본 연구는 생활체육 활성화는 물론 주민의 건강과 복지 증진에 이바지하고자 생활체육 활성화에 목적이 있으며, 구체적인 연구의 목표는 생활체육을 위한 이론적 고찰을 바탕으로 생활체육 참여실태, 생활체육시설, 생활체육프로그램 등 구체적인 현황을 조사, 분석하여 그 기대를 충족시키고 그 개선 방안을 제시한다. 생활체육 활성화에 필요한 자료와 정보를 제공함으로써 생활체육의 활성화를 도모하고 궁극적으로 국민의 삶의 질을 향상시키는 활성화 방안을 제시하고자...
본 연구는 생활체육 활성화는 물론 주민의 건강과 복지 증진에 이바지하고자 생활체육 활성화에 목적이 있으며, 구체적인 연구의 목표는 생활체육을 위한 이론적 고찰을 바탕으로 생활체육 참여실태, 생활체육시설, 생활체육프로그램 등 구체적인 현황을 조사, 분석하여 그 기대를 충족시키고 그 개선 방안을 제시한다. 생활체육 활성화에 필요한 자료와 정보를 제공함으로써 생활체육의 활성화를 도모하고 궁극적으로 국민의 삶의 질을 향상시키는 활성화 방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 방법은 논리의 전개를 위한 이론적인 검토를 위하여 생활체육의 선행연구와 문헌조사에 바탕을 두고 생활체육정책과 현장 참여 등의 실무경험을 통하여 연구하였으며, 문헌연구는 국회, 대학도서관, 체육과학연구원 등의 문헌정보와 문화관광부, 국민체육진흥공단, 체육과학연구원, 국민생활체육협의회 등의 홍보자료, 정기간행물, 세미나 자료, 홈페이지 등을 중심으로 문헌연구 하였다. 생활체육과 관련한 전국적인 현황은 주로 문화관광부의 자료를 참조하였다. 이와 같은 연구의 방법을 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 생활체육의 소외계층은 운동능력이나 신체적 상태 등으로 체육활동에 대한 자신감이 떨어지는 집단이므로 이들의 참여를 유도할 수 있는 비경쟁적 프로그램과 부가 서비스 프로그램을 제공하여 흥미 속에 생활체육을 일상화하도록 해야 한다. 둘째, 일생에 있어 가장 중요한 청소년기에 마음껏 신체활동도 하지 못하고 입시지옥 속에서 헤매는 청소년들에게 스포츠클럽을 통한 체계적인 스포츠 참여와 건전여가 활동을 유도함으로써 바람직한 인격형성을 도모해야 한다. 셋째, 생활체육동호인 클럽에 등록한 직장동호인에 대하여는 운영비, 활동경비 등을 지원하고 직장실정에 맞는 프로그램 운영으로 직장체육 활성화를 통해 활기찬 직장 문화를 정착시킨다. 다음은, 생활체육 관련 법령 및 제도의 개선이 필요하다. 첫째, 체육관련 법령상 생활체육 관련단체에게 체육시설의 설치·운영하다. 운영에 관한 체육시설의 운영권을 부여하여 지역사회에서의 체육진흥을 위한 역할을 할 수 있도록 관련법을 개정하고 장애인 체육정책이 국민생활체육과는 별개로 보건복지부에서 추진함으로 발생하는 장애인 체육 소외문제 해결을 위해 국민체육정책에 장애인 체육을 포함시켜야 한다. 둘째, 스포츠 활동과정에서 빈발하는 스포츠상해로 인해 경제적, 시간적 손실이 너무 크므로 스포츠 공제보험제도를 정착시켜 이에 대한 심리적 부담을 덜어주도록 하여야 한다. 셋째, 현행 생활체육지도자의 양성제도가 종적 위계화에서 횡적 확대로의 보완과 영구적인 자격증 유효기간을 한정하여 보수교육 등을 통해 자격증을 연장하는 제도로 개선하여 지도자의 자질향상을 꾀하여야 한다. 다음으로 생활체육시설의 확충과 설치된 시설에 대한 효율적인 관리이다. 첫째, 국민 누구나 손쉽게 이용할 수 있는 생활체육공원, 수영장을 겸비한 국민체육 센터, 농어촌의 문화·체육공간 제공을 위한 농어민 문화체육센터, 게이트볼장, 동네체육 시설 등을 확충해 나가야 한다. 