메이크업에 나타난 아방가르드 특성에 관한 연구 : 2001년~2005년 파리 컬렉션을 중심으로 Study on the characteristics of avant-garde trends in makeup : focused on the Paris collections from 2001 to 2005원문보기
인간의 미적요구를 표현하는 수단으로 패션과 메이크업은 시대적 차이를 보이며 함께 발전해 왔으며, 최근 토털 패션, 패션 코디네이션 등에 대한 사회적인 인식이 확대되면서 패션과 메이크업의 조화를 다양하게 시도하고 있다. 우리 시대의 감춰진 생각, 가장 깊숙한 곳에 자리한 갈망, 이제 막 모습을 드러내기 시작한 갈등들을 무대 위에 펼쳐 보이는 아방가르드 예술을 접목시킨 패션과 메이크업은 실험적이고 독창적인 첨단의 감각을 표현하고 전위성을 강화하는데 미치는 역할이 매우 크다. 본 연구의 목적은 메이크업에 나타난 아방가르드 예술적 이론에 대한 고찰을 통해 전개과정과 아방가르드 예술의 특성을 파악함으로써 메이크업 연구를 위한 모형을 제시하고, 21세기 패션과 메이크업의 스타일별 경향을 분석하여 메이크업과 아방가르드 예술과의 관련성과 특성을 분석하는데 있다. 연구의 범위는 아방가르드 예술을 고찰함에 있어서 미술 분야로 제한하며, 아방가르드 특성을 분석한다. 21세기 메이크업과 패션의 스타일별 경향은 최근 5년간의 2001 S/S∼2005 F/W 파리 컬렉션을 중심으로 연구한다. 연구의 방법은 메이크업과 아방가르드의 이론을 고찰하기 위해 문헌자료를 참조하였고, 21세기 패션 및 메이크업의 시각적인 자료를 위해 2001 S/S∼2005 F/W 시즌까지의 패션․뷰티 관련 잡지 Gap Collection, Oyster, Citizen K, Icõn 및 인터넷 자료 http://www.firstviewkorea.com 등을 활용하여 연구하였다. 메이크업에 나타난 아방가르드 특성은 다음과 같았다. 첫째, 메이크업은 표현 목적에 따라 개인의 미적 표현수단으로서의 뷰티메이크업과 영상․무대예술에서 보여 지는 분장위주의 스테이지메이크업, 표현 주제, 기법, 재료 등의 구애를 받지 않는 창의적이면서 회화적인 아트 메이크업으로 분류되었다. 둘째, 아방가르드 개념의 역사적 전개과정은 19세기 후반의 혁명적 아방가르드, 20세기 초의 역사적 아방가르드, 1․2 차 대전 이후의 현대적 아방가르드 단계로 분류된다. 셋째, 아방가르드 예술의 전개과정에서 전통의 탈피와 새로움의 추구라는 미적 실체 아래 아방가르드 예술의 유형적 특성을 미래적 적대주의, 비대중적 소외주의, 실험적 과학주의로 구분하였으며, 미래적 적대주의는 반전통성, 새로운 미의식, 해체․절충성, 해학성으로, 비대중적 소외주의는 추상성과 소외성으로, 실험적 과학주의는 실험성, 신비성, 비인간성으로 미학적 특성으로 세분할 수 있다. 넷째, 21세기 패션의 스타일별 경향에서는 ...
인간의 미적요구를 표현하는 수단으로 패션과 메이크업은 시대적 차이를 보이며 함께 발전해 왔으며, 최근 토털 패션, 패션 코디네이션 등에 대한 사회적인 인식이 확대되면서 패션과 메이크업의 조화를 다양하게 시도하고 있다. 우리 시대의 감춰진 생각, 가장 깊숙한 곳에 자리한 갈망, 이제 막 모습을 드러내기 시작한 갈등들을 무대 위에 펼쳐 보이는 아방가르드 예술을 접목시킨 패션과 메이크업은 실험적이고 독창적인 첨단의 감각을 표현하고 전위성을 강화하는데 미치는 역할이 매우 크다. 본 연구의 목적은 메이크업에 나타난 아방가르드 예술적 이론에 대한 고찰을 통해 전개과정과 아방가르드 예술의 특성을 파악함으로써 메이크업 연구를 위한 모형을 제시하고, 21세기 패션과 메이크업의 스타일별 경향을 분석하여 메이크업과 아방가르드 예술과의 관련성과 특성을 분석하는데 있다. 연구의 범위는 아방가르드 예술을 고찰함에 있어서 미술 분야로 제한하며, 아방가르드 특성을 분석한다. 21세기 메이크업과 패션의 스타일별 경향은 최근 5년간의 2001 S/S∼2005 F/W 파리 컬렉션을 중심으로 연구한다. 연구의 방법은 메이크업과 아방가르드의 이론을 고찰하기 위해 문헌자료를 참조하였고, 21세기 패션 및 메이크업의 시각적인 자료를 위해 2001 S/S∼2005 F/W 시즌까지의 패션․뷰티 관련 잡지 Gap Collection, Oyster, Citizen K, Icõn 및 인터넷 자료 http://www.firstviewkorea.com 등을 활용하여 연구하였다. 메이크업에 나타난 아방가르드 특성은 다음과 같았다. 첫째, 메이크업은 표현 목적에 따라 개인의 미적 표현수단으로서의 뷰티메이크업과 영상․무대예술에서 보여 지는 분장위주의 스테이지메이크업, 표현 주제, 기법, 재료 등의 구애를 받지 않는 창의적이면서 회화적인 아트 메이크업으로 분류되었다. 둘째, 아방가르드 개념의 역사적 전개과정은 19세기 후반의 혁명적 아방가르드, 20세기 초의 역사적 아방가르드, 1․2 차 대전 이후의 현대적 아방가르드 단계로 분류된다. 셋째, 아방가르드 예술의 전개과정에서 전통의 탈피와 새로움의 추구라는 미적 실체 아래 아방가르드 예술의 유형적 특성을 미래적 적대주의, 비대중적 소외주의, 실험적 과학주의로 구분하였으며, 미래적 적대주의는 반전통성, 새로운 미의식, 해체․절충성, 해학성으로, 비대중적 소외주의는 추상성과 소외성으로, 실험적 과학주의는 실험성, 신비성, 비인간성으로 미학적 특성으로 세분할 수 있다. 넷째, 21세기 패션의 스타일별 경향에서는 레트로, 에스닉, 스포츠, 스트리트 룩, 아방가르드 패션으로 분류되었고, 메이크업의 스타일별 경향에서는 로맨틱, 내츄럴, 에스닉, 미래주의, 아방가르드 이미지로 분류되었다. 다섯째, 아방가르드 예술의 유형적 특성 중 미래적 적대주의는 반전통성, 새로운 미의식, 해체․절충성, 해학성으로 분류할 수 있으며, 메이크업과 관련된 특징은 다음과 같다. 1. 반전통성은 시․공간의 개념의 혼재로 역사적인 시간성, 사회적인 상하의 종적 개념과 문화적, 지리적, 민족적인 공간성을 의미하는 횡적 개념을 포괄하여 메이크업과 에스닉 메이크업으로 볼 수 있다. 2. 