이 연구의 목적은 학교 소비자 교육이 초등학생의 용돈 관리 행동에 미치는 영향을 알아보는 데 있었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구자는 S지역과 D지역의 소비자 교육 시범학교 2개교와 일반학교 2개교를 선정, 4개학교 총 16학급의 489명을 목적 표집하였다. 연구에 사용된 질문지는 배경변인 및 용돈 관리 행동 측정 문항으로 총 30문항이었으며, 연구자가 개발하였다. 예비 조사를 통해 수정한 질문지의 신뢰도를 분석해 본 결과 Cronbach α의 값이 .79로 나타났다. 본 조사를 실시한 후 회수된 질문지 중 용돈을 받지 않는다고 응답하거나 무성의하게 응답한 것을 제외한 422부를 분석에 사용하였다. 자료의 분석에는 ...
이 연구의 목적은 학교 소비자 교육이 초등학생의 용돈 관리 행동에 미치는 영향을 알아보는 데 있었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구자는 S지역과 D지역의 소비자 교육 시범학교 2개교와 일반학교 2개교를 선정, 4개학교 총 16학급의 489명을 목적 표집하였다. 연구에 사용된 질문지는 배경변인 및 용돈 관리 행동 측정 문항으로 총 30문항이었으며, 연구자가 개발하였다. 예비 조사를 통해 수정한 질문지의 신뢰도를 분석해 본 결과 Cronbach α의 값이 .79로 나타났다. 본 조사를 실시한 후 회수된 질문지 중 용돈을 받지 않는다고 응답하거나 무성의하게 응답한 것을 제외한 422부를 분석에 사용하였다. 자료의 분석에는 빈도분석, 집단별 평균 분석, t검정 및 분산분석의 통계 방법을 사용하였다. 이 연구를 통해서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 용돈 관리 실태에서는 대부분의 학생이 용돈을 지급받고 있었으며, 부모님과 함께 상의하거나 부모님께서 결정한 월 1-2만원 정도의 용돈을 일주일에 한번 정도 받으며, 받은 용돈은 간식비나 저축에 사용하는 것으로 나타났다. 용돈기입장을 기록하는 학생은 응답자의 34.4%로 나타났다. 둘째, 초등학생의 용돈 관리 행동 수준은 5점 만점에 평균 3.31점으로 비교적 높은 편이었다. 용돈 관리 행동의 하위 항목별로 살펴보면 계획성은 3.11점, 합리성은 3.40점, 책임감은 3.41점으로 나타났다. 셋째, 학교 소비자 교육 여부에 따른 초등학생의 용돈 관리 행동 수준은 시범학교의 평균이 3.35점, 일반학교의 평균이 3.27점으로 시범학교의 평균점수가 일반학교의 평균점수보다 높았으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 넷째, 초등학생의 용돈 관리 행동 수준은 배경변인에 따라 어떠한 차이가 있는가를 살펴보았다. 초등학생의 용돈 관리 행동 수준은 지역과 학교에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으나 시범여부, 학년, 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없었다.
이 연구의 목적은 학교 소비자 교육이 초등학생의 용돈 관리 행동에 미치는 영향을 알아보는 데 있었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구자는 S지역과 D지역의 소비자 교육 시범학교 2개교와 일반학교 2개교를 선정, 4개학교 총 16학급의 489명을 목적 표집하였다. 연구에 사용된 질문지는 배경변인 및 용돈 관리 행동 측정 문항으로 총 30문항이었으며, 연구자가 개발하였다. 예비 조사를 통해 수정한 질문지의 신뢰도를 분석해 본 결과 Cronbach α의 값이 .79로 나타났다. 본 조사를 실시한 후 회수된 질문지 중 용돈을 받지 않는다고 응답하거나 무성의하게 응답한 것을 제외한 422부를 분석에 사용하였다. 자료의 분석에는 빈도분석, 집단별 평균 분석, t검정 및 분산분석의 통계 방법을 사용하였다. 이 연구를 통해서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 용돈 관리 실태에서는 대부분의 학생이 용돈을 지급받고 있었으며, 부모님과 함께 상의하거나 부모님께서 결정한 월 1-2만원 정도의 용돈을 일주일에 한번 정도 받으며, 받은 용돈은 간식비나 저축에 사용하는 것으로 나타났다. 용돈기입장을 기록하는 학생은 응답자의 34.4%로 나타났다. 둘째, 초등학생의 용돈 관리 행동 수준은 5점 만점에 평균 3.31점으로 비교적 높은 편이었다. 용돈 관리 행동의 하위 항목별로 살펴보면 계획성은 3.11점, 합리성은 3.40점, 책임감은 3.41점으로 나타났다. 셋째, 학교 소비자 교육 여부에 따른 초등학생의 용돈 관리 행동 수준은 시범학교의 평균이 3.35점, 일반학교의 평균이 3.27점으로 시범학교의 평균점수가 일반학교의 평균점수보다 높았으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 넷째, 초등학생의 용돈 관리 행동 수준은 배경변인에 따라 어떠한 차이가 있는가를 살펴보았다. 초등학생의 용돈 관리 행동 수준은 지역과 학교에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었으나 시범여부, 학년, 성별에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없었다.
