본 연구는 건강기능식품의 섭취실태 및 인식조사를 통해 여러 가지 문제점을 알아보고 이를 대한 방안을 모색하기 위해 실시하게 되었다. 2007년 8월 27일부터 9월 17일까지 조사자들의 일반적인 특성, 건강기능식품 섭취실태 및 인식에 대해 20대 이상 성인 남?녀를 대상으로 조사하였고, SPSS 12.0를 이용하여 분석하였다. 조사 결과 건강기능식품 섭취자는 60.7%였으며, 건강기능식품 중 영양보충제, 홍삼, 매실추출물, 인삼 등의 섭취비율이 높았다. 건강기능식품 구입 시 약국, 홈쇼핑 등을 이용하고, 건강기능식품에 대한 정보는 가족, 친척, 텔레비전, 라디오 등에 얻는 것으로 나타나 의료진이나 전문가와의 상담 후 건강기능식품을 구입할 수 있도록 하여 현재 건강상태에 맞는 건강기능식품을 구입할 수 있도록 해야 할 것이다. 건강기능식품에 대한 신체부작용은 13.4%였고 위장장애의 비율이 높았으며 대처는 하지 않는 응답자가 많아 신체부작용이 나타났을 때 이를 해결할 수 있는 방법에 대한 교육 및 홍보가 필요하다. 2004년 건강기능식품법의 시행이후 건강기능식품에 대한 제도가 마련되었으나 소비자들이 모르고 있는 실정이므로 건강기능식품의 올바른 선택 방법, 섭취방법 등에 대한 적극적인 홍보가 필요하다. ‘건강기능식품’이라는 문구나 로고, 「이 광고는 기능성표시 광고심의위원회의 심의를 받은 내용입니다」혹은 마크(심의필 도안), 우수건강기능식품제조기준(...
본 연구는 건강기능식품의 섭취실태 및 인식조사를 통해 여러 가지 문제점을 알아보고 이를 대한 방안을 모색하기 위해 실시하게 되었다. 2007년 8월 27일부터 9월 17일까지 조사자들의 일반적인 특성, 건강기능식품 섭취실태 및 인식에 대해 20대 이상 성인 남?녀를 대상으로 조사하였고, SPSS 12.0를 이용하여 분석하였다. 조사 결과 건강기능식품 섭취자는 60.7%였으며, 건강기능식품 중 영양보충제, 홍삼, 매실추출물, 인삼 등의 섭취비율이 높았다. 건강기능식품 구입 시 약국, 홈쇼핑 등을 이용하고, 건강기능식품에 대한 정보는 가족, 친척, 텔레비전, 라디오 등에 얻는 것으로 나타나 의료진이나 전문가와의 상담 후 건강기능식품을 구입할 수 있도록 하여 현재 건강상태에 맞는 건강기능식품을 구입할 수 있도록 해야 할 것이다. 건강기능식품에 대한 신체부작용은 13.4%였고 위장장애의 비율이 높았으며 대처는 하지 않는 응답자가 많아 신체부작용이 나타났을 때 이를 해결할 수 있는 방법에 대한 교육 및 홍보가 필요하다. 2004년 건강기능식품법의 시행이후 건강기능식품에 대한 제도가 마련되었으나 소비자들이 모르고 있는 실정이므로 건강기능식품의 올바른 선택 방법, 섭취방법 등에 대한 적극적인 홍보가 필요하다. ‘건강기능식품’이라는 문구나 로고, 「이 광고는 기능성표시 광고심의위원회의 심의를 받은 내용입니다」혹은 마크(심의필 도안), 우수건강기능식품제조기준(GMP) 및 로고에 대한 홍보를 통해 소비자가 국가로부터 인증받은 건강기능식품을 선택하고 소비할 수 있도록 해야 할 것이다. 텔레비전, 인터넷, 라디오 등의 여러 방면의 광고, 책자 및 홍보물 발행, 교육 실시 등의 소비자교육을 통해 올바른 건강기능식품을 섭취하여 건강한 소비자가 될 수 있도록 해야 할 것이다.
