최근 다양한 기능을 가진 콘크리트 구조물이 증가함에 따라 해양환경, 한냉지역, 공장지대 등 다양한 환경하에 구조물이 축조되고 있다. 그중 도심지 지하철 콘크리트 구조물의 경우 교통에 중추적인 역할을 하고 있어 내구성능 저하에 대한 관심이 높아지고 있다. 특히 고온다습하고 이산화탄소의 농도가 높은 환경하의 지하철 구조물의 경우 콘크리트를 산화 또는 탄산화시킴으로 콘크리트 표면에 미세균열을 발생 시키고 심할 경우 내부 철근의 부식에 의해 내구성을 크게 저하시키는 요인이 되고 있다. 따라서 본 연구에서는 탄산화에 따른 지하철 콘크리트의 구조물의 성능저하 정도 및 원인을 분석하고, 내구수명을 평가하기 위하여 현장의 비파괴시험 및 실내 실험을 실시하였다. 그 실험 결과를 바탕으로 탄산화에 의한 콘크리트 반응생성물과 미세조직구조를 분석 하여 콘크리트의 내구성 저하정도를 평가하고자 한다. 지하철 콘크리트 구조물의 경우 역 주변과 본선구간에서 탄산화에 의한 성능저하 정도가 상이함을 확인할 수 있었다. 특히 유동인구가 많은 역 주변의 경우 이산화탄소의 농도가 높아 상대적으로 탄산화 정도가 심하였으며 탄산화가 진행된 부위에서 시멘트 수화물인 ...
최근 다양한 기능을 가진 콘크리트 구조물이 증가함에 따라 해양환경, 한냉지역, 공장지대 등 다양한 환경하에 구조물이 축조되고 있다. 그중 도심지 지하철 콘크리트 구조물의 경우 교통에 중추적인 역할을 하고 있어 내구성능 저하에 대한 관심이 높아지고 있다. 특히 고온다습하고 이산화탄소의 농도가 높은 환경하의 지하철 구조물의 경우 콘크리트를 산화 또는 탄산화시킴으로 콘크리트 표면에 미세균열을 발생 시키고 심할 경우 내부 철근의 부식에 의해 내구성을 크게 저하시키는 요인이 되고 있다. 따라서 본 연구에서는 탄산화에 따른 지하철 콘크리트의 구조물의 성능저하 정도 및 원인을 분석하고, 내구수명을 평가하기 위하여 현장의 비파괴시험 및 실내 실험을 실시하였다. 그 실험 결과를 바탕으로 탄산화에 의한 콘크리트 반응생성물과 미세조직구조를 분석 하여 콘크리트의 내구성 저하정도를 평가하고자 한다. 지하철 콘크리트 구조물의 경우 역 주변과 본선구간에서 탄산화에 의한 성능저하 정도가 상이함을 확인할 수 있었다. 특히 유동인구가 많은 역 주변의 경우 이산화탄소의 농도가 높아 상대적으로 탄산화 정도가 심하였으며 탄산화가 진행된 부위에서 시멘트 수화물인 수산화칼슘이 줄고 탄산칼슘이 생성 되었다. 또한 수은압입법에 의해한 미세공극을 분석한 결과 강도가 낮은 지역의 탄산화 진행 구간이 강도가 높은 지역의 탄산화 진행 구간보다 총공극량이 높은 것을 확인하였다. 이상의 결과를 바탕으로 탄산화에 의한 지하철 콘크리트 구조물의 성능저하 특성을 확인하였으며, 특히 본선 구간과 역 주변 구간에서 미세조직구조, 반응생성물, 미세공극의 조사를 통하여 내부 철근까지 탄산화가 진행되는 시기를 예측하고 문제점을 분석 하였다.