새로운 미의식은 19세기 후반이후 아방가르드 운동이 키치와 결탁하여 키치의 미적 부적절성 개념으로 고상한 이미지를 벗어난 키치 메이크업으로 나타났다. 3. 해체․절충성은 인체의 얼굴에 행해진다는 고정관념을 깨고 인체 전체를 이용한다는 점과 미술과의 접목을 통해 아트적인 예술성과 더불어 회화의 일부분으로 시도되어 신체이미지의 다양한 표현기법으로 메이크업의 새로운 영역을 구축해 나가고 있다고 할 수 있다. 4. 해학성은 기발한 착상이나 놀라움이 내포되어 있을 때 생기는 희극적 효과를 뜻하는 것으로 해학적 메이크업은 얼굴의 조형요소를 무시하고, 반미화적인 이미지를 추구하며, 장난스러운 회화적 기법을 도입하여 심각한 의미들이 사라진 재미거리를 주었다. 여섯째, 아방가르드 예술의 유형적 특성 중 비대중적 소외주의는 추상성과 소외성으로 분류할 수 있으며, 메이크업과 관련된 특징은 다음과 같다. 1. 추상성은 성(姓)에 있어서 남성의 여성화 경향과 여성의 남성화의 경향은 앤드로지너스의 양성 공유에 의한 이단적이며 비정상적인 것과 인간 근원적 내적 욕구의 반영이나 시대적 요구의 수용을 의미하는 것으로서 남성인지, 여성인지 알 수 없는 앤드로지너스 메이크업으로 나타났다. 2. 소외성은 현대 메이크업에 나타나는 가학적 이미지로 이질적인 요소의 결합, 왜곡, 극단, 과정을 통한 일련의 부조화, 불일치적 현상을 통해 웃음과 공포, 재미와 혐오를 동시에 유발하는 양면적인 모순구조이며, 퇴폐적인 메이크업인 그로테스크 메이크업으로 나타났다. 일곱째, 아방가르드 예술의 유형적 특성 중 실험적 과학주의는 실험성, 신비성, 비인간성으로 분류할 수 있으며, 메이크업과 관련된 특징은 다음과 같다. 1. 실험성은 현대 메이크업의 꼴라쥬 기법으로 새롭고 실험적인 소재의 무한한 창조의 가능성을 시사하여 의외성과 부조화를 유발시키며 소재들의 종류에 따라 그 특성을 달리하여 다양한 질감과 형태 표현으로 메이크업의 표현을 다양하게 부각시키는 특징이 있다. 2. 신비성은 성적 매력을 강조하기 위해 신체부위를 노출하고 장식하는 등 다양한 표현방법으로 에로티시즘을 표현하여 인간이 가지는 성본능의 자유로움에 대한 표현을 신체의 노출, 인체의 강조, 자극적인 소재나 선정적인 장식, 양면가치의 표출인 성의 혼돈, 에로티시즘의 강조 등으로 나타났다. 3. 비인간성은 ‘기계의 찬미’로부터 인간적인 것을 비인간적인 것으로 변화시켜 표현하여 인간성을 더욱 강조하였고, 인공적인 미를 부여한 기계를 연상하게 하는 펄을 이용한 메탈릭 질감과 색상으로 사이버, 테크노 이미지를 나타냈다. 본 연구의 결과를 기초로 하여 다음의 사항들을 제언하고자 한다. 첫째, 컬렉션 위주의 20세기 말 아방가르드 패션, 메이크업 연구는 지속되었으나, 21세기 아방가르드 패션과 메이크업은 트랜드의 변화에 따라 더욱 다양한 변화 유형이 창출되므로 지속적인 관찰과 연구가 요구되어진다. 둘째, 아방가르드 헤어의 체계적인 연구로 토털 코디네이션 개념의 아방가르드 헤어, 메이크업, 패션 기능과 역할에 대한 연구가 요구되어진다. 이상에서 살펴 본 바와 같이 현대 메이크업은 전통을 거부하고 새로움을 추구하는 아방가르드의 미적 실체로 모두가 변화에 익숙해진 사회에 시대를 앞서 새로운 형식들을 나타낸다. 메이크업에 나타난 아방가르드의 특성은 메이크업의 디자인 및 조형적 특성, 표현양식으로 새로운 시각을 제공하는 데에 의의가 있으며, 재료의 중요성을 인식하여 앞으로 메이크업의 조형요소와 표현방법, 디자인의 미를 더욱 더 발전시켜야 할 것이다.
인간의 미적요구를 표현하는 수단으로 패션과 메이크업은 시대적 차이를 보이며 함께 발전해 왔으며, 최근 토털 패션, 패션 코디네이션 등에 대한 사회적인 인식이 확대되면서 패션과 메이크업의 조화를 다양하게 시도하고 있다. 우리 시대의 감춰진 생각, 가장 깊숙한 곳에 자리한 갈망, 이제 막 모습을 드러내기 시작한 갈등들을 무대 위에 펼쳐 보이는 아방가르드 예술을 접목시킨 패션과 메이크업은 실험적이고 독창적인 첨단의 감각을 표현하고 전위성을 강화하는데 미치는 역할이 매우 크다. 본 연구의 목적은 메이크업에 나타난 아방가르드 예술적 이론에 대한 고찰을 통해 전개과정과 아방가르드 예술의 특성을 파악함으로써 메이크업 연구를 위한 모형을 제시하고, 21세기 패션과 메이크업의 스타일별 경향을 분석하여 메이크업과 아방가르드 예술과의 관련성과 특성을 분석하는데 있다. 연구의 범위는 아방가르드 예술을 고찰함에 있어서 미술 분야로 제한하며, 아방가르드 특성을 분석한다. 21세기 메이크업과 패션의 스타일별 경향은 최근 5년간의 2001 S/S∼2005 F/W 파리 컬렉션을 중심으로 연구한다. 연구의 방법은 메이크업과 아방가르드의 이론을 고찰하기 위해 문헌자료를 참조하였고, 21세기 패션 및 메이크업의 시각적인 자료를 위해 2001 S/S∼2005 F/W 시즌까지의 패션․뷰티 관련 잡지 Gap Collection, Oyster, Citizen K, Icõn 및 인터넷 자료 http://www.firstviewkorea.com 등을 활용하여 연구하였다. 메이크업에 나타난 아방가르드 특성은 다음과 같았다. 첫째, 메이크업은 표현 목적에 따라 개인의 미적 표현수단으로서의 뷰티메이크업과 영상․무대예술에서 보여 지는 분장위주의 스테이지메이크업, 표현 주제, 기법, 재료 등의 구애를 받지 않는 창의적이면서 회화적인 아트 메이크업으로 분류되었다. 둘째, 아방가르드 개념의 역사적 전개과정은 19세기 후반의 혁명적 아방가르드, 20세기 초의 역사적 아방가르드, 1․2 차 대전 이후의 현대적 아방가르드 단계로 분류된다. 셋째, 아방가르드 예술의 전개과정에서 전통의 탈피와 새로움의 추구라는 미적 실체 아래 아방가르드 예술의 유형적 특성을 미래적 적대주의, 비대중적 소외주의, 실험적 과학주의로 구분하였으며, 미래적 적대주의는 반전통성, 새로운 미의식, 해체․절충성, 해학성으로, 비대중적 소외주의는 추상성과 소외성으로, 실험적 과학주의는 실험성, 신비성, 비인간성으로 미학적 특성으로 세분할 수 있다. 