본 연구의 목적은 0세~ 만 36 개월의 영, 유아 중 이유식 또는 유아식을 준비 중이거나 진행 중인 양육자를 대상으로 이유식 교육 프로그램을 개발하는 데 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 요구조사를 실시하였고, 요구 조사 결과를 근거로 하여 10가지 주제로 나누어 이유식 교육 프로그램을 개발하였다. 설문조사는 온라인 설문조사와 서면 조사를 병행하여 총 225 명이 조사에 참여하여고 이유식의 진행 상황 및 문제점, 이유식 교육의 필요성 및 요구 주제, 교육 방법 등을 설문 형식으로 조사하였다. 설문 조사 결과 모유에 대한 인식을 상승하였고 이유식 또한 직접 조리하는 경우가 70%로 가장 높게 나타났으며, 이유식 실시 후 아기의 이상 반응으로는 ‘잘 먹지 않는다.’ 라고 답한 경우가 가장 많은 것으로 조사되었다. 이유식에 대한 주 정보 습득처로는 인테넷 육아사이트가 40.2%, 육아 서적 및 잡지가 39.7%, 주변인으로부터 12.9%로 나타난 결과로 보아 인터넷 정보에 대한 의존도가 높아진 것으로 조사 되었으며 소아과 및 보건소 등의 전문가에 의한 상담은 1.8% 여전히 미약한 수준임을 확인 할 수 있었다. 조사 대상자의 71%가 전문적 상담 경험이 없었으며 그 이유로는 교육기회가 없었다는 응답이 가장 높았다. 이유식 정보에 대한 만족도 역시 53.1% 수준에 그쳤으며 정보의 불만족 요인으로는 정보의 차이로 신뢰할 수 없다는 답변이 49.1%로 가장 높게 나타났다. 이유식 정보 중 육아서적, 잡지의 경우는 62.9%, 육아 사이트에 62.2%였던 점에 반에 소아과 및 보건소에 대한 만족도는 25.0%에 그쳤다. 이는 소아과, 보건소에 대한 이유식 교육의 기회는 적으며 교육에 대한 만족도 역시 타 기관에 비해 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 하지만 양육자의 대부분은 소아과 및 보건소에서 전문적 이유식 교육을 원하였으며 필요한 이유식 교육에 관한 주제로는 만드는 방법, 이유식으로 가능한 식품, 안 먹을 때의 대처법, 단계적용시기, 주는 양과 방법 순으로 나타났다. 특히 만 4개월 미만의 이유식 준비기와 만 12개월 이상의 유아식 준비기의 영아를 둔 어머니의 경우 만드는 방법에 대한 교육 필요성이 높게 나타났다. 조사 대상자의 교육 방법 요구 조사에서는 ...
본 연구의 목적은 0세~ 만 36 개월의 영, 유아 중 이유식 또는 유아식을 준비 중이거나 진행 중인 양육자를 대상으로 이유식 교육 프로그램을 개발하는 데 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 요구조사를 실시하였고, 요구 조사 결과를 근거로 하여 10가지 주제로 나누어 이유식 교육 프로그램을 개발하였다. 설문조사는 온라인 설문조사와 서면 조사를 병행하여 총 225 명이 조사에 참여하여고 이유식의 진행 상황 및 문제점, 이유식 교육의 필요성 및 요구 주제, 교육 방법 등을 설문 형식으로 조사하였다. 