본 연구는 생태 유아문학 활동에 적합한 생태 유아문학 텍스트의 유형과 내용, 그리고 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황을 검증하기 위한 목적으로 이루어졌다. 먼저 생태 유아문학 활동에 적합한 생태 유아문학 텍스트 유형과 내용의 연구 방법 및 절차는 다음과 같다. 인터넷서점 시공 주니어와, 비룡소, 한림출판사, 현암사, 미세기, 마루벌, 시공사, 등의 국내 유명 출판사의 각 사이트에 소개된 “책 소개”부분에서 소개된 내용을 읽어본 뒤 연구자가 책의 줄거리를 토대로 본 연구의 취지에 맞는 내용의 동화 500권과 동시 300편의 내용을 선정하였다. 그런 뒤 선정된 동화 500권의 책 중에서 100권과 동시 300편중에서 100편을 선정하였다. 그리고 다시 선정된 동화 100권의 책 중에서 최종적으로 40권을, 동시는 31편을 선정하였다. 이렇게 선정된 동화와 그림책은, 김경중(2007)의 “생태유아문학 분류목록”에 따라 본 연구의 취지에 맞게 다음 여덟 가지의 생태 분류로 나누고 내용을 정리 하였다. 1.생태환경에 관한 기본적인 개념의 이해, 2.생태동물에 관한 이해, 3.생태식물에 관한 이해, 4.생태환경의 변화에 관한 이해, 5.생태환경의 사회적 변화에 관한 이해, 6.생태체계 내에서 개체의 특성에 관한 이해, 7.생태환경의 아름다움 느끼기, 8.생태환경의 고마움 느끼기이다. 그리고“아동문학논평(Annotation)기본체계”에 따라, 40권의 내용을 분석 하였다. 다음으로, 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황을 진단하기 위한 설문 조사는, 교사의 경력별, 학력별, 해당학급 유아연령의 배경변인에 따라, SPSS를 이용한 통계처리로 빈도수와 백분율, 5점 평정척도에 의한 자료를 바탕으로 평균치와 ...
본 연구는 생태 유아문학 활동에 적합한 생태 유아문학 텍스트의 유형과 내용, 그리고 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황을 검증하기 위한 목적으로 이루어졌다. 먼저 생태 유아문학 활동에 적합한 생태 유아문학 텍스트 유형과 내용의 연구 방법 및 절차는 다음과 같다. 인터넷서점 시공 주니어와, 비룡소, 한림출판사, 현암사, 미세기, 마루벌, 시공사, 등의 국내 유명 출판사의 각 사이트에 소개된 “책 소개”부분에서 소개된 내용을 읽어본 뒤 연구자가 책의 줄거리를 토대로 본 연구의 취지에 맞는 내용의 동화 500권과 동시 300편의 내용을 선정하였다. 그런 뒤 선정된 동화 500권의 책 중에서 100권과 동시 300편중에서 100편을 선정하였다. 그리고 다시 선정된 동화 100권의 책 중에서 최종적으로 40권을, 동시는 31편을 선정하였다. 이렇게 선정된 동화와 그림책은, 김경중(2007)의 “생태유아문학 분류목록”에 따라 본 연구의 취지에 맞게 다음 여덟 가지의 생태 분류로 나누고 내용을 정리 하였다. 1.생태환경에 관한 기본적인 개념의 이해, 2.생태동물에 관한 이해, 3.생태식물에 관한 이해, 4.생태환경의 변화에 관한 이해, 5.생태환경의 사회적 변화에 관한 이해, 6.생태체계 내에서 개체의 특성에 관한 이해, 7.생태환경의 아름다움 느끼기, 8.생태환경의 고마움 느끼기이다. 그리고“아동문학논평(Annotation)기본체계”에 따라, 40권의 내용을 분석 하였다. 다음으로, 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황을 진단하기 위한 설문 조사는, 교사의 경력별, 학력별, 해당학급 유아연령의 배경변인에 따라, SPSS를 이용한 통계처리로 빈도수와 백분율, 5점 평정척도에 의한 자료를 바탕으로 평균치와 표준편차를 산출하였다. 자료의 처리결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서 생태 유아문학의 활용 현황에서, 교사가 많이 활용하는 것은 동화와 그림책이었으나(40.0%) 실제로 유아가 제일 흥미 있어 하는 문학의 형태는 인형극(50.0%)이었다. 