넷째, 21세기 패션의 스타일별 경향에서는 레트로, 에스닉, 스포츠, 스트리트 룩, 아방가르드 패션으로 분류되었고, 메이크업의 스타일별 경향에서는 로맨틱, 내츄럴, 에스닉, 미래주의, 아방가르드 이미지로 분류되었다. 다섯째, 아방가르드 예술의 유형적 특성 중 미래적 적대주의는 반전통성, 새로운 미의식, 해체․절충성, 해학성으로 분류할 수 있으며, 메이크업과 관련된 특징은 다음과 같다. 1. 반전통성은 시․공간의 개념의 혼재로 역사적인 시간성, 사회적인 상하의 종적 개념과 문화적, 지리적, 민족적인 공간성을 의미하는 횡적 개념을 포괄하여 메이크업과 에스닉 메이크업으로 볼 수 있다. 2. 새로운 미의식은 19세기 후반이후 아방가르드 운동이 키치와 결탁하여 키치의 미적 부적절성 개념으로 고상한 이미지를 벗어난 키치 메이크업으로 나타났다. 3. 해체․절충성은 인체의 얼굴에 행해진다는 고정관념을 깨고 인체 전체를 이용한다는 점과 미술과의 접목을 통해 아트적인 예술성과 더불어 회화의 일부분으로 시도되어 신체이미지의 다양한 표현기법으로 메이크업의 새로운 영역을 구축해 나가고 있다고 할 수 있다. 4. 해학성은 기발한 착상이나 놀라움이 내포되어 있을 때 생기는 희극적 효과를 뜻하는 것으로 해학적 메이크업은 얼굴의 조형요소를 무시하고, 반미화적인 이미지를 추구하며, 장난스러운 회화적 기법을 도입하여 심각한 의미들이 사라진 재미거리를 주었다. 여섯째, 아방가르드 예술의 유형적 특성 중 비대중적 소외주의는 추상성과 소외성으로 분류할 수 있으며, 메이크업과 관련된 특징은 다음과 같다. 1. 추상성은 성(姓)에 있어서 남성의 여성화 경향과 여성의 남성화의 경향은 앤드로지너스의 양성 공유에 의한 이단적이며 비정상적인 것과 인간 근원적 내적 욕구의 반영이나 시대적 요구의 수용을 의미하는 것으로서 남성인지, 여성인지 알 수 없는 앤드로지너스 메이크업으로 나타났다. 2. 소외성은 현대 메이크업에 나타나는 가학적 이미지로 이질적인 요소의 결합, 왜곡, 극단, 과정을 통한 일련의 부조화, 불일치적 현상을 통해 웃음과 공포, 재미와 혐오를 동시에 유발하는 양면적인 모순구조이며, 퇴폐적인 메이크업인 그로테스크 메이크업으로 나타났다. 일곱째, 아방가르드 예술의 유형적 특성 중 실험적 과학주의는 실험성, 신비성, 비인간성으로 분류할 수 있으며, 메이크업과 관련된 특징은 다음과 같다. 1. 실험성은 현대 메이크업의 꼴라쥬 기법으로 새롭고 실험적인 소재의 무한한 창조의 가능성을 시사하여 의외성과 부조화를 유발시키며 소재들의 종류에 따라 그 특성을 달리하여 다양한 질감과 형태 표현으로 메이크업의 표현을 다양하게 부각시키는 특징이 있다. 2. 신비성은 성적 매력을 강조하기 위해 신체부위를 노출하고 장식하는 등 다양한 표현방법으로 에로티시즘을 표현하여 인간이 가지는 성본능의 자유로움에 대한 표현을 신체의 노출, 인체의 강조, 자극적인 소재나 선정적인 장식, 양면가치의 표출인 성의 혼돈, 에로티시즘의 강조 등으로 나타났다. 3. 비인간성은 ‘기계의 찬미’로부터 인간적인 것을 비인간적인 것으로 변화시켜 표현하여 인간성을 더욱 강조하였고, 인공적인 미를 부여한 기계를 연상하게 하는 펄을 이용한 메탈릭 질감과 색상으로 사이버, 테크노 이미지를 나타냈다. 본 연구의 결과를 기초로 하여 다음의 사항들을 제언하고자 한다. 첫째, 컬렉션 위주의 20세기 말 아방가르드 패션, 메이크업 연구는 지속되었으나, 21세기 아방가르드 패션과 메이크업은 트랜드의 변화에 따라 더욱 다양한 변화 유형이 창출되므로 지속적인 관찰과 연구가 요구되어진다. 둘째, 아방가르드 헤어의 체계적인 연구로 토털 코디네이션 개념의 아방가르드 헤어, 메이크업, 패션 기능과 역할에 대한 연구가 요구되어진다. 이상에서 살펴 본 바와 같이 현대 메이크업은 전통을 거부하고 새로움을 추구하는 아방가르드의 미적 실체로 모두가 변화에 익숙해진 사회에 시대를 앞서 새로운 형식들을 나타낸다. 메이크업에 나타난 아방가르드의 특성은 메이크업의 디자인 및 조형적 특성, 표현양식으로 새로운 시각을 제공하는 데에 의의가 있으며, 재료의 중요성을 인식하여 앞으로 메이크업의 조형요소와 표현방법, 디자인의 미를 더욱 더 발전시켜야 할 것이다.
Fashion and makeup have developed into a means to express human aspirations for beauty, exhibiting numerous variations over time. Amidst the recently growing social awareness of such concepts as total fashion and fashion coordination, various attempts are being made to seek harmony between fashion a...
Fashion and makeup have developed into a means to express human aspirations for beauty, exhibiting numerous variations over time. Amidst the recently growing social awareness of such concepts as total fashion and fashion coordination, various attempts are being made to seek harmony between fashion and makeup. Fashion and makeup that incorporate avant-garde art highlight hidden ideas of a society, the innermost desires and budding conflicts, playing a pivotal role in expressing a creative and uniquely edgy look and strengthening the evolution of fashion. The purpose of this study is