설문 조사 결과 모유에 대한 인식을 상승하였고 이유식 또한 직접 조리하는 경우가 70%로 가장 높게 나타났으며, 이유식 실시 후 아기의 이상 반응으로는 ‘잘 먹지 않는다.’ 라고 답한 경우가 가장 많은 것으로 조사되었다. 이유식에 대한 주 정보 습득처로는 인테넷 육아사이트가 40.2%, 육아 서적 및 잡지가 39.7%, 주변인으로부터 12.9%로 나타난 결과로 보아 인터넷 정보에 대한 의존도가 높아진 것으로 조사 되었으며 소아과 및 보건소 등의 전문가에 의한 상담은 1.8% 여전히 미약한 수준임을 확인 할 수 있었다. 조사 대상자의 71%가 전문적 상담 경험이 없었으며 그 이유로는 교육기회가 없었다는 응답이 가장 높았다. 이유식 정보에 대한 만족도 역시 53.1% 수준에 그쳤으며 정보의 불만족 요인으로는 정보의 차이로 신뢰할 수 없다는 답변이 49.1%로 가장 높게 나타났다. 이유식 정보 중 육아서적, 잡지의 경우는 62.9%, 육아 사이트에 62.2%였던 점에 반에 소아과 및 보건소에 대한 만족도는 25.0%에 그쳤다. 이는 소아과, 보건소에 대한 이유식 교육의 기회는 적으며 교육에 대한 만족도 역시 타 기관에 비해 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 하지만 양육자의 대부분은 소아과 및 보건소에서 전문적 이유식 교육을 원하였으며 필요한 이유식 교육에 관한 주제로는 만드는 방법, 이유식으로 가능한 식품, 안 먹을 때의 대처법, 단계적용시기, 주는 양과 방법 순으로 나타났다. 특히 만 4개월 미만의 이유식 준비기와 만 12개월 이상의 유아식 준비기의 영아를 둔 어머니의 경우 만드는 방법에 대한 교육 필요성이 높게 나타났다. 조사 대상자의 교육 방법 요구 조사에서는 리플렛, 잡지, 책자 등의 교육물이 71.4%, 인터넷 상의 컨텐츠가 63.3%, 모임 강좌로는 58.7%로 조사 되었다. 이러한 조사 결과를 바탕으로 이유식 교육 자료는 문서화 가능하고 인테넷컨텐츠로도 활용할 수 있는 형태로 제작하였으며, 주제별, 단계별로 나누어 쉽게 필요한 정보를 찾을 수 있도록 하였다. 교육내용으로는 이유식의 중요성을 인식하는 것을 우선으로 하고 교육자의 아기에게 적절한 단계를 찾아 적용할 수 있도록 구성하였다. 이유식을 총 4단계, 초기, 중기, 후기, 완료기로 나누었으며 각 단계별로 이유식의 특징, 사용가능한 식재료, 영양 Point, 이유식 만드는 방법, 이유식 조리법, 메뉴의 예시와 영양가 분석을 하여 실제 이유식에 활용 할 수 있도록 하였다. 설문조사 결과 궁금 사항으로 조사되었던 ‘식재료의 선택’, ‘밥을 잘 먹지 않은 아기를 위한 컨텐츠’, ‘ 아기 반찬을 만드는 방법’ 등을 정리하여 궁금증을 해결하고자 하였다. 이 자료는 이유식에 대한 전문 지식을 습득하고 신뢰 할 수 있는 교육 자료로 활용하여 교육자의 이유식에 적용하여 균형 잡힌 영양공급을 하고 올바른 식습관을 형성하는데 기여하고자 한다.