둘째, 생태 유아 문학 활동에서 사용한 자료의 선택과정은 상품으로 된 것을 구입한 것이 가장 높고(50.8%), 다음으로는 교사가 직접 제작하는 것(28.0%) 순으로 나타났다. 셋째, 생태유아문학 활동 및 활용의 가장 큰 문제점은, 교사들의 생태문학 텍스트에 대한 올바른 이해가 부족하다는 점이다. 그 원인은교사가 경험한 생태문학 교육의 부족, 그리고 교육(보육)과정에서 생태문학 자료에 관한 정보가 부족한 것으로 확인되었다. 본 연구에서 분석한 연구결과를 중심으로 결과에 대한 논의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 한국의 생태 유아문학 활동에 적합한 생태 유아문학 텍스트의 유형과 내용을 분석하였는데, 이러한 분석 자료는 유아, 부모, 교사를 위한 가장 기초적인 필수적인 자료임에도, 지금까지의 선행 연구에서는 생태유아문학에 관한 도서정보가 전혀 이루어지지 않았다. 본 연구 결과 생태 유아문학 텍스트는 비교적 다양하고 풍부한 내용을 지닌 도서가 출판되었음에도 불구하고 이에 대한 전문가의 전문적 분석연구는 거의 없었다. 그 이유는 이 분야의 전문가가 부족하다는 점, 그리고 이런 연구는 본 연구자와 같은 석사학위 연구과정에서 시도하기는 너무나 많은 시간과 노력, 그리고 연구비용이 소요된다는 점이다. 둘째, 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황의 검증 결과 나타난 문제점은 생태 문학교육의 문제점으로만 남아있는 것이 아니라, 교육과 보육의 질을 근본적으로 떨어뜨릴 수 있는 원인이 될 수 있다. 본 연구의 제한점은 다음과 같다. 첫째, 연구자가 초기에 선정한 자료를 모두 분석하지 못한 점은 연구과정에서 시간과 노력을 줄이기 위한 것이었다. 그러므로 후속 연구에서는 이러한 모든 자료에 대한 분석이 이루어져야 할 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서는 생태 유아문학작품을 동화와 동요. 동시에 국한하였지만 동요. 동시에 대한 본 연구자의 분석은 적절하게 이루어 지지 못했다. 따라서 후속연구는 이에 대한 보완과, 지식정보의 그림책과 전달매제에 관한 연구도 이루어져야 할 것이다. 셋째, 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황을 분석하기 위해서 간단한 설문조사 결과로 분석 하였는데, 생태문학 활동 및 활용 실태의 문제점 분석은 분명하게 검증 할 수 있었지만 후속 연구는 설문 과정을 좀 더 정교하게 세분화 할 필요가 있다. 마지막으로, 본 연구는 조사 대상이 J지역 일부의 유아교육(보육)기관에 한정되었지만 후속 연구는 보다 많은 대상과 지역을 대상으로 실시되어야 할 것이다.
본 연구는 생태 유아문학 활동에 적합한 생태 유아문학 텍스트의 유형과 내용, 그리고 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황을 검증하기 위한 목적으로 이루어졌다. 먼저 생태 유아문학 활동에 적합한 생태 유아문학 텍스트 유형과 내용의 연구 방법 및 절차는 다음과 같다. 인터넷서점 시공 주니어와, 비룡소, 한림출판사, 현암사, 미세기, 마루벌, 시공사, 등의 국내 유명 출판사의 각 사이트에 소개된 “책 소개”부분에서 소개된 내용을 읽어본 뒤 연구자가 책의 줄거리를 토대로 본 연구의 취지에 맞는 내용의 동화 500권과 동시 300편의 내용을 선정하였다. 그런 뒤 선정된 동화 500권의 책 중에서 100권과 동시 300편중에서 100편을 선정하였다. 그리고 다시 선정된 동화 100권의 책 중에서 최종적으로 40권을, 동시는 31편을 선정하였다. 이렇게 선정된 동화와 그림책은, 김경중(2007)의 “생태유아문학 분류목록”에 따라 본 연구의 취지에 맞게 다음 여덟 가지의 생태 분류로 나누고 내용을 정리 하였다. 1.생태환경에 관한 기본적인 개념의 이해, 2.생태동물에 관한 이해, 3.생태식물에 관한 이해, 4.생태환경의 변화에 관한 이해, 5.생태환경의 사회적 변화에 관한 이해, 6.생태체계 내에서 개체의 특성에 관한 이해, 7.