to present a model for studies of makeup by delving into the theories of avant-garde art shown in makeup and thus identifying relevant developments as well as the characteristics of such art. This study also aims to analyze the relationship between, and the features of, makeup and avant-garde art by studying the trends of different styles of fashion and makeup in the 21st century. In studying the characteristics of avant-garde art, the scope of this study is limited to fine arts. In addition, the study on the trends of makeup and fashion by style centers on the Paris Collections (2001 S/S~2005 F/W). For the purpose of this study, I consulted relevant reference materials that provided useful information on makeup and avant-garde theories. With regard to visual materials on fashion and makeup in the 21st century, I referenced such fashion and beauty magazines as Gap Collection, Oyster, Citizen K and Icõn as well as data posted on a web page(http://www.firstviewkorea.com) for the seasons of 2001 S/S through 2005 F/W. The characteristics of avant-garde art manifested in makeup are summarized as follows: First, makeup is classified, according to the purpose of expression, into (i) beauty enhancement makeup which functions as an individual means to express aestheticism, (ii) stage makeup for performers in visual and performing arts, and (iii) art makeup which is creative and picturesque without being restricted in subject matter, technique nor material. Second, the concept and historical developments of avant-gardism are divided into (i) revolutionary avant-gardism in the late 19th century, (ii) historical avant-gardism in the early 20th century and (iii) modern avant-gardism after World War I and II. Third, as regards the breakaway from tradition and the aesthetic pursuit of novelty by avant-garde art in its evolution, the artistic characteristics of avant-garde art can be categorized into (i) futuristic antagonism, (ii) non-popular isolationism and (iii) experimental scientism. Futuristic antagonism is subdivided into anti-traditionalism, new aesthetic consciousness, dismantlement․negotiability and humor. Non-popular isolationism is further divided into abstraction and alienation while experimental scientism is subdivided into experimentation, mysticism and impersonality. Fourth, fashion trends by style in the 21st century are classified into Retro, Ethnic, Sports, Street Look, and Avant-Garde while makeup trends are categorized into Romantic, Natural, Ethnic, Futuristic, and Avant-Garde. Fifth, futuristic antagonism, one of the characteristic of avant-garde art that can be divided into anti-traditionalism, new aesthetic consciousness, dismantlement․negotiability and humor, has the following features in relation to makeup: 1. Anti-traditionalism encompasses vertical concepts in terms of time and society as well as horizontal concepts in terms of culture, geography and ethnicity. It comprises Retro and Ethnic makeup. 