음악적 능력을 신장시키는데 있어서 시창·청음 능력은 모든 음악 활동의 기반이 되며 특히 초등학교시기에 습득시켜야 할 중요한 음악 능력 중 하나이다. 시창과 청음의 목적은 하나로 기보된 악보를 정확하게 읽게 할 뿐 아니라 음을 의미 있는 패턴으로 지각할 수 있는 능력을 개발하는 데 그 목적이 있다. 또한 이러한 시창·청음학습을 통해 음의 현상과 음악표현 원리를 이해하는 기본능력을 향상시킬 수 있게 되고 이것은 곧 학습자의 음악적 아이디어를 나타내는 데 창의적으로 이용될 수 있으므로 음악교육에서 시창·청음 교육은 창의적인 음악교육의 기초를 다지는 것이라 할 수도 있다. 더구나 초등학교 시기는 음악적 능력의 발달 단계와 성장 가능성을 보았을 때 시창·청음 교육의 최적의 시기이고 특히 3, 4학년에 있어서 시창·청음 교육의 중요성은 매우 크다. 이러한 필요성과 중요성에도 불구하고 현행 음악과 교육과정을 보면 정해진 수업 시수에 비해 가르쳐야 할 수 학습 내용이 너무 많아 좋은 지도 방법이 있더라도 실제로 적용하기엔 많은 어려움이 따르는 실정이다. 거기에다 시창·청음과 관련한 지도 내용이 음악과 교육과정 속에 큰 비중을 차지하고 있음에도 불구하고 교실 현장에서는 다른 지도 요소와 비교해 봤을 때, 아직까지 청음과 시창에 대한 중요성을 크게 인식하지 못하고 있다. 또한 7차 교육과정의 가창 영역 활동에서도 ‘보고 부르기’ 수업이 강조되고 있으나 실제 학교 수업에서는 이런 시창 교육이 녹음기나 인터넷 음악에 의해 ‘듣고 부르기’ 학습으로 행해지는 경우가 대다수이다. 따라서 본 연구에서는 3, 4학년 중 지금까지 다소 연구가 부족했던 4학년을 대상으로 이들의 시창·청음 능력 향상을 위해 교실 수업에서 실제로 적용할 수 있는 효과적인 시창·청음 지도 방안을 모색해 보았다. 이를 위해 우선적으로 시창과 청음에 대한 올바른 개념을 정립하고 초등학교 음악 교육에 있어 시창·청음 교육의 의의와 필요성을 살펴본 후 달크로즈, 코다이, 오르프, 고든과 같은 현대 음악 교육자들의 시창·청음 지도 방법을 고찰해 보았다. 다음으로는 본격적인 지도 방법을 구안하기에 앞서 4학년 음악 교과서를 분석하여 전반적인 음악적 특징을 살펴보고 시창·청음 교육과 관련한 요소들을 추출했으며 이를 중심으로 단계적인 시창·청음 지도 내용을 수립하여 그 효율성을 극대화시켰다. 세부적인 지도 내용은 시창·청음 교육의 여러 요소 중 기본이 되는 리듬과 가락을 중심으로 하여 계획했으며 언제든지 누구라도 쉽게 시도해 볼 수 있는 다양한 활동을 제시하였다. 또한 4학년 교육과정에서 시창·청음 활동이 중심이 되는 차시를 추출하여 앞에서 구안한 다양한 지도 방법을 활용한 구체적인 수업 활동을 제시해 보았다. 본 연구의 내용에 미흡한 점이 많겠지만 교사 스스로가 시창과 청음 교육에 관심을 가지고 본 연구에서 제시한 여러 지도 방안을 상황에 맞게 적절히 재구성하여 활용해 간다면 학생의 시창·청음 능력 향상에 있어 발전적이고 긍정적인 효과를 얻을 수 있으리라 생각한다.