생태환경의 아름다움 느끼기, 8.생태환경의 고마움 느끼기이다. 그리고“아동문학논평(Annotation)기본체계”에 따라, 40권의 내용을 분석 하였다. 다음으로, 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황을 진단하기 위한 설문 조사는, 교사의 경력별, 학력별, 해당학급 유아연령의 배경변인에 따라, SPSS를 이용한 통계처리로 빈도수와 백분율, 5점 평정척도에 의한 자료를 바탕으로 평균치와 표준편차를 산출하였다. 자료의 처리결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서 생태 유아문학의 활용 현황에서, 교사가 많이 활용하는 것은 동화와 그림책이었으나(40.0%) 실제로 유아가 제일 흥미 있어 하는 문학의 형태는 인형극(50.0%)이었다. 둘째, 생태 유아 문학 활동에서 사용한 자료의 선택과정은 상품으로 된 것을 구입한 것이 가장 높고(50.8%), 다음으로는 교사가 직접 제작하는 것(28.0%) 순으로 나타났다. 셋째, 생태유아문학 활동 및 활용의 가장 큰 문제점은, 교사들의 생태문학 텍스트에 대한 올바른 이해가 부족하다는 점이다. 그 원인은교사가 경험한 생태문학 교육의 부족, 그리고 교육(보육)과정에서 생태문학 자료에 관한 정보가 부족한 것으로 확인되었다. 본 연구에서 분석한 연구결과를 중심으로 결과에 대한 논의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 한국의 생태 유아문학 활동에 적합한 생태 유아문학 텍스트의 유형과 내용을 분석하였는데, 이러한 분석 자료는 유아, 부모, 교사를 위한 가장 기초적인 필수적인 자료임에도, 지금까지의 선행 연구에서는 생태유아문학에 관한 도서정보가 전혀 이루어지지 않았다. 본 연구 결과 생태 유아문학 텍스트는 비교적 다양하고 풍부한 내용을 지닌 도서가 출판되었음에도 불구하고 이에 대한 전문가의 전문적 분석연구는 거의 없었다. 그 이유는 이 분야의 전문가가 부족하다는 점, 그리고 이런 연구는 본 연구자와 같은 석사학위 연구과정에서 시도하기는 너무나 많은 시간과 노력, 그리고 연구비용이 소요된다는 점이다. 둘째, 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황의 검증 결과 나타난 문제점은 생태 문학교육의 문제점으로만 남아있는 것이 아니라, 교육과 보육의 질을 근본적으로 떨어뜨릴 수 있는 원인이 될 수 있다. 본 연구의 제한점은 다음과 같다. 첫째, 연구자가 초기에 선정한 자료를 모두 분석하지 못한 점은 연구과정에서 시간과 노력을 줄이기 위한 것이었다. 그러므로 후속 연구에서는 이러한 모든 자료에 대한 분석이 이루어져야 할 필요가 있다. 둘째, 본 연구에서는 생태 유아문학작품을 동화와 동요. 동시에 국한하였지만 동요. 동시에 대한 본 연구자의 분석은 적절하게 이루어 지지 못했다. 따라서 후속연구는 이에 대한 보완과, 지식정보의 그림책과 전달매제에 관한 연구도 이루어져야 할 것이다. 셋째, 유아교육기관의 생태 유아문학 활동 및 활용현황을 분석하기 위해서 간단한 설문조사 결과로 분석 하였는데, 생태문학 활동 및 활용 실태의 문제점 분석은 분명하게 검증 할 수 있었지만 후속 연구는 설문 과정을 좀 더 정교하게 세분화 할 필요가 있다. 마지막으로, 본 연구는 조사 대상이 J지역 일부의 유아교육(보육)기관에 한정되었지만 후속 연구는 보다 많은 대상과 지역을 대상으로 실시되어야 할 것이다.
It is accomplished to review the ecochildren's text and context applied to ecochildren's literature activities. First, the ecochildren's text type and method of study and processes is followed: ecochildren's literature activities. I chose that It is chosen that I have read a variety of books...