2. New aesthetic consciousness exhibited itself in the form of kitsch makeup which is far from elegant as a result of kitsch's aesthetic inadequacy, since the avant-garde movement combined with kitsch after the late 19th century. 3. Dismantlement․negotiability breaks down the conventional wisdom that makeup is only for human faces, using the entire human body as the target of makeup. Such makeup, combined with fine arts, is being undertaken as a part of artistic painting, creating a new area of makeup through various techniques to express body images. 4. Humor means a farcical effect which comprises extraordinary ideas and surprises. Humorous makeup provides amusement without any serious intent by neglecting formative elements of human faces, pursuing anti-beautifying images and introducing playful painting techniques. Sixth, non-popular isolationism, a characteristic of avant-garde art that can be classified into abstraction and alienation, has the following characteristics in connection with makeup: 1. Abstraction has translated into androgynous makeup that recognizes no distinction between men and women. The trend of men's feminization and women's masculinization represents heretical and abnormal concepts based on androgynous representation of both sexes and also portrays a reflection of inner desires of humans and acceptance of the demands of the times. 2. Alienation takes the form of decadent grotesque makeup. It gives a sadistic image that is often found in modern makeup. It has a contradicting structure that arouses both humor and fear as well as both amusement and hatred through a series of disharmony and disagreement based on combination of heterogeneous elements, distortions and extremities. Seventh, experimental scientism, a characteristic of avant-garde art that can be classified into experimentation, mysticism and impersonality, has the following characteristics in relation to makeup: 1. Experimentation uses the collage technique in modern makeup, which explores the possibility of unlimited creation with new and experimental materials. Unexpected and disharmonious, it highlights diverse makeup expressions by expressing varying emotions and forms according to different characteristics of the materials. 2. Mysticism expresses eroticism by employing various methods of expression, exposure and decoration of body parts in order to emphasize sexual magnetism. Expression of human freedom about sexual instincts takes the form of baring of body parts, emphasis on the human body, use of stimulating materials and sensational decorations, confusion of sexes and stress on eroticism. 