본 연구는 건강기능식품의 섭취실태 및 인식조사를 통해 여러 가지 문제점을 알아보고 이를 대한 방안을 모색하기 위해 실시하게 되었다. 2007년 8월 27일부터 9월 17일까지 조사자들의 일반적인 특성, 건강기능식품 섭취실태 및 인식에 대해 20대 이상 성인 남?녀를 대상으로 조사하였고, SPSS 12.0를 이용하여 분석하였다. 조사 결과 건강기능식품 섭취자는 60.7%였으며, 건강기능식품 중 영양보충제, 홍삼, 매실추출물, 인삼 등의 섭취비율이 높았다. 건강기능식품 구입 시 약국, 홈쇼핑 등을 이용하고, 건강기능식품에 대한 정보는 가족, 친척, 텔레비전, 라디오 등에 얻는 것으로 나타나 의료진이나 전문가와의 상담 후 건강기능식품을 구입할 수 있도록 하여 현재 건강상태에 맞는 건강기능식품을 구입할 수 있도록 해야 할 것이다. 건강기능식품에 대한 신체부작용은 13.4%였고 위장장애의 비율이 높았으며 대처는 하지 않는 응답자가 많아 신체부작용이 나타났을 때 이를 해결할 수 있는 방법에 대한 교육 및 홍보가 필요하다. 2004년 건강기능식품법의 시행이후 건강기능식품에 대한 제도가 마련되었으나 소비자들이 모르고 있는 실정이므로 건강기능식품의 올바른 선택 방법, 섭취방법 등에 대한 적극적인 홍보가 필요하다. ‘건강기능식품’이라는 문구나 로고, 「이 광고는 기능성표시 광고심의위원회의 심의를 받은 내용입니다」혹은 마크(심의필 도안), 우수건강기능식품제조기준(GMP) 및 로고에 대한 홍보를 통해 소비자가 국가로부터 인증받은 건강기능식품을 선택하고 소비할 수 있도록 해야 할 것이다. 텔레비전, 인터넷, 라디오 등의 여러 방면의 광고, 책자 및 홍보물 발행, 교육 실시 등의 소비자교육을 통해 올바른 건강기능식품을 섭취하여 건강한 소비자가 될 수 있도록 해야 할 것이다.
This study was conducted in order to examine various problems in functional food intake and find out countermeasures for them through investigating the actual status of functional food intake and perception of functional foods. The researcher conducted a questionnaire survey of men and women in thei...
This study was conducted in order to examine various problems in functional food intake and find out countermeasures for them through investigating the actual status of functional food intake and perception of functional foods. The researcher conducted a questionnaire survey of men and women in their 20s from August 27 to September 17, 2007 on their general characteristics, and the actual status of the intake and perception of functional foods among them, and the result was analyzed by SPSS 12.0. As a result of the survey, it was revealed that people who ate functional foods were 60.7% and the proportion of ginseng steamed red, Japanese apricot extracts, and ginseng was high among functional foods in terms of the intake. It was revealed that people usually used pharmacies and home shopping when buying functional foods, and got information on functional foods from families, relatives, television, radio, and so on, indicating that it is necessary for them to consult medical staffs or experts in order to buy functional foods proper for their current health state. The percentage of people with experiences in side effects on the body was 13.4% and the percentage of disturbance gastrointestinal was high and many of them did not take any step to ease the side effects, suggesting that education and promotion about methods for solving the problem of side effects should be provided to people so that they could cope with the side effects when they present. It is the real situation that while after the functional food law came into effect in 2004, institutions with regard to functional foods have established, customers didn't know that, therefore positive promotions about the method of selecting functional foods properly, right intake methods, and so on are needed. Through promotions on statements or logos indicating 'functional foods,' the phrase「this advertisement has been deliberated by the Functional Food Advertisement Council」 or the mark (deliberated design) indicating it, and standards for superior functional food manufacturing (GMP; Good Manufacturing Practice) and its logo, customers should be made to be able to select and consume functional foods authorized by the nation. Through instructing customers by making use of such as advertisements in/on various media like television, the Internet, radio and so on, the publication of books and promotive material, and some education, one should make the customers become healthy and maintain their health by means of good functional food intakes.
This study was conducted in order to examine various problems in functional food intake and find out countermeasures for them through investigating the actual status of functional food intake and perception of functional foods. The researcher conducted a questionnaire survey of men and women in their 20s from August 27 to September 17, 2007 on their general characteristics, and the actual status of the intake and perception of functional foods among them, and the result was analyzed by SPSS 12.0. As a result of the survey, it was revealed that people who ate functional foods were 60.7% and the proportion of ginseng steamed red, Japanese apricot extracts, and ginseng was high among functional foods in terms of the intake. It was revealed that people usually used pharmacies and home shopping when buying functional foods, and got information on functional foods from families, relatives, television, radio, and so on, indicating that it is necessary for them to consult medical staffs or experts in order to buy functional foods proper for their current health state. The percentage of people with experiences in side effects on the body was 13.4% and the percentage of disturbance gastrointestinal was high and many of them did not take any step to ease the side effects, suggesting that education and promotion about methods for solving the problem of side effects should be provided to people so that they could cope with the side effects when they present. It is the real situation that while after the functional food law came into effect in 2004, institutions with regard to functional foods have established, customers didn't know that, therefore positive promotions about the method of selecting functional foods properly, right intake methods, and so on are needed. Through promotions on statements or logos indicating 'functional foods,' the phrase「this advertisement has been deliberated by the Functional Food Advertisement Council」 or the mark (deliberated design) indicating it, and standards for superior functional food manufacturing (GMP; Good Manufacturing Practice) and its logo, customers should be made to be able to select and consume functional foods authorized by the nation. Through instructing customers by making use of such as advertisements in/on various media like television, the Internet, radio and so on, the publication of books and promotive material, and some education, one should make the customers become healthy and maintain their health by means of good functional food intakes.
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