2001년 도입된 최저가낙찰제도는 그동안 저가수주로 인하여 값싼 저품질 기자재 사용, 무리한 저가하도급, 저급 기술인력 사용으로 인하여 시설물의 안전을 위협하고, 건설업체의 수익성 악화로 이어져 산업기반 자체의 와해를 초래하여 왔다. 그러나 2006년 6월 「국가를 당사자로 하는 계약에 관한 법률」개정으로 인하여 추정가격 300억이상 모든 공사에 최저가낙찰제가 확대시행되어지면서 그동안 최저가낙찰제는 대형건설사만의 문제였지만, 추정가격 300억이상 모든공사에 최저가낙찰제가 확대시행 됨으로써 비단 대형업체들만의 문제만이 아닌 상황이다...
2001년 도입된 최저가낙찰제도는 그동안 저가수주로 인하여 값싼 저품질 기자재 사용, 무리한 저가하도급, 저급 기술인력 사용으로 인하여 시설물의 안전을 위협하고, 건설업체의 수익성 악화로 이어져 산업기반 자체의 와해를 초래하여 왔다. 그러나 2006년 6월 「국가를 당사자로 하는 계약에 관한 법률」개정으로 인하여 추정가격 300억이상 모든 공사에 최저가낙찰제가 확대시행되어지면서 그동안 최저가낙찰제는 대형건설사만의 문제였지만, 추정가격 300억이상 모든공사에 최저가낙찰제가 확대시행 됨으로써 비단 대형업체들만의 문제만이 아닌 상황이다. 본 연구에서는 첫째, 현행 최저가낙찰제도의 현황 분석을 통해 문제점을 도출하였으며, 도출된 최저가낙찰제도의 문제점에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 실행하기 위하여 최저가낙찰제에 관한 연구자료를 바탕으로 이론적 고찰과 그 문제점을 검토하였으며, 전자조달시스템을 기초로 최저가낙찰제 확대시행이후 시행된 입찰결과를 통한 분석을 바탕으로 건설업체의 수익성 악화를 방지하기 위한 낙찰제도 개선 방안을 모색한 결과 저가사유서를 제출하지 않아도 되는 간접노무비, 기타경비, 일반관리비 공종에 최저투찰선으로 투찰함으로써 저가투찰의 한 원인이 되고있으므로 공종으로 제외시켜 적정비율 이상으로 ?Э淪溝돈? 하여야 할 것이다. 또한 현행법은 부적정 공종에 한해 내역 심사를 함으로써, 실적공사비 항목이 심사대상에서 제외되는 오류를 범함으로써, 실증적인 단가 체계를 구성하기 위해 도입된 실적공사비 제도가 오히려 저가투찰로 인한 부실시공의 한 원인이 되고 있다. 그러나 무엇보다도 건설업체 모두 자신이 가지고 있는 능력을 토대로 합리적인 가격으로 입찰에 참여하는 것만이 유일한 자구책이며 정부의 최저가낙찰제 확대목표도 단기간에 달성되는 최선의 방법일 것이다.
2001년 도입된 최저가낙찰제도는 그동안 저가수주로 인하여 값싼 저품질 기자재 사용, 무리한 저가하도급, 저급 기술인력 사용으로 인하여 시설물의 안전을 위협하고, 건설업체의 수익성 악화로 이어져 산업기반 자체의 와해를 초래하여 왔다. 그러나 2006년 6월 「국가를 당사자로 하는 계약에 관한 법률」개정으로 인하여 추정가격 300억이상 모든 공사에 최저가낙찰제가 확대시행되어지면서 그동안 최저가낙찰제는 대형건설사만의 문제였지만, 추정가격 300억이상 모든공사에 최저가낙찰제가 확대시행 됨으로써 비단 대형업체들만의 문제만이 아닌 상황이다. 본 연구에서는 첫째, 현행 최저가낙찰제도의 현황 분석을 통해 문제점을 도출하였으며, 도출된 최저가낙찰제도의 문제점에 대한 개선방안을 제시하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 실행하기 위하여 최저가낙찰제에 관한 연구자료를 바탕으로 이론적 고찰과 그 문제점을 검토하였으며, 전자조달시스템을 기초로 최저가낙찰제 확대시행이후 시행된 입찰결과를 통한 분석을 바탕으로 건설업체의 수익성 악화를 방지하기 위한 낙찰제도 개선 방안을 모색한 결과 저가사유서를 제출하지 않아도 되는 간접노무비, 기타경비, 일반관리비 공종에 최저투찰선으로 투찰함으로써 저가투찰의 한 원인이 되고있으므로 공종으로 제외시켜 적정비율 이상으로 ?Э淪溝돈? 하여야 할 것이다. 또한 현행법은 부적정 공종에 한해 내역 심사를 함으로써, 실적공사비 항목이 심사대상에서 제외되는 오류를 범함으로써, 실증적인 단가 체계를 구성하기 위해 도입된 실적공사비 제도가 오히려 저가투찰로 인한 부실시공의 한 원인이 되고 있다. 그러나 무엇보다도 건설업체 모두 자신이 가지고 있는 능력을 토대로 합리적인 가격으로 입찰에 참여하는 것만이 유일한 자구책이며 정부의 최저가낙찰제 확대목표도 단기간에 달성되는 최선의 방법일 것이다.