3. Impersonality paradoxically accentuates humanity by changing something human into something inhuman, starting from "adoration of machines." It creates "cyber" and "techno" images by using metallic textures and colors, pearl dust in particular, that are reminiscent of the machine's artificial beauty. Based on the findings of this study, I would like to suggest the following. First, studies of avant-garde fashion and makeup of the late 20st century, centering on collections, have been conducted continuously. However, such fashion and makeup in the 21st century which create more diverse patterns of change according to trends require constant observation and research. Second, research into the role and function of avant-garde hairstyling, makeup and fashion under the concept of total coordination is necessary. Such research needs to be based on a systematic study of avant-garde hairstyling. As discussed above, modern makeup, an aesthetic manifestation of avant-garde art that defies tradition and pursues innovation, creates new forms ahead of its time in society that has become accustomed to rapid changes. The characteristics of avant-garde art shown in makeup are significant in that they provide a new perspective of design, formative features and expression methods of makeup. It is required to further develop the formative elements and expression methods of makeup as well as the aesthetics of makeup design by acknowledging the importance of makeup materials.
Fashion and makeup have developed into a means to express human aspirations for beauty, exhibiting numerous variations over time. Amidst the recently growing social awareness of such concepts as total fashion and fashion coordination, various attempts are being made to seek harmony between fashion and makeup. Fashion and makeup that incorporate avant-garde art highlight hidden ideas of a society, the innermost desires and budding conflicts, playing a pivotal role in expressing a creative and uniquely edgy look and strengthening the evolution of fashion. The purpose of this study is to present a model for studies of makeup by delving into the theories of avant-garde art shown in makeup and thus identifying relevant developments as well as the characteristics of such art. This study also aims to analyze the relationship between, and the features of, makeup and avant-garde art by studying the trends of different styles of fashion and makeup in the 21st century. In studying the characteristics of avant-garde art, the scope of this study is limited to fine arts. In addition, the study on the trends of makeup and fashion by style centers on the Paris Collections (2001 S/S~2005 F/W). For the purpose of this study, I consulted relevant reference materials that provided useful information on makeup and avant-garde theories. With regard to visual materials on fashion and makeup in the 21st century, I referenced such fashion and beauty magazines as Gap Collection, Oyster, Citizen K and Icõn as well as data posted on a web page(http://www.firstviewkorea.com) for the seasons of 2001 S/S through 2005 F/W. The characteristics of avant-garde art manifested in makeup are summarized as follows: First, makeup is classified, according to the purpose of expression, into (i) beauty enhancement