둘째, 설치된 체육시설을 생활체육 관련단체 또는 지역스포츠클럽에 위탁. 관리케 하여 수익성 확보와 아울러 활용도를 높여 나가야 한다. 셋째, 학교체육시설은 지역의 중심적 체육시설임에도 주민들이 활용하기 어려우므로 학교체육시설 설치지 지방자치단체, 체육관련 단체가 사업비 일부를 지원하여 항상 주민들이 학교체육시설을 이용할 수 있도록 협력 체제를 구축해 나가야 한다. 마지막으로, 생활체육 활동을 위해 지방자치단체가 행·재정 지원을 강화하여 자발적인 생활체육의 참여와 분위기를 조성해 나가야 한다. 첫째, 생활체육 동호인 저변확대를 위해서 지방자치단체의 적극적인 행·재정 지원이 이루어 져야 하겠다. 종목별 동호인 결성을 위한 행정적인 배려와 동호인 클럽의 활동 을 위한 각종대회 확대개최, 대회경비 지원, 동호인클럽 활동비 지원, 공공·학교·민간체육시설 활용지원 등으로 동호인들의 생활체육 참여 동기를 촉진시켜 나간다. 둘째, 지역실정에 맞는 흥미 있는 프로그램을 개발·보급하여야 한다. 주민 대다수가 참여할 수 있는 친환경프로그램, 직업과 작업환경별 프로그램, 특화된 시설중심의 프로그램, 장애자·농촌형·어촌형 등 다양한 프로그램을 개발·보급하여 참여자들의 흥미를 유발시키도록 한다. 셋째, 건강에 대한 인식제고와 생활체육활동의 중요성을 국민들에게 홍보하여 생활 속에서 체육활동을 일상화하는 것이 매우 중요하다. 이를 위해서는 생활체육지 확대발간 배포, 홍보매체를 통한 공익광고 방영. 게재, 범국민 생활체육캠페인 전개 등으로 생활체육 참여율을 향상시켜야 나간다. 이상에서와 같이 생활체육의 활성화 방안을 살펴보았다. 생활체육은 소비의 개념이 아닌 생산적, 투자 차원의 개념으로 받아들여져 모든 국민이 사회적 신분·계층·경제적 여건·성별·연령 등에 제약받지 아니하고 동등하게 생활체육의 참여 권리를 누릴 수 있도록 보다 나은 여건조성과 참여기회 확대 제공으로 1국민 1스포츠 갖기 운동을 범국민적으로 전개하여 국민의 삶의 질 향상에 모두의 지혜를 모아야 할 것이다.
본 연구는 생활체육 활성화는 물론 주민의 건강과 복지 증진에 이바지하고자 생활체육 활성화에 목적이 있으며, 구체적인 연구의 목표는 생활체육을 위한 이론적 고찰을 바탕으로 생활체육 참여실태, 생활체육시설, 생활체육프로그램 등 구체적인 현황을 조사, 분석하여 그 기대를 충족시키고 그 개선 방안을 제시한다. 생활체육 활성화에 필요한 자료와 정보를 제공함으로써 생활체육의 활성화를 도모하고 궁극적으로 국민의 삶의 질을 향상시키는 활성화 방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 방법은 논리의 전개를 위한 이론적인 검토를 위하여 생활체육의 선행연구와 문헌조사에 바탕을 두고 생활체육정책과 현장 참여 등의 실무경험을 통하여 연구하였으며, 문헌연구는 국회, 대학도서관, 체육과학연구원 등의 문헌정보와 문화관광부, 국민체육진흥공단, 체육과학연구원, 국민생활체육협의회 등의 홍보자료, 정기간행물, 세미나 자료, 홈페이지 등을 중심으로 문헌연구 하였다. 생활체육과 관련한 전국적인 현황은 주로 문화관광부의 자료를 참조하였다. 이와 같은 연구의 방법을 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 생활체육의 소외계층은 운동능력이나 신체적 상태 등으로 체육활동에 대한 자신감이 떨어지는 집단이므로 이들의 참여를 유도할 수 있는 비경쟁적 프로그램과 부가 서비스 프로그램을 제공하여 흥미 속에 생활체육을 일상화하도록 해야 한다. 