최근 다양한 기능을 가진 콘크리트 구조물이 증가함에 따라 해양환경, 한냉지역, 공장지대 등 다양한 환경하에 구조물이 축조되고 있다. 그중 도심지 지하철 콘크리트 구조물의 경우 교통에 중추적인 역할을 하고 있어 내구성능 저하에 대한 관심이 높아지고 있다. 특히 고온다습하고 이산화탄소의 농도가 높은 환경하의 지하철 구조물의 경우 콘크리트를 산화 또는 탄산화시킴으로 콘크리트 표면에 미세균열을 발생 시키고 심할 경우 내부 철근의 부식에 의해 내구성을 크게 저하시키는 요인이 되고 있다. 따라서 본 연구에서는 탄산화에 따른 지하철 콘크리트의 구조물의 성능저하 정도 및 원인을 분석하고, 내구수명을 평가하기 위하여 현장의 비파괴시험 및 실내 실험을 실시하였다. 그 실험 결과를 바탕으로 탄산화에 의한 콘크리트 반응생성물과 미세조직구조를 분석 하여 콘크리트의 내구성 저하정도를 평가하고자 한다. 지하철 콘크리트 구조물의 경우 역 주변과 본선구간에서 탄산화에 의한 성능저하 정도가 상이함을 확인할 수 있었다. 특히 유동인구가 많은 역 주변의 경우 이산화탄소의 농도가 높아 상대적으로 탄산화 정도가 심하였으며 탄산화가 진행된 부위에서 시멘트 수화물인 수산화칼슘이 줄고 탄산칼슘이 생성 되었다. 또한 수은압입법에 의해한 미세공극을 분석한 결과 강도가 낮은 지역의 탄산화 진행 구간이 강도가 높은 지역의 탄산화 진행 구간보다 총공극량이 높은 것을 확인하였다. 이상의 결과를 바탕으로 탄산화에 의한 지하철 콘크리트 구조물의 성능저하 특성을 확인하였으며, 특히 본선 구간과 역 주변 구간에서 미세조직구조, 반응생성물, 미세공극의 조사를 통하여 내부 철근까지 탄산화가 진행되는 시기를 예측하고 문제점을 분석 하였다.
Recently, as the concrete structures with various functions are increasing, the structures are built in the various environments, such as marine environment, cold area, factory complex. Amon them, in case of the concrete structures in the subway, the concern about the decrease of the durability is r...
Recently, as the concrete structures with various functions are increasing, the structures are built in the various environments, such as marine environment, cold area, factory complex. Amon them, in case of the concrete structures in the subway, the concern about the decrease of the durability is rising because it is playing the core role of urban transportation. Especially, the subway structures in the hot and humid environment with high level density of CO2 is accelerating the oxidation or carbonization of the concrete, and it results in the tiny cracks on the surface of the concrete. In the worst case, it causes the corrosion of the reinforcing bars, which results in the decrease of the durability of the concrete. So, this study is focused on the analyzing the degree of the efficiency decrement by the carbonization of the concrete and the cause, the nondestructive testing at the site and the indoor experiment were carried out to evaluate the durability. On the basis of the test result the degree of concrete durability decrement will be evaluated by analysis of the concrete reacting substances and the micro structures that are carbonized. In case of concrete structure in the subway, it was identified that the efficiency decrement between the surrounding are of the station and the main line section. Especially, the circumference of the station which has bigger moving population the CO2 density is relatively higher than other places, and it was found that the portlandite, the cement hydrate, was reducing, but the Calcite was generated. According to the result of analysis of the tiny pores with the mercury pressurizing method, the total pore amount at the section of carbonization where the strength is low is more than the section of carbonization where the strength is high. On the basis of the result above, the characteristics of the durability of the concrete structure in the subway was identified. Especially, through the investigation of the micro structure, reacting substances and the micro crevice at the circumference of the station and the main line, the time the internal reinforcing bars starts corrosion was predicted and the problems were analyzed.
Recently, as the concrete structures with various functions are increasing, the structures are built in the various environments, such as marine environment, cold area, factory complex. Amon them, in case of the concrete structures in the subway, the concern about the decrease of the durability is rising because it is playing the core role of urban transportation. Especially, the subway structures in the hot and humid environment with high level density of CO2 is accelerating the oxidation or carbonization of the concrete, and it results in the tiny cracks on the surface of the concrete. In the worst case, it causes the corrosion of the reinforcing bars, which results in the decrease of the durability of the concrete. So, this study is focused on the analyzing the degree of the efficiency decrement by the carbonization of the concrete and the cause, the nondestructive testing at the site and the indoor experiment were carried out to evaluate the durability. On the basis of the test result the degree of concrete durability decrement will be evaluated by analysis of the concrete reacting substances and the micro structures that are carbonized. In case of concrete structure in the subway, it was identified that the efficiency decrement between the surrounding are of the station and the main line section. Especially, the circumference of the station which has bigger moving population the CO2 density is relatively higher than other places, and it was found that the portlandite, the cement hydrate, was reducing, but the Calcite was generated. According to the result of analysis of the tiny pores with the mercury pressurizing method, the total pore amount at the section of carbonization where the strength is low is more than the section of carbonization where the strength is high. On the basis of the result above, the characteristics of the durability of the concrete structure in the subway was identified. Especially, through the investigation of the micro structure, reacting substances and the micro crevice at the circumference of the station and the main line, the time the internal reinforcing bars starts corrosion was predicted and the problems were analyzed.
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