makeup which functions as an individual means to express aestheticism, (ii) stage makeup for performers in visual and performing arts, and (iii) art makeup which is creative and picturesque without being restricted in subject matter, technique nor material. Second, the concept and historical developments of avant-gardism are divided into (i) revolutionary avant-gardism in the late 19th century, (ii) historical avant-gardism in the early 20th century and (iii) modern avant-gardism after World War I and II. Third, as regards the breakaway from tradition and the aesthetic pursuit of novelty by avant-garde art in its evolution, the artistic characteristics of avant-garde art can be categorized into (i) futuristic antagonism, (ii) non-popular isolationism and (iii) experimental scientism. Futuristic antagonism is subdivided into anti-traditionalism, new aesthetic consciousness, dismantlement․negotiability and humor. Non-popular isolationism is further divided into abstraction and alienation while experimental scientism is subdivided into experimentation, mysticism and impersonality. Fourth, fashion trends by style in the 21st century are classified into Retro, Ethnic, Sports, Street Look, and Avant-Garde while makeup trends are categorized into Romantic, Natural, Ethnic, Futuristic, and Avant-Garde. Fifth, futuristic antagonism, one of the characteristic of avant-garde art that can be divided into anti-traditionalism, new aesthetic consciousness, dismantlement․negotiability and humor, has the following features in relation to makeup: 1. Anti-traditionalism encompasses vertical concepts in terms of time and society as well as horizontal concepts in terms of culture, geography and ethnicity. It comprises Retro and Ethnic makeup. 2. New aesthetic consciousness exhibited itself in the form of kitsch makeup which is far from elegant as a result of kitsch's aesthetic inadequacy, since the avant-garde movement combined with kitsch after the late 19th century. 3. Dismantlement․negotiability breaks down the conventional wisdom that makeup is only for human faces, using the entire human body as the target of makeup. Such makeup, combined with fine arts, is being undertaken as a part of artistic painting, creating a new area of makeup through various techniques to express body images. 4. Humor means a farcical effect which comprises extraordinary ideas and surprises. Humorous makeup provides amusement without any serious intent by neglecting formative elements of human faces, pursuing anti-beautifying images and introducing playful painting techniques. Sixth, non-popular isolationism, a characteristic of avant-garde art that can be classified into abstraction and alienation, has the following characteristics in connection with makeup: 1. Abstraction has translated into androgynous makeup that recognizes no distinction between men and women. The trend of men's feminization and women's masculinization represents heretical and abnormal concepts based on androgynous representation of both sexes and also portrays a reflection of inner desires of humans and acceptance of the demands of the times. 