둘째, 일생에 있어 가장 중요한 청소년기에 마음껏 신체활동도 하지 못하고 입시지옥 속에서 헤매는 청소년들에게 스포츠클럽을 통한 체계적인 스포츠 참여와 건전여가 활동을 유도함으로써 바람직한 인격형성을 도모해야 한다. 셋째, 생활체육동호인 클럽에 등록한 직장동호인에 대하여는 운영비, 활동경비 등을 지원하고 직장실정에 맞는 프로그램 운영으로 직장체육 활성화를 통해 활기찬 직장 문화를 정착시킨다. 다음은, 생활체육 관련 법령 및 제도의 개선이 필요하다. 첫째, 체육관련 법령상 생활체육 관련단체에게 체육시설의 설치·운영하다. 운영에 관한 체육시설의 운영권을 부여하여 지역사회에서의 체육진흥을 위한 역할을 할 수 있도록 관련법을 개정하고 장애인 체육정책이 국민생활체육과는 별개로 보건복지부에서 추진함으로 발생하는 장애인 체육 소외문제 해결을 위해 국민체육정책에 장애인 체육을 포함시켜야 한다. 둘째, 스포츠 활동과정에서 빈발하는 스포츠상해로 인해 경제적, 시간적 손실이 너무 크므로 스포츠 공제보험제도를 정착시켜 이에 대한 심리적 부담을 덜어주도록 하여야 한다. 셋째, 현행 생활체육지도자의 양성제도가 종적 위계화에서 횡적 확대로의 보완과 영구적인 자격증 유효기간을 한정하여 보수교육 등을 통해 자격증을 연장하는 제도로 개선하여 지도자의 자질향상을 꾀하여야 한다. 다음으로 생활체육시설의 확충과 설치된 시설에 대한 효율적인 관리이다. 첫째, 국민 누구나 손쉽게 이용할 수 있는 생활체육공원, 수영장을 겸비한 국민체육 센터, 농어촌의 문화·체육공간 제공을 위한 농어민 문화체육센터, 게이트볼장, 동네체육 시설 등을 확충해 나가야 한다. 둘째, 설치된 체육시설을 생활체육 관련단체 또는 지역스포츠클럽에 위탁. 관리케 하여 수익성 확보와 아울러 활용도를 높여 나가야 한다. 셋째, 학교체육시설은 지역의 중심적 체육시설임에도 주민들이 활용하기 어려우므로 학교체육시설 설치지 지방자치단체, 체육관련 단체가 사업비 일부를 지원하여 항상 주민들이 학교체육시설을 이용할 수 있도록 협력 체제를 구축해 나가야 한다. 마지막으로, 생활체육 활동을 위해 지방자치단체가 행·재정 지원을 강화하여 자발적인 생활체육의 참여와 분위기를 조성해 나가야 한다. 첫째, 생활체육 동호인 저변확대를 위해서 지방자치단체의 적극적인 행·재정 지원이 이루어 져야 하겠다. 종목별 동호인 결성을 위한 행정적인 배려와 동호인 클럽의 활동 을 위한 각종대회 확대개최, 대회경비 지원, 동호인클럽 활동비 지원, 공공·학교·민간체육시설 활용지원 등으로 동호인들의 생활체육 참여 동기를 촉진시켜 나간다. 둘째, 지역실정에 맞는 흥미 있는 프로그램을 개발·보급하여야 한다. 주민 대다수가 참여할 수 있는 친환경프로그램, 직업과 작업환경별 프로그램, 특화된 시설중심의 프로그램, 장애자·농촌형·어촌형 등 다양한 프로그램을 개발·보급하여 참여자들의 흥미를 유발시키도록 한다. 셋째, 건강에 대한 인식제고와 생활체육활동의 중요성을 국민들에게 홍보하여 생활 속에서 체육활동을 일상화하는 것이 매우 중요하다. 이를 위해서는 생활체육지 확대발간 배포, 홍보매체를 통한 공익광고 방영. 게재, 범국민 생활체육캠페인 전개 등으로 생활체육 참여율을 향상시켜야 나간다. 이상에서와 같이 생활체육의 활성화 방안을 살펴보았다. 생활체육은 소비의 개념이 아닌 생산적, 투자 차원의 개념으로 받아들여져 모든 국민이 사회적 신분·계층·경제적 여건·성별·연령 등에 제약받지 아니하고 동등하게 생활체육의 참여 권리를 누릴 수 있도록 보다 나은 여건조성과 참여기회 확대 제공으로 1국민 1스포츠 갖기 운동을 범국민적으로 전개하여 국민의 삶의 질 향상에 모두의 지혜를 모아야 할 것이다.