음악적 능력을 신장시키는데 있어서 시창·청음 능력은 모든 음악 활동의 기반이 되며 특히 초등학교시기에 습득시켜야 할 중요한 음악 능력 중 하나이다. 시창과 청음의 목적은 하나로 기보된 악보를 정확하게 읽게 할 뿐 아니라 음을 의미 있는 패턴으로 지각할 수 있는 능력을 개발하는 데 그 목적이 있다. 또한 이러한 시창·청음학습을 통해 음의 현상과 음악표현 원리를 이해하는 기본능력을 향상시킬 수 있게 되고 이것은 곧 학습자의 음악적 아이디어를 나타내는 데 창의적으로 이용될 수 있으므로 음악교육에서 시창·청음 교육은 창의적인 음악교육의 기초를 다지는 것이라 할 수도 있다. 더구나 초등학교 시기는 음악적 능력의 발달 단계와 성장 가능성을 보았을 때 시창·청음 교육의 최적의 시기이고 특히 3, 4학년에 있어서 시창·청음 교육의 중요성은 매우 크다. 이러한 필요성과 중요성에도 불구하고 현행 음악과 교육과정을 보면 정해진 수업 시수에 비해 가르쳐야 할 수 학습 내용이 너무 많아 좋은 지도 방법이 있더라도 실제로 적용하기엔 많은 어려움이 따르는 실정이다. 거기에다 시창·청음과 관련한 지도 내용이 음악과 교육과정 속에 큰 비중을 차지하고 있음에도 불구하고 교실 현장에서는 다른 지도 요소와 비교해 봤을 때, 아직까지 청음과 시창에 대한 중요성을 크게 인식하지 못하고 있다. 또한 7차 교육과정의 가창 영역 활동에서도 ‘보고 부르기’ 수업이 강조되고 있으나 실제 학교 수업에서는 이런 시창 교육이 녹음기나 인터넷 음악에 의해 ‘듣고 부르기’ 학습으로 행해지는 경우가 대다수이다. 따라서 본 연구에서는 3, 4학년 중 지금까지 다소 연구가 부족했던 4학년을 대상으로 이들의 시창·청음 능력 향상을 위해 교실 수업에서 실제로 적용할 수 있는 효과적인 시창·청음 지도 방안을 모색해 보았다. 이를 위해 우선적으로 시창과 청음에 대한 올바른 개념을 정립하고 초등학교 음악 교육에 있어 시창·청음 교육의 의의와 필요성을 살펴본 후 달크로즈, 코다이, 오르프, 고든과 같은 현대 음악 교육자들의 시창·청음 지도 방법을 고찰해 보았다. 다음으로는 본격적인 지도 방법을 구안하기에 앞서 4학년 음악 교과서를 분석하여 전반적인 음악적 특징을 살펴보고 시창·청음 교육과 관련한 요소들을 추출했으며 이를 중심으로 단계적인 시창·청음 지도 내용을 수립하여 그 효율성을 극대화시켰다. 세부적인 지도 내용은 시창·청음 교육의 여러 요소 중 기본이 되는 리듬과 가락을 중심으로 하여 계획했으며 언제든지 누구라도 쉽게 시도해 볼 수 있는 다양한 활동을 제시하였다. 또한 4학년 교육과정에서 시창·청음 활동이 중심이 되는 차시를 추출하여 앞에서 구안한 다양한 지도 방법을 활용한 구체적인 수업 활동을 제시해 보았다. 본 연구의 내용에 미흡한 점이 많겠지만 교사 스스로가 시창과 청음 교육에 관심을 가지고 본 연구에서 제시한 여러 지도 방안을 상황에 맞게 적절히 재구성하여 활용해 간다면 학생의 시창·청음 능력 향상에 있어 발전적이고 긍정적인 효과를 얻을 수 있으리라 생각한다.
To improve musical ability, sight singing and Music Hearing are fundamental for all musical activities; thus, it is critical to educate such ability during elementary school years. The purpose of the study is to enable children not only to read a score accurately, but also to develop ability to reco...