본 연구의 목적은 0세~ 만 36 개월의 영, 유아 중 이유식 또는 유아식을 준비 중이거나 진행 중인 양육자를 대상으로 이유식 교육 프로그램을 개발하는 데 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 요구조사를 실시하였고, 요구 조사 결과를 근거로 하여 10가지 주제로 나누어 이유식 교육 프로그램을 개발하였다. 설문조사는 온라인 설문조사와 서면 조사를 병행하여 총 225 명이 조사에 참여하여고 이유식의 진행 상황 및 문제점, 이유식 교육의 필요성 및 요구 주제, 교육 방법 등을 설문 형식으로 조사하였다. 설문 조사 결과 모유에 대한 인식을 상승하였고 이유식 또한 직접 조리하는 경우가 70%로 가장 높게 나타났으며, 이유식 실시 후 아기의 이상 반응으로는 ‘잘 먹지 않는다.’ 라고 답한 경우가 가장 많은 것으로 조사되었다. 이유식에 대한 주 정보 습득처로는 인테넷 육아사이트가 40.2%, 육아 서적 및 잡지가 39.7%, 주변인으로부터 12.9%로 나타난 결과로 보아 인터넷 정보에 대한 의존도가 높아진 것으로 조사 되었으며 소아과 및 보건소 등의 전문가에 의한 상담은 1.8% 여전히 미약한 수준임을 확인 할 수 있었다. 조사 대상자의 71%가 전문적 상담 경험이 없었으며 그 이유로는 교육기회가 없었다는 응답이 가장 높았다. 이유식 정보에 대한 만족도 역시 53.1% 수준에 그쳤으며 정보의 불만족 요인으로는 정보의 차이로 신뢰할 수 없다는 답변이 49.1%로 가장 높게 나타났다. 이유식 정보 중 육아서적, 잡지의 경우는 62.9%, 육아 사이트에 62.2%였던 점에 반에 소아과 및 보건소에 대한 만족도는 25.0%에 그쳤다. 이는 소아과, 보건소에 대한 이유식 교육의 기회는 적으며 교육에 대한 만족도 역시 타 기관에 비해 상대적으로 낮은 것으로 나타났다. 하지만 양육자의 대부분은 소아과 및 보건소에서 전문적 이유식 교육을 원하였으며 필요한 이유식 교육에 관한 주제로는 만드는 방법, 이유식으로 가능한 식품, 안 먹을 때의 대처법, 단계적용시기, 주는 양과 방법 순으로 나타났다. 특히 만 4개월 미만의 이유식 준비기와 만 12개월 이상의 유아식 준비기의 영아를 둔 어머니의 경우 만드는 방법에 대한 교육 필요성이 높게 나타났다. 조사 대상자의 교육 방법 요구 조사에서는 리플렛, 잡지, 책자 등의 교육물이 71.4%, 인터넷 상의 컨텐츠가 63.3%, 모임 강좌로는 58.7%로 조사 되었다. 이러한 조사 결과를 바탕으로 이유식 교육 자료는 문서화 가능하고 인테넷컨텐츠로도 활용할 수 있는 형태로 제작하였으며, 주제별, 단계별로 나누어 쉽게 필요한 정보를 찾을 수 있도록 하였다. 교육내용으로는 이유식의 중요성을 인식하는 것을 우선으로 하고 교육자의 아기에게 적절한 단계를 찾아 적용할 수 있도록 구성하였다. 이유식을 총 4단계, 초기, 중기, 후기, 완료기로 나누었으며 각 단계별로 이유식의 특징, 사용가능한 식재료, 영양 Point, 이유식 만드는 방법, 이유식 조리법, 메뉴의 예시와 영양가 분석을 하여 실제 이유식에 활용 할 수 있도록 하였다. 설문조사 결과 궁금 사항으로 조사되었던 ‘식재료의 선택’, ‘밥을 잘 먹지 않은 아기를 위한 컨텐츠’, ‘ 아기 반찬을 만드는 방법’ 등을 정리하여 궁금증을 해결하고자 하였다. 이 자료는 이유식에 대한 전문 지식을 습득하고 신뢰 할 수 있는 교육 자료로 활용하여 교육자의 이유식에 적용하여 균형 잡힌 영양공급을 하고 올바른 식습관을 형성하는데 기여하고자 한다.
The purpose of this study is developing of a weaning foods education program on the fosterers who have infants aged from 0 to 36 months and preparing of baby food or on it. To get the result, I made a survey and on that result, developed a weaning foods education program by 10 themes. 225 persons pa...