The object of this study is to contribute to health and welfare of residents by promoting life-time sports, and more specifically, this study aims to examine and analyze the current conditions of life-time sports participation, facility, and programs based on theoretical investigation so as to satis...
The object of this study is to contribute to health and welfare of residents by promoting life-time sports, and more specifically, this study aims to examine and analyze the current conditions of life-time sports participation, facility, and programs based on theoretical investigation so as to satisfy the expectation and present improvement plans. Ultimately, by providing data and information needed to promote life-time sports, this study presents the plans to improve the quality of national life. As for study methods, the preliminary study and documents on life-time sports were examined for theoretical investigation and logical development of this study based on practical experience such as life-time sports policy and on-site participation. As for document study, documental data in the National Assembly, university libraries, and Korea Institute of Sport Science, as well as promotion data, periodical publications, seminar materials, and home-pages of Ministry of Culture and Tourism, Seoul Olympic Sports Promotion Foundation, Korea Institute of Sport Science, the National Council of Sport for All, etc. were referred to. Regarding the national conditions of life-time sports, mainly data from Ministry of Culture and Tourism were examined. By means of the study methods above, the following conclusions were drawn: First, since those who are alienated from life-time sports have low confident in physical activity due to the unsatisfactory physical ability and condition, uncompetitive programs and additional services inducing their participation should be provided so that they can enjoy life-time sports with interests in daily life. Second, for youths, who are in the most important period of time in life, but should suffer in examination hell without enjoying physical activity as they want, systematical arrangements for participation in sports and sound leisure activity should be presented to promote the cultivation of desirable personalities. Third, as for workplace clubs for life-time sports, running costs and activity expenses should be supported, and programs suitable for the actual conditions should be run to promote workplace physical activity and lively corporative culture. Next, the necessity of improving regulations and systems related to life-time sports are required. First, facilities for physical activity in life-time sports related organizations should be established and managed in accordance with physical activity related regulations. Related regulations should be revised so that such organizations can secure the right to operate facilities for physical activity so that they can play their part in the local community. Besides, policies related to physical activity of the disabled should be separate from national life-time sports and promoted by Ministry of Health & Welfare so that physical activity of the disabled can be included in national physical activity policies to solve the problem of alienation of the disabled in this regard. Second, since the loss in terms of finance and time due to injury that frequently happens during sports activity cannot be ignored, a proper sports deductible insurance system should be established to reduce psychological burdens in this respect. Third, the current training system of life-time sports leaders should be changed from the vertical hierarchy to horizontal expansion, and the certificate related system as well should be improved by limiting the effective period that is currently permanent and extending the period through training courses so as to develop abilities of leaders. Next, the expansion and efficient management of life-time sports facility are needed. First, facilities that everyone can easily use such as life-time sports park, national physical activity center including swimming pools, farmer/fisherman culture & physical activity center, gate-ball field, local physical activity facilities, and so forth should be expanded. Second, life-time sports related groups or local sports clubs should be entrusted to manage existing physical activity facilities so as to secure profitability and improve the usability. Third, since school facility is hard for residents to utilize even though it is the major local facility for physical activity, the local government where the facility is located, and physical activity related groups should fund a part of business costs so that residents can use such facility anytime they want. Lastly, local governments should strengthen administrative and financial support for life-time sports activity to promote the atmosphere and voluntary participation in life-time sports. First, to attract more members of life-time sports clubs, local governments should perform actively administrative and financial support. For example, administrative consideration for organizing clubs of each sports event, holding of various competitions to induce club activity, financial support for competitions and club activity, support for utilization of public/school/private facilities for physical activity can motivate club members to participate in life-time sports. Second, interesting programs suitable for the local condition should be developed and distributed. For example, various programs in which majority of residents can participate such as environment-friendly program, occupation/work environment specified program, special facility-centered program, and programs for the disabled/agricultural district/fishing village should be developed to draw interests of participants. Third, reconsideration of health and the importance of life-time sports activity should be promoted among people so that physical activity can be a part of daily life. For this, the rates of life-time sports participation should be heightened in such ways as issuing of life-time sports related magazines, public advertisement through promotion media, nationwide life-time sports campaign, etc. Plans to promote life-time sports have been considered so far. Life-time sports should be considered in terms of production and investment, not consumption so that the whole nation can enjoy the right to participate in life-time sports regardless of social position, class, economic condition, gender, and age. Therefore, effect should be taken for better conditions and expansion of participation opportunities, and nationwide campaign of 'One Sport for One Individual,' and all should collect their wisdom to improve of quality of national life.