The lowest-price-based successful bid system, which was introduced in 2001, has threatened the safety of facilities by use of cheap and low-quality equipment/materials, unreasonable low-priced subcontracting, and use of low-graded technical manpower, and further, it has caused the industrial foundat...
The lowest-price-based successful bid system, which was introduced in 2001, has threatened the safety of facilities by use of cheap and low-quality equipment/materials, unreasonable low-priced subcontracting, and use of low-graded technical manpower, and further, it has caused the industrial foundations to be destroyed through bad profitability of construction companies. However, in June 2006, along with the amendment of 'the Law of the Contract Targeting on the Nation', the lowest-price-based successful bid system was extensively applied to all the works estimated at over ₩30 billion. Before this expansion, the lowest-price-based successful bid system became a problem to large construction companies only, but with the extensive application of the system to all the works estimated at over ₩30 billion, it didn't become a problem to large construction companies only any longer. This paper intended to find out the problems with the lowest-price-based successful bid system through the analysis of its current status, and further, to propose how to solve the problems. For the study, this paper theoretically examined the system based on the existing researches and reviewed its problems. In addition, it analyzed the results of the bids made since the execution of the lowest-price-based successful bid system on the basis of the electronic supply system. And based on the analysis, it examined how to improve the system to prevent construction companies from suffering from bad profitability. It was found that bidders offered the lowest price for indirect labor fee, other expenses, and general management costs for which a statement giving the reason for low price is not required, which became a cause for low-price bidding. Through this result, this paper proposes that these expenses should be excluded as public expenses and more than an appropriate rate should be applied to them. In addition, the law in force examines the details of only the inappropriate construction work types, which causes an error that historical data are excluded from investigation. That is, the historical data system, which was introduced to constitute a positive unit pricing system, has become a cause for poor construction through low-price bidding. However, the only way that construction companies can take to survive under this circumstance is that they participate in a bid with reasonable price, and it will become the best way that the government's expansion of the low-price-based successful bid system can attain its goals within a short time.
The lowest-price-based successful bid system, which was introduced in 2001, has threatened the safety of facilities by use of cheap and low-quality equipment/materials, unreasonable low-priced subcontracting, and use of low-graded technical manpower, and further, it has caused the industrial foundations to be destroyed through bad profitability of construction companies. However, in June 2006, along with the amendment of 'the Law of the Contract Targeting on the Nation', the lowest-price-based successful bid system was extensively applied to all the works estimated at over ₩30 billion. Before this expansion, the lowest-price-based successful bid system became a problem to large construction companies only, but with the extensive application of the system to all the works estimated at over ₩30 billion, it didn't become a problem to large construction companies only any longer. This paper intended to find out the problems with the lowest-price-based successful bid system through the analysis of its current status, and further, to propose how to solve the problems. For the study, this paper theoretically examined the system based on the existing researches and reviewed its problems. In addition, it analyzed the results of the bids made since the execution of the lowest-price-based successful bid system on the basis of the electronic supply system. And based on the analysis, it examined how to improve the system to prevent construction companies from suffering from bad profitability. It was found that bidders offered the lowest price for indirect labor fee, other expenses, and general management costs for which a statement giving the reason for low price is not required, which became a cause for low-price bidding. Through this result, this paper proposes that these expenses should be excluded as public expenses and more than an appropriate rate should be applied to them. In addition, the law in force examines the details of only the inappropriate construction work types, which causes an error that historical data are excluded from investigation. That is, the historical data system, which was introduced to constitute a positive unit pricing system, has become a cause for poor construction through low-price bidding. However, the only way that construction companies can take to survive under this circumstance is that they participate in a bid with reasonable price, and it will become the best way that the government's expansion of the low-price-based successful bid system can attain its goals within a short time.
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