The purpose of this study was to investigate the influences of the school consumer education on elementary students' money management behaviors. In order to achieve this purpose, this study selected each two schools in model school and general school which located in S city and D city. This study to...
The purpose of this study was to investigate the influences of the school consumer education on elementary students' money management behaviors. In order to achieve this purpose, this study selected each two schools in model school and general school which located in S city and D city. This study totally selected the subjects of 489 students of 16 classes in four schools by purposive sampling. The questionnaire was made totally 30 items to measure money management behaviors and background variables of the subjects. The preliminary study was shown the Cronbach α value .79 as a result of analyzing the confidence level of corrected questionnaire. Only 422 copies of total questionnaires were used for analysis. Frequency analysis and Analysis of Variance were used for analysis of data. The result of study is as follows. First, most students received allowance. Their parents gave allowance total 10,000 or 20,000 won in month after parents' deciding or discussing with parents. Most students received allowance weekly. They spent allowance to buy educational material supplies and snacks. Only 34.4% of the subjects of this study was recorded allowance entry book. Second, the general level of the surveyed students' money management behavior was the average 3.31, which was relatively high level. As for the subcategories of money management behavior, planning was recorded 3.11, rationality was recorded 3.40, responsibility was recorded 3.41. Third, the students' money management behavior level which had a school consumer education was recorded 3.35. The students' money management behavior level which had not a school consumer education was recorded 3.27. The model school's average score was recorded higher than the general school's average score but the significant difference was not shown between them. Forth, this study found out the students' money management behavior level was shown what differences according to background variables. Significant difference was shown after analyzing money management behavior level according to students' region and school. In model shool and non-model school, students' grade, gender had not a significant difference.
The purpose of this study was to investigate the influences of the school consumer education on elementary students' money management behaviors. In order to achieve this purpose, this study selected each two schools in model school and general school which located in S city and D city. This study totally selected the subjects of 489 students of 16 classes in four schools by purposive sampling. The questionnaire was made totally 30 items to measure money management behaviors and background variables of the subjects. The preliminary study was shown the Cronbach α value .79 as a result of analyzing the confidence level of corrected questionnaire. Only 422 copies of total questionnaires were used for analysis. Frequency analysis and Analysis of Variance were used for analysis of data. The result of study is as follows. First, most students received allowance. Their parents gave allowance total 10,000 or 20,000 won in month after parents' deciding or discussing with parents. Most students received allowance weekly. They spent allowance to buy educational material supplies and snacks. Only 34.4% of the subjects of this study was recorded allowance entry book. Second, the general level of the surveyed students' money management behavior was the average 3.31, which was relatively high level. As for the subcategories of money management behavior, planning was recorded 3.11, rationality was recorded 3.40, responsibility was recorded 3.41. Third, the students' money management behavior level which had a school consumer education was recorded 3.35. The students' money management behavior level which had not a school consumer education was recorded 3.27. The model school's average score was recorded higher than the general school's average score but the significant difference was not shown between them. Forth, this study found out the students' money management behavior level was shown what differences according to background variables. Significant difference was shown after analyzing money management behavior level according to students' region and school. In model shool and non-model school, students' grade, gender had not a significant difference.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.