To improve musical ability, sight singing and Music Hearing are fundamental for all musical activities; thus, it is critical to educate such ability during elementary school years. The purpose of the study is to enable children not only to read a score accurately, but also to develop ability to recognize a series of musical notes as meaningful patterns. Through sight singing and Music Hearing practice, children can improve basic ability to understand musical phenomenon and principles of musical expression; this can be creatively applied to expressing musical ideas. Therefore, sight singing and Music Hearing is a basis for creative education. The elementary school age is an optimal period to learn sight singing and Music Hearing so as to develop its ability for children in the third and fourth grade. Despite its necessity and importance, current music curriculum poses challenges to applying appropriate teaching method due to limited class hours considering the amount of materials that need to be covered. Moreover, sight singing and Music Hearing is regarded fairly important in music curriculum, yet in schools, they are not emphasized enough. The 7th grade curriculum puts focus on ‘reading a score and singing along’; however, in most classes, this is replaced with ‘Music Hearing and singing along’ by using a record player or internet music files. This research examines an effective sight singing and Music Hearing method that can be applied in the fourth grade classes to improve students’ musical ability. First of all, an attempt is made to establish accurate concept of score reading and listening, and then the value and necessity of its education is examined; this is followed by literature review about score reading and listening education by modern music scholars such as Dalcroze, Kodaly, Orff, and Gordon. Prior to designing teaching method, a music textbook of the fourth grade was analyzed to examine its characteristics, and relevant elements to sight singing and Music Hearing were extracted; education methods were drawn based upon this analysis to maximize efficiency. Details were planned with focus on basic elements, including rhythm and melody, and various exercises were suggested so that anyone could try out. Then, specific class activity was suggested by applying various education methods for sight singing and Music Hearing for the fourth grade students. Despite tentative outcomes of the research, if teachers pay more attention to the importance of sight singing and Music Hearing ability in music education, and consequently utilize suggested methods in their classes, fruitful and positive effects can be expected in developing students’ musical abilities.
To improve musical ability, sight singing and Music Hearing are fundamental for all musical activities; thus, it is critical to educate such ability during elementary school years. The purpose of the study is to enable children not only to read a score accurately, but also to develop ability to recognize a series of musical notes as meaningful patterns. Through sight singing and Music Hearing practice, children can improve basic ability to understand musical phenomenon and principles of musical expression; this can be creatively applied to expressing musical ideas. Therefore, sight singing and Music Hearing is a basis for creative education. The elementary school age is an optimal period to learn sight singing and Music Hearing so as to develop its ability for children in the third and fourth grade. Despite its necessity and importance, current music curriculum poses challenges to applying appropriate teaching method due to limited class hours considering the amount of materials that need to be covered. Moreover, sight singing and Music Hearing is regarded fairly important in music curriculum, yet in schools, they are not emphasized enough. The 7th grade curriculum puts focus on ‘reading a score and singing along’; however, in most classes, this is replaced with ‘Music Hearing and singing along’ by using a record player or internet music files. This research examines an effective sight singing and Music Hearing method that can be applied in the fourth grade classes to improve students’ musical ability. First of all, an attempt is made to establish accurate concept of score reading and listening, and then the value and necessity of its education is examined; this is followed by literature review about score reading and listening education by modern music scholars such as Dalcroze, Kodaly, Orff, and Gordon. Prior to designing teaching method, a music textbook of the fourth grade was analyzed to examine its characteristics, and relevant elements to sight singing and Music Hearing were extracted; education methods were drawn based upon this analysis to maximize efficiency. Details were planned with focus on basic elements, including rhythm and melody, and various exercises were suggested so that anyone could try out. Then, specific class activity was suggested by applying various education methods for sight singing and Music Hearing for the fourth grade students. Despite tentative outcomes of the research, if teachers pay more attention to the importance of sight singing and Music Hearing ability in music education, and consequently utilize suggested methods in their classes, fruitful and positive effects can be expected in developing students’ musical abilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.