The purpose of this study is developing of a weaning foods education program on the fosterers who have infants aged from 0 to 36 months and preparing of baby food or on it. To get the result, I made a survey and on that result, developed a weaning foods education program by 10 themes. 225 persons participated in the survey by on line and letter. The questions were about the a weaning foods status, a weaning foods problem, the necessity of a weaning foods education, education program and method etc. The result shows that the awareness of breast milk was grew and 70% of fosterers prepared the a weaning foods by themselves. It is most common that they do The source of information on baby food is baby site of internet - 40.2%, book and journals - 39.7%, acquaintance - 12.9%, consulting of the doctors - 1.8%. That shows that the reliance on the internet has grown and 71% of the participants has no experience to consult with the doctors because they had no chance Satisfaction of the information stays 53.1%. The main reason of dissatisfaction was discredit of information - 49.1% Satisfaction of the information on baby books and journals - 62.9%, internet site - 62.2% but satisfaction of the pediatrics remains 25.0%. It's because that the opportunity of education is low and satisfaction is relatively low to other organs. But most of the fosterers want the professional a weaning foods education of pediatrics and the theme on a weaning foods preparation, possible a weaning foods management of infants when they don't eat, feeding step, quantity and method etc. Especially, under 4 months infants' mothers and over 12 months infants' mothers highly want the method of preparation. Participants want the education by leaflet, journals and books - 71.4%, by internet contents - 63.3%, lecture - 58.7% (multiple responds) On the basis of the result, a weaning foods education material are made th be filed and used for internet contents and also be made to find information easily divided by step and subject. Considering of the importance of a weaning foods, I organized the contents to adapt th babies of fosterer easily On the basis of the result, a weaning foods is divided by 4 steps-entry, middle stage, the latter stage, the finish stage. On each step can be applied by feature , usable food material nutrition point, way of a weaning foods making, a weaning foods menu, and analysis of nutrition. Most curious matters by inquiry- material selection, contents for a baby who does mot eat well, a weaning foods making process are mate th adapt easily, and find quickly. I hope this material can be used th concrete right eating habit and helf to balance nutrition by learning professional a weaning foods knowledge and using reliable education material.
The purpose of this study is developing of a weaning foods education program on the fosterers who have infants aged from 0 to 36 months and preparing of baby food or on it. To get the result, I made a survey and on that result, developed a weaning foods education program by 10 themes. 225 persons participated in the survey by on line and letter. The questions were about the a weaning foods status, a weaning foods problem, the necessity of a weaning foods education, education program and method etc. The result shows that the awareness of breast milk was grew and 70% of fosterers prepared the a weaning foods by themselves. It is most common that they do The source of information on baby food is baby site of internet - 40.2%, book and journals - 39.7%, acquaintance - 12.9%, consulting of the doctors - 1.8%. That shows that the reliance on the internet has grown and 71% of the participants has no experience to consult with the doctors because they had no chance Satisfaction of the information stays 53.1%. The main reason of dissatisfaction was discredit of information - 49.1% Satisfaction of the information on baby books and journals - 62.9%, internet site - 62.2% but satisfaction of the pediatrics remains 25.0%. It's because that the opportunity of education is low and satisfaction is relatively low to other organs. But most of the fosterers want the professional a weaning foods education of pediatrics and the theme on a weaning foods preparation, possible a weaning foods management of infants when they don't eat, feeding step, quantity and method etc. Especially, under 4 months infants' mothers and over 12 months infants' mothers highly want the method of preparation. Participants want the education by leaflet, journals and books - 71.4%, by internet contents - 63.3%, lecture - 58.7% (multiple responds) On the basis of the result, a weaning foods education material are made th be filed and used for internet contents and also be made to find information easily divided by step and subject. Considering of the importance of a weaning foods, I organized the contents to adapt th babies of fosterer easily On the basis of the result, a weaning foods is divided by 4 steps-entry, middle stage, the latter stage, the finish stage. On each step can be applied by feature , usable food material nutrition point, way of a weaning foods making, a weaning foods menu, and analysis of nutrition. Most curious matters by inquiry- material selection, contents for a baby who does mot eat well, a weaning foods making process are mate th adapt easily, and find quickly. I hope this material can be used th concrete right eating habit and helf to balance nutrition by learning professional a weaning foods knowledge and using reliable education material.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.