2. Alienation takes the form of decadent grotesque makeup. It gives a sadistic image that is often found in modern makeup. It has a contradicting structure that arouses both humor and fear as well as both amusement and hatred through a series of disharmony and disagreement based on combination of heterogeneous elements, distortions and extremities. Seventh, experimental scientism, a characteristic of avant-garde art that can be classified into experimentation, mysticism and impersonality, has the following characteristics in relation to makeup: 1. Experimentation uses the collage technique in modern makeup, which explores the possibility of unlimited creation with new and experimental materials. Unexpected and disharmonious, it highlights diverse makeup expressions by expressing varying emotions and forms according to different characteristics of the materials. 2. Mysticism expresses eroticism by employing various methods of expression, exposure and decoration of body parts in order to emphasize sexual magnetism. Expression of human freedom about sexual instincts takes the form of baring of body parts, emphasis on the human body, use of stimulating materials and sensational decorations, confusion of sexes and stress on eroticism. 3. Impersonality paradoxically accentuates humanity by changing something human into something inhuman, starting from "adoration of machines." It creates "cyber" and "techno" images by using metallic textures and colors, pearl dust in particular, that are reminiscent of the machine's artificial beauty. Based on the findings of this study, I would like to suggest the following. First, studies of avant-garde fashion and makeup of the late 20st century, centering on collections, have been conducted continuously. However, such fashion and makeup in the 21st century which create more diverse patterns of change according to trends require constant observation and research. Second, research into the role and function of avant-garde hairstyling, makeup and fashion under the concept of total coordination is necessary. Such research needs to be based on a systematic study of avant-garde hairstyling. As discussed above, modern makeup, an aesthetic manifestation of avant-garde art that defies tradition and pursues innovation, creates new forms ahead of its time in society that has become accustomed to rapid changes. The characteristics of avant-garde art shown in makeup are significant in that they provide a new perspective of design, formative features and expression methods of makeup. It is required to further develop the formative elements and expression methods of makeup as well as the aesthetics of makeup design by acknowledging the importance of makeup materials.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.