The object of this study is to contribute to health and welfare of residents by promoting life-time sports, and more specifically, this study aims to examine and analyze the current conditions of life-time sports participation, facility, and programs based on theoretical investigation so as to satisfy the expectation and present improvement plans. Ultimately, by providing data and information needed to promote life-time sports, this study presents the plans to improve the quality of national life. As for study methods, the preliminary study and documents on life-time sports were examined for theoretical investigation and logical development of this study based on practical experience such as life-time sports policy and on-site participation. As for document study, documental data in the National Assembly, university libraries, and Korea Institute of Sport Science, as well as promotion data, periodical publications, seminar materials, and home-pages of Ministry of Culture and Tourism, Seoul Olympic Sports Promotion Foundation, Korea Institute of Sport Science, the National Council of Sport for All, etc. were referred to. Regarding the national conditions of life-time sports, mainly data from Ministry of Culture and Tourism were examined. By means of the study methods above, the following conclusions were drawn: First, since those who are alienated from life-time sports have low confident in physical activity due to the unsatisfactory physical ability and condition, uncompetitive programs and additional services inducing their participation should be provided so that they can enjoy life-time sports with interests in daily life. Second, for youths, who are in the most important period of time in life, but should suffer in examination hell without enjoying physical activity as they want, systematical arrangements for participation in sports and sound leisure activity should be presented to promote the cultivation of desirable personalities. Third, as for workplace clubs for life-time sports, running costs and activity expenses should be supported, and programs suitable for the actual conditions should be run to promote workplace physical activity and lively corporative culture. Next, the necessity of improving regulations and systems related to life-time sports are required. First, facilities for physical activity in life-time sports related organizations should be established and managed in accordance with physical activity related regulations. Related regulations should be revised so that such organizations can secure the right to operate facilities for physical activity so that they can play their part in the local community. Besides, policies related to physical activity of the disabled should be separate from national life-time sports and promoted by Ministry of Health & Welfare so that physical activity of the disabled can be included in national physical activity policies to solve the problem of alienation of the disabled in this regard. Second, since the loss in terms of finance and time due to injury that frequently happens during sports activity cannot be ignored, a proper sports deductible insurance system should be established to reduce psychological burdens in this respect. Third, the current training system of life-time sports leaders should be changed from the vertical hierarchy to horizontal expansion, and the certificate related system as well should be improved by limiting the effective period that is currently permanent and extending the period through training courses so as to develop abilities of leaders. Next, the expansion and efficient management of life-time sports facility are needed. First, facilities that everyone can easily use such as life-time sports park, national physical activity center including swimming pools, farmer/fisherman culture & physical activity center, gate-ball field, local physical activity facilities, and so forth should be expanded. Second, life-time sports related groups or local sports clubs should be entrusted to manage existing physical activity facilities so as to secure profitability and improve the usability. Third, since school facility is hard for residents to utilize even though it is the major local facility for physical activity, the local government where the facility is located, and physical activity related groups should fund a part of business costs so that residents can use such facility anytime they want. Lastly, local governments should strengthen administrative and financial support for life-time sports activity to promote the atmosphere and voluntary participation in life-time sports. First, to attract more members of life-time sports clubs, local governments should perform actively administrative and financial support. For example, administrative consideration for organizing clubs of each sports event, holding of various competitions to induce club activity, financial support for competitions and club activity, support for utilization of public/school/private facilities for physical activity can motivate club members to participate in life-time sports. Second, interesting programs suitable for the local condition should be developed and distributed. For example, various programs in which majority of residents can participate such as environment-friendly program, occupation/work environment specified program, special facility-centered program, and programs for the disabled/agricultural district/fishing village should be developed to draw interests of participants. Third, reconsideration of health and the importance of life-time sports activity should be promoted among people so that physical activity can be a part of daily life. For this, the rates of life-time sports participation should be heightened in such ways as issuing of life-time sports related magazines, public advertisement through promotion media, nationwide life-time sports campaign, etc. Plans to promote life-time sports have been considered so far. Life-time sports should be considered in terms of production and investment, not consumption so that the whole nation can enjoy the right to participate in life-time sports regardless of social position, class, economic condition, gender, and age. Therefore, effect should be taken for better conditions and expansion of participation opportunities, and nationwide campaign of 'One Sport for One Individual,' and all should collect their wisdom to improve of quality of national life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.