It is accomplished to review the ecochildren's text and context applied to ecochildren's literature activities. First, the ecochildren's text type and method of study and processes is followed: ecochildren's literature activities. I chose that It is chosen that I have read a variety of books, for example, internet stores, Biryoung Co. Hanrim co. Hyun Am Co. Misegi Co. Marubul Co. Sygong Co. etc. In addition, among 500 children's story and 500 poems, I chose 200 books and another stories, and then In conclusion I decided to choose 40 stories and 31poems. I divided 8 eco-category according to ecochildren's literature category by Kim, Kyung-Joong(2007). 1. Understanding of basic conception ecosystem, 2. Understanding of eco-animal, 3. Understanding of eco-vegetation, 4. Understanding of ecosystems's change, 5. Understanding of sociable change of eco-system, 6. Understanding of character of individual in eco system, 7. Feeling of ecosystem's beauty, 8. Feeling thanks of ecosystems's benefits. The subjects of this study are forty little children who are five or six years old of Y kindergarten in Jeonju, Jeonbuk. In addition, they were divided into two groups-experimental group and controlled group-and there were twenty kindergarteners in each group. The children of the experimental group had practiced clay activity for nine weeks. And then I have analysed 4 contents of texts according to children's literature Annotation basic system. Next, I calculated that according to questionnaire, (teacher's career, level, children's intelectual levels) according to spss, I produced frequencies percentage, materials of rating measure. average value, standard declination. The results are as follows: first, It is found that in general they liked a fairy tale(40.0%). In reality children have liked a pupet show of many plays(50.0). Second, It is found that they bought products(50.8%) and then have bought a product made by teachers(28.0%). Third, the reason is that, lack of understanding of understanding of teacher's ecoliterature text is found. I think that the reason is a lack of teacher's education; a want of materials of ecoliterature. In studies, the discussion is followed on focus of research analysis. First, I have found that I analyzed the types and contents of eco children's literature text applied to eco children literature activity in Korea, In spite of this basic necessary materials, so far in preceding studies, no found an information of ecochildren's literature books. Despite publishing a variety of ecosystems books, Specialists have not analysed the study of ecosystem. I think that the reason is the lack of specialists. Second, problem is that the quality of nursery and education may be deteriorated This research is limited. 1. I have not studied all of chosen materials in early collection. 2. simultaneously, I have limited ecochildren's literature in a fairy tale and child verse. conclusionly, I didn't analyzed properly I think that a supplement of next research, a study of intelectual information picture book is studied. 3. I have analyzed simple questionnaire in order to analyze eco loterature activity and use situation of children's educational institute. I think that next studies are divided elaborately. Finally, I have studeied in limited children's educational institute in J area.
It is accomplished to review the ecochildren's text and context applied to ecochildren's literature activities. First, the ecochildren's text type and method of study and processes is followed: ecochildren's literature activities. I chose that It is chosen that I have read a variety of books, for example, internet stores, Biryoung Co. Hanrim co. Hyun Am Co. Misegi Co. Marubul Co. Sygong Co. etc. In addition, among 500 children's story and 500 poems, I chose 200 books and another stories, and then In conclusion I decided to choose 40 stories and 31poems. I divided 8 eco-category according to ecochildren's literature category by Kim, Kyung-Joong(2007). 1. Understanding of basic conception ecosystem, 2. Understanding of eco-animal, 3. Understanding of eco-vegetation, 4. Understanding of ecosystems's change, 5. Understanding of sociable change of eco-system, 6. Understanding of character of individual in eco system, 7. Feeling of ecosystem's beauty, 8. Feeling thanks of ecosystems's benefits. The subjects of this study are forty little children who are five or six years old of Y kindergarten in Jeonju, Jeonbuk. In addition, they were divided into two groups-experimental group and controlled group-and there were twenty kindergarteners in each group. The children of the experimental group had practiced clay activity for nine weeks. And then I have analysed 4 contents of texts according to children's literature Annotation basic system. Next, I calculated that according to questionnaire, (teacher's career, level, children's intelectual levels) according to spss, I produced frequencies percentage, materials of rating measure. average value, standard declination. The results are as follows: first, It is found that in general they liked a fairy tale(40.0%). In reality children have liked a pupet show of many plays(50.0). Second, It is found that they bought products(50.8%) and then have bought a product made by teachers(28.0%). Third, the reason is that, lack of understanding of understanding of teacher's ecoliterature text is found. I think that the reason is a lack of teacher's education; a want of materials of ecoliterature. In studies, the discussion is followed on focus of research analysis. First, I have found that I analyzed the types and contents of eco children's literature text applied to eco children literature activity in Korea, In spite of this basic necessary materials, so far in preceding studies, no found an information of ecochildren's literature books. Despite publishing a variety of ecosystems books, Specialists have not analysed the study of ecosystem. I think that the reason is the lack of specialists. Second, problem is that the quality of nursery and education may be deteriorated This research is limited. 1. I have not studied all of chosen materials in early collection. 2. simultaneously, I have limited ecochildren's literature in a fairy tale and child verse. conclusionly, I didn't analyzed properly I think that a supplement of next research, a study of intelectual information picture book is studied. 3. I have analyzed simple questionnaire in order to analyze eco loterature activity and use situation of children's educational institute. I think that next studies are divided elaborately. Finally, I have studeied in limited children's educational institute in J area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.