate coated with zinc is used at part where stress is intensively converged to prevent electric corrosion. In addition, technology that prevents corrosion of steel materials by charging them with electricity is introduced and used. As high tension bolt painted with ceramic materials and steel plate painted with ceramic materials are recently used for steel structure owing to development of ceramic painting technique, test sample is produced to perform sliding test so as to measure sliding load when friction joint of high tension bolt is painted with ceramic materials and to evaluate whether designated sliding resistance is ensured by calculating sliding coefficient. Generally, the sliding property of friction joint of high tension bolt is affected by the state of friction surface of joint materials, in applied force of bolt and variation of applied force, size and installation of bolt, creep and relaxation of bolt, difference in the thickness of materials plate, inconsistency between excessively large pore and hole, etc. Since friction joint of high tension bolt using materials painted by ceramic materials is hardly researched, this dissertation intends to grasp the sliding property of friction joint of high tension bolt painted by ceramic materials as a part of diversifying friction joint of high tension bolt. Thus, this research presents the direction for rationalization of design and installation friction joint of high tension bolt painted by ceramic materials and tests sliding property of friction joint of high tension bolt painted by ceramic materials to present basic data to be reflected as design standard in order to analyze sliding coefficient, the most important factor in design. Further, the usability of ceramic painting is evaluated by comparing with the research result of friction joint of high tension bolt by treatment state of contacting surface recently performed. Thus, while sliding coefficient is consistently applied to the contacting surface as per treatment state of contacting surface in domestic specification, it is stipulated in division as per treatment state of contacting surface in foreign specification. Therefore, it is judged that sliding coefficient should be stipulated in domestic specification for ceramic painting on the contacting surface so as to rationalize design and the corrosion of joint can be minimized by using high tension bolt and steel plate painted by ceramic materials.
In Korea, mineral paint has been applied to prevent rust of steel structure. Sometimes bridge is constructed without painting steel materials by using special weatherproof steel materials or steel plate coated with zinc is used at part where stress is intensively converged to prevent electric corrosion. In addition, technology that prevents corrosion of steel materials by charging them with electricity is introduced and used. As high tension bolt painted with ceramic materials and steel plate painted with ceramic materials are recently used for steel structure owing to development of ceramic painting technique, test sample is produced to perform sliding test so as to measure sliding load when friction joint of high tension bolt is painted with ceramic materials and to evaluate whether designated sliding resistance is ensured by calculating sliding coefficient. Generally, the sliding property of friction joint of high tension bolt is affected by the state of friction surface of joint materials, in applied force of bolt and variation of applied force, size and installation of bolt, creep and relaxation of bolt, difference in the thickness of materials plate, inconsistency between excessively large pore and hole, etc. Since friction joint of high tension bolt using materials painted by ceramic materials is hardly researched, this dissertation intends to grasp the sliding property of friction joint of high tension bolt painted by ceramic materials as a part of diversifying friction joint of high tension bolt. Thus, this research presents the direction for rationalization of design and installation friction joint of high tension bolt painted by ceramic materials and tests sliding property of friction joint of high tension bolt painted by ceramic materials to present basic data to be reflected as design standard in order to analyze sliding coefficient, the most important factor in design. Further, the usability of ceramic painting is evaluated by comparing with the research result of friction joint of high tension bolt by treatment state of contacting surface recently performed. Thus, while sliding coefficient is consistently applied to the contacting surface as per treatment state of contacting surface in domestic specification, it is stipulated in division as per treatment state of contacting surface in foreign specification. Therefore, it is judged that sliding coefficient should be stipulated in domestic specification for ceramic painting on the contacting surface so as to rationalize design and the corrosion of joint can be minimized by using high tension bolt and steel plate painted by ceramic materials.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.